Miten jaatte vauvan hoidon kumppanin kans?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei
Kumpi herää vauvan kans, vai heräättekö vuorotellen, tai jotenkin muuten?
Miten huomioitte "väsyneempää" osapuolta, esimerkiksi jos vauva on täysi imetyksellä, niin silloinhan toisen täytyy herätä joka kerta yöllä.

Entä muuten arjessa kotityöt yms. Miten jaatte?

Luin jostain jutun, että kannattaa ottaa kaikki apu vastaan, kun vauva tulee perheeseen, esimerkiksi mummot tädit ja muut, jotka haluaa ja pystyy auttamaan, esimerkiksi siivoamisessa tai ruuanlaitossa, onko teillä ollut tälläisiä mahdollisuuksia?

Meillä ei oikein ole mitään apuja sukulaisista, mummoja ei kiinnosta niin paljoa, että tulisi edes katsomaan, harmittaa. Itselläni oli yksi parhaista mummoista, jolta vanhemmat sai niin paljon apua kuin halusivat, niin on vaikea ymmärtää, miksei nyt kiinnosta kun on itse tullut mummoksi:/
 
vierailija
Minä herään ja hoidan. Hoidan myös lähes kaikki kotityöt, mies vie ainoastaan roskat töihin lähtiessä jos jaksan muistuttaa ja mäkättää ovella.

Ennen raskautta mies osallistui löhes 50/50, mutta jotenkin ensin raskausvapaan, synnytyksen ja nyt vanhempainvapaalla ollessani kaikki työt ja kaikki vauvan hoito on kasaantunut minulle.

Olen aika väsynyt.
 
vierailija
Voi ei ompa inhottavaa, ajatteleekohan sun mies sitten että kerta olet kotona voit siellä kaiken hoitaakkin joutessas.

Minä tein ennen lapsia ja lapsien jälkeen lähes kaiken kotona, välillä mies tekee jotain, mutta sellainen ylläpito siivous kuten omien kokkailusotkujen siivoaminen ja astioiden koneeseen laittaminen tai pöytien siivoaminen ei mieheltä luonnistu:/ ja tälläisistä ei kiinnosta yhtään huomautella.

Välillä myös kuulen että vauvan hoitoa jaetaan esim. Öiden osalta niin että jos toinen on imettänyt läpi yön pienillä unilla, niin kumppani hoitaa vauvaa aamuisin., että äiti saa nukkua.
Meillä ei ole näin.
 
vierailija
Pääasiassa minä hoitanut vauvavuosina kaikki 4 vauvaa päivin öin + kotityöt. Ei hoitoapua sukulaisista.
Mies sitten viikonloppuisin siivoillut enemmän, vienyt isompia sisaruksia ulos että saadaan jatkaa unia hiljaisessa kämpässä. Ja ihanaa on myös ollut kiinteiden alettua jos mies syöttänyt aamupuurot ja itse saanut vielä torkkua.
Yleensä se mies vaan joutuu itse heräämään aikaisin töihin ja tekee pitkää päivää.
Mies sitten myös jäänyt kaikista hoitovapaalle ja roolit vaihtunut. Valitsisin koska tahansa sen kotona olon mielummin, raha vaan ratkaisut ja minun ollut järkevämpi palata heti töihin.
 
vierailija
Itsekkin olen mieluummin kitina vauvan kans. Ja vaikka olen niin tuntuu että vauva kasvaa super nopeeta, ja tuntuu tosi haikeelta.

Mies ei aio pitää minkäänlaista vapaata, mutta taloudellisesti se on järkevintä.

Se harmittaa, että kun puhun vaikka miten paljon on tullut univelkaa tässä, ja voisin jonkin aamun nukkua pitkään. Niin mies komppaa että niin on kyllä hänkin hirveän väsynyt vauva ajasta. Ja joo voinolla kaikki kokee väsymyksen omalla tavallaan, mutta itse en ole saanut nukkua 10 tai. 11 sta ties millon. Ja miehen ei tarvitse vapaa päivinään herätä ennen kuin haluaa.
Tuntuu että se kaikki oma vaivan näkö vedetään vessata alas.
 
vierailija
Mä olen meidän lasten vauvavuosina hoitanut monet kotityös, koska onhan se nyt vaan kätevämpää, kun olen kotona. Eli tietty yöheräämiset, koska imetys, mutta mies on hoitanut yölliset kakkavaipat. Lisäks itse tein päivällisen valmiiks, laitellut tavaroita paikoilleen ja imuroinut sekä pessyt pyykin sillä aikaa kun mies töissä. Mies vienyt roskat ja iltaisin sekä viikonloppuisin tehnyt kotitöitä (tiskit, siivoilu jne). Sitten, jos mulla ollut päivällä menoja vauvan kanssa niin sitten yhdessä illalla hoidettu hommat. Eli aika fifti-fifti mennyt.



Vauvan hoidon osalta itse tosiaan imettänyt eli se homma minulla. Muutoin vaipan vaihdot, syöttämiset ja kylvetykset aika puoliks. Yleensä vitsaillen muisteltu kumpi hoiti edellisen kakan eli kumman vuoro nyt. 😄sitten kun vauva kasvoi isommaksi ja aamulla oli aamupala, niin vuorotellen herättiin viikonloppuisin vauvan kanssa aamupalalle, että toinen sai nukkua.



Itse en kokenut, että mummoja tai muita olis apuun kaivattu paisti sillon, kun haluttiin kahdenkeskeistä aikaa. Mutta en arkeen. Tähän toki vaikuttanut se, että mies oikeasti tehnyt yhtälailla kotihommia, kuin minäkin. 😊 tsemppiä sinne! Jos miehesi ei osallistu hommiin niin istuisin alas ja kävisin asian kunnolla läpi, että hänenkin kuuluu hoitaa vauvaa ja kotia ihan kuten sinäkin.
 
vierailija
Puoliksi, pääasiassa isä hoitaa yöt ja minä päivät. Toki vaihdellaan sen mukaan miten toisella on menoja, mutta kumpikin saa nukkua kyllä ja toinen on silloin vastuussa vauvan hoidosta.
 
vierailija
Olen ratkaisukeskeinen, että siksi näitä neuvoja satelee.

Joka toinen yö menet toiseen huoneeseen nukkumaan korvatulpat korvissa. Tämän voi tehdä myös aamupäivällä unimaskin ja korvatulppien kera. Puoliso hoitaa silloin lapset, esim. viikonloppuna.

Mutta jos puoliso on töissä ja sinä et, silloin et tietenkään tällaista voi pyytää, et edes viikonloppuna.

Jos hoidat lapsia kotona, silloin kantsii olla aika hiljaista tyttöä, ettet päädy yksinhuoltajaksi, koska Suomessa se saattaa tarkoittaa myös sitä, että exä jättää elatusmaksunsa maksamatta.
 
vierailija
Olen ratkaisukeskeinen, että siksi näitä neuvoja satelee.

Joka toinen yö menet toiseen huoneeseen nukkumaan korvatulpat korvissa. Tämän voi tehdä myös aamupäivällä unimaskin ja korvatulppien kera. Puoliso hoitaa silloin lapset, esim. viikonloppuna.

Mutta jos puoliso on töissä ja sinä et, silloin et tietenkään tällaista voi pyytää, et edes viikonloppuna.

Jos hoidat lapsia kotona, silloin kantsii olla aika hiljaista tyttöä, ettet päädy yksinhuoltajaksi, koska Suomessa se saattaa tarkoittaa myös sitä, että exä jättää elatusmaksunsa maksamatta.
Se, että "päätyy" yksinhuoltajaksi on toisille siunaus. On yksi lapsi vähemmän äitin helmoissa aiheuttamassa häslinkiä. Nimittäin se taloudellista väkivaltaa käyttävä miesvauva, joka oikeuttaa laiskottelun sillä että käy vähän töissä näyttämässä naamaansa 8 h, josta saa luvan kanssa syödä tunnin kaikessa rauhassa ja puolituntia päivässä istua kahvitauolla.

Ja jos exä ei maksa suosiolla vahvistettua elatussopimuksen mukaista elatusta niin Kela maksaa ja perii sitten ulosotosta siltä exältä.
 
vierailija
Meillä yritetään hoitaa vauvaa suht tasapuolisesti.. tosin syötöt on väkisinkin suurimmaksi osaksi minun hommaa kun täysimetän ja olen kotona vanhempainvapaalla. Öisin mies hoitaa toisen yöherätyksen ja tarvittaessa antaa pullosta minun pumppaamaa maitoa, samoin kun käyn kahdesti viikossa harrastuksissa; kerran pilatestunnilla ja sunnuntaisin joogassa.

Mies on kuitenkin yhtälailla vanhempi, niin miksi ei hoitaisi omaa osuuttaan? Tämän lapsen kanssa on paljon syvempi yhteys heti alusta kun mitä edellisestä liitosta syntyneiden kanssa oli ollut, hänen omin sanoin.. koska patistelin tätä heti vauvan syntymästä alkaen kontaktiin ja hoitamaan.
 
vierailija
Meillä nykyisen puolison kanssa jaetaan vastuuta yhdessä. Itse vielä imetän, joten luonnollisesti herään yöllä sen tekemään ja turha siihen on miestä herättää. Hän sit saattaa vaihtaa vaipan yöllä jos sellainen tarve tulee, mutta pääosin en herätä ollenkaan. Aamulla saan sit nukkua kun mies ottaa vauvan hoitaakseen, jos on iltavuorossa. Aamuvuorossa ollessaan vapauttaa mut palatessaan että pääsen tempaseen päiväunet, ellen ole vauvan kanssa sitä onnistunut tekemään.

Ex mies ei osallistunut lapsiemme hoitoon mitenkään.
 

Yhteistyössä