miten ihmeessä te muut saatte estettyä taaperoitanne piirtämästä JOKA PAIKKAAN?

  • Viestiketjun aloittaja uudet värit matossa
  • Ensimmäinen viesti
uudet värit matossa
kaverit sanovat "kiellä, komenna" ja kiellänhän minä, mutta kun ne kiellot eivät pysy päässä! lapsi rakastaa piirtämistä kovin, mutta sotkee kynillä kaikki paikat. enkä voi joka hetki vahtia, pitää tehdä kotitöitäkin. nyt aamulla, kun kävin pistämässä nopeasti pyykit koneeseen oli sillävälin olohuoneen matto kokenut muodonmuutoksen. ja mies kiristelee hampaitaan keittiön seinään tehdyn kukan vuoksi. .. pitääkö tässä heittää kynät roskiin vai mitä?
 
tuota.. ota kynät pois, kun et itse ehdi katsomaan mihin piirretään.. :) anna takas vasta kun itse olet samassa huoneessa, ja opeta että vain pöydässä piirretään; silloin myös valvonta on helpompaa, ja myös jälkien siivous (ja keittiön pöydässä, jos napero piirtää; itse voi tehdä samalla ruokaa).. :)
 
kmkm
no meillä noin pieni saa kyniä haltuunsa vain pöydän ääressä silloin kun joku ehtii vahtimaan, ja kynät kerätään pois lapsen ulottuvilta kun piirtely on loppu tai kun ei enää kukaan ehdi valvoa.
 
Samoin kuin muutkin vastanneet, eli antamalla kynät käyttöön vain valvotusti. Yleensä taaperon kanssa on joku (minä tai siskot) piirtämässä samaan aikaan ja silloin piirrokset osuvat paremmin paperinkin.
 
"Neith"
kynät vain valvotusti, kuinka vanha taapero on kyseessä?
millaiset kynät?

poitsu on muutaman kerran piirtänyt lattiaan pienempänä ja sen seurauksena istui jäähyllä ja kynät otettiin pois. nyt 3,5v on muutaman kerran piirtänyt sohvaan ja jälleen on lähtenyt jäähylle ja kynät on otettu takavarikkoon, eli ei saa niitä pariin päivään ollenkaan
 
"minä"
Meillä vanhempi lapsi ei ole koskaan ollut kiinnostunut piirtelystä, joten kynät ovat saaneet olla vapaana, kunnes nuorempi taaperona sai ne käsiinsä ja taidetta alkoi syntymään joka paikkaan. Nyt meillä on pari "kynäjemmaa" korkealla joista tarvittaessa haetaan kynät, ja palautetaan paikalleen.
 
[QUOTE="vieras";22696583]Kynät eivät olleet vapaassa käytössä, vaan ainoastaan silloin kun valvotaan touhuja.[/QUOTE]

Näin meilläkin oli. Ei se muuten onnistunu. Kynät vain silmien alla ja pois heti kun loppu piirtäminen.
 
"torsti"
Meilläkin kynät, vesivärit yms ovat paremmassa tallessa ja lapsi saa käyttää niitä vain valvotusti. Välillä taapero koittaa kuinka käy jos piirtää pöytään ja sen jälkeen otan kynät pois. Palapelit ja pikkulegotkin on säilytyksessä ja niitä tehdään yhdessä, ettei ole palat pitkin kotia levällään.
 
Meillä on nykyisin kynät (liidut ja puuvärit, jotka suht helppo putsata paikoista) lapsen (2v10kk) itsensä saatavilla, vaikka onkin piirtänyt seinille ja omaan tuoliinsa sekä pöytään. Musta on tärkeää, että lapsella on omaehtoinen mahdollisuus myös taiteiluun. Soittimetkin ovat soittamista varten jatkuvasti esillä.

Jos lapsi piirtelisi jatkuvasti muualle kuin paperiin, niin saattaisin laittaa kynät jemmaan hetkeksi.
 
voi äiti
Samalla tavalla kun estän lasta puukottamasta itseään tai muita. Pidän esineet, joiden käytössä lapsi tarvitsee opastusta ja valvontaa, pois ulottuvilta.
Aina saa taiteilla kun tahtoo mutta sillä tavalla kuin kuuluukin. Sen verran rajoitan luovuutta että vain paperiin piirretään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi äiti;22697031:
Aina saa taiteilla kun tahtoo mutta sillä tavalla kuin kuuluukin. Sen verran rajoitan luovuutta että vain paperiin piirretään.
Kuuluu kenen mielestä? Ei kai taiteilussa nyt sentään ole mitään sääntöjä, miten sitä kuuluu tehdä? Minäkin opastan kyllä piirtämään paperiin, mutta eihän se nyt iso juttu ole jos satunnaisesti innostuksissaan unohtaa, ettei muualle piirrellä. Kylppärissä tosin maalailemme toisinaan myös seinille ja ikkunoitakin on maalailtu yhdessä.
 
nii i
tää on muuten jännä juttu ku oon aina ihmetelly. meillä on aina lapsilla ollut pienestä asti oma kynä laatikko eikä meillä ole yksikään 4:stä lapsesta kukaan piirtänyt seinille koskaan. Meillä ei ole koskaan asiasta tehty numeroa eikä ole tarvinnut komentaakkaan asiasta. Olen joskus sitä ihmetellytkin kun joittenkin lapset kun saavat kynän käteen niin heti piirtää seinille. enkä syytä tässä missään nimessä vanhempia vaan ihmettelen vaan mistä johtuu että osa lapsista piirtää seinille vaikka kuinka komentaisi ja osa ei edes koskaan ajattele sillaista.
 
hyvin yksinkertaista
Kynät on jemmassa. Kaikki koko talosta. Ne on niin ylhäällä, että vaikka kiipeäis lipaston tai tiskipöydän päälle, ei yletä yläkaappiin. Ja vain valvotusti piirretään. Eli keittiön pöydän ääressä ja minä katson. Kun piirrustussessio on ohi, kaikki kynät korjataan pois.
 
Kuuluu kenen mielestä? Ei kai taiteilussa nyt sentään ole mitään sääntöjä, miten sitä kuuluu tehdä? Minäkin opastan kyllä piirtämään paperiin, mutta eihän se nyt iso juttu ole jos satunnaisesti innostuksissaan unohtaa, ettei muualle piirrellä. Kylppärissä tosin maalailemme toisinaan myös seinille ja ikkunoitakin on maalailtu yhdessä.
Musta toi on ihan hieno periaate. :) Jos sen on valmis hyväksymään, että piirustuksia tulee sitten joskus matttoon ja seiniinkin. Jos ei tartte kiristellä hampaita sen takia, että keittiön seinässä on kukka. :D Aloittajalla se kuitenkin tuntuu olevan ongelma, ja silloin pitää vaan rajoittaa pientä taiteilijaa. Mua ei olis kukkaset keittiön seinässä edes haitannut, mutta ei meidän lapset ole koskaan kokeilleet sitä. :D
 
kaalimaan vartija ejk
tää on muuten jännä juttu ku oon aina ihmetelly. meillä on aina lapsilla ollut pienestä asti oma kynä laatikko eikä meillä ole yksikään 4:stä lapsesta kukaan piirtänyt seinille koskaan. Meillä ei ole koskaan asiasta tehty numeroa eikä ole tarvinnut komentaakkaan asiasta. Olen joskus sitä ihmetellytkin kun joittenkin lapset kun saavat kynän käteen niin heti piirtää seinille. enkä syytä tässä missään nimessä vanhempia vaan ihmettelen vaan mistä johtuu että osa lapsista piirtää seinille vaikka kuinka komentaisi ja osa ei edes koskaan ajattele sillaista.
Meillä esikoinen ei koskaan piirrellyt muualle kuin paperille. Ei mitään töherryksiä käteen tai seiniin. Mutta kakkonen. Voi elämä. Lattiat, seinät, tuolit, nuket......... :headwall: Ja kaikissa iloisissa sateenkaaren väreissä. Aina en edes voinut käsittää miten löysikin niitä värejä kun ne kuitenkin aika hyvin jemmattiin... Kai esikoisen kätköistä..
 
kaalimaan vartija ejk
Musta toi on ihan hieno periaate. :) Jos sen on valmis hyväksymään, että piirustuksia tulee sitten joskus matttoon ja seiniinkin. Jos ei tartte kiristellä hampaita sen takia, että keittiön seinässä on kukka. :D Aloittajalla se kuitenkin tuntuu olevan ongelma, ja silloin pitää vaan rajoittaa pientä taiteilijaa. Mua ei olis kukkaset keittiön seinässä edes haitannut, mutta ei meidän lapset ole koskaan kokeilleet sitä. :D
Heh, niitä oppii myös sietämään.... :D Meillä kakkonen väritti valkoiseksi maalatut portaat sateenkaarenvärisiksi. Jokainen väli erivärillä. Ja kun kysyin miksi ihmeessä, niin vastasi, että kun ne oli niin tylsät. No tottahan sekin.
 
tää on muuten jännä juttu ku oon aina ihmetelly. meillä on aina lapsilla ollut pienestä asti oma kynä laatikko eikä meillä ole yksikään 4:stä lapsesta kukaan piirtänyt seinille koskaan. Meillä ei ole koskaan asiasta tehty numeroa eikä ole tarvinnut komentaakkaan asiasta. Olen joskus sitä ihmetellytkin kun joittenkin lapset kun saavat kynän käteen niin heti piirtää seinille. enkä syytä tässä missään nimessä vanhempia vaan ihmettelen vaan mistä johtuu että osa lapsista piirtää seinille vaikka kuinka komentaisi ja osa ei edes koskaan ajattele sillaista.
Vähän kai sama asia kun saksien kanssa. Meillä sisko leikkas tukan, verhot jne jos sai sakset, mä en kuulemma eikä tuokaan poika oo leikelly kun paperia vaikka sakset on saatavilla. Kynien kanssa se kyl on hääränny josta syystä pienempänä ei niitä vapaasti saanu.Toiset on sellasia että taiteilua syntyy minnevain.
 

Yhteistyössä