M
"mörkö"
Vieras
Tänään sattui yksi juttu, mistä haluaisin nyt ajatuksia. Poika (pian 3 v.) oli isänsä kanssa olohuoneessa ja siellä lattialla ilmeisesti lueskelivat lehtiä. Olin itse toisessa huoneessa ja kuulin, että tuli jotain sanomista siinä, ilmeisesti poika teki jotain kiellettyä (esim. alkoi rypistellä sitä mun miehen lukemaa lehteä tai hyppiä siinä päällä tms.) No mies siinä kielsi ensin monta kertaa, että Älä tee noin. Mutta poika vaan jatkoi. Vaikka en ollut itse näkemässä, niin voin kyllä kuvitella miten se meni. Poika katsoo vaan suoraan ja jatkaa sitä tekemistään ihan uhallakin. Eikä meinaakkaan totella kieltoa. Sille on nyt tullut sellainen uhmakausi, että ihan varsin koettelee ja on tosi itsepäinen. Mies sanoi sitten viimein, että nyt jos et lopeta niin isä tukistaa. Siinä vaiheessa minä puutuin siihen ja käskin lopettaa ja keksin pojalle muuta mielenkiintoista puuhaa.
Ollaan kyllä puhuttu, että tukistamista ja luunappeja minä en halua ottaa kasvatukseen. Miehellä olis noihin vähän toisenlainen kanta, mutta ollaan sovittu että niitä ei käytetä. Ja sanoin nytkin että myöskään ruumiillisella kurituksella uhkailu ei sovi.
Mutta toisinaan on kyllä itsekin tilanteissa, joissa saa ihan tosissaan miettiä että miten tästä taas selvitään. Miten toimisin oikein. En nyt varmaan osaa tätä asiaa kysyä oikein, niin kuin tarkoitan. Mutta millaisia "neuvoja" voin antaa miehelle, että jos joutuu noihin tilanteisiin, miten toimia. Tai miten voi toimia ettei niihin joutuisi. Millaisia ratkaisumalleja voisi antaa? Kun ne itsellekään ei ole aina kovin selviä. Kaipaisin vain siis ajatuksia ja kokemuksia, joiden avulla voisin avata vähän tuota "kasvatuskeskustelua" miehen kanssa.
Ollaan kyllä puhuttu, että tukistamista ja luunappeja minä en halua ottaa kasvatukseen. Miehellä olis noihin vähän toisenlainen kanta, mutta ollaan sovittu että niitä ei käytetä. Ja sanoin nytkin että myöskään ruumiillisella kurituksella uhkailu ei sovi.
Mutta toisinaan on kyllä itsekin tilanteissa, joissa saa ihan tosissaan miettiä että miten tästä taas selvitään. Miten toimisin oikein. En nyt varmaan osaa tätä asiaa kysyä oikein, niin kuin tarkoitan. Mutta millaisia "neuvoja" voin antaa miehelle, että jos joutuu noihin tilanteisiin, miten toimia. Tai miten voi toimia ettei niihin joutuisi. Millaisia ratkaisumalleja voisi antaa? Kun ne itsellekään ei ole aina kovin selviä. Kaipaisin vain siis ajatuksia ja kokemuksia, joiden avulla voisin avata vähän tuota "kasvatuskeskustelua" miehen kanssa.