miten koit opiskelijat synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ekassa synnytyksessä oli kätilöopiskelija, ja se oli tosi kivaa :). Hän oli mukava, hauska, ja piti mulle seuraa, kätilö kun ei ehdi olla paikalla koko ajan.

Tokaan synnytykseen en ikävä kyllä saanut opiskelijaa, koska yksikään heistä ei ollut uudenvuodenpäivänä paikalla.

Osastolla oli pari opiskelijaa. Toinen ei ollut kovinkaan mukava tai empaattinen. Alkoi mm. huutaa mulle kun läksin yksin vessaan seuraavana päivänä.
Toinen oli oikein ihana :) jaksoi neuvoa imetyksen kanssa.

Meillä oli opiskelija, oikein mukava nainen ja osaava. Itseasiassa paljon parempi kun ne valmiit kätilöt jotka meillä oli. Ehti pitää seuraa ja kantoi juotavaa+huolehti käytännön hommista.

Mulla tuli raskaan yön jälkeen vuoronvaihdossa opiskelija mukaan loppurutistukseen. En tykännyt. Hän oli nuori, alle parikymppinen tyttö, jolle (ärsyttävä) kätilö koko ajan vieressä neuvoi tyyliin "sano nyt, että tsemppaa, tsemppaa!" ja tyttö toisti mulle perässä.... Hohhoijaa.

Sitten kursi mua kokoon varmaan kaksi tuntia ja kertoi harjoitelleensa aikaisemmin villalangalla... ja kieroonhan se sitten loppujen lopuksi hieman meni.

Kummassakin oli. Esikoisen kanssa ei opiskelijaa ollut - oli viikonloppu - mutta kuopuksen kanssa oli. Ihan positiivisena pidin opiskelijaa, olinhan itsekin aikoinaan ollut synnytyssalissa opiskelijana. Mistäs uudet ihmiset mitään oppii, jos mitään ei ikinä pääsis näkemään =)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Sitten kursi mua kokoon varmaan kaksi tuntia ja kertoi harjoitelleensa aikaisemmin villalangalla... ja kieroonhan se sitten loppujen lopuksi hieman meni.

Tota en olisi halunnut kuulla, jos olisin itse parsittavana;)

Mulla on lähes aina opiskelija, kun olen terveydenhuollon kanssa tekemisissä. Olen ope, joten ehkä ne näkee papereista sen ja aattelee, että mä ymmärrän :).

Ekassa synnytyksessä oli, ja en jotenkin ees huomannu sitä, kun oli synnytyksessä kaikkea muuta huolta. Eli ihan ok koin.

Mut se ahisti, kun jälkitarkastuksessa oli mukana opiskelija, joka oli mun entinen oppilas. Jotenkin ällöä. Enkä kehannut enää kieltäytyä, kun lupasin, että opiskelija voi olla (näkemättä häntä ensin).

Ei mitään pahaa sanottavaa.
Luulen että oli aika ekoja synnytyksiä missä oli mukana kun ei kamalasti osallistunut oikean kätilön kanssa tekemiseen. Ja vähän mulle itselle jäi opiskelijan puolesta huono mieli kun kätilö tiuskas hälle et "hanskat käteen jos jotain meinaat tehdä" kun ponnistusvaihe alko :ashamed: Seuraavaankin saa opiskelija tulla mielellään mukaan jos sattuu että olis sellanen tulossa.

Sen sijaan oli mukava kun äitiysneuvolassa ollut harjottelija sattu oleen sairaalalla harjottelussa kun pojan sain ja tuli sit moikkaamaan ja kattomaan miten me voidaan =) Tosi kivalta tuntu et muisti sieltä neuvolasta ja kiinnosti kuinka homma oli lopulta menny.

Mulla oli kaksi opiskelijaa mukana. Toinen hoiti ponnistusvaiheen ja se oli sen eka kerta (vasta jälkeenpäin mulle kerrottiin). Toinen katseli vierestä ja antoi tarvittavia välineitä ym. Oli heistä apua eikä mua haitannut yhtään. Täytyyhän niiden oppia jotta on jatkossakin hyviä kätilöitä sairaaloissa!

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu minäki:
Nelosen synnytksessä oli kätilöopiskelija, ihan mukava homma :D Ne on nuo hoitoalan työt sellasia ettei pelkästä kirjasta voi opiskella :)

Niinhän se on, vaikka avautumisvaiheessa se oli varsin vatuttavaa kun aina sisätutkimus oli x 2/kerta kun ensin opisk ja sitten kätilö :/ Mutta miten muuten oppii jollei saa käytönnössä opetella.

aikamoinen lauma, lääkäriopiskelijoita, sekä kätilöksi opiskelevia. Heitä oli yhteensä 10 henkeä. Ehkä hiukan liikaa mielestäni. Kun kysyivät, saavatko tulla, en tiennyt kylläkään, että heitä tuollainen lauma tulisi.... Aika hässäkkää oli :D

Mulla oli ekassa. Teki oikeastaan kaiken siellä, valvonnan alla kyllä. Ainut "vika" oli se, että hän oli ranskalainen ja englanti vähän hällä kangerteli. Eikä itelläkään tullut ihan siinä supistusten lomassa mieleen englannin sanasto. Mutta ihan ihana ihminen ja taitava. Kyseli ommellessakin koko ajan, etteihän satu yms.

Kaikissa kolmessa synnytyksessa ollut opiskelijoita mukana, laakari- ja katiloopiskelijoita. pelkastaan positiivisia kokemuksia.

Minulle tehdyssa silmaleikkauksessa annoin plastiikkakirurgian opiskelijan tikata vaikka ompeleet tuli nakyvalle paikalle. Hyvaa tyota teki vaikka silta aikaa meni siihen (leikkaus tehtiin paikallispuudutuksella niin tiedan), arpea ei nae ellei oikein katsomalla katso.

Mulla oli synnytyksessä (ponnistusvaiheessa) kätilön apuna sairaanhoitajaopiskelija. Miten niistä edes kehtaa kieltäytyä? Jos sanoisi, ettet saa tulla niin pitäisivät varmaan ihan hulluna eukkona;)

Itsekin olen ohjannut lukemattomia opiskelijoita, mutta yleensä aina kysytään, että saako opiskelija olla läsnä. Synnärillä ei kysytty ja se on minusta väärin, että itse pitäisi hoksata siinä tilanteessa kieltää. Tai pyytää papereihin kielto laittamaan.

Esikoisen synnytys oli sen verran kamalaa koettavaa ja katsottavaa, että miespuolinen opiskelija tuijotti hommaa nenu valkoisena ja suu auki... No, saipa opiskelija kuitenkin merkinnän rekisteriinsä "epätavallisesta" synnytyksestä. Seuraavaan synnytykseeni en sitten päästänyt ainoatakaan opiskelijaa. :snotty:

Ei ole ollut opiskelijoita.

Mutta kun minä olen syntynyt niin äitiäni on käynyt 18 kandia kurkkimassa jalkovälissä ja yksi heistä on myös puhkaissut kalvot. Äitini on joskus sanonut, että sillä hetkellä sitä ei miettinyt yhtään että ketä siellä haarovälissä käy, mutta jälkikäteen on kyllä pohtinut että vähempikin liikenne olisi piisannut.

osastolla mua välillä häiritsi kun alapäätä tutki kaksi naamataulua. Muutenkin olo oli vähän kurja, kun oli kunnon haavat ja väsymys synnytyksestä. Yhden ronkkijan olisi vielä jaksanutkin..

Yhteistyössä