Miten auttaa äitiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suppusuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Suppusuu"

Vieras
Puuh asia on pyörinyt mielessäni nyt niin monta päivää, että pakko avautua johonkin. Toivottavasti tämä palsta ei ole ihan suomi24-tasoinen ja jollain olisi jotain vinkkejä miten toimia näin ikävässä tilanteessa.

Päälle viiskymppinen äitini on seurustellut viitisen vuotta miehen kanssa, jonka kanssa hän muutti vasta muutama kuukausi sitten yhteen asumaan. Myi oman asuntonsa ja muutti miehen omistamaan asuntoon. Reilu kaksi viikkoa sitten tuli miehelle syöpädiagnoosi ja mies tekee nyt kuolemaa sairaalassa. Toivoa ei juuri ole.

Olen niin surullinen äitini puolesta, koska hän on ollut niin onnellinen tämän miehen kanssa. Heillä on ollut ihana "aikuinen" parisuhde ja yhdessä ovat matkustelleet ja nyt tosiaan juuri remontoivat miehen talon, mihin äitini muutti. He olivat vasta kuukausi sitten puhuneet naimisiin menostakin, ja nyt tilanne on tämä. Itkettää pelkkä ajatus äidistäni siellä sairaalassa, ja siitä miten hän tulee tilanteen jaksamaan. Olen toki surullinen myös tämän miehen puolesta, mutta hän ei ole minulle erityisen läheinen, joten suurin suruni kohdistuu juuri äitini vointiin.

Asun itse 2h junamatkan päässä äidistäni ja mietin kovasti, että miten voisin auttaa häntä jaksamaan tulevassa elämäntilanteessa ja tässä nykyisessäkin. En kuitenkaan voi mennä siellä vaan iltaisin piipahtamaan ja pitämään seuraa. Olen muutenkin ihan ylihysteerinen tällaisissa tilanteissa, ja olen itkenyt asiaa todella paljon. En pysty sanomaan juuri mitään kannustavia sanoja, koska alan heti itkemään, jos joku on surullinen ja itkee, tulen itse surulliseksi ja itken. Äidin pitää löytää itselleen uusi asunto ja aloittaa elämänsä taas alusta. Viime kerrasta (kun hän erosi isäni kanssa) on vasta reilut 6vuotta, jolloin hän joutui silloinkin rakentamaan koko elämänsä alusta. Voin toki auttaa asunnon etsimisessä, muutossa, remontoinnissa ja kaikessa sellaisessa, mutta en siinä päivittäisessä elämässä.

Miten ihmeessä pystyy tukemaan ihmistä "etänä" tällaisessa asiassa?

Mitäs jo paukkauttaisivat vielä mennä naimisiin jos mies on vielä siinä kunnossa..? Ei mienisi ihan elämä uusiksi äidilläsi ja tuskin mieskään on sitä vastaan kun kerran niin suunnittelivatkin.

[QUOTE="Suppusuu";25830835]Mies ei oikein ole siinä kunnossa, ja en nyt oikein tiedä että onko tuo muutenkaan vaihtoehto edes heille, en usko. Ei se kuitenkaan mitään muuttaisi.[/QUOTE]

Paitsi taloudellista tilannetta merkittävästi?

Kurja tilanne kyllä. Minkäkokoisesta paikkakunnasta on kyse, löytyisikö sieltä kriisiapua esim. seurakunnalta tms.? On hienoa, että haluat tyttärenä olla äidin tukena kauheassa tilanteessa. Muista kuitenkin tosiasiat - tilanne on kauhea, vaikka tekisit mitä, väistämättä kriisin paikka äidillesi. Kuulostele äitiäsi, että mitä tukea hän toivoo. Kannattaa kysyäkin sitä ja olla saatavilla, mutta älä pahenna tilannetta kaatamalla huoltasi hänen päällensä. Tsemppiä!

[QUOTE="hmm";25830870]Paitsi taloudellista tilannetta merkittävästi?
Kurja tilanne kyllä. Minkäkokoisesta paikkakunnasta on kyse, löytyisikö sieltä kriisiapua esim. seurakunnalta tms.? On hienoa, että haluat tyttärenä olla äidin tukena kauheassa tilanteessa. Muista kuitenkin tosiasiat - tilanne on kauhea, vaikka tekisit mitä, väistämättä kriisin paikka äidillesi. Kuulostele äitiäsi, että mitä tukea hän toivoo. Kannattaa kysyäkin sitä ja olla saatavilla, mutta älä pahenna tilannetta kaatamalla huoltasi hänen päällensä. Tsemppiä![/QUOTE]
Ei välttämättä, ellei sitten avioliittolaki ole muuttunut. Ystäväni meni aikoinaan naimisiin 2 kk ennen kuolemaansa eikä aviopuoliso silti ollut oikeutettu esim leskeneläkkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25830920:
Ei välttämättä, ellei sitten avioliittolaki ole muuttunut. Ystäväni meni aikoinaan naimisiin 2 kk ennen kuolemaansa eikä aviopuoliso silti ollut oikeutettu esim leskeneläkkeeseen.

Ok, no tätä mä en tiennyt. Mutta juuri tota mäkin hain ettei tarvitsisi heti muuttaa yms. mutta eihän siitä mittää hyötyö sitten ole jos kerran on joku aika ennenkuin ne saa.

Paikkakunta on iso ja kyllä sieltä saa jotain kriisiapua. Onneksi äidillä on ystäviä ja sisarukseni asuvat lähempänä, haluaisin vaan itsekin auttaa mahdollisimman paljon. Juuri tuota vähän pelkäänkin, että pahennan tilannetta kaatamalla oman huoleni hänen päälleen. Koska ei se nyt kuitenkaan sitä toivo, että minä olen ihan huolesta surkeana täällä koko ajan. Puhelinkeskustelutkin on niin vaikeita, kun alkaa heti itkettämään ja ääni sortuu heti jos alan puhumaan :( Kuka nyt hysteeristä tukijaa kaipaisi oikeesti, se varmaan vaan pahentaa tilannetta.

[QUOTE="Suppusuu";25830950]Paikkakunta on iso ja kyllä sieltä saa jotain kriisiapua. Onneksi äidillä on ystäviä ja sisarukseni asuvat lähempänä, haluaisin vaan itsekin auttaa mahdollisimman paljon. Juuri tuota vähän pelkäänkin, että pahennan tilannetta kaatamalla oman huoleni hänen päälleen. Koska ei se nyt kuitenkaan sitä toivo, että minä olen ihan huolesta surkeana täällä koko ajan. Puhelinkeskustelutkin on niin vaikeita, kun alkaa heti itkettämään ja ääni sortuu heti jos alan puhumaan :( Kuka nyt hysteeristä tukijaa kaipaisi oikeesti, se varmaan vaan pahentaa tilannetta.[/QUOTE]

Uskon, että sunkin panostuksesi on tärkeä. Sitä voi kuitenkin miettiä omalle kohdalle, vaikka tietysti tilanteeseen samaistuminen vaikeaa onkin. Jos itse olisit puolison kanssa samassa tilanteessa kuin äitisi nyt, ja äiti soittelisi itkien ja huolissaan jatkuvasti? Itse ainakin joutuisin olemaan enemmän huolissani äidistä kuin kokisin saavani tukea. Tilanne on sullekin järkyttävä ja pelottava, joten huolehti myös itsestäsi. Voimavarojen mukaan tuet äitiä, se on varmasti hänelle tärkeää. Teet sen minkä pystyt, enempää ei voi eikä tarvitse. <3

Yhteistyössä