miten ilokaasua kuuluu ottaa?

  • Viestiketjun aloittaja Huhtimamma
  • Ensimmäinen viesti
Huhtimamma
Niin, eli mikä on oikea tekniikka?
millä hetkellä aloitetaan ja missä vaiheessa kuuluu lopettaa?
Hengitetäänkö syvään? Uloshengitetäänkö maskiin vai sivulle?

Kiitos!
 
leia harmaana
Mulle ainakin kätilö neuvoi että pitäis ruveta hengittelemään vähän ennen supistusta ja maski naamalla koko ajan - siis myös uloshengittäessä. Rauhallisesti ja syvään hengitellen supistuksen ajan ja kun supistuksen pahin vaihe on mennyt ohi niin sitten voi lopettaa ilokaasun ottamisen. Jotenkin näin tuo meni :D
 

Kahden kokemuksella sanon, että ajoitus on tärkeintä. On turha ottaa silloin, kun supistus rupeaa jo tuntumaan vatsalla. Tokalla kerralla katselin supistuskäyriä, ja kun niistä näkyi supistuksen alkaminen jo ennen kuin se tuntui vatsalla, se oli se oikea hetki. Lääkäri kehuikin tekniikkaa!
 
Lagoon
Mullekin neuvottiin ja esikoisen synnytyksessä se vähän aikaa onnistuikin niin. Lopulta kuitenkin kummallakin kerralla vedin sitä niin paljon kuin suinkin pystyin, liikaa siis. Eikä se edes kovin paljon auta. Onpahan jotain jolla voi huijata itsensä kuvittelemaan, että tuohan tähän auttaakin.
 
Mulla ainakin auttoi ilokaasu ja todella! :)
Tekniikka oli se, että maski naamalla koko ajan... vedät henkeen sitä ilokaasua ja sitte hengität sinne maskiin ne takasin :)
en tiiä missä välissä otin sitä kaasua, että paljonko ennen supistusta vai miten, taisin ottaa oli supistus tai ei :p
 
iidajohanna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2005 klo 09:44 Lagoon kirjoitti:
Mullekin neuvottiin ja esikoisen synnytyksessä se vähän aikaa onnistuikin niin. Lopulta kuitenkin kummallakin kerralla vedin sitä niin paljon kuin suinkin pystyin, liikaa siis. Eikä se edes kovin paljon auta. Onpahan jotain jolla voi huijata itsensä kuvittelemaan, että tuohan tähän auttaakin.
Mulla kyllä auttoi. Mitään muuta lievitystä en ehtinyt saamaan. Kun oikein ottaa eli riittävän ajoissa ja hengittää oikein niin kyllä se kivulta pahimman terän vie. Ei se minultakaan koko kipua pois vienyt, mutta auttoi kestämään.

Mulla tuli siitä yliannostus koska supistusten väli oli vain alle puolesta minuutista minuuttiin. En siis ehtinyt tavallista ilmaa paljon ottamaan maskin vierestä... Ja kiskoin sitä 2 ja puoli tuntia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.04.2005 klo 17:13 leia harmaana kirjoitti:
Mulle ainakin kätilö neuvoi että pitäis ruveta hengittelemään vähän ennen supistusta ja maski naamalla koko ajan - siis myös uloshengittäessä. Rauhallisesti ja syvään hengitellen supistuksen ajan ja kun supistuksen pahin vaihe on mennyt ohi niin sitten voi lopettaa ilokaasun ottamisen. Jotenkin näin tuo meni :D
Kuin myös ja hyvin toimi.
 
Bianca
Mä en varmaan osannu oikein ottaa sitä ekalla kerralla, kun ei siitä tuntunu olevan mitään apua.Kätilö vaan anto sen maskin ja sit häipy, en muista että sen kummemmin olis neuvonu.Ja olin siinä vaiheessa jo aika kipeenä, ni ei tuo ajatuskaan oikein kulkenu.Saas nähä koitanko nyt tällä kertaa.
 
nolo
mulle kanssa auttoi ihan hyvin, en ehtinyt muuta saamaan. Kipu kyllä tuntui, mutta samalla olo hiukan rento
Liikaa ei kannata ottaa, muo alkoi aivan tajuttomasti yhdessä vaiheessa naurattamaan, mutta se loppui aika lyhyeen kun iski hirvee supistus päälle =)
 
Mulla auttoi myös kestämään kipua ja onpnhan jotain mihin keskittyä. Pahimmassa vaiheessa puristin maskia tosi lujaa kasvoja vasten ja todella IMIN sitä ainetta itseeni, nenän kautta siis. Ja kun supistus vähän helopottaa ja pääsee sen suurimman kipupiikin ohi, niin siit aineesta tulee ihanan euforinen olo. :) Sitä oloa jää vähän kaipaamaan...
 

Yhteistyössä