miten helposti sairaslomista tulee potkut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "susanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaveri sai samassa tilanteessa potkut. Valitti liittoon, ja sai lopulta hyvät korvaukset laittomasta irtisanomisesta. :) Eli ei sairasloman takia saa irtisanoa, ja jos irtisanovat, niin kannattaa puolustaa oikeuksiaan. Toivottavasti kuulut liittoon..?

Määräaikainen sopimus päättyy silloin kun määräaikaisuus päättyy. Et sä potkuja voi saada yksittäisen saikun takia. Jotta potkut vois olla irtisanomisperuste, täytyis pitkien sairaslomien olla toistuvia tai sitten yhden pitkän sairasloman tulis laskea niin työkykyä, et voitais katsoa sen vaikuttavan myöhemminkin sun työkykyyn sitä alentavasti. Ole siis huoleta :-)
Jos työnantaja väittää muuta, niin yhteys vaan liittoon!

Tuli kirjoitus virhe tuohon ylempään tekstiini, 3. lause pitäis olla "jotta sairasloma vois olla irtisanomisperuste" (potkut ei tietenkään irtisanomisperuste)

Yhdessä paikassa koeajalla jouduin olla kaksi kertaa 3pv kotona sairaan lapsen kanssa, koeajan päättyessä sanottiin soronoo. Ja en oikein usko, että mikään muu oli syynä, koska työt hoidin hyvin. Kyllähän koeajalla ainakin kannattaa vältää saikkuja, ja ehdottomasti etsiä lapselle hoitaja, jos sairastuu.

Koeaika on eriasia kuin määräaikaisuus. Koeajan jälkeen työsuhteen päättyminen ei tietenkään sais perustua tuollaiseen seikkaan mitä "Juu" kertoi, mutta varmasti oot ihan oikeassa siinä että näin on käynyt. Ei kukaan firma sitä tietenkään myönnä, valitettavasti.

[QUOTE="vieras";23905409]sairausloma ei saisi olla irtisanomisperuste. Kehotan kuitenkin välttämään liiallista avomielisyyttä esim. Diagnoosien osalta.[/QUOTE]

tämä on tietty hieman vaikeaa kun se diagnoosi lukee siinä lääkärintodistuksessa... Mutta ei ole mikään masennus tms.

[QUOTE="aloittaja";23905431]tämä on tietty hieman vaikeaa kun se diagnoosi lukee siinä lääkärintodistuksessa... Mutta ei ole mikään masennus tms.[/QUOTE]

kylllä mun lääkärintodistuksessa luki latinaksi, joten sitä ei voi tietää mikä se on. kun oli vaivasenluut eleikattu.

Voidaanko vakituinen työntekijä irtisanoa jos sairauslomia useita? Tai pitkä sairasloma? Millä perusteella voivat irtisanoa? Entä voiko siitä valittaa? Tai miten tämä irtisanottu saa töitä jos sairasloman takia irtisanotaan? On kyllä kummaa. Eihän sairauksia tiedä. Itse kerroin aikanaan masennuksesta, ja olisihan koodin voinut netistäkin työnantaja katsoa joten mitä sitä salailemaan.

Voidaanko vakituinen työntekijä irtisanoa jos sairauslomia useita? Tai pitkä sairasloma? Millä perusteella voivat irtisanoa? Entä voiko siitä valittaa? Tai miten tämä irtisanottu saa töitä jos sairasloman takia irtisanotaan? On kyllä kummaa. Eihän sairauksia tiedä. Itse kerroin aikanaan masennuksesta, ja olisihan koodin voinut netistäkin työnantaja katsoa joten mitä sitä salailemaan.

Kuten sanottu, irtisanomisen syyksi harvoin sanotaan jatkuvat sairauslomat, vaikka se oikeasti se syy olisikin. Siitä on huono valittaa...

Työntekijä voidaan irtisanoa tavallaan sairaslomien takia. Elikä syynä on silloin se että työntekijän työkyky on alentunut kyseisestä sairaudesta eikä hän selviä työtehtävästään tämän takia. Tosin sitä ennen on yleensä aina kartoitettu onko työnantajalla tarjota työntekijälle jotakin muuta työnkuvaa josta hän tuon sairauden kanssa selviäisi. Useinhan nämä tapaukset ovat työntekijän kannalta joitakin fyysisiä rajoitteita työnkuvaan, esim polvet eivät kestä jatkuvaa seisomatyötä tai olkapäät rajoittavat käsillä tehtävää työtä. Työnantajilla lienee vielä ainakin moraalia tallella koska en ole kuullut että esim syöpäpotilasta oltaisiin irtisanottu syövän takia - tällaisesta tapauksestahan voisi nostaa valtavan mediajutun.

Eiköhän työnantajilla ole se lista jossa nuo sairauskoodit ja niiden suomennokset on listattu, ainakin isoimmilla työpaikoilla. Sairauden takia tai sairaslomien takia ei voi irtisanoa. Jos sairaus estää nykyiset työtehtävät, niin ensin on kartoitettava löytyiskö yrityksestä sopivaa työtä. Sitten vasta tulee työsuhteen päättäminen vaihtoehdoksi...

[QUOTE="vieras";23905649]Työntekijä voidaan irtisanoa tavallaan sairaslomien takia. Elikä syynä on silloin se että työntekijän työkyky on alentunut kyseisestä sairaudesta eikä hän selviä työtehtävästään tämän takia. Tosin sitä ennen on yleensä aina kartoitettu onko työnantajalla tarjota työntekijälle jotakin muuta työnkuvaa josta hän tuon sairauden kanssa selviäisi. Useinhan nämä tapaukset ovat työntekijän kannalta joitakin fyysisiä rajoitteita työnkuvaan, esim polvet eivät kestä jatkuvaa seisomatyötä tai olkapäät rajoittavat käsillä tehtävää työtä. Työnantajilla lienee vielä ainakin moraalia tallella koska en ole kuullut että esim syöpäpotilasta oltaisiin irtisanottu syövän takia - tällaisesta tapauksestahan voisi nostaa valtavan mediajutun.[/QUOTE]

Näin juuri. Olen itse ollut mukana yhdessä tällaisessa irtisanomisprosessissa, jossa työnkuvan muuttuminen yhdessä tyntekijän kroonisten sairauksien kanssa aiheuttivat sen, että työntekijä ei enää pystynyt kyseistä työtä tekemään. Aluksi yritettiin löytää työntekijälle tarvittavia apuvälineitä, jotta olisi työstään vielä selviytynyt, mutta apuvälineiden avullakaan työ ei onnistunut. Sen jälkeen kartoitettiin, olisiko työnantajalla jotain muuta työtä, jota ko henkilö voisi tehdä. Ei ollut, koska oikeastaan kaikki sellainen työ, mitä ko henkilö olisi koulutuksensa puolesta voinut tehdä, oli muuttumassa samalla tavalla. Proserssissa oli mukana myös sekä työnantajan että ammattiliiton lakimiehet, työnantajan edustaja, työterveyshuolto sekä minä, jolla muuten vaan oli tietämystä tietotekniikkaan liittyvistä vammaisten apuvälineistä. Ja tietenkin ko työntekijä itse. Lopputuloksena työntekijä irtisanottiin, mutta hänelle järjestyi mahdollisuus opiskella uuteen ammattiin ja ellen ihan väärin muista, edellinen työnantaja rahoitti ainakin osan tätä opiskelua.

• Tykkää
Reactions: suurenmoinenelämä

Yhteistyössä