Supistuksista ja estolääkityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Missä vaiheessa raskautta teillä alkaneet ajoittaiset kipeähköt supparit (en tarkoita kivuttomia kovettumisia) ja millä viikolla vauva syntynyt eli onko tehneet muutoksia alapäähän aikaisessa vaiheessa?

Missä vaiheessa ja millä perustein aloitetaan estolääkitys supistuksiin ja annetaanko vain sairaalassa?

Siinä viikon 15 jälkeen satunnaisesti kipeitä supistuksia, eivät ole näissä 3 raskaudessa avanneet kohdunsuuta liian aikaisin, molemmat syntyneet n. pari viikkoa lasketun ajan jälkeen, kolmas vielä mahassa, rv 19+3.

Mulla päivässä noin 2-4 kipeähköä supistusta, lisäksi näitä kovettumisia sitten enemmän. Olen viikolla 24 nyt (toinen raskaus). Viikko sitten lääkärissä kaikki ok, mutta koko ajan huolettaa. Esikosta alkoi kipeät vasta lähempänä viikkoa 30, synnytys muutama päivä la:n jälkeen.

Mulla supistellut 23rv:ltä alkaen ,aj.kipeästikin ja olen joutunut lepäilemään kotona.Yhden yön olen ollut sairaalassakin ja silloin sain estopiikin.Käytännöt taitaa vaihdella aikalailla eri puolella maata.Mulle sanottiin,että estolääkkeitä saa vaan sairaalassa,mutta mun kaveri toiselta puolelta Suomea on saanut joitain tabletteja kotiin.Mulle lääkäri sanoi äitipolilla,että ei kirjoita mitään supistusten estolääkkeitä kotiin koska niillä on niin paljon pahoja sivuvaikutuksia ja hänen mielestään jos on paljon kipeitä supistuksia jotka avaavat paikkoja niin pitää olla sairaalassa seurannassa. Mulla aukesi jkn verran kohdun sisäsuu jo 26 vikolla,mutta meni kiinni uudelleen levolla.Nyt on jo 31rv ja vähän levollisempi olo. Olen kuitenkin onnellinen että olen saanut olla kotona eikä ole tarvinnu maata sairaalassa.Näin jatketaan 35 viikolle asti,sitten saa jo enemmän liikkua eikä synnytystä enää estellä. Levosta huolimattakin on päiviä (ja öitä ),jolloin on ollu niin paljon kipeitä suppareita,että olen joutunu käymään polilla tarkistuksissa normaalien kontrollikäyntien lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla supistellut 23rv:ltä alkaen ,aj.kipeästikin ja olen joutunut lepäilemään kotona.Yhden yön olen ollut sairaalassakin ja silloin sain estopiikin.Käytännöt taitaa vaihdella aikalailla eri puolella maata.Mulle sanottiin,että estolääkkeitä saa vaan sairaalassa,mutta mun kaveri toiselta puolelta Suomea on saanut joitain tabletteja kotiin.Mulle lääkäri sanoi äitipolilla,että ei kirjoita mitään supistusten estolääkkeitä kotiin koska niillä on niin paljon pahoja sivuvaikutuksia ja hänen mielestään jos on paljon kipeitä supistuksia jotka avaavat paikkoja niin pitää olla sairaalassa seurannassa. Mulla aukesi jkn verran kohdun sisäsuu jo 26 vikolla,mutta meni kiinni uudelleen levolla.Nyt on jo 31rv ja vähän levollisempi olo. Olen kuitenkin onnellinen että olen saanut olla kotona eikä ole tarvinnu maata sairaalassa.Näin jatketaan 35 viikolle asti,sitten saa jo enemmän liikkua eikä synnytystä enää estellä. Levosta huolimattakin on päiviä (ja öitä ),jolloin on ollu niin paljon kipeitä suppareita,että olen joutunu käymään polilla tarkistuksissa normaalien kontrollikäyntien lisäksi.

Oletko ollut ihan kokonaan vuodelevossa kotona? Mullekin lääkäri määräsi lepoa , mutta jotenkin jäi epäselväksi, että miten paljon sitä saa liikkua tms. Tämän viikon kyllä olen aikalailla makaillut vaan jotain pientä lukuunottamatta...

En täydellisessä vuodelevossa. Mulle sanottiin ohjeeksi että omaa oloa pitää seurata ja heti kun kivuttomat supparit(joita tulee välillä tauotta melkein) alkaa muuttua kivuliaaksi niin heti pitkälleen. Välillä on päiviä etten pysty muuta kuin vessassa ja syömässä käymään,välillä voin vähän liikuskella sisällä,Ulos ja kävelemään en ole kyllä päässyt moneen moneen viikkoon ja ainoat reissut on autolla neuvolaan ja äitipolille ja silloinkaan en saa itse ajaa.Yritän lukea,katon leffoja ja aina vähän aikaa kerrallaan voin "hyvinä" päivinä kyljellään vähän kohoasennossa neuloa vauvannuttua,enpä juuri muuta.

Kaikissa kolmessa raskaudessa alkaneet ennen rv 20, en ees tarkalleen muista että koska. Kahdella ekalla kerralla ovat avanneet kohdunsuuta + kanava kadonnut rv +30 paikkeilla. Lapset syntyneet 38 ja 39.
Ekalla kerralla olin sairaalassa ja sitten kotona pakkolevossa estolääkitykse kera. Tokalla kerralla lääkäri ei antanut sairaslomaa, vaik määräsikin estolääkityksen :headwall: - kunnes toinen lääkäri passitti heti saikulle. Estolääkitys aiheutta tajuttoman migreenin enkä voinut niitä syödä. Nyt kolmannella kerralla suoraan sairaslomalle rv 22 lähtien, vaikka kaikki oli vielä ok, mutta koska edellisillä kerroilla tilanne on ollut tuo, otetaan varman päälle.

Mulla on vaan supisteluherkkä kohtu kuulemma :/ Mut toisaalta: kun kahdella ekalla kerralla kaikki lopulta sujunut hyvin, niin miksi ei sujuisi tälläkin kertaa. =)

Mulla alkoi kipeät supistelut joltain 15-20rv:lta, en muista tarkkaan. Heti kun teki jotain vähänkään raskaampaa, supisteli niin että joutui istumaan. Ramppasin koko raskauden kerran viikossa jossain tarkkailuissa ja kontrolleissa. Viikoilla 30 jäin töistä sairaslomalle kokonaan (työviikot oli repaleisia siihenkin asti kun oli joka viikko ainakin jonkun päivän sairaslomalla), mut määrättiin täydelliseen lepoon lyhentyneen ja pehmentyneen kohdunkaulan takia. Eipä se asiaa auttanut, meni kaks viikkoo, niin poika syntyi kiireellisellä sektiolla 32+3.

Toista kun odotin, olin tiukassa seurannassa koko raskauden ajan. Kohdunkaula alkoi pehmentymään ja lyhentymään taas jo reilusti alle 30rv:lla. Mutta tämä pysyikin sisuksissa sinne asti kun hänet leikattiin 38 rv:lla ulos.

Yhteistyössä