Joskus tuntuu, että "asiantuntijat" on ihan pihalla todellisesta elämästä... sis linkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Mun mielestä olisi hyvä, jos opintoja saisi halutessaan suorittaa myös kesä- ja joululomalla.

Mutta jos se olisi ns. pakollista, niin ei. Opiskelija tarvitsee työelämää, ja työelämä tarvitsee opiskelijoita. Ja jokainen kaipaa joskus lepoa.

Sain kyllä sen käsityksen, että ko. heppu ajaisi takaa nimenomaan mahdollisuutta opiskella 12 kk vuodessa, ei pakkoa;
"Miksei oppilaitoksia organisoida siten, että niissä voi opiskella 12 kuukautta vuodessa?"

Viimeksi muokattu:
Olen huomannut viime aikoina sen ilmiön selkeästi että ainakin varhaiskasvatuksen ns. asiantuntijat ovat kaikin puolin pihalla asioista. Järkyttävän huonossa jamassa näyttää olevan myös kouluikäisten asiantuntevuus.

Tiedättekö, että lapsenne elämästä ja olosuhteista päättävät ne, ketkä taipuvat rahan mahdin alla, kun eivät ymmärrä käytännön tason tapahtumista yhtään mitään. Päättäjät kulkevat pilvilinnoissaan, ja heitä ohjaillaan rahalla, kun ymmärrys ei enää riitä muuhun kuin teorioihin.

Miksi päivähoitomme muuten olisi niin pilalla? Miksi kouluissamme muuten olisi niin vaikeat olosuhteet? Integrointi esimerkiksi on viety rahan puutteessa niin pitkälle, että jopa sairaalakuntoiset ovat ryhmissä ja aina ei ole avustajiakaan.

Aivan kuin opiskelu ja työnteko olisi elämän pääasia. On sitä nyt vittu muutakin elämää ihmisillä. Kuka jaksaa puurtaa ilman lepoa vuodesta toiseen? Me kaikki olemme ansainneet oikeuden nauttia lomasta ja kesästä. Pian joku itsekeskeinen idiootti työnantajien leiristä varmaan alkaa vaatia kesälomien poistoa työläisiltä.

Mun mielestä hyvä idea, jos olisi vapaaehtoista (ja nimenomaisesti niin ainakin uutisissa on sanottu). Silloin esimerkiksi ne, jotka ovat jääneet ilman kesätöitä, voisivat halutessaan tehokkaasti käyttää ajan opintoihinsa ja päästä niissä eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
En lukneut kuin aloituksen, mutta jsut kuulin radiouutisista että kyse ei ole pakosta; opsikelija saa edelleen lomailla opinnoistaan mutta jatkossa on MAHDOLLISUUS opiskella täysiaikaisesti ympäri vuoden.

Mun mielestä olisi hyvä, jos opintoja saisi halutessaan suorittaa myös kesä- ja joululomalla.

Mutta jos se olisi ns. pakollista, niin ei. Opiskelija tarvitsee työelämää, ja työelämä tarvitsee opiskelijoita. Ja jokainen kaipaa joskus lepoa.

Sain kyllä sen käsityksen, että ko. heppu ajaisi takaa nimenomaan mahdollisuutta opiskella 12 kk vuodessa, ei pakkoa;
"Miksei oppilaitoksia organisoida siten, että niissä voi opiskella 12 kuukautta vuodessa?"

Siinä mielessä se olisi hyvä, että jos opiskelija ei saa kesätöitä, hänellä olisi mahdollisuus se aika opiskella. Mutta toisaalta jaksaakseen opiskelijakin tarvitsisi lomaa "työstään".

Itse näkisin nuo muutokset positiivisena. Että oppilaitokset velvoitettaisiin järjestämään opetusta vuoden ympäri. Nyt tuntuu olevan enemmän opetuksen järjestäjien resursseista kiinni tämä opiskelun hitaus. Itse tunnen monta, joita haittaa kun tiettyjä kursseja voi tenttiä vain tiettyinä päivinä vuodesta!

Esim. itselläni oli ongelmana opiskellessa, että kesällä ei tahtonut saada kursseja kasaan mistään ja halusin opiskella. Avoimen yliopiston määräpaikoille pääsi vain pieni kiintiö. Opiskelinkin sitten omalla kustannuksella myös "loma-ajat" ja maksoin avoimen yliopiston kurssimaksut (useita satoja euroja).

Lisäksi valmistumistani hidasti se, että tiedekunnilla oli tiukat säännöt siitä, että vain yliopiston omissa tiloissa sai tenttiä, jos halusi opintopisteet liitettäväksi omiin opintoihin. En siis voinut tenttiä avoimessa yliopistossa niitä, vaikka olisin itse tentaattorikulut maksanut. Työharjoitteluni aikana olisin voinut tenttiä 25 opintopistettä, mutta tiedekunnan sääntöjen takia valmistuminen hidastui kun piti nauliutua opiskelupaikkakuntaan vielä gradun teonkin jälkeen.

Valmistumistani lisäksi hidasti se, että loppukokeen pystyi aiemmin suorittamaan vain KAHTENA nimenomaisena päivänä vuodessa. Jos olit sairas keväällä, valmistuminen siirtyi syksyyn.

Jos halusi gradun saada valmiiksi kuluvan lukuvuoden aikana, se piti jättää maaliskuussa, jotta opintopisteet ehdittiin tarkistaa tiedekuntaneuvoston kokouksessa ja hyväksyä ne, sitten seuraavan kuun kokouksessa vasta hyväksyä gradu, sitten oli "protestiaika" ja vasta sitten voitiin koko tutkinto hyväksyä. Heinäkuussa koko laitos kiinni. Ja jos et sitten ehtinyt maalis-huhtikuussa palauttaa, maksettavaksi tuli syksyn lukukausimaksu vaikka et yhden yhtä opintopistettä enää silloin tehnyt. Sanomattakin selvää, että työnhaku myös viivästyi, kun tutkintotodistusta ei ollut näyttää. Pahimmillaan siis odottelit maaliskuusta elokuun loppuun papereitasi ulos koneistosta.

En tiedä ovatko nämä asiat muuttuneet muutamassa vuodessa, mutta aiemmin ainakin oli näin että nimenomaan oppilaitos hidasti valmistumista nihkeillä käytännöillään.

Itse toivoin aikoinaan että olisi ollut mahdollista opiskella kesälläkin, olisi ainakin nopeammin valmistunut! Eli kesällä opiskelu olisi hyvä mahdollisuus, mutta ei tietenkään pitäisi olla pakollinen. Joululoma on huomattavasti lyhyempi jakso pyhineen, joten sillä ei mielestäni ole niin merkitystä.. Ja kyllä opiskelijatkin tarvitsee jonkinlaisen hengähdystauon.

Yhteistyössä