Miten hamotatte yhden vuoden?

HannaM
Mä ajattelen jotenkin hassusti... eli niin, että juhannus on pallon päällä korkeimmalla kohdalla ja joulu alhaalla keskellä. jos palloa katsotaan edestä, on syksy vasemmalla, kevät oikealla, mutta minä en itse katso palloa edestä vaan ikäänkuin ylhäältä päin tavallaan kulkisin sen pinnalla... tajusikohan kukaan?! Värit on myös mukana pallossa:)

Mullakin vastapäivään ja ympyrän muodossa. Syksy on klo 3-4 kohdalla ja kevät 9:ssä, kesä 6:ssa ja vuodenvaihde on 12 kohdalla. Ja vastapäivään kuljetaan. Muistelen, että tuon tyylinen ympyrätaulu vuodenajoista oli käytössä ala-asteella, jossa kävin koulua. Sieltä se varmaan päähän jäi.

HannaM
Pidempi aika on mulla jana. Kun ajattelee suosia taaksepäin, ne menee vuosisadoittain, eli tämä nykyinen jana on vielä hyvin lyhyt. 1900-luvun jana on tämän nykyisen alapuolella, kaikki vuosisadat päällekkäin, vuosikymmenien välillä on aina raja. Tulevia vuosia ei vielä janassa tietenkään näykään.

Numeroilla on myös värit ja sukupuolet, yleensäkin esineilläkin on sukupuolet:)

Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ympyränä ajattelen, ja vastapäivään kulkee siten, että tammikuu on klo 12 paikkeilla ja siitä siis lähtee vasemmalle kulkemaan ympyrää. Joka vuodenaika on neljäsosa ympyrää.
Sama juttu, ajattelen sen vastapäivään. Tästä olen joskus jutellut jutellut jonkun kanssa ja hetken mietittyäni näen sen vuoden silmissäni kuvana. Ja luulen, että olen nähnyt tuon kuvan jossakin koulukirjassa lapsena. Ajatus siitä, että vuosi menisi kellotaulussa myötäpäivään, tuntuu ihan väärältä.

Olen muuten kuullut, että vasenkätiset ajattelisivat tämän juuri näin eli vastapäivään, mutta itse olen kyllä oikeakätinen.
Minäkin olen oikeakätinen. Hämärä mielikuva, että olen nähnyt tällaisen vuosiympyräkuvan päiväkodissa noin 4-vuotiaana. Opeteltiin ehkä vuodenaikoja?

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
siis tammikuu (talviaikaa) alkaa kello 12.. kevät tulee tuossa kello kolmosen ja nelosen välissä. kesä on alhaalla kutosen molemmin puolin. syksy tuolta 8 kohdilla ja talvi taas tuolta kello 10.. noin suurinpiirtein. kuukaudet ja vuodenajat.
ihan samalla lailla ajattelen minäkin.
ja taitaa olla peruja päiväkodista/koulusta, jossa on ollut seinällä piirrettynä vuodenajat noihin kohtiin sijoitettuna (ei siis tietenkään kellon muotoon =) )

loogista, niin loogista =)=)

Jos kellotauluna pitää ajatella vuosi, niin totta kai se menee myötäpäivään. Mä en ymmärrä miten se voisi mennä vastapäivään??? Jos aika menisi vastapäivään, niin silloinhan me siirryttäisiin koko ajan menneisyyteen. Eli sama homma vuoden kanssa.

Ja tuo linkin nainen pyörii myötäpäivään.

Mutta siis enemmän pidän vuosia jatkumonona jotka tulevat toinen toisensa perään eikä minään sulkeutuvana ympyränä.

Lunatic
Vuosi on rengas.. mutta ei siinä mitään numeroita ole.. uusi vuosi on klo 12 kohdalla.. kevät on alamäkeä.. mun ympyrä ei ole silti pystyssä kuin klo.. tai katselen sitä sieltä syksyn puolelta. Syksyllä taas aletaan nousta.

Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Ympyränä ajattelen, ja vastapäivään kulkee siten, että tammikuu on klo 12 paikkeilla ja siitä siis lähtee vasemmalle kulkemaan ympyrää. Joka vuodenaika on neljäsosa ympyrää.
Sama juttu, ajattelen sen vastapäivään. Tästä olen joskus jutellut jutellut jonkun kanssa ja hetken mietittyäni näen sen vuoden silmissäni kuvana. Ja luulen, että olen nähnyt tuon kuvan jossakin koulukirjassa lapsena. Ajatus siitä, että vuosi menisi kellotaulussa myötäpäivään, tuntuu ihan väärältä.

Olen muuten kuullut, että vasenkätiset ajattelisivat tämän juuri näin eli vastapäivään, mutta itse olen kyllä oikeakätinen.
Minäkin olen oikeakätinen. Hämärä mielikuva, että olen nähnyt tällaisen vuosiympyräkuvan päiväkodissa noin 4-vuotiaana. Opeteltiin ehkä vuodenaikoja?
Minäkin muistan että tuo kuva liittyy vuodenaikojen opetteluun, mutta muistelesin että se oli joskus ekaluokalla?

Yhteistyössä