Miten hankalaa ja kallista se kestovaippailu sitten oikeasti on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Nyt tuo alkaisi jotenkin kiinnostaa, mutta pitäisi ensin saada itse jotain mielikuvaa ja tietoa että pystyisi sitten alkaa miestäkin pehmittämään. :D

Eli vähän kokemuksia, vinkkejä ja vaikka linkkejäkin kaipailisin, mistä saisi kuvaa siitä mitä kaikkea sitä oikein tarvii hankkia ja miten tuo toimii. Tuntuu että olisi niin paljon kaikkea ihmeellistä tarjolla ettei edes tiedä mitä oikeasti kannattaa hankkia ja mitä ei.

no ei se oikeasti ole vaikeaa eikä kallista. mutta nykyään vaikuttaa vähän sekavammalta kuin mun ekan syntyessä 10v sitten - vaihtoehtoja ja erilaisia tarvikkeita on niin paljon enemmän! siloin ei tarvinnut miettiä ja valita kun ei ollut niin paljon :D

Kallistahan se on, jos hurahdat siihen kunnolla :kieh: Mä ainakin halusin kivoja kuoseja jne...

Edullista jos teet itse vaippasi. Kannattaa myös käytettyinä katsella niitä. Kestovaipat ovat siitä kivoja, että ne on jokatapauksessa pestävä muutamaan kertaan, että alkavat imeä, joten käytetyt ovat jo sisäänajettuja. Toki kuminauhat, tarrat tms. voivat sitten kulua.

Helpoimmat vaipat ovat AIO, eli all in one. Kuivuvat vaan hitaammin.
Toiseksi helpoimmat ja mistä itse tykkään, on taskuvaipat. Niissä on sellainen aukko, josta ne imut sujautetaan sisään ja pois.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
no ei se oikeasti ole vaikeaa eikä kallista. mutta nykyään vaikuttaa vähän sekavammalta kuin mun ekan syntyessä 10v sitten - vaihtoehtoja ja erilaisia tarvikkeita on niin paljon enemmän! siloin ei tarvinnut miettiä ja valita kun ei ollut niin paljon :D

Tuo vaihtoehtojen tulva tosissaan tuntuu tekevän hommasta hankalan. :D Vaikka tietysti sitten samalla mielekkään kun tietää mitä oikeasti tahtoo jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Nyt tuo alkaisi jotenkin kiinnostaa, mutta pitäisi ensin saada itse jotain mielikuvaa ja tietoa että pystyisi sitten alkaa miestäkin pehmittämään. :D

Eli vähän kokemuksia, vinkkejä ja vaikka linkkejäkin kaipailisin, mistä saisi kuvaa siitä mitä kaikkea sitä oikein tarvii hankkia ja miten tuo toimii. Tuntuu että olisi niin paljon kaikkea ihmeellistä tarjolla ettei edes tiedä mitä oikeasti kannattaa hankkia ja mitä ei.

järjetöntä touhua se on...aikaa menee pyykinpesuun ....

Se on just niin hankalaa ja kallista kun siitä haluaa tehdä :D

Jos on ompelutaitoa, ompelet itse vaipat kierrätysmatskuista ja vaippakangaskaupan kankaista, jolloin yhen vaipan hinta jää muutamaan euroon. Jos ostat hienoimpia all-in-one-vaippoja, voit pulittaa niistä 30 ?/kpl. Tosin, niistäkin saa jotain takas kun myy eteenpäin.

Mä ite ompelen taskuvaippoja, joihin sisälle taitellaan vaippaharsoa tai bambu- hamppu- tai puuvillafroteinen imu sisälle. Mm. hyvin sisäänajetut, kulahtaneet pikkupyyhkeet kirpppikseltä tai kotoa on tässä hommassa hyviä. Silloin imut ja taskuvaipat saa pesuun erikseen ja kuivuvat nopeammin > tarttet vähemmän vaippoja.

Nyt ei oo vaippaikästä, mahassa vasta, mut meil oli käytössä sellaset 15-20 vaippaa. Ihan vastasyntyneellä me käytettiin harsoa ja villavaippahousuja, jotka neuloin netistä löytämilläni ohjeilla odotusaikaan. Niidenkin hinta jää silloin johonkin alle 10 e, niitä hyvä olla 3 että voi olla yhet jalassa, yhet tuulettumassa ja yhet varan vuoksi jos tarttee pestä. Niitähän ei siis pestä kuin jos ne sotkeentuu kakkaan!

Ei siin mitään ihmeellistä.. 2-3 päivän välein pesin vaippoja, muun pyykin (lakanat ja pyyhkeet) mukana. Ilman huuhteluainetta, ja pesuaineella jossa on alle 5 % saippuaa. Huuhteluainelokeroon voit lorauttaa etikkaa.

Pyykit oli kannellisessa omassa pyykkikorissaan, ei vedessä.

Mä olisin voinu lähettää sulle pari taskuvaippaa ihmeteltäväksi, mutta ei siinä taida olla mitään järkeä. Suomessa on kestovaippa-lainaamokin olemassa, josta saa noin 5? hintaan vaippoja testattavaksi kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja en kannata:

Sitä mietin juuri että meneekö lopulta? Siis en ole pyykinpesua pitänyt koskaan ongelmana, lähinnä se kaappeihin viikkaaminen joskus tympäsee. Ja jos ne menee samoihin koneellisiin muiden vaatteiden kanssa niin onko se lopulta niin iso juttu?

Miten muuten, voiko kuivausrumpuun laittaa jotain?

Ei ole laisinkaan kallista eikä hankalaa, ollaan kestoiltu tyttären kanssa alusta asti, nyt 10 kuukauden ajan. Ennen hänen syntymäänsä ajattelin myös että saattaa olla hankalaa eikä kukaan oikeen osannut neuvoa. Mutta todellisuudessa ei vaadita muuta kuin pesukone ja sopiva valikoima esim. taskuvaippoja.

Omien sekä tuttavien kokemusten perusteella suosittelen ostamaan esim. 15-20kpl yhdenkoon taskuvaippoja (bumgenius tms). Niiden käyttä on helppoa ja ovat toimivia. Noita voi säätä vauvan kasvun mukaan, oikeesti toimivat vastasyntyneestä eteenpäin vaikka epäilin sitä itsekin. Ja niiden mikrokuitu kuivuu tosi nopeasti.

hintaa uudella vaipalla on n. 22e/kpl mutta kertiksiin verrattuna säästöä tulee kyllä, alkuinvestointi vain on suurempi. Mutta näillä on myös jälleenmyyntiarvoa sekä voi käyttää seuraavalla lapsella.

Niin, ja halutessaan voi kuivata myös kuivausrummussa.

Musta se oli hankalaa ja kallista, mut sitä et halunnut ehken kuulla?;)
Jos vaipanvaihtopiste ja pyykkisäilytys ja pesu samassa niin hanki harsoja, kuoria muutama ja lisäimuja. On halpaa ja aika helppoa. Jos pyykkihuolto eri paikassa kuin vaipanvaihto niin hanki aio-vaippoja joissa mahd.vähän kiinteää imua(kuivuu nopeammin ja peseytyy paremmin kun imut on osin irtonaisia), on helpompaa mut toki kalliimpaa.
Taskuvaipatkin voi ola ok, mut niiden pito ei ole niin hyvä kun kahden edellämainitun systeemin.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Jos on ompelutaitoa, ompelet itse vaipat kierrätysmatskuista ja vaippakangaskaupan kankaista, jolloin yhen vaipan hinta jää muutamaan euroon. Jos ostat hienoimpia all-in-one-vaippoja, voit pulittaa niistä 30 ?/kpl. Tosin, niistäkin saa jotain takas kun myy eteenpäin.

Mä ite ompelen taskuvaippoja, joihin sisälle taitellaan vaippaharsoa tai bambu- hamppu- tai puuvillafroteinen imu sisälle. Silloin ne saa pesuun erikseen ja kuivuvat nopeammin > tarttet vähemmän vaippoja.

Nyt ei oo vaippaikästä, mahassa vasta, mut meil oli käytössä sellaset 15-20 vaippaa. Ihan vastasyntyneellä me käytettiin harsoa ja villavaippahousuja, jotka neuloin netistä löytämilläni ohjeilla odotusaikaan. Niidenkin hinta jää silloin johonkin alle 10 e, niitä hyvä olla 3 että voi olla yhet jalassa, yhet tuulettumassa ja yhet varan vuoksi jos tarttee pestä. Niitähän ei siis pestä kuin jos ne sotkeentuu kakkaan!

Ei siin mitään ihmeellistä.. 2-3 päivän välein pesin vaippoja, muun pyykin (lakanat ja pyyhkeet) mukana. Ilman huuhteluainetta, ja pesuaineella jossa on alle 5 % saippuaa. Huuhteluainelokeroon voit lorauttaa etikkaa.

Oliko niin, ettei etikkaa jos on Pul-kuoret (suomeksi. sellainen laminoitu, vesitiivis pinta uloimman kankaan sisäpuolella)?

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Mä ite ompelen taskuvaippoja, joihin sisälle taitellaan vaippaharsoa tai bambu- hamppu- tai puuvillafroteinen imu sisälle. Mm. hyvin sisäänajetut, kulahtaneet pikkupyyhkeet kirpppikseltä tai kotoa on tässä hommassa hyviä. Silloin imut ja taskuvaipat saa pesuun erikseen ja kuivuvat nopeammin > tarttet vähemmän vaippoja.

Nuo villavaippahousut on yksi juttu mikä houkuttaisi, olen aina tykännyt neuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taskuvaipatkin voi ola ok, mut niiden pito ei ole niin hyvä kun kahden edellämainitun systeemin.

Millä tavalla taskuvaippa pitäs huonommin kuin kuorivaippa? Voi olla ettei sul vaan oo ollut istuvia vaippoja. Omalla kokemuksella ei oo ollut ongelmia taskujen kaa, ja kokeiltu on kaikkia tyylejä :)

Todellakin on järkevää kun vertaa teihin jotka täyttää kaatopaikat vaipoilla,jotka eivät maadu!! Se on asenteesta kiinni. Kun vaihdat vaipan, voit laittaa vaikka heti likoamaan, kakkavaipan laitoin heti silleen että pyykkisaippualla sain jo puhtaaksi, sitten huuhtelu. Sitten voit lopuksi pestä vaikka koneessa useamman. Ajallisesti ei kestä kauaa.
Bonuksena rahaa säästyy ja ympäristövaikutus!

EI kallista, eikä hankalaa. Molemmat lapseni olivat kestovaipoissa. Tarvittiin kolmea eri kokoa. Kutakin 15-20 kpl. Jos osaat ommella tai joku tuttusi osaa, niin kannattaa ehdottomasti tehdä itse.

Me hyödynnettiin vanhat froteepyyheliinat imuina. Täyttövaipan ulkopuolelle vanhoja college-paitoja ja sisäpuolelle ihoa vasten ostettiin polar-fleeceä. Kuorivaipaksi vedenpitävää ulkoilupukukangasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Todellakin on järkevää kun vertaa teihin jotka täyttää kaatopaikat vaipoilla,jotka eivät maadu!! Se on asenteesta kiinni. Kun vaihdat vaipan, voit laittaa vaikka heti likoamaan, kakkavaipan laitoin heti silleen että pyykkisaippualla sain jo puhtaaksi, sitten huuhtelu. Sitten voit lopuksi pestä vaikka koneessa useamman. Ajallisesti ei kestä kauaa.
Bonuksena rahaa säästyy ja ympäristövaikutus!

Mulla ei omatunto kolkuttanut, koska oma aika on tärkeämpää kuin ekosössötykset.

Mä kans luulin et ois jotenkin vaikeeta ja työlästä,mutta hyvin sujui,nyt päästiinki jo vaipoista tyttö 1v9kk. Meille tuli tosi edulliseksi,ostin kaverilta käytetyt sisävaipat 50e + uudet kuorivaipat kaupasta a`13e.Yöksi laitettii kertisvaippa.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
EI kallista, eikä hankalaa. Molemmat lapseni olivat kestovaipoissa. Tarvittiin kolmea eri kokoa. Kutakin 15-20 kpl. Jos osaat ommella tai joku tuttusi osaa, niin kannattaa ehdottomasti tehdä itse.

Me hyödynnettiin vanhat froteepyyheliinat imuina. Täyttövaipan ulkopuolelle vanhoja college-paitoja ja sisäpuolelle ihoa vasten ostettiin polar-fleeceä. Kuorivaipaksi vedenpitävää ulkoilupukukangasta.

voi elämä mitä nää ihmiset keksiikään...

no kallista se ei ainakaan ole. Nyt 2vn vaippoihin on mennyt maksimissaan 200e yhteensä, ja tuo saattaa kuulostaa paljolta, mutta ei ole jos ajattelee paljon olisi mennyt rahaa kertakäyttövaippoihin! Mä oon vielä ostanut uusiakin, paljon halvemmalla ois voinut päästä, esim kaveri käytti vain nauhavaippoja, samoja kahdella lapsella ja maksoi yhteensä vajaa 100e!

Helppoakin se meillä on ainakin ollut. Ainoat kerrat kun tytölle on tullut vaippaihottumaa on olleet ne kerrat kun mummolassa on ollut kertakäyttövaipat päällä, eli kestikset on olleet ihollekin paremmat.
Tuo peseminen ja narulle laittaminen nyt ei vie paljon aikaa, ja voin sanoa että kestän sitä PAAAALJON mieluummin kuin haisevia vaipparoskiksia ja niiden jatkuvaa ulos kantamista!

kato tuolta infoa: www.kestovaippainfo.fi

Mä käyn välillä viihdyttämässä itseäni kestovaippainfon sivuilla. Sinne kirjoittavilla täytyy olla kestovaippojen kuvat silmissä. Niin suvaitsemattomia (ja kaheleita) ei varmaan ole edes imetysfanaatikot.

Alkuperäinen kirjoittaja hooh:
Mä käyn välillä viihdyttämässä itseäni kestovaippainfon sivuilla. Sinne kirjoittavilla täytyy olla kestovaippojen kuvat silmissä. Niin suvaitsemattomia (ja kaheleita) ei varmaan ole edes imetysfanaatikot.

samaa sarjaa kumminkin...nehän voi melkein ulkonäöltä tunnistaa...hennatut tukat mm...jeesus...heko heko...no jos haluaa elää vaikeasti niin okei...mutta kertakäyttövaipoilla ja pulloruokinnalla jää aikaa itsellekin.

Yhteistyössä