Miten jotkut uskaltaa laittaa pienen vauvan omaan huoneeseen yöksi yksin?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
Äippäx2
En nyt plärännyt koko ketjua läpi... Mutta eiköhän tässäkin asiassa jokainen tee kuten omassa perheessä parhaiten toimii! Meillä esikoinen oli vauvana niin herkkäuninen (heräsi siis jokaiseen äidin tai isän yskäisyyn/kyljen kääntämiseen) että siirsin tytön omaan huoneeseen kun yöt menivät yhdellä syötöllä eli 3kk ikäisenä. Myöhemmin likka otettiin takaisin meidän viereen kun unet taas häiriintyivät 8kuisena! :D

Kuopus nukkuu meidän vieressä edelleen, nyt 9kk. Tämä vain hänen kohdallaan toimii parhaiten! Eikä siinä kaikki, myös esikoinen 2v. nukkuu äidin ja iskän välissä nykyään lähes poikkeuksetta! Nyt siis harjoitamme perhepetiä oikein "rankimman" kautta! ;)

Eri perheissä toimii niin eri jutut ja mun mielestä tärkeintä on että kaikki saavat nukuttua! Lapsen hengen puolesta en ole koskaan tolla tavalla osannut pelätä kun herään itse siihen kun ulkonakin joku rasahtaa...
 
hanski
yks tuttava oottaa esikoistaan ja he ovat laittaneet vauvan huoneen valmiiks..vauva kuulemma nukkuu siellä alusta saakka.. No kukin tyylillään.
Meiän lapset muutti omaan huoneeseen nukkumaan kun olivat 2v ja 4v..
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotkut vouhkaa ihan muusta ku mitä mä alkuun laitoin.
En ole puhunu mitään kyljessä kiinni olemisesta ja yöt läpeensä lässyttämisestä.
aivan samalla tavalla yleistettiin että jos nukutat vauvan omassa huoneessa, laitat lapsen myös tarhaan ennen vuoden ikää.
 
Kuinka moni oikeasti herää yöllä tarkistelemaan pukluja sun muita :eek: Mä ainakin heräsin vain tiukkaan äänimerkkiin. Ja sillä ei ollut merkitystä nukkuiko lapsi meidän huoneessa vai omassaan, jos muu väki oli esim alakerrassa.

Mukavuudenhalusta se mukula oli siinä vieressä pienenä, niin ei tarvinnut kauaksi lähteä tissittelemään tai tuttia nostamaan.
 
No minäpä nyt ällistytän koko ketjun kertomalla, että kaikki lapseni ovat nukkuneet omassa huoneessaan vastasyntyneestä lähtien. Ei kun korjaus: esikoisen kanssa yritin nukkua samassa huoneessa, mutta en osannut, sillä heräsin heti, kun peitto vauvan sängyssä vähän kahahti. Viereisessä huoneessa nukkuvan vauvan heräämisen olen aistinut jo ennen kuin vauva alkaa itkeä. Meitä huonounisia ja herkkiä äitejä on.

Lapseni ovat saaneet läheisyyttä ja olen kyllä jakanut heidän kanssaan sitten valveillaoloaikani. Yökylään isovanhemmille en ole vienyt pieniä, harvoin päivälläkään vauvana. Päiväkotiin ovat menneet 5-6-vuotiaana. Vielä nyt kun lapset ovat "isoja", kaksi jo koululaisia, en hae elämässä omaa aikaani, vaan työn ulkopuolinen aika on minulle aikaa perheeni kanssa. Lapset ovat terveitä ja mielestäni tasapainoisia ja fiksujakin.

Minut saa haukkua.
 
ninni
Mun lapsi siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan 6 kk iässä ja oli ehdottomasti koko perheelle paras ratkaisu. Siihen asti lapsi heräsi JOKA kerta kun me vanhemmat tultiin myöhemmin nukkumaan samaan huoneeseen, vaikka miten hiljaa yritti olla. Siinä sitten aina valvottiin usemapi tunti kun ei heti suostunut nukahtamaan uudelleen.

Nyt siis tyttö nukkuu meidän viereisessä huoneessa ja varmistuksena mulla on silti itkuhälytin yöpöydällä. Kuulen joka ikisen pienen risauksen ihan yhtä hyvin, kun jos lapsi olisi mun vieressäni.

Toisin sanoen, omaan huoneeseen siirtymisen jälkeen kuulen vieläkin tytön äänet itse yhtä hyvin, mutta tyttö ei häiriinny enää meidän äänistä.

Tämä on meille paras ratkaisu, ENKÄ ole huono äiti, EN VARMASTI.
 
huhhuijaa
Olen ehdottomasti sitä mieltä,että jokainen perhe löytää sen lapselleen oikean paikan nukkua,oli se sitten omassa huoneessa tai vanhempien vieressä.Eikä kaikilla perheillä ole mahdolisuutta tarjota lapselle sitä omaa huonetta.
--Meillä tyttö on 1v1kk ja nukkuu meidän kanssa,osittain juuri sen mun mukavuudenhalun takia,kun tyty vielä herää yöllä,sen pinnis on kii meidän sängyssä ja pönkii sieltä sitten itse yöllä viereen,
Meillä on jo pitkään puhuttu tytön siitämisestä omaan huoneeseen,siinä toivossa että nukkuisi yöt ennen riparille menoa MUTTA mä oon niin a. kiireinen tai b. laiska etten vaan saa tota huonetta sen näköiseksi että haluaisin tytön sinne siirtää... 3kk sitten sanoin että ensi viikonloppuna siivoan sen ja sitä siivousintoa odotellaan edelleen =)
Tyttö on siis 8-10kk iästä lähtien PITÄNYT siirtää omaan huoneeseen. Päivähoitopaikkaa en oo tästä huolimatta hakenut. Esikon aika nukkui 4 ihmistä samassa huoneessa ihan olosuhteiden pakosta. tilaa kun oli 1h,tk 42 neliöö ja siä asu 2 aikuista ja 2 lasta
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Äidinvaisto on pahemman kerran hukassa niillä jotka noin toimii :(.
Eiköhän se jos mikä ole juuri sitä äidinvaistoa, että nukkumajärjestelyt on huolehdittu siten että KAIKILLA on hyvä olla!???
Tuskin kukaan väkisin toisessa huoneessa nukuttaa kovin pientä jos tämä ei totu siihen.
Lapsiakin katsos kun on erilaisia, kuten meitä OIKEITA äitejäkin :heart:
 
Mari
Meillä poika oli vajaa 2 viikkoa vanha, kun siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen omaan sänkyyn ja aivan ypöyksin...voi pientä poloista...minen edes tajunnut, että joku voisi pitää minua huonona äitinä tämän vuoksi...minä nukuin, poika nukkui, isi nukkui...kaikki olivat levänneitä ja virkeitä...voi minkä minä meninkään tekemään =(
 
vieras ihmettelijä
Miten hitossa teillä on aikaa täällä sivutolkulla istua ja jaaritella samaisesta asiasta?
EIkö tosiaan ole muuta tekemistä? Mä olen saanut jo viisi päätä pehkuihin ja kuudetta tuuditan...
Pakko oli vaan kirjautua ihmettelemään. Minun aikani kun ei riitä.

Alkuperäiseen kysymykseen , kaikki 6 ovat nukkuneet aina perhepedissä ja siirtyneet omiinsa sitten vasta kun ovat itse tahtoneet!
Seitsämättä odotellaan iltatähdeksi vielä:)
 
Peräkylän eukko
Meillä esikoinen laitettiin omaan huoneeseen 3 kk ikäisenä. Syy: en saanut nukuttua. Eikä kyse ollut todellakaan mukavuudenhalusta. Heräsin joka ikiseen narahdukseen sen lisäksi että öin ja päivin syötiin 1-2 tunnin välein ja iltaisin/öisin huudettiin koliikkia. Eli yöunet oli vartin pätkissä. Repikää siitä...Olin kävelevä katastrofi. Toisen kanssa meni 6 kk ennenkuin siirrettiin samaan huoneeseen esikoisen kanssa. Tää toinen oli paljon helpompi tapaus kaikin puolin.

Tottahan mä mietin, että entäs jos jotain sattuu. Onneksi mies piti päänsä eikä antanut periksi, vaan vaati että siirretään pois. Johan alkoi äidin vointi kohentua, kun sain nukkua pidempiä pätkiä :)

Enkä muuten minäkään imettänyt ekaa kun 3 kk, eikä sekään johtunut mukavuudenhalusta, vaan yksinkertaisesti siitä, että maitoa ei tullut, olin niin huonossa kunnossa. Ja tähän on turha kenenkään tulla sanomaan, että kyllä sitä maitoa tulee jos vaan imettää. Kaikki keinot yritettiin, mutta kun ei niin ei! Korvikkeilla mentiin, pääasia että lapsi tuli kylläiseksi! Ei se kenestäkään huonoa äitiä tee!
 
Voi jeesus mikä ketju taas :LOL:

Ja joo, meillä on molemmat nukkuneet 2-3kk ikäisestä omassa huoneessa ja hyvä niin.
Jos joku sillä perusteella haluaa tuomita huonoksi ja julmaksi äidiksi niin ei voi kun nauraa.
:headwall:

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
.Mut ei ku tosiaan,
siitähän tulis liikaa vaivaa,menis mukavuudenhalu.
Hauskaa. Mietitkö yhtään mitä kirjoitat?

Tottakai tämä asia on pakko vetää läskiksi, kun aloitus oli niin hauska. Ihan oikeasti, nainen, relaa hieman. Äkillinen kurkunpääntulehdus.
Meidän kuopuksella on ollut 3krt kurkunpääntulehdus.Ja aivan yllättäen.
Onneksi nukkui samassa huoneessa.
Meidän esikoisella on taipumus kurkunpääntulehdukseen, tässäkin kuussa niitä on ollut jo kaksi. On nukkunut 7kk ikäisestä omassa huonessa ja ihan henkissä on vieläkin. Ei ole ollut lähellä, että yhdistelmä kurkunpääntulehdus + oma huone olisi ollut jotenkin erityisen varaallista.....
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
1 kk iässä siirtyi omaan huoneeseen, eikä tosiaan ollut mitään itkuhälyttimiä :eek: Pointtihan oli se että sai nukkua, ilman että heräs joka ähkäisyyn..

En mä tiedä minkä siinä olis pitänyt pelottaa.
juuri näin.
 
Jaksamatta lukea koko ketjua:

Ihan oikeasti jotkut vauvat jopa hyötyy siitä että nukkuu äidin kanssa eri huoneessa. Äidinmaidon tuoksu voi "ärsyttää" vauvaa ja herätellä vähänväliä hamuamaan vaikkei varsinaisesti nälkä oliskaan. Synnärilläkin sanottiin, että se on vähän sama kun koittais itse nukkua suklaalevy tyynyn alla.

Ja joo, kaikilla ei ole miestä jotka vois vauvaa öisin vahtia. Minulla (luojankiitos) on :heart: Nukutaan kaikki (toistaiseksi) samassa huoneessa.
 
Onkohan sitä tutkittu kummassa tapahtuu enemmän kätkytkuolemia: toisessa huoneessa nukkuville vai samassa huoneessa? Ja paljonkohan perhepedeissä tapahtuneista kätkytkuolemista on toisaalta jotain muita kuin "kätkytkuolemia"? Mutta mistäpä noista tietää.
 
vieras
Kätkyt kuolema kun tulee, on siinä aika vähän tehtävissä. Mun isoveli kuoli 8kk iässä kuristumalla vaunun hyttysverkkoon. Ja kaikki tapahtu muutamassa minuutissa joiden aikana äiti kävi tuvassa ja isoveli viel silloin nukkui vaunuissa.
 
Meillä vauvat on nukkunu samassa huoneessa meidän vanhempien kanssa, lähinnä omaa laiskuuttani. En jaksais yöllä rampata toiseen huoneeseen. Se mikä siinä pelottaisi on se että en heräisi kun vauva itkee, kun ei aina tahtonu herätä vaikka vauva nukku vieressä :ashamed:

Sitä en ymmärrä miten jotkut uskaltaa laittaa taaperot omaan huoneeseen nukkumaan :eek: ;) Meidän riiviöt tuhoasi koko talon jos pääsisivät touhuamaan itsekseen herättyään ennen vanhempia :whistle: Enkä edes uskalla ajatella kaikkia mahdollisuuksia miten voisivat teloa itsensä :ashamed:
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Sitä en ymmärrä miten jotkut uskaltaa laittaa taaperot omaan huoneeseen nukkumaan :eek: ;) Meidän riiviöt tuhoasi koko talon jos pääsisivät touhuamaan itsekseen herättyään ennen vanhempia :whistle: Enkä edes uskalla ajatella kaikkia mahdollisuuksia miten voisivat teloa itsensä :ashamed:
meillä taaperot tulee herättämään vanhemmat heti kun nousevat ylös. eli ei ole sellaista ongelmaa ikinä ollut. sitä en kyllä ymmärrä että lapsi on OPETETTU sellaiseksi, että leikkii aamulla yksin huoneessaan että äiti ja isi saa nukkua pidempään. kaverikin kertoi naureskellen kun 2v lapsi kiipelee keittiön tasoilla aamuisin kun äiti nukkuu ja löysi sieltä vasaroita ja puukkoja. ei kyllä mua naurattanut tippaakaan.
 
d44
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ihmettelijä:
Miten hitossa teillä on aikaa täällä sivutolkulla istua ja jaaritella samaisesta asiasta?
EIkö tosiaan ole muuta tekemistä? Mä olen saanut jo viisi päätä pehkuihin ja kuudetta tuuditan...
Pakko oli vaan kirjautua ihmettelemään. Minun aikani kun ei riitä.

Alkuperäiseen kysymykseen , kaikki 6 ovat nukkuneet aina perhepedissä ja siirtyneet omiinsa sitten vasta kun ovat itse tahtoneet!
Seitsämättä odotellaan iltatähdeksi vielä:)
Aikaa on, koska lapsilleni oma sänky on ollut tuttu ja turvallinen paikka, eikä heitä ole koskaan tarvinnut nukuttaa. Peittelyn jälkeen jääneet itsekseen sänkyynsä ja nukahtaneet minuuteissa.
 
???
Alkuperäinen kirjoittaja d44:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ihmettelijä:
Miten hitossa teillä on aikaa täällä sivutolkulla istua ja jaaritella samaisesta asiasta?
EIkö tosiaan ole muuta tekemistä? Mä olen saanut jo viisi päätä pehkuihin ja kuudetta tuuditan...
Pakko oli vaan kirjautua ihmettelemään. Minun aikani kun ei riitä.

Alkuperäiseen kysymykseen , kaikki 6 ovat nukkuneet aina perhepedissä ja siirtyneet omiinsa sitten vasta kun ovat itse tahtoneet!
Seitsämättä odotellaan iltatähdeksi vielä:)
Aikaa on, koska lapsilleni oma sänky on ollut tuttu ja turvallinen paikka, eikä heitä ole koskaan tarvinnut nukuttaa. Peittelyn jälkeen jääneet itsekseen sänkyynsä ja nukahtaneet minuuteissa.
sama juttu. ja meillä lapset menevät klo 20 nukkumaan eivätkä klo 22. eikös se tuo ole vastuutonta valvottaa lasta myöhään?
 

Yhteistyössä