miten koit opiskelijat synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja GeeBee:
Esikoisen synnytys oli sen verran kamalaa koettavaa ja katsottavaa, että miespuolinen opiskelija tuijotti hommaa nenu valkoisena ja suu auki... No, saipa opiskelija kuitenkin merkinnän rekisteriinsä "epätavallisesta" synnytyksestä. Seuraavaan synnytykseeni en sitten päästänyt ainoatakaan opiskelijaa. :snotty:

Millainen synnytyksesi siis oli?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Mulla tuli raskaan yön jälkeen vuoronvaihdossa opiskelija mukaan loppurutistukseen. En tykännyt. Hän oli nuori, alle parikymppinen tyttö, jolle (ärsyttävä) kätilö koko ajan vieressä neuvoi tyyliin "sano nyt

alle parikymppinen kätilöopiskelija? Tuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja t-06---p-08:
ekassa synnytyksessä oli, annoin luvan. mutta lupaa antaessa en älynnyt, että joka kerta tehtiin 2 kertaa alapäätutkimus, paljonko auki....synnytys kesti lähes 17h. muuten se ei häirinnyt mitenkään.

Joo, eikös oo kivaa kun tuplaten ja toinen aina tarkemmin vielä tutkii :whistle: Mulla kesti 27h ja siinä ajassa ehti olla tutkimus poikineen...

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Mulla tuli raskaan yön jälkeen vuoronvaihdossa opiskelija mukaan loppurutistukseen. En tykännyt. Hän oli nuori, alle parikymppinen tyttö, jolle (ärsyttävä) kätilö koko ajan vieressä neuvoi tyyliin "sano nyt

synnytyssalissahan voi olla myös sairaanhoitaja- tai lähihoitajaopiskelijoita..

Synnytyksissä ei ole ollut,enkä olisi halunnutkaan.
Osastolla oli ainakin kakkosen jälkeen, kävivät useammin kun hoitajat. Olipas siellä yksi lh-opiskelijakin lastenhoitajan kaverina. Niin ja labraopiskelija otti verinäytteitä, tai ainakin yritti ottaa pojan kantapäästä. Ihan kivahan se oli että niitä siellä osastolla oli. Ja kovasti labrahoitsu kiitteli että annoin harjoitella vauvan kantapäähän, kun oli niin "iso" kantapää ja helpompi harjoitella.

Alkuperäinen kirjoittaja miä:

Sairaanhoitajilla menee opinnot samassa rytmissä kuin kätilöillä eikä voi olla ikänsä puolesta alle 20v ekassa synnäri harjoittelussa, koska takana on lukio opinnot ja perusharjoittelu jaksot. Lähihoitajat ei pääse missään synnärille.

Osastolla oli opiskelija. Kiva se oli, hoitajaksi mä sen ajattelin niinkuin muutkin jotka mua hoiti. Kun se ihan yksin kävi esim. Jälkivuotoa katsomassa jne. Taisinpa neuvojakin siltä kysyä :)

Kaksi ekaa synnytystä tapahtui kesäaikaan, joten silloin opiskelijoita ei synnytyksissäni ollut mukana. Ainakin oletan sen johtuneen meneillään olleesta koulujen kesälomista.

Kolmannen synnytykseni (polikliininen) hoiti kokonaan juuri valmistumassa ollut opiskelija. Toki hänen ohjaajansa oli siinä taustalla mukana, mutta kyllä opiskelija oli se, joka synnytykseni hoiti. Ja hienosti hoitikin. Eikä mennyt yhtään paniikkiin, kun äkkäsi, että lapsi tulee sieltä "naama edellä". Todella rauhallisesti ja ammattitaitoisen oloisesti hoiti asian.

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Kaksi ekaa synnytystä tapahtui kesäaikaan, joten silloin opiskelijoita ei synnytyksissäni ollut mukana. Ainakin oletan sen johtuneen meneillään olleesta koulujen kesälomista.

Kolmannen synnytykseni (polikliininen) hoiti kokonaan juuri valmistumassa ollut opiskelija. Toki hänen ohjaajansa oli siinä taustalla mukana, mutta kyllä opiskelija oli se, joka synnytykseni hoiti. Ja hienosti hoitikin. Eikä mennyt yhtään paniikkiin, kun äkkäsi, että lapsi tulee sieltä "naama edellä". Todella rauhallisesti ja ammattitaitoisen oloisesti hoiti asian.

Muutama "hoiti"-sana....joskus pitäisi lukea teksti ennen lähettämistä....:laugh: :laugh:

Muistan miettineeni että minulla ei ole housuja jalassa ja huoneeseen tuli miespuolinen harjoittelija. Oli siis leikkausalissa harjoittelijana ja avusti leikkauksessa. Sen jälkeen kun lääkäri ilmoitti että nyt lähdetään kiireellä saliin en enää miettinyt moista. Salissa oli lisäksi toinenkin avustava opiskelija ja ihan mukavia nämä molemmat olivat. Kävivät heräämössä onnittelemassa vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oliko sulla opiskelijoita synnytyksessä? tai osastolla? miten koit opiskelijat ja oliko niistä enemmän hyötyä kuin haittaa?

opiskelijalla saa olla ainoastaan yksi potilas kerrallaan. Siksi se voi olla hieman rasittavaa, jos haluaa olla rauhassa. Ihan jees kuitenkin.

Itse asiassa tiedän hänen olevan 19-vuotias, koska sen kertoi hänen luokkatoverinsa, joka oli opiskelijana neuvolassa synnytyksen jälkeen. Hänen ikänsä tuli puheeksi, kun keskustelimme synnytyskokemuksesta.

Sitä en tiedä, miten niin nuori siellä oli, mutta oli kuitenkin.

Enemmin oli hyötyä kuin haittaa.

2. synnytyksen suoritti opiskelija lähes kokonaan ja ihminen oli niin mukava, että lämpimät muistot jäivät. Eikä siitä kätilöstäkään, joka välillä vieraili mukana haittaa ollut.
4. synnytyksessäkin opiskelijasta (ihan ensimmäisiä synnytyksiä missä oli mukana) oli hyötyä, koska mies ei ollut mukana, joten oli yksi ylimääräinen ihminen, joka autoi minua. Ainut haitta oli, kun pitivät opetustuokioita kädet kohdunsuulla kesken kovien kipujen.

Mulla oli kaksi opiskelijaa synnytyksessä, tosin he olivat eri vuoroissa.. Toisesta opiskelijasta en niin välittänyt, hän ehkä vähän myös ujosteli. Mutta toinen opiskelija oli aivan ihana, kertoi kaikesta mitä minulle siinä tapahtui ja muutenkin kannusti ja tuki! :) Ja oli siis lähes koko ajan paikalla, mikä oli mielestäni mukavaa!

Oli kätilöopiskelija toisessa synnytyksessä. Ei ollut hyötyä eikä haittaa. Musta oli ihan kiva antaa sen tulla mukaan, tarviihan ne harjotusta. Siinä sitten juteltiin sen opiskeluista, kun oikea kätilö oli jossain muualla ja odoteltiin edistymistä. Ainoa "haitta" oli, että se myös kokeili miten kohtu on supistunut ja sitä paineli sitten 2 ihmistä. Mutta ei se edes sattunut, vaikka oikea kätilö sanoi "tää sitten vähän tuntuu ilkeeltä".

Alkuperäinen kirjoittaja ihan jees:
opiskelijalla saa olla ainoastaan yksi potilas kerrallaan. Siksi se voi olla hieman rasittavaa, jos haluaa olla rauhassa. Ihan jees kuitenkin.
Musta on pelkästään järkevää, että opiskelijalla saa olla vain yksi synnyttäjä kerrallaan. Miten hitossa sitä nimittäin synnytyksestä mitään oppisi, jos pitäisi useamman kuin yhden synnytyssalin välillä juosta? Sille opiskelijalle kun voi myös sanoa, että haluaa olla yksin.

Ne joita hirvittää opiskelijan ompelemaksi tuleminen tms: kannattaa ilmoittaa jo heti alussa kätilölle että opiskelija voi kyllä tulla seuraamaan mutta toivot ettei hän tee ompelemista/muita toimenpiteitä/sisätutkimusta. Tietysti opiskelijalle on tällöin vähemmän hyödyllistä olla mukana mutta jos sattuu olemaan joku aloitteleva niin pelkkä sivusta seuraaminenkin on ihan hyödyllistä. Siinä tapauksessa on kuitenkin reiluinta kertoa toiveensa jo etukäteen ettei toimenpideharjoittelua tarvitseva opiskelija turhaan tuhlaa aikaansa, heillä kun saa yleensä olla vain yksi synnytys kerrallaan. Mihinkään ei tietysti tarvitse suostua.

synnytyksessä ollut opiskelija oli yliaktiivinen, kun kuvittelin olevani miehen kanssa kaksin salissa ja pyysin miestäni hieromaan selkääni, niin opiskelijatyttö ilmestyi salamana hieromaan. opiskelija otti myös lapsen vastaan, eikä oikein osannut, joten kärsin todella pitkään pissavaivoista kun sain repeämät etupuolelle. kaikenkaikkiaan ei jäänyt kaksiset fiilikset opiskelijan mukana olosta, joten jatkossa pyydän ettei opiskelijat harjoittele minun synnytyksissäni.

en mää mitään opiskelijoita nähny, tai tienny ketä oli, en tihrustellut rintalappuja

jälkeenpäin kysyin kätilöltä että oliko yksi nainen opiskelija kun touhu oli todella heikkoa ja epä ammattimaista
-oli kuulema vakkarilääkäri talossa....

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:

Sairaanhoitajilla menee opinnot samassa rytmissä kuin kätilöillä eikä voi olla ikänsä puolesta alle 20v ekassa synnäri harjoittelussa, koska takana on lukio opinnot ja perusharjoittelu jaksot. Lähihoitajat ei pääse missään synnärille.

Ystäväni ainakin oli.

Yhteistyössä