Miten jotkut lapsiperheet uskaltavat asua vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26876348:
Kai se on uskottava, että lainassa on käsitteenä jotain pelottavaa. Kuukausittain maksettava lyhennys tuntuu pelottavan joitakin ihmisiä, kun taas kuukausittain maksettava (ja ikuisesti kohoava) vuokra ei pelota näitä samoja ihmisiä (ainkaan yhtä paljon). Itselläni tilanne on kyllä juurikin päinvastoin. Olen kuullut, että vuokraisännät eivät ole lainkaan yhtä ymmärtäväisiä kuin pankit, kun heiltä menee pyytämään vaikkapa "lyhennysvapaata"... :D
Jos esim jää työttömäksi tai perheen tulot muutoin pienenevät, vuokra-asuntoon on mahdollista saada asumistukea. Omistusasunnossa sitä on mahdollista saada ainoistaan asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen. Toki pankeilta saa lyhennysvapaatakin, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Ei nekään loputtomiin sitä vapaata anna.

En tiedä - minusta vaan on ihana ajatella että viimeistään sitten joskus lapset saa realisoida tämän talon meidän kuolutua ja heille jää jotain joka toivottavasti helpottaa eteenpäin menemistä.

Tai toisaalta kun vanhuus alkaa kolkutella ovia, voi talosta saaduilla rahoilla ostaa jonkinlaisen seniorikodin jossa helpompi elää elämän loppupuolta.

Kukin taaplaa tyylillään. Ja ihan ehdottoman kiitollinen olen vuokralaisista jotka maksavat tällä hetkellä talomme lainaa ihan kiitettävällä summalla (onneksi tuli ostettua opiskelijana pieni, ahdas ja halpa kaksio)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26876353:
Sitten ymmärsin ihan väärin. Onhan teillä sitten maksettavaa. Ja ihan pirusti onkin, koko loppuiäksi tarkkaan ottaen!

noo,200€ asumistuen jälkeen.Sähkö,vesi ja lämmityskulut kuuluu vuokraan,samoin yhtiövastike ja jätemaksut.Asuminen maksaa kaikille,ei se kellekkään ilmaista ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26876362:
Jos esim jää työttömäksi tai perheen tulot muutoin pienenevät, vuokra-asuntoon on mahdollista saada asumistukea. Omistusasunnossa sitä on mahdollista saada ainoistaan asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen. Toki pankeilta saa lyhennysvapaatakin, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Ei nekään loputtomiin sitä vapaata anna.

Niinpä. Jos on esim kumpikin työttömänä ja vuokra on 750e kuussa niin siitä saa ainakin uudemmissa asunnoissa asumistukea sen verran että oma osuus on joku 250e kuussa. Jos sulla on laina ja molemmat työttöminä niin toki llyhennysvapaata saa aluksi mutta ei sitä vuosikausia voi saada putkeen. ja asumistuki on vaan sen pienen osan KOROISTA. Lyhennys pitää sitte kuitenki hoitaa erikseen. Sitä ei huomioida sen enempää asumistuessa kuin toimeentulotuessakaan, Siis jos elämä menisikin niin huonolle mallille että ihan sossun luukulle joutuisi.

Mun mielestä omistusasuminen on yliarvostettua tässä maassa. Vaikkakin ollaan itsekin ostamassa siinä vaiheessa kun on tarpeeksi saatu säästöjä kasaan, mutta silti. Ei se nyt NIIN autuaaksi tekevä asia ole kuin isämies kuvittelee.

Niinpä. Jos on esim kumpikin työttömänä ja vuokra on 750e kuussa niin siitä saa ainakin uudemmissa asunnoissa asumistukea sen verran että oma osuus on joku 250e kuussa. Jos sulla on laina ja molemmat työttöminä niin toki llyhennysvapaata saa aluksi mutta ei sitä vuosikausia voi saada putkeen. ja asumistuki on vaan sen pienen osan KOROISTA. Lyhennys pitää sitte kuitenki hoitaa erikseen. Sitä ei huomioida sen enempää asumistuessa kuin toimeentulotuessakaan, Siis jos elämä menisikin niin huonolle mallille että ihan sossun luukulle joutuisi.

Mun mielestä omistusasuminen on yliarvostettua tässä maassa. Vaikkakin ollaan itsekin ostamassa siinä vaiheessa kun on tarpeeksi saatu säästöjä kasaan, mutta silti. Ei se nyt NIIN autuaaksi tekevä asia ole kuin isämies kuvittelee.

No jos molemmat jää työttömäksi yhtäaikaa niin yleensä (järjelliset ainakin) on maksanut jotain työttömyyden varalta. Ansiosidonnaisella saa alkuunsa olla sen 1,5 vuotta, jona aikana molemmat voivat yrittää etsiä uutta työtä. Vaikka sitten toiselta paikkakunnaltakin. 1,5 vuodessa voisi luulla edes jommalle kummalle töitä löytyvä. Edes jostain. Vasta tuon jälkeen alkaisin turvautua lyhennysvapaisiin jotka nekin antaa armoa yli vuoden (riippuu sopimuksesta). Jos työnhaussa, molemmilla puolisoilla menee 2,5 vuotta niin - no mahdollista toki - mutta sitten se asunto viimeistää myydään. Todennäköisesti siitä kuitenkin omaan taskuun jääkin jotain. Vasta sen jälkeen heittäydytään muiden tukiajaisten varaan.

Mua ei sinällään vuokralla asumisessa mikään pelottas. Mutta se hukkaan heitetty raha. Sitä meinaan menee ja paljon ihan tuhkana tuuleen. Kamalinta oikeastaan se ajatus että jos syystä tai toisesta ei kykenekään vuokraa maksamaan niin mitäs sitten? Kun ei kertakaikkiaa ole mitään kiinteää jota realisoida.

Miksi ajattelet ettei vuokralla asuvalla voisi olla mitään omaisuutta? Sukulaispariskunta asuu vuokralla ja omaisuutta on 2 omistusasuntoa ja 2 huvilaa, arvo yhteensä yli miljoona euroa. Eivät ole mitään varakkaitta vaan vuosien saatossa omaisuus kerätty vaikka on vuokralla asuttukin.

Ettehän te edes itse maksa kuin vaivaisen osan asumisesta. Muu menee valtio piikkiin. Ei kannata huutaa "ei asuminen ole ilmaista". Teillehän se melkein on, kiitos muiden veronmaksajien.

me ollan osattu sovittaa oma asumistapa tuloihin,jos ois omistusasunto+laina oltais kusessa.Ja juu olen omaishoitaja,pienellä rahallisella tuella, paljon enemmän maksaisi yhteiskunnalle jos veisin lapseni laitoshoitoon.

[QUOTE="vieras";26876476]Miksi ajattelet ettei vuokralla asuvalla voisi olla mitään omaisuutta? Sukulaispariskunta asuu vuokralla ja omaisuutta on 2 omistusasuntoa ja 2 huvilaa, arvo yhteensä yli miljoona euroa. Eivät ole mitään varakkaitta vaan vuosien saatossa omaisuus kerätty vaikka on vuokralla asuttukin.[/QUOTE]

Voikos tuota nyt sitten verrata ja miten? Hehän ovat "omistusasuntolaisia" joskaan eivät asu omistamassaan asunnossa vaan muualla vuokralla. Jotta tuollaisen omaisuuden kerryttää ilman esim perintöä vaaditaan kohtuullisen ovat tulot ja hyvin alhainen vuokra. Ja ilman lainarahaa he tuskin ovat tuota omaisuuttaan kerryttäneet. Vai meinaatko että ovat vuokran ohella säästäneet tuon summan minkä mainitsitte?

Luulen että ovat ostaneet sellaisen sijoitusasunnon (tai kaksi) joiden tuloilla maksavat vuokran ja LAINAN jonka asutoihin ovat ottaneet. Yhtäkaikki, asuntolainaa heillä on ollut. Siis edelleenki, jos ei ole perintörahoja tms. taustalla.

[QUOTE="tatti";26876572]minkähän takia nykyään paljon on juuri valmistuneita omakotitaloja myytävänä..[/QUOTE]
Eikös sitä niin väitetä, että talonrakennusaika on varsinkin pikkulapsiperheissä parisuhdetta rankasti koettelevaa? Eli tulisko avioero aika pian sen jälkeen, kun talo on saatu valmiiksi?

[QUOTE="tatti";26876572]minkähän takia nykyään paljon on juuri valmistuneita omakotitaloja myytävänä..[/QUOTE]

Erot voi olla yksi syy. Mutta on myö kirvesmiehiä jotka on työllisänyt itse itsensä rakentamalla taloja myyntiin. Mun tuttava piiristä löytyy kaksikin tälläistä. Ja tiedän että heitä on useampiakin. Osa saattaa asua sen pari vuotta rakennetussa taloaa ja sitten taas tehdä seuraavan.

[QUOTE="vieras";26876476]Miksi ajattelet ettei vuokralla asuvalla voisi olla mitään omaisuutta? Sukulaispariskunta asuu vuokralla ja omaisuutta on 2 omistusasuntoa ja 2 huvilaa, arvo yhteensä yli miljoona euroa. Eivät ole mitään varakkaitta vaan vuosien saatossa omaisuus kerätty vaikka on vuokralla asuttukin.[/QUOTE]

Miksi ajattelet, että tämä sukulaispariskuntasi edustaisi jollain tapaa tyypillistä tilannetta? Uskallan väittää, että tuollaisia vuokralla asuvia, erittäin varakkaista "sukulaispariskuntia" on aika hemmetin harvassa. :)

Nykyään? Ennenkö ei ollut? Aika moni hartiapankkilainen päättää rahastaa oman työpanoksensa (verovapaasti) kahden vuoden asumisen jälkeen.

Täällä ainakin nuo vuokratalot on sellaista slummia että tuskin niissä kukaan huvikseen asuu. Ennemmin maksaa omaa.Ostaa vaikka halvemman ja sitten rempaa kun saa rahaa säästöön.

noo,200€ asumistuen jälkeen.Sähkö,vesi ja lämmityskulut kuuluu vuokraan,samoin yhtiövastike ja jätemaksut.Asuminen maksaa kaikille,ei se kellekkään ilmaista ole.

Toivon todellakin, että kovin moni ihminen ei rakenna elämäänsä tuollaisten asumistukien yms. varaan! En ole mustasukkainen omista veroeuroistani, vaan aidosti huolissani tuollaisten varaan elämänsä ajaneista ihmisistä. Ei tarvita kuin taantuma ja pieni muutos poliittisessa säätilassa, niin tukipolitiikkaa huomataankin tarpeelliseksi "kehittää"; tuosta pudotaan todella ikävään saumaan!

[QUOTE="aloittaja";26876677]Täällä ainakin nuo vuokratalot on sellaista slummia että tuskin niissä kukaan huvikseen asuu. Ennemmin maksaa omaa.Ostaa vaikka halvemman ja sitten rempaa kun saa rahaa säästöön.[/QUOTE]
Riippuu varmaan paikkakunnasta. Esikoinen muutti vuosi sitten omistusasunnostaan vuokralle. Kävivät yhdessä asuntoesittelyssä ja allekirjoittivat samantien vuokrasopimuksen. Eli ei ollut vaikeaa saada asuntoa. Yksityiseltä vuokrasivat. Kaupungilta, VVO:lta tms paikasta olisi varmasti ollut vaikeampaa asuntoa saada, mutta yksityiseltä sai heti.

[QUOTE="aloittaja";26876677]Täällä ainakin nuo vuokratalot on sellaista slummia että tuskin niissä kukaan huvikseen asuu. Ennemmin maksaa omaa.Ostaa vaikka halvemman ja sitten rempaa kun saa rahaa säästöön.[/QUOTE]

No yleensä kyllä kaikilla paikkakunnilla vuokra-asuntoja on muuallakin kuin vain joissain "vuokrataloissa". Ja kaikki eivät halua asumiseltakaan samoja asioita.

Ja kaikki eivät todellakaan haluaisi rempata mitään pommikämppää! Itselleni se olisi varsinainen kauhistus. Yksi vuokralla asumisen hyviä puolia onkin se, että ei tarvitse puuhailla tuollaisten asioiden parissa. Tiedän toki, että moni tykkää, mutta itselläni ei riittäisi aika, energia ja kiinnostus moiseen. Joten itse ymmärrän hyvin, että joku asuu mieluummin vuokralla kuin ostaa jonkun halvan ja huonokuntoisen aloittaakseen pitkän ja raskaan remonttihelvetin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26876693:
Toivon todellakin, että kovin moni ihminen ei rakenna elämäänsä tuollaisten asumistukien yms. varaan! En ole mustasukkainen omista veroeuroistani, vaan aidosti huolissani tuollaisten varaan elämänsä ajaneista ihmisistä. Ei tarvita kuin taantuma ja pieni muutos poliittisessa säätilassa, niin tukipolitiikkaa huomataankin tarpeelliseksi "kehittää"; tuosta pudotaan todella ikävään saumaan!

Juuri näin. Jätetään kaikki tukien varaan ja mikä pahinta että ei kartuteta minkäänlaista "hätävaraa" elämälle. Omistusasunnosta aina jotain saa pois. Jos ei varsin voittoa niin jotain kuitenkin. Onhan sekin parempi kuin ei mitään.

Kauhuskenaarioitahan on yhteiskunta täynnä. Ja omistusasumiseen liittyy omansa myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26876716:
No yleensä kyllä kaikilla paikkakunnilla vuokra-asuntoja on muuallakin kuin vain joissain "vuokrataloissa". Ja kaikki eivät halua asumiseltakaan samoja asioita.

Ja kaikki eivät todellakaan haluaisi rempata mitään pommikämppää! Itselleni se olisi varsinainen kauhistus. Yksi vuokralla asumisen hyviä puolia onkin se, että ei tarvitse puuhailla tuollaisten asioiden parissa. Tiedän toki, että moni tykkää, mutta itselläni ei riittäisi aika, energia ja kiinnostus moiseen. Joten itse ymmärrän hyvin, että joku asuu mieluummin vuokralla kuin ostaa jonkun halvan ja huonokuntoisen aloittaakseen pitkän ja raskaan remonttihelvetin.

Remontti helvetti voi tulla vuokra-asunnossakin. Opiskelijana asuin 6kk putkirempan keskellä. Olispa kuule houkuttanut itse alkaa laatoittaan vessaa kun se taloyhtiön toimesta otti aikaa enemmän kuin lupa sallii.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26876748:
Kauhuskenaarioitahan on yhteiskunta täynnä. Ja omistusasumiseen liittyy omansa myös.

Tämä pitää paikkansa ja toivonkin, että tukien varassa elävät ovat harjoittaneet edes jossain määrin samantyyppistä riskianalyysia kuin itse olen tehnyt ja koettaneet tavalla tai toisella varautua niihin mahdollisiin muutoksiin.

Remontti helvetti voi tulla vuokra-asunnossakin. Opiskelijana asuin 6kk putkirempan keskellä. Olispa kuule houkuttanut itse alkaa laatoittaan vessaa kun se taloyhtiön toimesta otti aikaa enemmän kuin lupa sallii.

Ei ole ihan sama asia. Yleensähän vuokralaiset eivät edes asu minkään putkiremontin keskellä - suurin osa kaiketi muuttaa väliaikaisesti muualle (putkiremontin aikana ei siis maksa vuokraa remonttikämpästä) tai etsii kokonaan uuden asunnon. Ihmettelen, miksi kukaan jäisi putkiremontin keskelle, varsinkaan jos ei ole pakko.

Ja on tuo eri asia siinäkin mielessä, että oman asunnon remontoimiseen käytetty raha, aika ja vaiva on pois kaikesta muusta, mitä elämässä haluaa tehdä. Jos vuokra-asuntoon tulee remontti, ei itse tarvitse nähdä sen eteen vaivaa. Voi vaikka halutessaan nostaa kytkintä ja muuttaa muualle.

Omistusasuminen kaupungeissa on itse asiassa varsin uusi ilmiö. Vielä mun lapsuudessani 60-luvulla ihan keskituloisetkin asuivat Helsingissä vuokralla. 80-luvulla eivät pienituloiset edes saaneet pankeista asuntolainaa, koska korot olivat korkealla ja lainojen takaisinmaksuajat lyhyet.

Poliittinen säätila voi tulevaisuudessa muuttua myös niin, että lainojen korot nousevat ja takaisinmaksuajat lyhenevät. Lisäksi voi käydä niin, että pankit eivät enää myönnä täystakuuta vaan omia säästöjä pitää olla 25% kuten ennenkin. Minusta omistusasuntoa suunnittelevan kannattaa miettiä sitäkin puolta eikä vain sitä, paljonko pystyisi NYT vuokrallaan lyhentämään lainaansa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26876809:
Jos vuokra-asuntoon tulee remontti, ei itse tarvitse nähdä sen eteen vaivaa. Voi vaikka halutessaan nostaa kytkintä ja muuttaa muualle.

Onko noin? Jos vuokra-asunnon vaihtaminen toiseen käy noin helposti, niin onko puhe vuora-asuntopulasta siis ihan shaibaa?

Yhteistyössä