MITEN KAIKKI VOI OLLA ALLERGISIA NYKYÄÄN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mainiina

Vieras
Miksi nykyään kaikki on allergisia kissoille tai muille eläimille? Meillä yli puolet molempien lasten kavereista on allergisia eikä voi tulla meille. Synttäritkin järjestettävä siksi muualla.
Mistäköhän moinen johtuu? Ei mun lapsuudessa ollu mitään ongelmaa ikuna vaikka meillä oli eläimiä jo tuolloin. Kaverit oli ja kävi ja synttäritki kotona aina. Ei sillon kellää ollu allergoita. Nykyjään tuntuu että kaikki on tosi allergisia jos ei ruualle ni eläimille. Ennen ei edes kysytty synttärikutsuissa allergioita, nykyään se on joka kutsussa!

Elkää sanoko että niitä tutkitaan enempi. Nimittäin tarkoitan sitä kun nykyään on tosiaan et jos et sa syödä kananmunaa ni on heti tosi paha allergia, tai jos eläinallergia ni olet sairaalassa jos käväset sisällä eläinperheesssä. Eli ne alllergiat mitä on ni ovat rajuja oireineen! Ei ennen sellasia ollu. Saatto joku aivastaa käydessään mut ei sitä koskaan kielletty silti käymästä. Nykyään jos olet allerginen ni olet heti sairaalassa. Pieni aivastelu ei enää ole tavallista vaan allergia on heti tosi raju.

Ja toivoisin asiallista keskustelua, ei lokaa niskaan tai vihaisia kanssamatkustajia. Keskustellaan myönteisessä hengessä ja asiallisesti.

Meillä on mun perheessä kolme allergikkoa ja mun luokkakavereissa oli eläinallergisia. Ei se nyt niin uusi asia ole. Meillä ei koti ollu turhan steriili eikä nykyäänkään eletä liian siististi.

Enpäs osaa sanoa. Meillä kuopus on allerginen maidolle ja epäilynä/vältettävänä on kananmuna ja vehnä. Allergia tuli myös kissoille ja tuntuu että tää ei tähän jää. Esikoinen ei taas ole millekään allerginen.

Jossain on sanottu että liika hygienia olisi syynä..mutta ei se meillä ainakaan siitä voi olla :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Meillä on mun perheessä kolme allergikkoa ja mun luokkakavereissa oli eläinallergisia. Ei se nyt niin uusi asia ole. Meillä ei koti ollu turhan steriili eikä nykyäänkään eletä liian siististi.

No sulla onkin aina ollut niin steriili perse!

Mietin tässä myös sitä, että miten ystävyyssuhteita voi vaalia jos ystävät ovat allergisia? Kurja kun eivät voi käydä meillä. Meillä leikittävä ulkona, tai ystävän kotona. Ja kun näitä on paljon, ni tulee väistämättä leikittyä enempi niitten kans joiden kans on helpompi olla eläimistä välittämätt. Harmi, kun kuitenkaan ei haluaisi valita kavereita sen perusteella, mutta väistämättä se menee siihen ku synttärikutsutkin jää väliin jos ei voi tulla meille.

Ei voikaan olla. Ei meilläkään kukaan lapsista ole allergisia millekään. Mutta meilläpä onkin ollut elukoita aina ja lapset möyrineet niiden kanssa ja pihalta syöneet koiranpaskasta lähtie kaiken mahdollisen. Noin niin kuin karrikoidusti sanottuna.

Tuossa pari sataa kilsaa itään naapurimaassa venäjässä ja sen karjalassa on 90% vähemmän allergioita;)

Suomessa pelätään kissoja, lehmiä, rokotteita, paskaa ja jopa uimista ja sitä että lapsi laittaa hiekkaa suuhunsa. Ei ihme että täällä jopa kärsitään sitten koko elinikä kaikista allergioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ei voikaan olla. Ei meilläkään kukaan lapsista ole allergisia millekään. Mutta meilläpä onkin ollut elukoita aina ja lapset möyrineet niiden kanssa ja pihalta syöneet koiranpaskasta lähtie kaiken mahdollisen. Noin niin kuin karrikoidusti sanottuna.

No meillä oli myös kissoja ja on annettu lapsen mennä maassa jne. Ja niin vaan on allerginen :/ Tiedän kyllä että poikkeuksia on aina.

niin tiedä sitten.
meillä ei ollut lemmikkejä kotona ennenkun olin ala-asteella, mut oltiin usein mummolassa missä lehmiä, hevosia, lampaita jne eikä mulle niistä mitää tullu. harrastin myös ratsastusta ja tänä päivänä mulla on kissa ja koira eikä allergioita.

sit mun kaveri on syntynyt ja elänyt koko pienen elämänsä maatilalla lehmien, hevosten, lampaiden ja varsinkin kissojen keskellä ja se on ihan tajuttoman allerginen, hyvä et voi lapsuudenkotiinsa mennä tänä päivänä kun heti turpoo silmät ja alkaa aivastuttaa ja kurkkua kutittaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Mainiina:
Mietin tässä myös sitä, että miten ystävyyssuhteita voi vaalia jos ystävät ovat allergisia? Kurja kun eivät voi käydä meillä. Meillä leikittävä ulkona, tai ystävän kotona. Ja kun näitä on paljon, ni tulee väistämättä leikittyä enempi niitten kans joiden kans on helpompi olla eläimistä välittämätt. Harmi, kun kuitenkaan ei haluaisi valita kavereita sen perusteella, mutta väistämättä se menee siihen ku synttärikutsutkin jää väliin jos ei voi tulla meille.

Me ollaan miehen kanssa oltu lapsesta asti allergisia kaikille eläimille, jolta karvaa löytyy. Ei se tähän mennessä ole haitannu sentään ystävyyssuhteita niihin, joilla lemmikkejä. :)

Jaa, no kyllä niitä ennenkin on ollut. Mulla on aika pahat allergiat, enkä siksi lapsena ikinä käynyt muutaman kaverin kotona, vaan aina meillä leikittiin. Edellisessäkin polvessa on, minun äiti, kuuttakymppiä lähestyvä, on myös pahasti allerginen elukoille ja siitepölyille, isältä taas löytyy muutama ruoka-aine allergia.

Ei minunkan allergiat olisi olleet näin iso ongelma joskus 70-luvulla ja aikaisemmin, kun tehtiin yksinkertaisempia ruokia, mausteina just joku suola ja pippuri, eikä eksoottisia hedelmiä ollut samalla lailla tarjolla kuin nykyään.

Ennen ei niitä diagnosoitu niin tarkkaan, oli niitä vähän heikkovatsaisia ja sitten kranttuja syöjiä. Ainoastaan ihan pahimmat oli diagnosoituja, kyllä minä muistan useammankin kanamuna-allergisen. Pahoja eläinallergioitakin on ollut aikaisemminkin.

Nykyään otetaan vieraat paremmin huomioon ja on helppo valita kaikille sopivat tarjottavatkin, kun tietää etukäteen, mitä vältellä. Kun vaan kaikki ilmoittaisivat siitä pyydettäessä etukäteen, eikä vasta tullessa. Kiva huomata siinä vaiheessa valinneensa juuri ne, mitkä ei sitten sovikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Tuossa pari sataa kilsaa itään naapurimaassa venäjässä ja sen karjalassa on 90% vähemmän allergioita;)

Suomessa pelätään kissoja, lehmiä, rokotteita, paskaa ja jopa uimista ja sitä että lapsi laittaa hiekkaa suuhunsa. Ei ihme että täällä jopa kärsitään sitten koko elinikä kaikista allergioista.

Tuolla karjalassa ei hirveemmin rokotella.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:

Tuolla karjalassa ei hirveemmin rokotella.

Minä olen saanut suunnilleen yhtä paljon rokotteita kuin lapsenikin, mutta silti minun sukupolvellani on paljon vähemmän allergioita kuin lapseni ikätovereilla. Rokotteiden syyttäminen on siis turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No meillä oli myös kissoja ja on annettu lapsen mennä maassa jne. Ja niin vaan on allerginen :/ Tiedän kyllä että poikkeuksia on aina.

Joo, eihän ne elukat mikään takuu allergittomuudesta ole mutta vähentävät riskiä kuitenkin.

meillä just immunologian luennoilla kerrottiin että allergisuus johtuu liian steriileistä oloista. mmuunipuolustusjärjestelmä on "työttömänä" ja sit saattaa ruveta reagoimaan liian herkästi asioihin jotka normaalisti kuuluisivat elämään. lapsena olis myöskin tärkeää altistua erilaisille mobrobeille ja hiukkasille (kuten siitepölylle ja eläinpölylle) jotta puolustusjärjestelmä oppisi tunnistamaan ne normaaleiksi eikä "vieraiksi" ja vaarallisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Jossain on sanottu että liika hygienia olisi syynä..mutta ei se meillä ainakaan siitä voi olla :whistle:

Sama juttu meilläkin, on meillä nyt perus siistiä mutta ei meillä nyt niin siistiä ole että lattialta voisi syödä ;)

Meillä esikoisella on allergiaa jos jonkin laista :(
tosin lapseni on kehitysvammainen ja nyt kun on vanhemmiten alettu syöttämään lääkkeitä jotta hiukan rauhoittuu niin on alkanut allergioita ilmestymään:( Mutta arvaa kun näistä lääkärille sanoin niin eihän ne allergiat nyt siitä johdu.
Sinänsä vaan jännä juttu että ennen ei ollut mitään allergioita :(

Tuli muuten sekin mieleen, että ihan lapsuudesta, siis kun olin alle kouluikäinen, niin en muista että kenelläkään kaverilla olisi ollut lemmikkieläimiä. Ei sitten varmaan ollut niin yleistä 70-luvun lopussa/80-luvun alussa?

Tähän mä uskon:

Allergiaa ei liiemmälti esiintynyt ennen 1800-lukua. Viimeisten vuosikymmenten aikana siitä on kuitenkin tullut erittäin yleistä, jopa niin yleistä että nykysuomalaisista n. 15-20 % sairastaa allergiaa. Syyt allergian jatkuvaan lisääntymiseen ovat jonkin verran epäselvät mutta ilmeisesti tällä on jotain tekemistä bakteerien ja virusten aiheuttamien sairauksiin sairastuvuuden vähenemisen kanssa; elämme liian hygieenistä elämää.

http://www.poliklinikka.fi/?page=3339248&id=8028726

Yhteistyössä