Miten huomauttaa kaverille nätisti rahankäytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuh

Vieras
Meillä tuttavaperhe, johon kuuluu äiti, isä ja neljä alle 7-vuotiasta lasta. Mua on alkanut hirvittää tän perheen äidin rahankäyttö. Eihän tää asia periaatteessa kuulu mulle tai muillekkaan, mutta jotenkin tää vaan ahdistaa mua.

Äiti on päivät kotona lasten kanssa, isä tekee ylitöitä, mutta siltikään rahat eivät koko kuukaudeksi riitä. :( Äiti tilailee kuukausittain lapsille vaatteita ja leluja netistä, asuntolainaa sekä autolainaa lyhentävät myös.
Viimeinen viikko ennen palkkapäivää on mun mielestä jotain aivan käsittämätöntä: joka kuukausi tää perheen isä pyytää meiltä viimeisellä viikolla pari pussia spagettia, kaurahiutaleita, pari purkkia maitoa sekä ketsuppipullon. Olemme perheen kanssa tosi paljon tekemisissä, kyläilemme lähes päivittäin, joten tiedän mistä puhun. Viimeisellä viikolla heidän ruokalistansa on päivittäin täysin sama: aamupalaksi kaurapuuroa, lounaaksi keitettyä spagettia ketsupilla, päivälliseksi keitettyä spagettia ketsupilla ja iltapalaksi kaurapuuroa. Tää äiti ei myönnä, että rahasta on tiukkaa, joka kuukausi on sama selitys: hän ja lapset rakastavat spagettia ketsupin kera eivätkä tahdo mitään lisukkeita siihen. Äiti ei ilmeisesti tiedä, että tää isä pyytää meiltä nää eväät. Tää isä on sanonut ihan suoraan, että heillä ei rahat riitä koko kuukaudeksi, koska palkkapäivän jälkeen ostavat kaikkea turhaa kaupasta mm. jäätelöä, karkkia, sipsejä, käyvät useamman kerran ulkona syömässä ja sit nää vaimon nettiostokset..
Toki olemme tarjonneet isälle vaihtoehtoa, että voimme ostaa heille kunnon ruokaa viikoksi, mutta isä ei halua ottaa enempiä rahoja lainaan.

Mua ahdistaa kauheesti tää heidän tilanteensa, monta kertaa olen halunnut tän äidin kanssa ottaa puheeksi rahankäytön, mutta en tiedä miten.

Onpas tosi kurja tilanne.
En osaisi varmaan tehdä mitään paitsi lakata ystävyyden koska olisi inhottavaa katsoa kun toinen ajaa koko perheen turmioon.
tuossa vaiheessa kun lapset alle 7v pitäisi säästää kovasti kun lapset eivät vielä pakosta kuluta paljonkaan. kirpparilta löytyy vaatteet ja ruokakulut vielä pienet. eivät hikoa joten vettä ei kulu paljon jne.

kurja tilanne. lasten kulutushan tulee lähivuosina moninkertaistumaan pakostakin ja miten sitten?

Mulla on vähän samantyylinen ongelma. tää äiti vaan ostaa itselleen aina kaikkea. Joka kuukausi on saatava takkia, kenkää, paitaa, kampaaja aikaa jne.. Niiden lapsi 1 v reilu ei oo koskaan voinu kävellä ulkona kun ei oo varaa kenkiin ja kuravaatteisiin.Tyttä eskarissa ja kulkee korkkareissa ja legginseissä?!?! Mies ei omasta pussista anna mitään, mutta kodinhoidontuki kun tulee ne kestää alta viikon... Sähkölaskusta lähtien kaikki on rästissä yksikään lasku ei ole ajantasalla koskaan..

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
Mulla on vähän samantyylinen ongelma. tää äiti vaan ostaa itselleen aina kaikkea. Joka kuukausi on saatava takkia, kenkää, paitaa, kampaaja aikaa jne.. Niiden lapsi 1 v reilu ei oo koskaan voinu kävellä ulkona kun ei oo varaa kenkiin ja kuravaatteisiin.Tyttä eskarissa ja kulkee korkkareissa ja legginseissä?!?! Mies ei omasta pussista anna mitään, mutta kodinhoidontuki kun tulee ne kestää alta viikon... Sähkölaskusta lähtien kaikki on rästissä yksikään lasku ei ole ajantasalla koskaan..

Jos vaimolla ei ole käytössä kuin kotihoidontuki, niin eikö muut perheen tulot riitä noihin laskuihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Jos vaimolla ei ole käytössä kuin kotihoidontuki, niin eikö muut perheen tulot riitä noihin laskuihin?

Ei kun tää mies yrittää tehdä stopin tälle kulutukselle ja on pyytänyt tätä vaimoa maksaan sitten puolet sähkölaskuista, oman puhelinlaskun ja vuokrasta pienen osan. Sillä, että oppis kuluttaan rahaa...

en kyllä voi tuota uskoa.ostasit ruuat niille ja heh. elä anna enää ees sitä ruokaa mitä oot antanu niin katotaan rupeeko rahaa löytymään. jospa pitävätkin teitä hölmöinä ku niille ruokaa annatte voivat sit tosiaan rahasa tuhlata.

Kammottavaa. Uskon, että näitä on Suomi puollollaan. Ei mitään tajua rahankäytöstä. Ei tuohon ole muuta keinoa kuin viheltää peli poikki hinnalla millä hyvänsä. Asiaan on tartuttava. Itse alkaisin jutella asiasta äidin kanssa aivan kylmän viileästi. Mihenkin pitäisi ryhdistäytyä, eikä katsella vain sivusta kun nainen tuhoaa tietyllä tavalla perhettä.

Huh huh, sanon minä. Onneksi minulla ei ole tuota onglelmaa, vaikka rahankäytössä olisikin vähän petrattavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
en kyllä voi tuota uskoa.ostasit ruuat niille ja heh. elä anna enää ees sitä ruokaa mitä oot antanu niin katotaan rupeeko rahaa löytymään. jospa pitävätkin teitä hölmöinä ku niille ruokaa annatte voivat sit tosiaan rahasa tuhlata.

KYL SE KUULE JOISSAIN PERHEISSÄ ON IHAN TOTTA, että ukko tienaa ja akka kuluttaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Meillä tuttavaperhe, johon kuuluu äiti, isä ja neljä alle 7-vuotiasta lasta. Mua on alkanut hirvittää tän perheen äidin rahankäyttö. Eihän tää asia periaatteessa kuulu mulle tai muillekkaan, mutta jotenkin tää vaan ahdistaa mua.

Äiti on päivät kotona lasten kanssa, isä tekee ylitöitä, mutta siltikään rahat eivät koko kuukaudeksi riitä. :( Äiti tilailee kuukausittain lapsille vaatteita ja leluja netistä, asuntolainaa sekä autolainaa lyhentävät myös.
Viimeinen viikko ennen palkkapäivää on mun mielestä jotain aivan käsittämätöntä: joka kuukausi tää perheen isä pyytää meiltä viimeisellä viikolla pari pussia spagettia, kaurahiutaleita, pari purkkia maitoa sekä ketsuppipullon. Olemme perheen kanssa tosi paljon tekemisissä, kyläilemme lähes päivittäin, joten tiedän mistä puhun. Viimeisellä viikolla heidän ruokalistansa on päivittäin täysin sama: aamupalaksi kaurapuuroa, lounaaksi keitettyä spagettia ketsupilla, päivälliseksi keitettyä spagettia ketsupilla ja iltapalaksi kaurapuuroa. Tää äiti ei myönnä, että rahasta on tiukkaa, joka kuukausi on sama selitys: hän ja lapset rakastavat spagettia ketsupin kera eivätkä tahdo mitään lisukkeita siihen. Äiti ei ilmeisesti tiedä, että tää isä pyytää meiltä nää eväät. Tää isä on sanonut ihan suoraan, että heillä ei rahat riitä koko kuukaudeksi, koska palkkapäivän jälkeen ostavat kaikkea turhaa kaupasta mm. jäätelöä, karkkia, sipsejä, käyvät useamman kerran ulkona syömässä ja sit nää vaimon nettiostokset..
Toki olemme tarjonneet isälle vaihtoehtoa, että voimme ostaa heille kunnon ruokaa viikoksi, mutta isä ei halua ottaa enempiä rahoja lainaan.

Mua ahdistaa kauheesti tää heidän tilanteensa, monta kertaa olen halunnut tän äidin kanssa ottaa puheeksi rahankäytön, mutta en tiedä miten.

Miehen pitäisi tehdä selväksi vaimolleen, että hän joutuu hakemaan loppukuun ruoat ystäviltään. Eiköhän tuo vaimon shoppailuaddiltio ole verrattavissa alkoholismiin tai johonkin muuhun riippuvuuteen. Alkoholistejakaan ei saa "hyysätä" vaan on tehtävä näkyväksi heidän toiminesa seuraukset...

http://www.paihdelinkki.fi/tietoiskut/417-shoppailu

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä kuulee:
Kammottavaa. Uskon, että näitä on Suomi puollollaan. Ei mitään tajua rahankäytöstä. Ei tuohon ole muuta keinoa kuin viheltää peli poikki hinnalla millä hyvänsä. Asiaan on tartuttava. Itse alkaisin jutella asiasta äidin kanssa aivan kylmän viileästi. Mihenkin pitäisi ryhdistäytyä, eikä katsella vain sivusta kun nainen tuhoaa tietyllä tavalla perhettä.

Huh huh, sanon minä. Onneksi minulla ei ole tuota onglelmaa, vaikka rahankäytössä olisikin vähän petrattavaa.

mutta eikö ihmisen pidä itse haluta muutosta? jos ei toinen kuuntele niin mitä hyötyä vaikka puhut kuinka?
ois kauheeta katsoa vieressäkun toinen ajaa perheen talouden huonoon jamaan.
en varmaan pystyis katsoa vaan lopettaisin ystävyyden. ja rahaa tai ruokaa en antaisi jos tilanen on aina tuo. äärimmäisessä hädässä voisin antaa jos esim. sairaalalasku tai jotain mutta jos tilanne joka kuukausi sama, niin en lainaisi tai ruokkisi edes.

ja toisaalta vähän aikaa sitten oli ketju jossa äiti vaati miestään osallistumaan sihen haalariin. mistä oikeasti voimme tietää mikä oikeasti tilanne siinäkinperheessä.

mulla on kans ystävä joka törsää kaiken rahan heti kun saa!!ostaa lapsilleen kaikkea ym.ym. sit valittaa kun ei oo rahaa...ja viimeksi valitti kun ei ole vuokra rahoja!he ovat miehensä kanssa hyvätuloisia,mutta ystäväni törsää koko ajan.

hän kyllä tiedostaa ongelmansa ja valittaakin että kuinka hän ei osaa käsitellä rahaa,mutta silti sama kierre jatkuu.kun hän menee kauppaan niin päivässä saattaa mennä 60-70e joka päivä sama ja vain ruoka kaupassa..+sit muut.

me tehään paljon lapsiemme kanssa jotain reissuja ja se on tuskaa,kun heidän lapset saa kaiken krääsään siis kaiken ja joudun selittää itkeville muksuilleni että he eivät tarvise tuommoisia.

Sanoisin suoraan haaskaavalle, että olette ostaneet heille spagetit ja ketsupit ja että siinä ei pidemmän päälle ole mitään järkeä. Sanoisin, että olen huolissani ystäväsi rahankäytöstä ja lähtisin yhdessä miettimään, mistä saisi apua. Tuolla keinoin vain itse edesautatte ja ylläpidätte äidin shoppailuriippuvuutta. Jos äiti loukkaantuisi, niin eihän sille mitään voi. Elämä opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Ei kun tää mies yrittää tehdä stopin tälle kulutukselle ja on pyytänyt tätä vaimoa maksaan sitten puolet sähkölaskuista, oman puhelinlaskun ja vuokrasta pienen osan. Sillä, että oppis kuluttaan rahaa...

Ihmeen paljon te tiedätte ystävä-/tuttavaperheiden rahankäytöstä ja ongelmista.

Alkuperäinen kirjoittaja pöjy:
jos emännällä on oma tili, niin ukko laittaa tietyn summan kuussa tilille ja loput on omassa jemmassa! Pankkitunnukset hyvässä piilossa! Ja paketit takaisin postiin

Just näin.

Voithan ap puhua miehelle, että ei jatkossa maksa niitä vaatelaskuja ym. vaan ainoastaan pakolliset menot. Ei se vaimo pitkään saa nettikaupoista tilattua, jos tilaa siitä huolimatta, että tietää ettei mies maksa ja laskut on jääneet sitten maksamatta.