K
Kaarina"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä.:Lapsettomat pystyvät todennäköisesti samaistumaan siihen ahdistukseen, väsymykseen ja muihin negatiivisiin tunteisiin mitä lapsen saamiseen liittyy,mutta eivät voi kuvitella sitä iloa ja rakkautta mitä lapsi tuo, eikä sitä voi kuvailla sanoin. Olen tavannut monta lapsetonta, jotka ihmettelevät sitä, miksi kaverit on tehneet lapsia kun sitten aina vaan valittavat ja kuulostaa olevan niin rankkaa. He vetävät siitä sen johtopäätöksen, että näiden kavereiden elämä olisi parempaa ilman lapsia, tai että he eivät sitten ehkä todella edes halunneet lapsia. Vaikka yleensä ne menee niin, että perheen onnenhetket ei näy ulkopuolisille, ja nämäkin ihmiset ovat oikeastaan aika onnellisia.
Ja totta on sekin, että elämää on ilman lapsiakin. Onnellista, hyvää ja täyttä elämää.
Minusta väittämäsi että lapsettomat eivät voivat millään kuvitella sitä sitä iloa ja rakkautta mitä lapsia tuo, on erikoinen. Mikseivät voisi? Kyllä niitä suuria rakkauden tunteita voi kokea muissakin asioissa ja sen pystyy myös kuvittelemaan. Miksi niin monella olisi niin kova vauvakuume, lapsen kaipuu ja surkea olo tyhjän sylin kanssa, jos tuota olotilaa ei pystyisi kuvittelemaan?
Toinen mielenkiintoinen asia koskee sitä, että miksi niin monet "lapselliset" aina, tai ainakin äärimmäisen usein, vain valittavat? Vali sitä ja vali tätä. Ei ihme, että siitä tosiaan tulee kuva, että elämä on yhtä p*skavaippojen vaihtoa ja huushollausta eikä se ehkä ole sitä, mitä asiaa vielä harkitseva haluaa elämältään. Ei vaikka voisi sisäistääkin ne lapsen tuovat mukavat asiat ja sen rakkauden.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että elämää on ilman lapsiakin. Onnellista, hyvää ja täyttä sellaista. Kaikkien ei tarvitse tehdä ja/tai hankkia lapsia, jos ei siltä tunnu. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan Suomessa on 19% lapsettomia, joista 9% on tehnyt tietoisen valinnan. Uskon että tuo tietoisen valinnan tehneiden määrä kasvaa myös koko ajan ja jos se tuntuu itsestä oikealta, se on itselle oikea ratkaisu. Vastaavasti Suomessa on myös muita pohjoismaita enemmän suurperheitä että ei täällä ihan heti olla sukupuuttoon kuolemassa, vaikka juuri sinä tai minä ei lasta haluttaisikaan "pilaamaan" itsekästä ja nautinnollista elämäämme