Miten hamotatte yhden vuoden?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mu Stana:
Häneltä ja miksei muiltakin kiinostaisi kysyä miten näette/koette (myötä- vai vastapäivään) seuraavan:

http://www.news.com.au/perthnow//story/0,21598,22492511-5005375,00.html

Tämä on toki jo vanha juttu, mutta tulipa vain tässä mieleen.
Ensin pyöri yhteen suuntaan, katselin pitkään. Sitten aloin lukea tekstiä vasemmalla ja huomasin, että nainen vaihtoikin suuntaa ja alkoi pyöriä toiseen suuntaan. Jatkoin lukemista ja taas nainen vaihtoi suuntaa. :O
Onkohan joku mies tehnyt ton naisen tuohon linkkiin. On niin uhkeat rinnat ja nännitkin näkyy. ;) :LOL:

vieras
Mä näen vain pyöreän ympyrän. Ylhäällä on kesä, alhaalla talvi, vasemmalla puolella (kellotaulussa siis numerona 10, 9, 8 ) on syksy ja kevät alkaa numeroist 4, 3, 2 ) ajattelen sen siis jotenkin nurinkurin kuin muut. Olenkin vasenkätinen, kenties syy on siinä.
Kuukaudet ajatelen kanssa silleen, että tammikuu 1 alkaa oikealta alhaata ja jatkuu ympyrän mallisena vasemmalle alas numeroon 12.
Hauska kysymys, olen joskus itsekkin miettinyt samaa että kuinka muut ajattelee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Huono otsikko mut tuli tosta kalenterivuosi kysymyksestä mieleen. Jos ajattelet yhtä vuotta kellotaulun tapaan niin meneekö vuosi myötä tai vastapäivää?

Mun mielestä menee vastapäivää eli ajattelen että syksy alkaa jostain kello 4-5 paikkeilla. Aina joskus oon kysyny muilta miten he sen mieltää ja vaan pari kertaa on joku sanonu et vastapäivää. Mietin et liittyykö lukihäiriöön vai vaan totuttuun tapaan ajatella asiaa.
Nyt kun miettii,niin joulukuu on kello 12,ja siitä sitten eteenpäin tammikuu on klo 1,kesäkuu klo 6 jne.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Vuosi on pyörä, joka pyörii oikealle viistoon, minusta eteen päin. =) Aika, on jana, joka alkaa vasemmalta takaani ja etenee oikealle etuviistoon. Menneisyys on siis vasemmalla takana.
Saanko kysyä oletko oikea vai vasenkätinen?

Vuosi on jono. Uusi vuosi, uusi jono. Ei ympyrä. Hahmotan sen jonona. Viikkokin on mulla jono, ei ympyrä.
Ei ole kyse niinkään itse ajan, vaan sen mittaamisen tai sen mittareiden mieltämisestä. Silti tuo Jonseredin määritelmä on aika kattava ajan, jatkumon, johon sisältyy menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus, käsitteen hahmottamisena.

.
Vasenkätinen olen... =)

Ja kuluva kuukausi on aina pyrän laki pisteessä, kesäkuukaudet ovat keltapunertavia, muut aarmaita.

Hiutale-79
Hahmotan vuoden niin, että tammikuu alkaa kello kuudesta ja kiertää vastapäivään, vuosi nousee kevättä kohden kello kolmeen. Kevät on siinä kolmesta kahteen tai yhteen, kesä alkaa yhdestä(kesäkuu) eteenpäin.

Keskikesä on kello kahdessatoista ja syksyyn päin mennään aina kello yhdeksään saakka. Talvi alkaa siinä kello kello kahdeksan kohdilla ja joulua ja uutta vuotta juhlitaan siinä seitsemän ja kuuden välillä.

Tällainen on minun vuosiympyräni. Vuoteni eivät myöskään etene janan lailla eteenpäin, vaan kasvavina ympyröinä ylöspäin.

Hiutale-79
Kesä on siis ylhäällä ja talvi alhaalla ympyrässä. Ja niin, olen siis oikeakätinen. Lukihäiriötäkään ei ole. Olen kyllä visuaalinen ihminen ja hahmotan paljon asioita myös mielikuvien kautta, samoin kuten joku edellisellä sivulla kirjoitti noista numeroista, mullekin ykkönen on negatiivinen, maskuliininen, kakkonen positiivinen, feminiininen jne,, hassua juu :D mutta näin se vaan mun päässä menee :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Siis tosi hurjaa miten ihmisten ajattelutavat/hamotus tässäkin eroaa. .
Niinpä =) Ja voi vain kuvitella, millaisten haasteiden edessä esim opettajat ovat, kun oppilaat hahmottavat ja käsittävät asioita hyvin eri tavalla.

P y h !
Tammikuussa alkaa vuosi ja joulukuussa loppuu. Hahmotan mielessä kuin kalenterissa. Sivu kerrallaan ja sivut vähenee. Sitte loppukalenteri roskiin ja uus tilalle. Eli mielessä: vuosi on eletty, sille ei mitään mahda enää, uutta putkeen vaan.
näin just se menee, eikä mitään kellotauluja!

uullalaalaa
Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Häneltä ja miksei muiltakin kiinostaisi kysyä miten näette/koette (myötä- vai vastapäivään) seuraavan:

http://www.news.com.au/perthnow//story/0,21598,22492511-5005375,00.html

Tämä on toki jo vanha juttu, mutta tulipa vain tässä mieleen.
Ensin pyöri yhteen suuntaan, katselin pitkään. Sitten aloin lukea tekstiä vasemmalla ja huomasin, että nainen vaihtoikin suuntaa ja alkoi pyöriä toiseen suuntaan. Jatkoin lukemista ja taas nainen vaihtoi suuntaa. :O
Onkohan joku mies tehnyt ton naisen tuohon linkkiin. On niin uhkeat rinnat ja nännitkin näkyy. ;) :LOL:
myötäpäivää toi naikkonen pyöri mulla koko ajan vaikka kuin tuijotti.

Minäkin ihmettelin ensin et mikä kellotaulu ja miten ihmeessä taaksepäin, elättekö menneessä ajassa?
Eka sivulla oleva kellon kuva hahmotti et tietty....kellossa on 12 numeroa (eipäs heti tullut mieleen kun vuosia jo elänyt kännykän kellolla)
Vaan kuitenkin vuosi alkaa tammikuusta eli 1 helmikuu 2......eli väkisin myötäpäivää kuljen....myös ajatusmaailmassa :D

~
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Huono otsikko mut tuli tosta kalenterivuosi kysymyksestä mieleen. Jos ajattelet yhtä vuotta kellotaulun tapaan niin meneekö vuosi myötä tai vastapäivää?

Mun mielestä menee vastapäivää eli ajattelen että syksy alkaa jostain kello 4-5 paikkeilla. Aina joskus oon kysyny muilta miten he sen mieltää ja vaan pari kertaa on joku sanonu et vastapäivää. Mietin et liittyykö lukihäiriöön vai vaan totuttuun tapaan ajatella asiaa.
Mä ajattelen vuoden ihan samoin!

Sori, että tulin sotkemaan ketjua tuolla pyörivällä naisfiguurilla, sehän ei oikeastaan liittynyt puheena olleeseen asiaan. Tämän verran kuitenkin vielä siitäkin.

Mullakin tuo nainen aina vaihto suuntaa pyöriessään. Joten mitä se tarkoittaa?
No useimpien kokemus on että pirjo siinä pyörii enimmäkseen/aluksi vastapäivään, ja sitte ku silimä vältti nii vaihtoo suuntaa - naiset on ku tuuliviiriä !

Tämän testi muistui vain mieleeni, kun tuo viestin ap. vaikutti hahmottamistavaltaan kovin visuaaliselta. Tuo testihän väittää, että jos näkee pyörivän myotäpäivään niin oikea aivopuolisko olisi dominoivampi, eli myös juurikin jollain tapaa visuaalisempikin ajattelu.

No toissaan en oikien usko, että tuo testi on kovin relevantti, että sillä pystyisi selvittämän kummalla aivopuoliskolla enempi ajattelee. Paremminkin kyse siinä on kyse näkemisestä, eikä ajattelemisesta. Enempi leikkipeliä tuo, muuta onhan tuo hauska: "La donna è mobile...".

Mun vuosi alkaa elo-syyskuussa. :D Kalenterivuodella ei ole paljon väliä, kouluvuosi on se jonka mukaan aika kuluu. Ja ajattelen vuotta paksuna viivana, jossa päivät on neliskulmaisia laatikoita. En ajattele vuotta ympyränä, vaan viivana, joka aloitetaan aina alusta.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Jos ajattelisin vuotta kellotaulun tapaan, niin tietysti se menisi myötäpäivään.

Taidan olla varsin matemaattisen pikkutarkka henkilötär, mua häiritsee epäloogisuus suunnattomasti. En siis edes käsitä miten sen voi ajatella vastapäivään.
Tätä on hyvä peesata.

Jos kalenterivuotta menis vastapäivään niin sitähän yrittäis mennä menneisyyteen...

Se nainen pyörii molempiin suuntiin.

Yhteistyössä