Miten hyvästelette lapsen päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun viette lapsen päiväkotiin niin mitkä on teidän "aamurutiinit"?
Meillä suukko/hali, sanotaan heippa ja lapsi vilkuttaa ikkunasta.
Tällainen hyvästelytapa oli ko. päiväkodin toimintatapa silloin kun alotettiin hoito, lähes kaikki lapset vilkuttelivat vanhemmilleen ikkunasta.
Nyt pari vuotta myöhemmin henkilökunta on jonkun verran vaihtunut ja tämä meidän tapa on henkilökunnan mielestä monimutkainen aamurutiini.
Miten te muut siis aamuisin hyvästelette lapsen?

Tää on heti ryntäämässä sisälle. Hyvässä lykyssä saan pusun ja halin, muuten heilutetaan heipat. Ei mitään ikkunasta vilkutteluja oo ikinä harrastettu.

onko se sun hali ja vilkutus OIKEASTI hali ja vilkutus ja poistuminen - vai hali-pusu-kitinä-hali-hali-kitinä-pusu-pusu-pusu-hali-kitinä-poistuminen. ?

Jos ensimmäinen, en näe mitään ongelmaa. Jos viimeksi mainittu ärsyttävä jahkailu niin kyllä, se on monimutkaista eikä palvele ketään, varsinkaan lasta.

Tyttö tulee kädet ojossa syliin.. kysyn kuka tulee hakemaan, vastaus isi.. annan suukon, kerron rakastavani ja toivotan mukavaa päivää.. joskus tyttö juoksee ovelle antamaan itse suukon.. ja ikää 3v..

En pusi enkä hali, koska ainakin pienemmälle siitä voi tulla vaan keino takertua muhun ja jääminen vaikeutuu. Toivotan "Hyvää hoitopäivää" ja vilkutan ja ikkunan takana en enää vilkuttele, kun on jo kiire töihin ja lapset yleensä jo syömässä aamupuuroa.

Mutta jokaisella saa mun puolesta olla omat tapansa, tosin jos itse "pk:n tätinä" koen että vanhempien lähtörutiinit vain vaikeuttavat lapsen jäämistä hoitoon, niin sitten asiasta on hyvä keskustella ja ehdottaa vähän pienempiä lähtöseremonioita. Yleensähän lapset oppivat jäämään aika lyhyillä heipoilla hoitoon, koska tajuavat eron olevan silloin vaikeampaa. Vanhemmat niitä pusuja ja haleja kaipaavat pärjätäkseen tai näyttääkseen kuinka hyvä vanhempia ovat.

En pusi enkä hali, koska ainakin pienemmälle siitä voi tulla vaan keino takertua muhun ja jääminen vaikeutuu. Toivotan "Hyvää hoitopäivää" ja vilkutan ja ikkunan takana en enää vilkuttele, kun on jo kiire töihin ja lapset yleensä jo syömässä aamupuuroa.

Mutta jokaisella saa mun puolesta olla omat tapansa, tosin jos itse "pk:n tätinä" koen että vanhempien lähtörutiinit vain vaikeuttavat lapsen jäämistä hoitoon, niin sitten asiasta on hyvä keskustella ja ehdottaa vähän pienempiä lähtöseremonioita. Yleensähän lapset oppivat jäämään aika lyhyillä heipoilla hoitoon, koska tajuavat eron olevan silloin vaikeampaa. Vanhemmat niitä pusuja ja haleja kaipaavat pärjätäkseen tai näyttääkseen kuinka hyvä vanhempia ovat.

tota mä en allerkirjoita että vain vanhemmat tarvii. Ite olen päiväkodissa töissä ja lapseni toisessa. Hän haluaa halin ennenkuin menee leikkimään ja viejä lähtee. Saman suon kyllä töissä kunhan vanhempi ei jää roikkumaan paikalle vaan tajuaa poistua.
Kaava on suunnilleen hali ja hoitajalle jonka sylistä huikataan heipat ennenkun ovi sulkeutuu. Joku ei tule syliin vaan menee ikkunaan hetkeksi.
Kyllä ne omat kaavansa ovat tärkeitä niin lapsille kun vanhemmillekin kunhan eivät mene liiallisuuksiin ja lisää eroamisen hankaluutta.

[QUOTE="lastenhoitaja";23157311]onko se sun hali ja vilkutus OIKEASTI hali ja vilkutus ja poistuminen - vai hali-pusu-kitinä-hali-hali-kitinä-pusu-pusu-pusu-hali-kitinä-poistuminen. ?

Jos ensimmäinen, en näe mitään ongelmaa. Jos viimeksi mainittu ärsyttävä jahkailu niin kyllä, se on monimutkaista eikä palvele ketään, varsinkaan lasta.[/QUOTE]

Just näin. Tätä ollaan uusille vanhemmille puhuttu että ei jahkaamista. Kukaan lapsi ei enää itke perään ja halin+pusun päälle jäädään leikkimään tai hoitajan syliin kotvaseksi. Lapsetkin tuntevat tutun rutiinin aamusin.Meillä alle 3v ryhmä.

Yhteistyössä