Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Samaa mieltä.Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:Lapsella ei ole oikeutta määrätä elämästään eikä todellakaan kaikkea tietoa ja valmiutta määrätä omia eettisiäarvoja. Suurin osa varmaan lapsista lopettaisi koulunkin jos saisi itse päättää.
Aikuinen päättää, ei pompottamishaluinen kuusivuotias joka ei vielä edes tiedä tarpeeksi asioista.
Omani kohdalla sanoisin kyllä, että ei käy, ja pystyn perustelemaan terveysjutuilla (esim. mehun kinuamisen sain torpattua tuolla lailla, ettei kasva isoksi tytöksi ja luut tulee huonoiksi, jos ei juo maitoa ja näytin hammaspeikkokuvia). Mutta tässähän ei kuitenkaan ole kyse täysin ruokavalion huononnuksesta kuten mehun juonnissa.
Mutta jos ap:n lapsi on muutenkin huono syömään ja kyseessä ei ole oikku, niin monimutkaisempi juttu... Meillä syödään muutenkin välillä kasvisruokaa, muttei olla kasvissyöjiä. Jos syö sitä mieluusti + saa siitä proteiiniä, niin parempi se on kuin vain peruna & salaatti.
Mä koettaisin ehkä silleen, että on kerran viikkoon esim. perjantaisin ns. lempiruokapäivä, eli jokaisella olisi oikeus päättää silloin mitä haluaa. Ja koko perhekin voi syödä muutenkin vaikka kerran viikossa jotain papu-linssi-ruokaa tai vaikka bolognesea soijarouheesta. Epäilen, että aika monen perheen kokonaisruokavalio paranisi siitä
Muistan itselläni pienenä olleen kauden, etten syönyt metvurstia kun oli hevosenlihaa (olin heppahullu). Sitä oli toki helpompi sallia... Sitten en syönyt vuosiiin makkaraa, kun näin ala-asteella ohjelman, missä näytettiin, mitä se on...
Eli mitä yritän sanoa, että täältä ruudun takaa on vaikeaa sanoa, onko pompotusta ja vedättämistä, vai totista totta. Ap tietää sen, että käyttääkö lapsi nyt hyväkseen äidin huolta kasvustaan... lapset vaistoaa niin herkästi nää jutut.
Mutta jos joku +10 rupeaa kasvissyöjäksi, niin sitä on jo vaikeampaa torpata...