Miten hamotatte yhden vuoden?

JONSERED Karhunkantaja
Vuosi on pyörä, joka pyörii oikealle viistoon, minusta eteen päin. =) Aika, on jana, joka alkaa vasemmalta takaani ja etenee oikealle etuviistoon. Menneisyys on siis vasemmalla takana.

Vastapäivään menee, muttei ne ole ihan ympyrässä, eikä oikein neliössäkään.. Mun on tosi vaikeeta hahmottaa kuukaudet tarkalleen "oikeisiin" paikkoihin. Tammikuu alkaa kuitenkin vasemmalta yläreunasta ja toukokuu on ns. käännekohta, loppuvuosi on sekaisin = todella ärsyttävää..

Kuullun/ luetun ymmärtäminen on joskus hidasta sekä oikean ja vasemman erottaminen on hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Vuosi on pyörä, joka pyörii oikealle viistoon, minusta eteen päin. =) Aika, on jana, joka alkaa vasemmalta takaani ja etenee oikealle etuviistoon. Menneisyys on siis vasemmalla takana.
Saanko kysyä oletko oikea vai vasenkätinen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuosi on jono. Uusi vuosi, uusi jono. Ei ympyrä. Hahmotan sen jonona. Viikkokin on mulla jono, ei ympyrä.
Ei ole kyse niinkään itse ajan, vaan sen mittaamisen tai sen mittareiden mieltämisestä. Silti tuo Jonseredin määritelmä on aika kattava ajan, jatkumon, johon sisältyy menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus, käsitteen hahmottamisena.

Ketjun aloittaja toisaan taitaa ajatella aika visuaalisesti. Häneltä ja miksei muiltakin kiinostaisi kysyä miten näette/koette (myötä- vai vastapäivään) seuraavan:

http://www.news.com.au/perthnow//story/0,21598,22492511-5005375,00.html

Tämä on toki jo vanha juttu, mutta tulipa vain tässä mieleen.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mu Stana:
Häneltä ja miksei muiltakin kiinostaisi kysyä miten näette/koette (myötä- vai vastapäivään) seuraavan:

Myötäpäivään

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Alkuperäinen kirjoittaja uninen:
Mä en tajuu koko kysymystä. Sä taidat olla harvinaisen visuaalisesti ajatteleva ihminen -tai mä vaan hyvin väsynyt.
täällä varmaan toinen väsynyt.. :)

ja jos ajattelen, että ens keväänä mä vaikka opettelen jonkun uuden harrastukseni. niin en mä sitä kauheesti kelaa. nyt on kesä ja sit tulee syksy, sitten talvi ja sitten se kevät kun aloitan sen uuden harrastuksen, sinne on vielä monta kuukautta, mutta kyllä se ens kevät sieltä joskus tulee.

onkohan tämä saman tyyppinen kysymys sitten kuten sellaset, että jotkut näkevät esim numerot tiettyinä väreinä, mulle ne on aina mustia numeroita, mutta joillekin jokainen numero edustaa eri väriä.
Mä ajattelen numerot siten, että:
1=miespuolinen tai negatiivinen
2 =positiivinen ja nainen
3=mies ja negatiivinen
4=nainen ja positiivinen
5=mies,negatiivinen
6=mies,mutta positiivinen
7=mies negatiivinen
8=nainen,positiivinen
9mies,negatiivinen
10=nainen,positiivinen
11=mies,negatiivinen
12=ehkä molemmat,enemmän nainen

En tiiä mistä johtuu tuollainen ajattelu:)

Vuosi on jono. Uusi vuosi, uusi jono. Ei ympyrä. Hahmotan sen jonona. Viikkokin on mulla jono, ei ympyrä.
Mulla melkein sama. Eli hahmotan esim. viikon jonona kun taas vuoden niin että ylhäältä alas tammikuusta kesäkuuhun ja "toisella puolella" siis oikealla heinäkuusta joulukuuhun. Tosi vaikee selittää :)

vieras
Vastapäivään. Vuodenvaihde klo 12, kevätpäiväntasaus klo 9, juhannus klo 6, syyspäiväntasaus klo 3.

Kesällä matot, verhot,astiat ja kaikki sinivalkoista ja talvella punaista. :) Joskus viitseliäänä pääsiäisestä toukokuun lopulle vaaleanvihreää.

Ei ole kyse niinkään itse ajan, vaan sen mittaamisen tai sen mittareiden mieltämisestä. Silti tuo Jonseredin määritelmä on aika kattava ajan, jatkumon, johon sisältyy menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus, käsitteen hahmottamisena.

Ketjun aloittaja toisaan taitaa ajatella aika visuaalisesti. Häneltä ja miksei muiltakin kiinostaisi kysyä miten näette/koette (myötä- vai vastapäivään) seuraavan:

Ensin myötäpäivään, sitten vastapäivään ja sitten taas myötäpäivään, enkä saanut enää kääntymän toiseen suuntaan vaikka kuinka pinnistin.
Mutta varmana en ole "oikea-aivoinen". :D

vieras
Vastapäivään. Vuodenvaihde klo 12, kevätpäiväntasaus klo 9, juhannus klo 6, syyspäiväntasaus klo 3.

Kesällä matot, verhot,astiat ja kaikki sinivalkoista ja talvella punaista. :) Joskus viitseliäänä pääsiäisestä toukokuun lopulle vaaleanvihreää.

Viikko litteä soikio. Ma vasemmalla ja siitä pe asti oikealle, la-su soikion alareunassa leveänä viikonloppuna. Lyhyet sivut on su-ma-yö ja oikeassa reunassa pe-la-yö.

Kuukautta en muuten ole ajatellut kuin tuossa silmäkulmassa aina roikkuvan kalenterin sivuna.

(Laitoin jo tonne aiemmin vastaukseni eli vastapäivään.)
Mulla on joulu klo 12 ja juhannus klo 6. Vuodenvaihde mulla on lähellä yhtätoista. Mulle varmaan toi joulu on tärkeämpi kuin vuodenvaihde ja siksi se on siellä klo kahdessatoista.

outolintu
Mä en oo nähnyt mitään visuaalisesti kunnes nyt yritin, ja ajan näen samalla lailla kuin sinä, mutta oikealla takana on mennyt.

Vuotta en näe kellotauluna, vaan vuodenajat, ovaalina oikealta takaa oikealta lähtevänä ovaalina. Nyt mun yläpuolella ja siitä vähän eteenpäin on kesä, sitten edessä vasemmalla kaukana, on syksy ja maantasossa, mua vähän edempänä talvi..
Hassua. =)

vieras
Häneltä ja miksei muiltakin kiinostaisi kysyä miten näette/koette (myötä- vai vastapäivään) seuraavan:

Ensin pyöri yhteen suuntaan, katselin pitkään. Sitten aloin lukea tekstiä vasemmalla ja huomasin, että nainen vaihtoikin suuntaa ja alkoi pyöriä toiseen suuntaan. Jatkoin lukemista ja taas nainen vaihtoi suuntaa. :O

Sekä myötä,että vastapäivään pyörii.Mies koitti myös,niin vain toiseen suuntaan pyöri.

Mitä se tarkoittaa,jos pyörii molempiin?Käyttää yhtäpaljon molempia?

Ensin pyöri yhteen suuntaan, katselin pitkään. Sitten aloin lukea tekstiä vasemmalla ja huomasin, että nainen vaihtoikin suuntaa ja alkoi pyöriä toiseen suuntaan. Jatkoin lukemista ja taas nainen vaihtoi suuntaa. :O
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
se pyörii just siihen suuntaan kun mä haluan...
Näin minullakin.

vieras
Aikajatkumo alkaa vasemmalta nousten viistosti, kouluiästä 2-kymppiseksi jyrkkä nousu ja siitä tasaista menoa oikealle. Huom! vanhuus ei mun mielessäni laske viivaa alaspäin! :D

Yhteistyössä