miten aikaisin isä voi hoitaa vauvaa kotona?

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Siis minkä ikäinen vauva voi olla isän hoivissa kelan mukaan? Te varmaan tiedätte. En jaksa laskea kelan päivistä... Ja miten kauan isä voi hoita lasta? Siis äiti menisi täihin niin pian kuin mahdollista.
 
Eikös ä-loma kestä sen 3kk, eli kun vauva on 2kk alkaa vanhempainpäiväraha, silloin isä voi jäädä hoitamaan lasta ja äiti voi halutessan mennä töihin.

Vanhempainpäivärahaa maksetaan siihen asti kunnes lapsi täyttää 9kk (muistaakseni)
 
vieras
Äitiysvapan kesto on 105 arkipäivää eli lasketun ajan jälkeen noin 2,5kk, sen jälkeen äiti voi palata töihin ja isä jäädä vanhempainvapaalle, jonka kesto on 158 arkipäivää (lauantait lasketaan arkipäiviksi).
 
iq
Isä voi käyttää koko vanhempainrahakauden. Pelkästään äidille tarkoitettu loma on kokonaisuudessaan noin 3kk ja sisältää synnytystä edeltäneen loman. Riippuen loman aloitusajasta ja lapsen toteutuneesta syntymäpäivästä vanhempainrahakausi alkaa yleensä vauvan ollessa noin 1kk-2,5kk ikäinen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
JA isä voi hoitaa sitten vaikka koko vainhempainrahakauden. Yleensä lapsi on silloin 9.5kk. Siihen tulee 2 viikkoa sitä isäextraa. Äidit vain 9kk asti.
Mitens meni se isäkuukausi?
Isä kuukaus on juuri se, että jos isä pitää vanhempainvapaasta vähintään 2 viimeistä viikkoa niin hän saa 2 viikkoa ekstraa. Siitä tulee se sanonta isäkuukausi. Voi siis pitää vaikka koko vanhempainvapaan, mutta vähintään ne vikat viikot.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
huh huh! no en sentään niin pientä vauvaa jätä isän hoitoon. Onko hoitovapaa mahdollista isän pitää? No, kattelen kelan sivuilta vielä :) Kiitos vastauksista!
Vanhempainvapaatakin voi jakaa useaan osaan, esim niin että äiti on kotona vauvan kanssa ekat 6kk ja isä sen jälkeen tai miten pian haluatkaan palata töihin. Ja hoitovapaata voi pitää kumpikin tai molemat vuorotellen. Hoitovapaalta korvaus on vain rutkasti pienempi kuin vanhempainvapaalta (joka on tulosidonnainen kuten esin työttömyystuki).

 
:o
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
huh huh! no en sentään niin pientä vauvaa jätä isän hoitoon. Onko hoitovapaa mahdollista isän pitää? No, kattelen kelan sivuilta vielä :) Kiitos vastauksista!
Niin miksi? Sain tekstistäsi jotenkin sen kuvan että on aivan järkyttävää jos isä hoitaa OMAA lastaan kun se on pieni, "huh huh" kommentistasi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
on aivan järkyttävää jos isä hoitaa OMAA lastaan kun se on pieni, "huh huh" kommentistasi.
Menee ooteeksi, mutta tämän kerran.

Tämä on muuten yllättävän yleinen asenne. Mäkin oon saanut vaikka minkälaista kauhistelevaa kommenttia, kun olen menossa töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jää hoitovapaalle. Ihan kuin vauva olisi jäämässä hunningolle.
 
ap
no jokainen tekee miten haluaa, mutta itse meinaan olla kyllä vauvan kanssa ekat kuukaudet. Minulle oli vain yllätys, että niinkin pian isä voi hoitaa. En väheksy isien hoitoa-mielestäni mieheni osaa hoitaa loistavasti lapsiamme.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
on aivan järkyttävää jos isä hoitaa OMAA lastaan kun se on pieni, "huh huh" kommentistasi.
Menee ooteeksi, mutta tämän kerran.

Tämä on muuten yllättävän yleinen asenne. Mäkin oon saanut vaikka minkälaista kauhistelevaa kommenttia, kun olen menossa töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jää hoitovapaalle. Ihan kuin vauva olisi jäämässä hunningolle.
Niinpä. Mun tuttavapiirissä jo se, että mies jää neljän viikon isyyslomalle ja aikoo olla aivan yhtä kiinni vauvassa kuin minäkin, on kummastelun aihe. Meillä mies on surrut sitä, ettei voi olla kotona vauvan kanssa pidempäänkin kun on aivan pieni. Mutta sovittiin, että hän voi sitten myöhemmin jäädä vuodeksi kotiin.

Mä luulen, että mieheni tulee olemaan muakin 'parempi' vanhempi, mitä tulee lapsen päivittäiseen hoitoon. Hän on hyvin vakaa, kärsivällinen, tunteitaan osoittava, lapsirakas ja rakastaa touhuta kotona. Nyt jo hän lukee vauvan kiinteiden aloittamisesta ja kestovaipoista.. :)
 
Lex
Ja voihan isä pitää äidin kanssa samaan aikaan isyyslomaa (paljonko se nyt oli, 2 vko?) äitiyspäivärahakauden aikana, ja jäädä sitten vanhempainvapaalle. Äitihän voi mennä töihin vaikka äitiyslomallaan jos haluaa, jos iskä olis sitten samaan aikaan jo kotona.
 
:/
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
on aivan järkyttävää jos isä hoitaa OMAA lastaan kun se on pieni, "huh huh" kommentistasi.
Menee ooteeksi, mutta tämän kerran.

Tämä on muuten yllättävän yleinen asenne. Mäkin oon saanut vaikka minkälaista kauhistelevaa kommenttia, kun olen menossa töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jää hoitovapaalle. Ihan kuin vauva olisi jäämässä hunningolle.
Niinpä. Mun tuttavapiirissä jo se, että mies jää neljän viikon isyyslomalle ja aikoo olla aivan yhtä kiinni vauvassa kuin minäkin, on kummastelun aihe. Meillä mies on surrut sitä, ettei voi olla kotona vauvan kanssa pidempäänkin kun on aivan pieni. Mutta sovittiin, että hän voi sitten myöhemmin jäädä vuodeksi kotiin.

Mä luulen, että mieheni tulee olemaan muakin 'parempi' vanhempi, mitä tulee lapsen päivittäiseen hoitoon. Hän on hyvin vakaa, kärsivällinen, tunteitaan osoittava, lapsirakas ja rakastaa touhuta kotona. Nyt jo hän lukee vauvan kiinteiden aloittamisesta ja kestovaipoista.. :)
Olen kade...!
 
Lex
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
on aivan järkyttävää jos isä hoitaa OMAA lastaan kun se on pieni, "huh huh" kommentistasi.
Menee ooteeksi, mutta tämän kerran.

Tämä on muuten yllättävän yleinen asenne. Mäkin oon saanut vaikka minkälaista kauhistelevaa kommenttia, kun olen menossa töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jää hoitovapaalle. Ihan kuin vauva olisi jäämässä hunningolle.
Niinpä. Mun tuttavapiirissä jo se, että mies jää neljän viikon isyyslomalle ja aikoo olla aivan yhtä kiinni vauvassa kuin minäkin, on kummastelun aihe. Meillä mies on surrut sitä, ettei voi olla kotona vauvan kanssa pidempäänkin kun on aivan pieni. Mutta sovittiin, että hän voi sitten myöhemmin jäädä vuodeksi kotiin.

Mä luulen, että mieheni tulee olemaan muakin 'parempi' vanhempi, mitä tulee lapsen päivittäiseen hoitoon. Hän on hyvin vakaa, kärsivällinen, tunteitaan osoittava, lapsirakas ja rakastaa touhuta kotona. Nyt jo hän lukee vauvan kiinteiden aloittamisesta ja kestovaipoista.. :)
Olen kade...!
Kyllä meilläkin isä osallistuu lastenhoitoon kaikella panoksella synnytystä ja imetyksiä lukuunottamatta, me ollaan vielä samassa työpaikassa ja ammatissa ja voidaan käytännössä vaikka tehdä toistemme töitä =D
Tosin vanhempainrahakauden ajattelin käyttää itse, mutta tarvittaessa vaihdellaan miehen kanssa työ/hoitovuoroja päiksemme ihan mielenvirkistyksen kannalta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
on aivan järkyttävää jos isä hoitaa OMAA lastaan kun se on pieni, "huh huh" kommentistasi.
Menee ooteeksi, mutta tämän kerran.

Tämä on muuten yllättävän yleinen asenne. Mäkin oon saanut vaikka minkälaista kauhistelevaa kommenttia, kun olen menossa töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jää hoitovapaalle. Ihan kuin vauva olisi jäämässä hunningolle.
totta. Ainoahan rajoittava tekijä siinä miten pientä vauvaa isä voi hoitaa on imetys. Siis jos haluaa täysimettää, niin se ei isältä onnistu. Jos on pulloruokittu niin sitten musta isä pärjää vastasyntyneenkin kanssa siinä missä äitikin. Tai ainakin mun mies on pärjänny :heart:
 
"mietteliäs"
Ettei tarvitse uutta tehdä. Onko isän mahdollista jäädä jo 1kk ikäisennlapsen kanssa kuukaudeksi kotiin? Sitten minä olisin kaksi ja taas mies siihen asti kunnes lapsi on 1v?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä?;30835512:
Ööh, isä voi hoitaa lasta syntymästä lähtien. Yksikään äiti ei ole korvaamaton, ne ajat jäivät taakse jo liki 50 vuotta sitten.
Eikö tässä kumminkin ollut kyse enemmänkin siitä, että kenen on mahdollista saada tukea lapsen hoitoon eikä siitä, kuka kykenee lasta hoitamaan?
Tuo vähän ennen lapsen syntymää alkava äitiysvapaa on suunnattu vain äidille (tai jos äiti ei kertakaikkiaan sairauden tms. takia pysty hoitamaan lasta, niin sitten isäkin voi saada).. Ajatuksena lienee se, ettei kenenkään tarvis synnytykseen asti painaa duunia + on aikaa toipua synnytyksestä ennen töihin menemistä...
 

Yhteistyössä