Miten jotkut lapsiperheet uskaltavat asua vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä MELKEIN kadun, että luovuin vuokra-asunnosta. Nyt olen kiinni ( loukossa) omistusasunnossa
ja yläkerran Harhainen rouva valittaa äänistä.
Ihan normi ääniä, mutta minkäs minä teen talon rakenteille.
Kyllä minäkin kuulen, kun naapurissa imuroidaan, jyrätään jotain lattiaa vasten, pesukoneen, huudon.
Lapseni nukuu kuitenkin yöt ja muutenkin on hiljainen otus,,
tässä kun kaksin ollaan.

Ihan hyvin uskallan. Onhan sitä 6 kk irtisanomisaikaa jos lähtö tulee. Asutaan mun isän omistamassa kämpässä vuokralla, todennäköisempää on se, että me lähdemme tästä oma-aloitteisesti jossain vaiheessa :)

Kaikille se omistusasuminen ei luonnistu. Mä en halua yhtään omaa asuntoa enää tämän jälkeen kun ollaan tästä eroon päästy. Ei kiitos ikinä enää. Mieluummin vuokralla ja on paljon vapaampi muuttamaan maasta toiseen tai maan sisällä minne tahtoo...paljon vapaampaa...oi, kun se aika jo koittaisi.

En usko, että kunta näitä vuokra-asuntojaan myy. Ainakaan tarjoamatta asukkaille ensin. :)

Paremmin uskallan asua nyt vuokralla kuin omistusasunnossa. Sitä kun ei voi ikinä tietää, minne elämä seuraavaksi viskaa...

Miehen työn vuoksi joudutaan muuttaan usein, viides paikkakunta 10 vuoden sisällä. Vuokralla asutaan. HYvin uskaltaa olla vuokralla, ei pelota asunnon myynnit. Me ollaan hyvin aina saatu uusi vuokra-asunto, ei mitään ongelmia. Suunnitelmissa on oma asunto kun mies vaihtaa työpaikkaa.

Vuokrafirmalla kun asuu, niin ei ole pelkoa että kämppä myytäisiin alta. Ja nyt tämä vuokralla asuminen on vielä kannattavaakin kun saan asumistukea täydet. Jahka valmistun ja pääsen töihin, ei ole järkeä siinä että 50 % nettotuloista menee vuokraan. Mieluummin ostan vaikka jonkun rupuisen kt-kolmion kuin maksan riistohintaan vuokrafirmalle.

Ja mitä järkeä on ylipäätään maksaa vuokraa jollekkin ulkopuoliselle, kun samalla rahalla voi lyhentää asuntolainaa ja lopulta omistaa asuntonsa.

Jos oletetaan että lyhentäisin lainaa tällä vuokrasummalla, lainan koko olisi 89000e (laina-aika 20v) tai vastaavasti 74000e (laina-aika 15v). En saisi sillä summalla 60m2 asuntoa tältä alueelta. En edes pientä yksiötä (tai no ehkä hyvin pienen ilman suihkua). Eli mun ei kannata ostaa.

[QUOTE="vieras";26875951]Jos oletetaan että lyhentäisin lainaa tällä vuokrasummalla, lainan koko olisi 89000e (laina-aika 20v) tai vastaavasti 74000e (laina-aika 15v). En saisi sillä summalla 60m2 asuntoa tältä alueelta. En edes pientä yksiötä (tai no ehkä hyvin pienen ilman suihkua). Eli mun ei kannata ostaa.[/QUOTE]

Asian tarkistettuani, koko Helsingistä saisin tällä hetkellä yhden asunnon tuohon hintaan :D 29m2. Loput ovat uudiskohteita, joiden oikea hinta monta sataa tuhatta, tai sitten asumisoikeusasuntoja.

Hah haa. No ei pelota, harvoin vuokrafirmat alkavat asuntoja myymään, ja jos niin kävis niin kaupungilta tai kunnalta sais lapsiperhe kyllä nopeesti uuden. Enemmän pelottais näinä aikoina jos olis hirveä lainataakka niskassa ja työt kiven alla.

Kaupungin vuokra-asunnoissa en voisi kuvitellakaan asuvani niiden hmm... "epäsosiaalisen" asujaimiston vuoksi ja yksityisellä en uskaltaisi enää näin lapsiperheellisenä juurikin tuon irtisanomisvaaran vuoksi. Plus sitten sen, että en oikein pidä siitä ajatuksesta, että joku vaurastuu minun laskutaidottomuuteni vuoksi. Valitsen mieluummin omistusasumisen ja henkilökohtaisen vaurastumisen. :)

[QUOTE="vieras";26875951]Jos oletetaan että lyhentäisin lainaa tällä vuokrasummalla, lainan koko olisi 89000e (laina-aika 20v) tai vastaavasti 74000e (laina-aika 15v). En saisi sillä summalla 60m2 asuntoa tältä alueelta. En edes pientä yksiötä (tai no ehkä hyvin pienen ilman suihkua). Eli mun ei kannata ostaa.[/QUOTE]

Tuolla logiikalla sinun kannattaa ilman muuta asua vuokralla koko loppuikäsi. Omistusasuminen kun on epäilemättä kalliimpaa asunnon hankintapäivänä ja vielä sitä seuraavanakin. :D

(Kannattaa kuitenkin olla tutustumatta mm. inflaation ja indeksin käsitteisiin, ne kun sotkevat tuon kauniin kuvion ihan sekaisin...)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26876021:
Tuolla logiikalla sinun kannattaa ilman muuta asua vuokralla koko loppuikäsi. Omistusasuminen kun on epäilemättä kalliimpaa asunnon hankintapäivänä ja vielä sitä seuraavanakin. :D

(Kannattaa kuitenkin olla tutustumatta mm. inflaation ja indeksin käsitteisiin, ne kun sotkevat tuon kauniin kuvion ihan sekaisin...)

Niin no täytyy kuitenkin tätä päivää ajatella ja kun varaa ei ole sijoittaa enempää asumiseen niin ei ole. En nyt ymmärrä mikä irvailu tästäkin, mun palkalla ei ole varaa ostaa kaksiota eikä näköjään edes yksiötä Helsingistä.Ihan sama inflaatiot ja indeksit, kun rahat ei riitä tänään eikä huomennakaan. Tuohon päälle tulisi tietty vielä vastike. Toki maalta on helppo huudella, jos asuisin syntymäkaupungissani niin todellakin ostaisin oman kun hinnat ovat kohtuulliset.

Ei asuta yksityisellä (muttei tosiaan kaupungin asunnossakaan) joten ei pelota myynti eikä pelottanut kyllä yksityiselläkään. Me ei muuteta jatkuvasti mutta haluan kuitenkin pitää sen vapauden että jos haluamme muuttaa, se onnistuu vain ilmoittamalla vuokranantajalle, ei tarvitse myydä asuntoa jne. Mä maksan mielelläni tällaisista asioista enemmän.
Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä arvostaa, toiset arvostaa rahaa, toiset vapautta jne.

Yhteistyössä