Alkuperäinen kirjoittaja Bete:
Mikä muuten sinusta olisi pahin skenaario siinä, jos jäisitkin lapsettomaksi? Eli jos sinä (ja miehesi) nyt sitten tekisitte jossain vaiheessa päätöksen, että lasta ei hankita, niin mikä suuri haitta siitä voisi olla? Ne asiat ovat varmaan tunnepitoisia, mutta olisi kiva tietää. Itse valittu lapsettomuushan ei tutkimusten mukaan johda tyytymättömyyteen tai yksinäisyyteen. Tulokset on olleet jotain sellaista, että jos henkilö itse pitää lapsia onnen edellytyksenä, niin silloin ne ilmeisesti myös ovat sitä. Jos ajattelee, että onnellisuuden puolesta on ihan sama, onko lapsia vai ei, niin silloin on yhtä onnellinen myös lapsettomana.
Suurin pelkoni on varmaankin se, että jos mieleni muuttuisikin sitten, kun lasten saaminen ei ole enää mahdollista. Olen nähnyt millaista oman lapsen kaipuu voi ihmiselle pahimmillaan olla. Läheinen ystäväni yritti lasta vuosia ennen kuin tärppäsi. Ja miehenikin on välillä aivan sekaisin tästä asiasta. Yksi tuttuni taas jäi ilman lasta koska hänellä ei ollut sopivaa miestä. On tietty eri juttu, jos lapsettomuus on oma valinta, aivan kuten sanoit. Mutta koska minulla ei ole selkeää halua suuntaan tai toiseen, siksi pelkään. Eri juttu, jos tuntisin selkeästi, etten koskaan halua lapsia. Olen vain jo pitkään ajatellut, että ehkä sitten joskus. Nuorempana ajattelin että ei ehdottomasti ja jos mieleni olisi säilynyt yhtä selkeänä, en tietenkään olisi voinut asiaa myöhemminkään katua. Nyt en vain ole kovin varma.
Toinen paha juttu on se, että näen kuinka paljon mieheni haluaisi lasta. Ymmärrän häntä. Siinä aidallaistujista kertovassa linkissä, jonka laitoit, nainen kertoi ottavansa loukkauksena, että mies haluaisi lapsen, jonkun tuntemattoman ihmisen elämäänsä, niin kovasti että siitä voisi tulla ero. Hän vertasi sitä rakastajan tai jonkun esineiden haluamiseen. Minä en koe lasta samalla tavalla. Ymmärrän, että ihminen voi haluta omaa lasta todella paljon, vaikken itse ole sellaista kokenutkaan. Minua harmittaisi, jos mieheni joutuisi jäämään ilman lapsia, vaikka hän toivoisi saavansa niitä.
Kolmas, jo huomattavasti lievempi asia on vanhuus. Kun katson omaa mummoani, mietin millaista hänen elämänsä olisi ilman lapsia ja lastenlapsia. Hän ei ole edes väleissä kaikkien lastensa kanssa, mutta silti hän on tuntunut saaneen lapsistaan ja lastenlapsistaan niin paljon. On mummolla hyviä ystäviäkin, mutta hän tuntuu todella riemastuvan, kun saa nähdä nuoria ja elinvoimaisia ihmisiä ympärillään, ihmisiä joilla on vielä elämä edessään. Se tuntuu olevan piristävää, kun jutuissa on vaihtelua, ei vain läheisten menettämistä, terveyden menettämistä, kuoleman odottamista. On varmasti ilahduttavaa nähdä nuoruuden voimaa ja elämän jatkuvuutta ympärillään. On rikkaus saada olla tekemisissä eri ikäisten ihmisten kanssa. Tietenkään ei voi olla varma että omat lapset ovat yhteyksissä tai tekevät lapsia, mutta jos sinulla ei ole lapsia, sinulla ei ainakaan ole nuoria ihmisiä ympärilläsi. Niin monet vanhukset kärsivät yksinäisyydestä. Lapset ovat yksi keino pyrkiä vähentämään vanhuuden yksinäisyyttä, ei tietenkään mikään tae siitä. Ei varmasti ole mukavaa odottaa kuolemaa yksin. Voihan sitä ajatella, että minä ainakin vanhana teen sitä ja tätä, mutta ei elämä aina mene niin.
Olen miettinyt myös syitä miksen haluaisi lapsia. Mietin, että onko se joku defenssi siitä, että pelkään epäonnistumista tai menettämistä. Olisi kamalaa, jos päättäisin haluta lapsia enkä voisikaan saada niitä. Olisi kamalaa, jos lapsi syntyisi vammaisena tai peräti kuolleena. Olisi ihan hirvittävää, jos lapselle sattuisi jotakin, jos en jaksaisi olla hyvä äiti tai vaikka huolimattomuuttani aiheuttaisin lapselle jonkun onnettomuuden. Jos lapsi kuolisi nuorena. Jos sille tapahtuisi jotakin kamalan pahaa. Jos sen elämä menisi pilalle. Minulla on isot paineet mahdollisen lapsen suhteen, koska oma lapsuuteni oli niin kurja. Toisaalta voisihan sen ottaa kevyemminkin, ei sillä ainakaan yhtä huonoa lapsuutta voisi olla kuin minulla
Vai onko se vain niin yksinkertaista, että elämäni on nyt ihan hyvää, ihan tällaisenaan. Tykkään tehdä työtä, jolla on merkitys ja jossa voin kehittyä ja olla hyödyksi. Tykkään ottaa rennosti vapaa-ajalla, matkustella paljon, olla vain vähän kotona. Tykkään rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta ja toisaalta kavereiden kanssa hauskanpidosta. Stressaannun metelistä. Tykkään nukkua aamulla pitkään. En erityisesti pidä ruoanlaitosta tai varsinkaan siivoamisesta. Tykkään syödä hyvää ruokaa, homejuustoa, sipulia, oliiveja, soija- ja papuruokia. Tykkään mennä ja tulla mielijohteiden mukaan. Onhan siinäkin jo syytä.
Toisaalta tykkään myös siististä kodista (pienen lapsen kanssa on kai pakko pitää joku järjestys ettei se syö lattiaa tyhjäksi), rutiineista, kotona olemisesta, hassuttelusta, säännöllisestä elämästä, ihmisten opettamisesta...
Voisin kuvitella, että lapsen kanssa mukavaa olisi se, kun näkisi hänen kasvavan ja oppivan uusia asioita. Se voisi olla mukavaa, kun lapsi hakeutuisi lähelle, syliin, osoittaisi välittämistään. Se olisi varmasti mukavaa, kun saisi itse opettaa lapselle tietoja ja taitoja. Se, että saisi onnistumisen kokemuksia lapsen kanssa ja että lapsella olisi suurin osa asioista hyvin. Voisin ottaa lapsen haasteena ja pyrkiä kasvattamaan hänestä hyvän aikuisen.
Sen sijaan se ei olisi mukavaa, jos lapsi huutaisi eikä tottelisi millään. Jos lapsella ei menisi hyvin, hän ajautuisi vanhempana pahoille teille, jos en saisi otetta lapseen. Jos lapsi olisi ilkeä ja tottelematon. Jos lapsi ei olisi terve. Jos lapsi olisi vaikea teini, saisi olla huolesta soikeana ja saisi vain haistattelua osakseen. Jos olisin väsynyt ja lapsi vain ärsyttäisi. Minua tosiaan ällöttää myös se lasten sottaisuus ja kovaäänisyys. Mutta yksi tuttuni sanoi, että voihan ne lasten kädet puhdistaa ruokailun jälkeen, eikä niille ole pakko antaa ruokaa muualla kuin pöydässä, eli tämäkin on varmaan enemmän kasvatuksesta kiinni.
Oletko sinä Bete aina ollut varma ettet koskaan halua lapsia? Mitä, jos tulisit raskaaksi, tekisitkö abortin? Mitkä sinun syysi ovat siihen, ettet lapsia halua? Jotainhan olet jo kertonut. Sinullakin taitaa taustalla olla aika paljon pelkoja worst-case -skenaarioista
Niinpä: tuo on niin totta, että enhän minä voi edes tietää mitä minä olen tässä haluamassa elämääni tai mitä haluaisin jättää siitä pois. Lapsi, se on kuitenkin aika abstrakti käsite minulle. Joku tyyppi muuttaisi meille asumaan, emme saisi laittaa hakuilmoitukseen valintakriteereitä, vaan meidän olisi tutustuttava johonkin ihan vieraaseen ihmiseen, jossa kuitenkin olisi varmasti paljon tuttua kun vaan tutustuu.
Ja nimimerkin Niinpä toinen kommentti: "Koska totta on, että siinä sitä sitten ollaan loppuelämä isä tai äiti, ja se homma on hoidettava kunnialla vaikka kuinka ahdistais". Tuo on myös pelottava ajatus. Saadakseen jotakin on aina luovuttava jostakin. Mistä sitä tietää kumpi on itselle parempi vaihtoehto. Ja lapsi on niin ehdoton. Sitä ei voi palauttaa. Se voi varmasti tuoda paljon iloa, mutta mitä sitten jos se vain lähinnä ahdistaakin koko ajan. Oma moka, mitäs läksit, ehhehe ehhehe...