Miten herkästi MRSA-virus tarttuu potilaasta hoitajaan?

  • Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
"opiskelija"
Tuli tässä taas tenkkapoo eteen, kun saimme tänään työssäoppimisen paprunivaskan eteemme ja yksi lappunen koski hygieniaa, siinä oli kaikkea yleistä plärinää hygieniasta, mutta myös kohta tuosta MRSA:sta ja siinä luki, että jos on työskennellyt muualla kuin oman maakunnan sairaalassa, niin joutuu käymään MRSA - testissä.

No ohjaajani suositteli, että sinun kannattaa käydä, koska olit keväällä muualla työssäoppimassa ( olen aina työskennellyt muualla kuin muu porukka, koska asun toisessa maakunnassa, kuin missä käyn kouluni)

Kävin sitten terkkarin juttusilla ja kerroin asiani, että olen työskennellyt keväällä vanhainkodissa ja nyt pitäisi mennä kotihoitoon töihin ja että pitääkö tämä MRSA - testi ottaa, koska vanhainkodissa hoidin MRSA-potilaita. Hän sanoi, että nämä ohjeet ovat vähän epäselviä, mutta kerta olet hoitanut heitä, niin kannattaa testissä käydä.

Juttelin myös opiskelukaverilleni näistä asioista ja hän sanoi, että oli keväällä kieltäytynyt hoitamasta MRSA-potilaita. Hän myös lisäsi, että jos hoitajalla on MRSA-virus elimistössä, hän saa vain ainoastaan työskennellä MRSA-potilaiden kanssa, ei enää koskaan ei-MRSA-potilaiden kanssa.

Siitäpä iski tämä paniikki, että mitäs jos minulla on tuo MRSA ja miten paljon se sitten jatkossa rajoittaisi työpaikan saantia? Kun en minä tajunnut, että se noin vaarallinen juttu oli ja kun keväällä vanhainkodissa vain sanottiin, että mennääs sitä ja tätä hoitamaan, vaikka he olivat toki kertoneet ketkä ovat MRSA-potilaita, niin en sitä tajunnut silloin sanoa, että en taatusti tule MRS-potilasta hoitamaan.

Mietin tässä myös sitäkin, että miten mahtaa työssäoppimisen nyt käydä? Jos vaikka pikavastaus loppuviikosta olisikin nega ja lopullinen vastaus positiivinen, niin ei olisi hääviä vaihtaa työssäoppimispaikkaa kesken kaiken. Saatikka, että tartuttaisiko tässä välissä usealle
vanhukselle tuon MRSA-viruksen?

Tai jos tulos pikana olisi positiivinen, niin mistä sitten saada uusi työssäoppimis-
paikka mahdollisimman pian? Kun jos ensi viikolla ei pääsisi aloittamaan työssäoppimista, se
jakso jäisi vain 7 viikon mittaiseksi ja en tiedä sitten milloin sen yhden viikon sitten tekisi. Kun kuitenkin joulukuun alussa on oltava jälleen koulussa.

Tuntuu, että huolikuorma vain paisuu äärimmilleen kohta, kun jatkuvasti tulee jotain uutta murhetta ja huolta.
 
Jaa että ihan MRSA-virus..Se on kyllä metisilliini resistentti staphylococcus aureus eli eräälle antibiootille vastustuskykyinen staphylokokkikanta, ja kuten nimessä oleva kokki viittaa kyseessä on pyöreä bakteeri. Ei suinkaan virus.

Tarttuu kuten muutkin bakteerit eli herkästi, jos ei ole hygienia kohdallaan.
 
"opiskelija"
hygieniasta tietysti pidin hyvää huolta, eli MRSA - huoneeseen kun menin laitoin essun päälle ja hanskat käteen. huoneesta kun poistuin, pesin huolella kädet + desifioin ne.

mutta kyllä tässä silti on kova huoli, jos mokoma on itseen tarttunut, että minne voin ikänä mennä töihin, jos minulla on MRSA?

kun en todella tajunnut kieltäytyä hoitamasta MRSA - potilasta.
 
Työpaikalla ei voi kieltäytyä hoitamasta potilasta, oli hänellä mrsa tai ei. Ainakaan koskaan en ole tällaisesta kuullut.

Voit saada mrsa-bakteerin jopa bussista, jos satut istumaan mrsa-kantajan viereen tai kosketat kaidetta, johon mrsa-kantaja on koskenut.
 
"opiskelija"
sh/ Ai, että milloin tuollainen hoito iv-antibiootteineen ja eristyksineen on minulla edessä, jos minulla todettaisiin MRSA?

Niin todella kaverini sanoi, että jos on MRSA, ei saa olla töissä kuin vain MRSA-potilaiden parissa, ei muitten kanssa. Ja nytkin jos minulla olisi tämä MRSA, en saisi mennäkään tämän oman kunnan kotihoitoon työssäoppimaan, vaan juuri sellaiseen paikkaan missä on vain MRSA - potilaita. En sitten tiedä minne menisin, kun tässä työssäoppimisvaihtoehdot ovat joko kotihoito tai sairaala tai sairaalamainen hoitolaitos/paikka.
 
[QUOTE="vierailija";22168548]Meille lääkäriluennolla sanottiin, että terveellä ihmisellä MRSA voidaan havaita esim. nenän limakalvolla jokusen minuutin, mutta ei enää sen jälkeen. Puolustusjärjestelmä hoitelee sen.[/QUOTE]

Meillä tutkittiin osastolla hoitajia, ja näin tosiaan on. Sen verran aikaa kuitenkin, että seuraavaan potilaaseen voi tarttua.
 
Mrsa- kohorttiosaston hoitaja
Ihan ensin; älä panikoi. Kun olet tehnyt työsi tavanomaisia varotoimia käyttämällä, "riski" saada mrsa on aika pieni. Jokaisessa hoitokontaktissahan pitäisi hygienia asiat olla kohdillaan. Jotkut sairaanhoitopiirit vaativat tuon mrsa-testauksen, jos on ollut oman alueen ulkopuolella töissä, testi maksaa jonkun kympin verran.

Mikäli nyt mrsa todetaan, voidaan tarpeen mukaan tehdä puhdistushoidot. Et ole missään eristyksessä, vaan sinulle annetaan tiettyjä lääkkeitä ja teet kotona siivoukset ym. ohjeen mukaan.
Mrsa-kantajana voit olla käytännössä MISSÄ VAIN töissä, lukuunottamatta ehkä jotain lastenosastoa/tehoa tmv. Eikä sinulla ole velvollisuutta ilmoittaa kantajuudestasi työnantajalle.

Ei kannata hysterisoida, marsuja on tuolla "ulkomaailmassa" vaikka kuinka paljon.
 
"opiskelija"
No ei minultakaan kysytty, että haluatko vai etkö halua MRSA-potilasta hoitaa, vaan osaston väki kertoili ketkä ovat MRSA - potilaita ja ketkä eivät ja sitten vain heitä kaikkia ryhdyttiin hoitamaan, tosin tietysti ensin ne "puhtaat" ja sitten ne "likaiset".
 
RISTO JANHU
9.5.2013 Tämä on hullua seulontaa kun terveitä kortistoidaan, jos nuorelle tulee MRSA, hänelle on annettu vastustuskyvytöntä antibioottia ja kehon itse hoitaa bakteerin puolustaamaan sairautta, kaikki antibiotit sitä olisi tutkittava, MRSA seulonta on kuin alkkoholin myynti, se viina kirjataan missä on viina prosentteja.
Mutta on mahdollista että tulee 1710 rutto epidemia ja ne henkilöt jää elämään jolla on MRSA bakteeri iholla.
 
meillänäin
En ihan koko ketjua lukenu vielä, mut meil ainakaan ei todellakaan voi opiskelijakaan saati työntekijä kieltäytyä hoitamasta jotain asiakasta!!!!!

noihin testeihin ei ainakaan meillä kukaan hoitaja suostu, koska sen jälkeen saa lopputilin!!!
 
"vieras"
[QUOTE="opiskelija";22169033]No ei minultakaan kysytty, että haluatko vai etkö halua MRSA-potilasta hoitaa, vaan osaston väki kertoili ketkä ovat MRSA - potilaita ja ketkä eivät ja sitten vain heitä kaikkia ryhdyttiin hoitamaan, tosin tietysti ensin ne "puhtaat" ja sitten ne "likaiset".[/QUOTE]

Teillekö ei opetettu, kuinka mrsa-potilaiden kanssa toimitaan, siis niitä hygieniajuttuja...?
 

Yhteistyössä