Miten hamotatte yhden vuoden?

viras kans
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuosi on jono. Uusi vuosi, uusi jono. Ei ympyrä. Hahmotan sen jonona. Viikkokin on mulla jono, ei ympyrä.
Mulla kanssa on vuosi jono. alhaalta ylöspäin, ja joulukuun viiemisestä päivästä pompataan siis taas alas. Viikkokin on jono vaakasuorassa :)

Nummerot yleensä (esim kun lasken rahoja yms) ajattelen niin, että yhestä kymmeneen numerot menee oikealta vasemmalle, siitä kaartaa ylöspäin kahteenkymmeneen saakka, siitä sitten jatkuu kääntyen oikelle ja menee suoraan sataseen saakkaa josta jatkuu taas ylöspäin loputtomiin...

Kyllähän asiat voisi tietysti vaikeastikin ajatella :D

Mielenkiintosta, miten erilailla ihmiset ajattelee :eek: itse en osaa sanoa ajatuksistani, aika paljo kattelen taskukalenteria (sivut viikottain), seinäkalenteri (sivut kuukausittain) on jotenki hankalampi hahmottaa. En osaa sanoa, miten ajattelen ilman kalenteria, mutta jos kuulen sanan syksy, ajattelen värikkäitä lehtiä ja sadetta :)

xx
Alkuperäinen kirjoittaja viras kans:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuosi on jono. Uusi vuosi, uusi jono. Ei ympyrä. Hahmotan sen jonona. Viikkokin on mulla jono, ei ympyrä.
Mulla kanssa on vuosi jono. alhaalta ylöspäin, ja joulukuun viiemisestä päivästä pompataan siis taas alas. Viikkokin on jono vaakasuorassa :)

Nummerot yleensä (esim kun lasken rahoja yms) ajattelen niin, että yhestä kymmeneen numerot menee oikealta vasemmalle, siitä kaartaa ylöspäin kahteenkymmeneen saakka, siitä sitten jatkuu kääntyen oikelle ja menee suoraan sataseen saakkaa josta jatkuu taas ylöspäin loputtomiin...

Kyllähän asiat voisi tietysti vaikeastikin ajatella :D
Mulla menee vuosikalenteri myötäpäivään siten että 12 paikalla on heinäkuu eli klo 6 paikalla joulukuu. Numerot menee oikealta vasemmalle 1-10, sitten suoraan alas 11-30, sitten vasemmalle 100 asti. sitten mutkittelee alaspäin vasemmalle triljoonaan saakka....

4mama
myöptäpäivään menee, mulla vaihtuu vuosi heinä-elokuun vaihteessa. mielikuvissa se kk mikä menossa, on isoin ja vuosi on ku nauha ympyrässä. ei siis ihan kellotaulun mukaan. mayaintiaaneilla muuten vaihtui kanssa heinäkuun vimppavkolla.

mie
Mä nään sen ympyränä, ylimpänä on talvipäivän seisaus. Ja suunta on myötäpäivään. Yksi läheiseni hahmottaa vastapäivään kiertävänä, eikä sillä ole mitään häiriöitä, joten enpä tiedä, liittyykä siihen. Toinen tuttavani hahmottaa jatkuvana listana, jossa kuukaudet asettuvat portaittain toistensa alle...

keddu
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
mie aattelen silleen ylhäältä alas... elikä tammikuu on ihan ylhäällä ja siittä eteenpäin mennään alas. ja sitte seuraavan vuojen huhtikuu on taas silleen niinku mäen päällä... :ashamed:
Samma här

En ehdi lukea muiden vastauksia, mutta kannan korteni kekoon:

Ympyränä ajattelen, ja vastapäivään kulkee siten, että tammikuu on klo 12 paikkeilla ja siitä siis lähtee vasemmalle kulkemaan ympyrää. Joka vuodenaika on neljäsosa ympyrää.

Menneisyys on "kellotaulussa" myötäpäivään siirtymistä.

Monta vuotta miellän mielessäni spiraalimaiseksi ympyröiden ketjuksi.

Ja palaan tähän huomenna.

En oo vielä lukenu koko ketjua ja en tiedä osaanko vastata mutta...

Ajattelen vuoden pyöreänä ja litteänä (niin kuin kellotaulu) Siinä on värejä ja kuvia (kuvat ei oo selkeitä) Esim. alhaalla (kellotaulussa 5,6,7) On tosi vihreää. Menen myötä tai vastapäivään, riippuen pitääkö ajatella jotain tulevaa vai mennyttä.

visuaali
En ole tähän saakka tuntenut kuin yhden ihmisen, joka näkee luvut ja vuodenajat silmissään. Luulin jo, että olen aika harvinainen tapaus.

Mulla vuosi on myös kellotaulun tapainen, jossa n. klo 12 alkaa heinäkuu ja alhaalla on vastaavasti vuodenvaihde ja etenee myötäpäivään.
"Liikun" kellotaulussa sen mukaan mikä vuodenaika on ja mihin suuntaan pitää ajatella ts. näen kellotaulun siitä näkökulmasta mitä vuodenaikaa nyt eletään.

Numerot alkaa vasemmalta oikealle hieman nousevana ja kaartuen oikealle sataan asti. Siitä eteenpäin numerot etenevät aikalailla vaakasuoraan oikealle.

Viikon näen myös jonkinlaisena ellipsinä, jossa viikonloppu on ylhäällä ja maanantai alkaa alhaalta ja viikko etenee lähes suoraan ja perjantaina kaartuu ylöspäin, pudoten maanantaina taas alaspäin. Ja tämä menee sitten taas vastapäivään...

Minä en ole ikinä mielessäni ajatellut/hahmottanut vuotta oikeastaan kellotauluna.... Ennemminkin viivottimena: Ekana tammikuu, ja toivon mukaan lumista maisemaa, sitten helmikuu kakkosen kohdalla, jne.... Että sellainen 12 cm:n viivotin mulla B)

Mutta jos minä lähtisin hahmottelemaan vuotta kellotauluna, kyllä minä mitä luultavimmin liikkuisin siinä myötäpäivään. Se on minusta loogisinta ;)

pähkylä
mä nään vuoden pisaran mallisena, siis kellotaulu alhaalta "lytyssä". kesä on siellä alhaalla lytyssä, eli 6,7,8 . siitä se nousee sitten ylöspäin kuroakseen tammikuun eli ykkösen kiinni.

Minäkin "näen" vuoden jonona, jota katsotaan vasemmalta oikealle. Montaa vuotta en "näe" ollenkaan, vanha katoaa sitä mukaa kun uusi vuosi alkaa. Ja vuodet jossain tulevaisuudessa ovat vain epämääräisiä kuukausia siellä täällä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mu Stana:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Se nainen pyörii aivan selvästi myötäpäivää.
Siis aivan selvästi, eli vain ja ainoastaanko?
Mulla se pyörii molempiin suuntiin.
Kuukadet on sivuja, jotka menevät päätyttyään takavasemmalle.

Entäpä jos piirrät itsesi paperille, mihin sijoitat tulevaisuuden, tämän hetken, menneen? Minkä näkösiä/värisiä niistä tulee?

Minun vuoteni on ovaalin muotoinen, syksy oikealla, talvi ylhäällä, kevät vasemmalla ja kesä alhaalla. Ja vastapäivään siis liikutaan. Kaikki on runsaasti kuvitettuna ja väritettynä. Jos siis ajattelen Joulua, näen sen siellä klo 1 paikkeilla. Siellä on kaikkea joulupukista suomenhevoseen ja loskasta vitivalkeaan. Vapun kohdalla roikkuu serpentiiniä jne...

Minulle ainoan ongelman tuottaa tuo ovaalin muoto. Se saa nimittäin esimerkiksi kesän näyttämään pidemmältä kuin se oikeasti onkaan.

Minä olen myös hyvin visuaalinen ihminen, ajattelen suurimmaksi osaksi asiat kuvina

Se nainen pyöri vastapäivään. Hirveällä äherryksellä sain suuntaa vaihtamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ympyränä ajattelen, ja vastapäivään kulkee siten, että tammikuu on klo 12 paikkeilla ja siitä siis lähtee vasemmalle kulkemaan ympyrää. Joka vuodenaika on neljäsosa ympyrää.
Sama juttu, ajattelen sen vastapäivään. Tästä olen joskus jutellut jutellut jonkun kanssa ja hetken mietittyäni näen sen vuoden silmissäni kuvana. Ja luulen, että olen nähnyt tuon kuvan jossakin koulukirjassa lapsena. Ajatus siitä, että vuosi menisi kellotaulussa myötäpäivään, tuntuu ihan väärältä.

Olen muuten kuullut, että vasenkätiset ajattelisivat tämän juuri näin eli vastapäivään, mutta itse olen kyllä oikeakätinen.

Saapas
Mulla se on ellipsi tavallaan, jonka keskeltä menee horisontaali viiva, viivan yläpuolelta lähtee oikealta vastapäivään tammikuu jne, vasemmalla elokuussa pudotaan viivan alapuolelle ja siitä jouluun mennään vastapäivään edelleen. Ihan sekoa mutta...

Yhteistyössä