Miten kertoa lapsettomalle kaverille omasta raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteissä

Vieras
Lapsettomuus on asia, josta olemme joitakin kertoja puhuneet, mutta kovinkaan syvälle emme ole asiassa menneet. Tiedän heidän yrityshistoriansa ja koetut keskenmenot sekä sen, että he ovat nyt aloittaneet matkan hoitoja kohti.

Mutta koskaan emme ole jutelleet siitä, miten hän kokee lähipiirin raskausuutiset. Ja siksi nyt jännitänkin sitä, että miten hän suhtautuu siihen, että meille on tulossa uusi vauva.

Onko linjoilla joku lapsettomuudesta kärsivä/nyt, jolla olisi antaa vinkkiä siitä, että miten kannattaa tuoda oma raskaus esiin?

Onnea raskaudesta! Ensinnäkin minusta on hienoa, että ajattelet kaverisi tunteita! Kerro se myös hänelle tyyliin "tiedän, että tämä voi olla sinulle vaikea asia, mutta meille on tulossa vauva". Älä liikaa hössötä vauvasta, mutta muista, että sinulla on oikeus onneesi eikä sinun tarvitse kärsiä siitä huonoa omatuntoa.

Itse aikanaan toivoin, että minulle kerrottaisiin asiasta vaikkapa sähköpostilla, tekstarilla tms. niin, että en joutunut siihen tilanteeseen että itku kurkussa olisin joutunut onnittelemaan väkisin. eli siis halusin aikaa sulatella asiaa ihan rauhassa ja vastata sitten, kun kykenin siihen toista mahdollisesti loukkaamatta. Samalla myös toivoin, ettei kukaan jättäisi kertomatta tai kertoisi myöhemmin kuin muille vain siksi, että pelkää minun pahoittavan mieleni. voit vaikka mainita siinä viestissäni että kerrot tällä tavoin asiasta siksi, kun haluat antaa hänelle mahdollisuuden sulatella asiaa ihan rauhassa jos siihen on tarvetta.
Muuten itse ajattelisin, että kertoo uutisen niinkuin muillekin, paitsi ettei ehkä ihan älytöntä hehkutusta. Mutta totta kai sitä saa olla onnellinen, sehän on sinulle varmasti maailman isoin asia tällä hetkellä. mutta toki toisen tunteet huomioon ottaen, kuten sitten myöhemminkin.

Niin ja paljon onnea sinulle :)

Onnea tulevasta pienokaisesta. : )
itse toivoisin että miulle kerrotaan raskausuutiset ihan normaalisti kuin muilekkin.
Itse oon saanu kuulla siskon raskauksista äidiltä ja veljeltä.
Hienoa että ajattelet kaverin tunteita ja jokainen lapseton voi reagoida eri tavalla.

Itse tykkäsin saada uutisen tekstiviestillä, että mahd itku ei tullut julkisesti. Se itku EI liittynyt mitenkään ystäviini, vaan pikemminkin tuli yllättäen ja kumpusi pelkästään omasta isosta toiveesta saada oma lapsi. Tärkeää oli kuitenkin tietää raskaudesa yhtä aikaa muiden ystävien kanssa. Ne, jotka eivät kertoneet raskaudesta ollenkaan, ovat entisiä ystäviä. Onnea raskaudesta! :)

Samoilla linjoilla olen kuin "äiti nykyään". Hyvä ystäväni alkoi odottaa toista lastaan juuri kun itse aloittelimme hoitoja ja hän laittoi minulle tekstiviestin jossa kertoi plussastaan. Viestissä hän kertoi haluavansa jakaa iloisen uutisen kanssani mutta antaa minulle näin aikaa "sulatella" asiaa ja ottaa häneen yhteyttä kun minusta itsestä siltä tuntuu. Sain näin aikaa tosiaan surra omaa lapsettomuuttani ja sen jälkeen rehellisesti iloita hänen puolestaan!

Ei kai kannata otta toisten ongelmia kantaakseen.
Ihan normisti kannattaa ketoa kaikille tasapuolisesti. Se miten kukin reagoi uutiseen on sitten henkilökohtaista eikä ole sinun vastuullasi. Toki on hyvä varautua siihen miten esim. lapseton, lasta kovasti toivova, reagoi ettei sitten itse loukkaannu jos vaikka toiselta pääsee itku. Toisen ihmisen kateus, pettymys ja epätoivo voi olla vaikea kohdata. Silti sinä saat oman onnesi julistaa juuri niin kuin haluat.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="mamma";27787653]Ei kai kannata otta toisten ongelmia kantaakseen.
Ihan normisti kannattaa ketoa kaikille tasapuolisesti. Se miten kukin reagoi uutiseen on sitten henkilökohtaista eikä ole sinun vastuullasi. Toki on hyvä varautua siihen miten esim. lapseton, lasta kovasti toivova, reagoi ettei sitten itse loukkaannu jos vaikka toiselta pääsee itku. Toisen ihmisen kateus, pettymys ja epätoivo voi olla vaikea kohdata. Silti sinä saat oman onnesi julistaa juuri niin kuin haluat.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä!
Ja muistutan vielä ap:ta varautumaan katkeran naisen purkauksiin tai siihen, ettei hän enää pidä mitään yhteyttä. Älä välitä, maailmassa on parempiakin ystäviä sinulle, jos näin käy :)

jep jep, minulla on kanssa sama tilanne tässä kohta edessä. Paitsi että on kerrottava asiasta omalle sisarelleni ja siksi olen tätä uutista vain siirtänyt + siirtänyt, koska en halua, että hän ei enää pitäisi yhteyttä minuun, kun meille on tulossa vauva. Sisareni on minulle tärkeä ihminen ja olisi kurjaa, jos tämän takia välimme katkeaisivat

[QUOTE="vilperin äiti";27787755]jep jep, minulla on kanssa sama tilanne tässä kohta edessä. Paitsi että on kerrottava asiasta omalle sisarelleni ja siksi olen tätä uutista vain siirtänyt + siirtänyt, koska en halua, että hän ei enää pitäisi yhteyttä minuun, kun meille on tulossa vauva. Sisareni on minulle tärkeä ihminen ja olisi kurjaa, jos tämän takia välimme katkeaisivat[/QUOTE]

Mulla kävi hyvän ystävän kanssa näin eli menetin hänet. Yhteyden pito loppui siihen paikkaan, kun kerroin raskaudestani. Hänellä oli useampi tulokseton hoito takana ja ei ole saanut lasta ollenkaan, mikä on tosi surullista. Tästä on nyt lähes 12v aikaa ja minusta tuntuu tosi pahalta vieläkin ystävän menetys....

[QUOTE="vilperin äiti";27787755]jep jep, minulla on kanssa sama tilanne tässä kohta edessä. Paitsi että on kerrottava asiasta omalle sisarelleni ja siksi olen tätä uutista vain siirtänyt + siirtänyt, koska en halua, että hän ei enää pitäisi yhteyttä minuun, kun meille on tulossa vauva. Sisareni on minulle tärkeä ihminen ja olisi kurjaa, jos tämän takia välimme katkeaisivat[/QUOTE]

Ei näin... Meillä on takana useamman vuoden lapsettomuus + hoitoja ja minä tiesin aina kaikkien raskaudet jo aika päiviä ennen kuin niistä suvaittiin minulle kertoa... Juurikin siitä syystä että raskaana olevat välttelivät kuin ruttoa :( Kun käyt läpi elämäsi vaikeinta jaksoa, niin oloa ei kovin paljon helpota läheisten välttely. Tästä tulee TODELLA paha mieli. minulle eräässä tapauksessa jopa niin paha, etten vaan kyennyt tapaamaan raskaana olevaa koko tämän raskausaikana. Ei mikään kovin järjellinen "ratkaisu", mutta minulle tuli vain sellaine oloi että olen jotenkin niin sairas ja kurja lapsettomuudessa, joka ei tartu!, että ei sitten olla tekemisissä...

Tässä ketjussa on tullut minta hyvää neuvoa. Itsekin suosin sitä että sain tietää raskaudesta omissa oloissani kotona, surra hetken miehenii kanssa sitä ettemme itse pysty samaan, jonka jälkeen asia oli minun osaltani käsitelty. Olet hyvä ystävä ap ja onnea odotukseen! :)

Onnea ja terveyttä raskauteesi! Pelkkään otsikkoon vastaten: Hyvin, hyvin vaikeasti se kertominen tapahtuu ja reaktio voi olla myllerrys, järkytys, suunnaton kateus. kipu ja vaikka mikä. Aikuinen kyllä yleensä peittelee tunteensa joten et ehkä tule näkemään miltä se oikeasti tuntuu.

Itse aikanaan kerroin eräälle ja kun olimme juhlimassa ja hän oli ottanut alkoholia niin totuus tunteista tuli selville. Hymy oli ollut pelkkää teatteria, itseppuolustusta... Pienessä sievässä hän oli ihan romuna aiheesta ja kuulosti jopa pelottavalta.

Mulla meni pitkäksi aikaa välit parhaaseen ystävääni kun minä tulin raskaaksi. Ei hän siis suuttunut ja minä en puhunut hänelle juurikaan mitään raskausjuttuja. Mutta välit jotenkin viilenivät ja oltiin todella vähän tekemisissä mun raskausaika ja lapsen ensimmäinen elinvuosi.

Nykyään hän on pyytänyt anteeksi sitä kun ei ollut elämässämme mukana, ja kyllä minä ymmärrän vaikka silloin suretti todella paljon. Nyt olemme taas yhtä läheisiä kuin ennenkin.. lapseni täyttää pian 2v.

Mä mietin samaa asiaa ja samalla pitkitin asiaa jolloin ystäväni kuuli muualta. Sitä en tiedä kuinka kauan hän oli tiennyt (ja mahdollisesti sulatellut asiaa), ennen kuin soitti ja onnitteli minua. Samassa puhelussa hän kuitenkin kertoi itse raskautuneensa kaikkien hoitojen ja 10 vuoden yrittämisen jälkeen. Siitä tuli oikein ihana puhelu :)

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Minäkin mieluiten kuulisin tekstarilla asiasta.

Olisi ihan kamalaa kun pitäisi yrittää hymyillä ja onnitella ja olla muka onnellinen toisen puolesta vaikka tosiasiassa tahtoisi vaan käpertyä pieneksi mytyksi ja itkeä.

Ei näin missään nimessä, mie sain tietää siskoni raskauksista äidiltäni ja veljeltäni.
Minusta ei tuntunut pahalta se että sisar odotti lasta, mutta pahalta tuntui ja loukkasi ettei sisar voinut itse kertoa mulle ja samaan aikaan kuin muille.

Itse pohdiskelin samaa syksyllä, kun tulin raskaaksi. Veljeni vaimolta on leikattu nuorempana kohtu pois syövän takia. Tiesin, että tämä vaimo on harmitellut ja potenut enemmänvähemmän vauvakuumetta vuosien aikana. Laitoin veljelleni tekstiviestillä onnittelut enoksi tulemisesta, koska en tiennyt miten he suhtautuvat puheluun

Minä haluaisin että minulle kerrottaisiin asiasta ihan normaalisti, asia on vaikea, mutta en ole ikinä ollut kateellinen toisten raskauksista vaan onnellinen heidän puolestaan, tykkään lapsista. Loukkaantuisin jostain lässynlässyn sulatteluaika viestistä jossa kiinnitetään huomiota omaan lapsettomuuteeni, asian voi kertoa asiana, toisten tilanteeseen rivien välissä puuttumatta.

Nyt kyllä ihmettelen lapsettomia jotka näin tekisivät. Anteeksi vaan. Että toisen ilo pitäisi mitätöidä katkaisemalla välit omaan siskoon? Itsekästä, vaikka lapsettomuus vakava paikka onkin.

[QUOTE="aino";27787474]Onnea raskaudesta! Ensinnäkin minusta on hienoa, että ajattelet kaverisi tunteita! Kerro se myös hänelle tyyliin "tiedän, että tämä voi olla sinulle vaikea asia, mutta meille on tulossa vauva". Älä liikaa hössötä vauvasta, mutta muista, että sinulla on oikeus onneesi eikä sinun tarvitse kärsiä siitä huonoa omatuntoa.[/QUOTE]

Älä nyt ihmeessä tee siitä tuollaista numeroa kuin "tiedän, että tämä voi olla sinulle vaikea asia, mutta...."

Laita txt tai s-posti, saa sulatella ihan rauhassa ja onnitella sitten myöhemmin, kun tunteet ovat tasaantuneet.

Yhteistyössä