miten ihmeessä te muut saatte estettyä taaperoitanne piirtämästä JOKA PAIKKAAN?

  • Viestiketjun aloittaja uudet värit matossa
  • Ensimmäinen viesti
cgn
Kuuluu kenen mielestä? Ei kai taiteilussa nyt sentään ole mitään sääntöjä, miten sitä kuuluu tehdä? Minäkin opastan kyllä piirtämään paperiin, mutta eihän se nyt iso juttu ole jos satunnaisesti innostuksissaan unohtaa, ettei muualle piirrellä. Kylppärissä tosin maalailemme toisinaan myös seinille ja ikkunoitakin on maalailtu yhdessä.
Teidänkös kakarat ne tuolla kylillä niitä "graffiteja" töhrii pitkin julkista (veronmaksajien) ja yksityistä omaisuutta?

:D
 
welle
Minäkin kannustan lapsiani piirtämiseen ja askarteluun (olen itse aina ollut taiteellinen ja se antaa itselle niin paljon että tahdon lasten saavan kokea saman) mutta ei meillä seiniin piirtelyä tai verhojen leikkelyä suvaita lapsen luovuuden nimissä.
4v poika on välillä kynäkiellossa ja tehovalvonnassa intouduttuaan koristelemaan muuta kuin paperia, on piirtänyt mm. tyynyynsä, peittoonsa, lastenhuoneen nojatuoliin, olohuoneen kangaspäällysteiseen rahiin.. Ei siinä auta kuin kieltää ja opastaa, kieltää ja opastaa. Kai ne jossain vaiheessa oppii.
Esikoinen ei ollut ihan noin paha aikanaan. Yhden kerran muistan kun piirsi lyijykynällä kissankokoisia suttuja meidän makuuhuoneen seinään ja sitten kirjoitti sinne vielä oman nimensä ja kehtasi väittää että ei ole hän sitä tehnyt :D en muista mitä sanktiota siitä tuli mutta tuon kerran jälkeen ei enää moista temppua tehnyt. Tuossa oli kyllä pahinta se että hän tosiaan vielä valehteli että ei ollut piirtänyt seinään, valehtelu on sellainen asia mitä en siedä yhtään.
 
Vähän kai sama asia kun saksien kanssa. Meillä sisko leikkas tukan, verhot jne jos sai sakset, mä en kuulemma eikä tuokaan poika oo leikelly kun paperia vaikka sakset on saatavilla. Kynien kanssa se kyl on hääränny josta syystä pienempänä ei niitä vapaasti saanu.Toiset on sellasia että taiteilua syntyy minnevain.
Joo ai kauheeta, meillä on 2v10kk -vanhalla tylpät askartelusaksetkin omassa käytössä. Kerran on leikannut puseronsa. Ja tuota muualle kuin paperille piirtelyä on sattunut ihan muutaman kerran myös. Mä olen sitä mieltä, että mitä erikoisempi joku juttu on tai mitä enemmän kielletään, niin sitä kiehtovammaksi se muuttuu. Enkä nyt tosiaan tarkoita asioita, jotka voivat oikeasti olla vaarallisia, kuten puukon kanssa touhuaminen tai kadulla juoksentelu.

Tietenkin lapset ovat erilaisia, ja samanlainen kasvatus ei sovi kaikille.
 
ggg
Meillä saa piirtää lattialla vahakankaan päällä eikä ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Kolme lasta aina kiltisti siinä piirrelleet. Kai ne ei ole keksineet, että muuallekin vois piirtää.
 
Mä vahdin kun piirtävät, ja piirtämisen jälkeen värit otetaan pois ja laitetaan hyllylle. Kyllä meille silti sattuu ja tapahtuu, tänään erehdyin puhumaan puhelimessa niin että huomioni herpaantui, isompi oli piirtämässä sohvaan ja pienempi vitriinin lasiin.. Isompi tietää kyllä ettei saa piirtää muualla kuin pöydässä eikä muualle kuin paperille, joten otin sitten piirustuskamat vaan pois kun touhu meni tuollaiseksi. Kyllä se sitten saa ne taas uudelleen jopa saman päivän aikana. Värien pois ottaminen puoleksi päiväksi on jo riittävä rangaistus mielestäni.. Mutta mua ei mitenkään tajuttomasti stressaakaan tuo piirustaminen sinne tänne kun on vahaliidut käytössä ja jokaisesta pinnasta olen kyllä aina saanut jäljet irti. Että ihan periaatetta yritän vaan itse opettaa, että paperi on se johon piirretään.. Kylppärissä saavat kyllä joo läiskiä maaleja pitkin poikin :) Ja tulevaisuudessa ajattelin myös asentaa seinille isoja papereita joihin saa piirtää..
 

Yhteistyössä