Miten Älvsbytaloa voidaan kutsua edes taloksi?

  • Viestiketjun aloittaja Johtava lääkäri
  • Ensimmäinen viesti
Johtava lääkäri
Huh huh, takana on kauhujen kolmituntinen. Vierailin nimittäin äsken
Suomessakin melkoisen suosion saaneessa Älvsby"talossa" - eli
siis parakkirakentamisen irvikuvassa.

Täytyy kyllä suoraan sanoa, että työssäni Punaisen ristin kenttälääkärinä
olen nähnyt monia paljon parempia pysyväispakolaisleirejä, jotka on
toteutettu siirrettävillä konteilla. YK tai kansainvälinen punainen risti ei ikinä hyväksyisi Älvsby"taloja" kenttäsairaaloihin edes huoltorakennuksiksiksi saati potilaspaikoiksi - se olisi vastoin kansainvälisiä ihmisoikeuksia.

Miten on mahdollista, että Suomen kaupunkeihin saa pystyttää noita "taloja"?
Kyllä nuo talot tuhoavat monen suomalaisperheen elämän tulevaisuudessa - kylpyhuoneet homehtuvat 100 %:n varmuudella. Kylpyhuoneessa ei ollut edes laatoitusta vaan perhossiiven ohutta muovia, joka tuntui huokoisemmalta kuin tupakkapaperi. Mistä noin kökköä materiaalia edes saa? Ainakaan suomalaisissa rautakaupoissa en ole nähnyt. Ulkolaudoituksen laatu vaikutti
siltä, että metsästä on vasiten haettu huokoisinta mahdollista lautaa, joka varmasti imee kosteuden itseensä. Siltä parakki kyllä haisikin - vaikka oli vasta 2 kk vanha.

Entäs kattopelti? Eikö meillä ole Suomessa mitään rakennusvalvontaa?
Paperinohutta, rämisevää heikosti korroosiosuojattua rumaa kanttiprofiilipeltiä,
jota en käyttäisi edes halkosuojan kattamiseen.

Sisustusmateriaalit tuntuvat siltä, että yhtiö on hakemalla hakenut
Neuvostoliitosta jotain ylijäämävarastoja. Miksi ihmiset tilaavat näitä "taloja"
- näitä huojuvia parakeita, joiden sisällä kävellessään voi tuntea kuinka lattia
myötää alla (ja olen vain 70-kiloinen).

Joka paikasta huokuu ankea, trailer-park-tyylinen apatia ja elämäniloton halpuus. Rämisevät espanjalaisvalmisteiset sähköpatterit tunkevat sähkönhajuista, myrkyllisen kitkerää lehmänhenkäyslämpöä sisältään kuin muistutuksena omistajansa virhepäätöksestä - joka päivä.

Miksi ihmiset ostavat näitä - eivätkö he ole käyneet yhdessäkään ennen
ostopäätöksen tekoa?

Ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta kyllä oli "rakentamisen" irvikuva.

Rakennukset ovat rakennuksia - sen toteamiseen ei tarvitse olla lujuuslaskentainsinööri. Kyllä jokainen Älvsbytalossa käynyt varmasti tietää, mistä puhun.

Monesti kunnon teltta on mukavampi asuinpaikka kuin kalsea, heikkotasoinen
parakki - sen olen monta kertaa työssäni oppinut.
 
vieras
voiskohan punainen risti sitten tulla antaan meidän raasuperheelle jotain avustusta ja hätämajoitusta, kun me on asuttu jo yli kymmenen vuotta onnellisena meidän älvärissä :heart: raha-avustuksena mielellään!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Kiitos "johtavalle lääkärille" ammattitaitoisesta mielipiteestä. Joka ei jaksanut kiinnostaa edes kolmea riviä. :headwall:
:LOL: Niimpä.

Sen verran voin kuitenkin kertoa, et mun enolla joka nyt on jo pitkälti päälle 50v edelleen asusteleepi perheineen 90-luvulla rakennetussa älvärissä ja tähän asti olleen ihan tyytyväisiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja EllaRo82:
Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Kiitos "johtavalle lääkärille" ammattitaitoisesta mielipiteestä. Joka ei jaksanut kiinnostaa edes kolmea riviä. :headwall:
:LOL: Niimpä.

Sen verran voin kuitenkin kertoa, et mun enolla joka nyt on jo pitkälti päälle 50v edelleen asusteleepi perheineen 90-luvulla rakennetussa älvärissä ja tähän asti olleen ihan tyytyväisiä.
mie voin kertoa kans asuneeni 18vuotta älvärissä ja voin sanoa, että jopa pidin siitä :eek: ja se miksi en asu enää, niin eikai sitä kovin pitkälle aikuisikään viitti vanhempien helmassa asua :D
 
Johtava Jääkäri
Alkuperäinen kirjoittaja Johtava lääkäri:
Huh huh, takana on kauhujen kolmituntinen. Vierailin nimittäin äsken
Suomessakin melkoisen suosion saaneessa Älvsby"talossa" - eli
siis parakkirakentamisen irvikuvassa.

Täytyy kyllä suoraan sanoa, että työssäni Punaisen ristin kenttälääkärinä
olen nähnyt monia paljon parempia pysyväispakolaisleirejä, jotka on
toteutettu siirrettävillä konteilla. YK tai kansainvälinen punainen risti ei ikinä hyväksyisi Älvsby"taloja" kenttäsairaaloihin edes huoltorakennuksiksiksi saati potilaspaikoiksi - se olisi vastoin kansainvälisiä ihmisoikeuksia.

Miten on mahdollista, että Suomen kaupunkeihin saa pystyttää noita "taloja"?
Kyllä nuo talot tuhoavat monen suomalaisperheen elämän tulevaisuudessa - kylpyhuoneet homehtuvat 100 %:n varmuudella. Kylpyhuoneessa ei ollut edes laatoitusta vaan perhossiiven ohutta muovia, joka tuntui huokoisemmalta kuin tupakkapaperi. Mistä noin kökköä materiaalia edes saa? Ainakaan suomalaisissa rautakaupoissa en ole nähnyt. Ulkolaudoituksen laatu vaikutti
siltä, että metsästä on vasiten haettu huokoisinta mahdollista lautaa, joka varmasti imee kosteuden itseensä. Siltä parakki kyllä haisikin - vaikka oli vasta 2 kk vanha.

Entäs kattopelti? Eikö meillä ole Suomessa mitään rakennusvalvontaa?
Paperinohutta, rämisevää heikosti korroosiosuojattua rumaa kanttiprofiilipeltiä,
jota en käyttäisi edes halkosuojan kattamiseen.

Sisustusmateriaalit tuntuvat siltä, että yhtiö on hakemalla hakenut
Neuvostoliitosta jotain ylijäämävarastoja. Miksi ihmiset tilaavat näitä "taloja"
- näitä huojuvia parakeita, joiden sisällä kävellessään voi tuntea kuinka lattia
myötää alla (ja olen vain 70-kiloinen).

Joka paikasta huokuu ankea, trailer-park-tyylinen apatia ja elämäniloton halpuus. Rämisevät espanjalaisvalmisteiset sähköpatterit tunkevat sähkönhajuista, myrkyllisen kitkerää lehmänhenkäyslämpöä sisältään kuin muistutuksena omistajansa virhepäätöksestä - joka päivä.

Miksi ihmiset ostavat näitä - eivätkö he ole käyneet yhdessäkään ennen
ostopäätöksen tekoa?

Ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta kyllä oli "rakentamisen" irvikuva.

Rakennukset ovat rakennuksia - sen toteamiseen ei tarvitse olla lujuuslaskentainsinööri. Kyllä jokainen Älvsbytalossa käynyt varmasti tietää, mistä puhun.

Monesti kunnon teltta on mukavampi asuinpaikka kuin kalsea, heikkotasoinen
parakki - sen olen monta kertaa työssäni oppinut.
Eipähän tarvitse sitten enää tukea punaista ristiä, kun tietää mihin ne rahat menee ;)
 
eipä tuota tarvi ostaa jos ei tykkää, ja sitä en ymmärrä et ihmiset vertaa älväriä muihin taloihin, katsokaa ensin se hinta ja sen jälkeen ruvetkaa vaatiin talolta niitä "hienoja" ominaisuuksia. Ihan on toimiva talo hintaansa nähden :D
Toivoopi älvsbytalon huoltomiehen "vaimo" (avo sellainen =) ) :wave:

p.s oli valittu messujen "tavallisten talojen" ykköseksi juurikin tämä parakki eli älvsbytalo, mutta jokaisellahan on oma makunsa taloista :)
 
tämä "johtava räätäli" taitaa olla hiukka kade jollekkin jolla on ko. talo :LOL: olen muutamissa käynyt yhtä ollut kasaamassa ja en voi oikein hirveäksi moittia :D mutta näkee tosta nikistäkin että haavemaailmassa eletään noo ei mitään jota ei kunnollinen lääkitys lieventäisi B)
 
Samaa mieltä
Avaajan kanssa samaa mieltä. Älvärit ovat hirveitä ja on käsittämätöntä, että niitä saa rakentaa - niin paljon on oiottu mutkia suoriksi. Kylppärit on rakennettu lastulevystä ja päälle on hitsattu vain muovimatto! Tämä on muuten tosi. Arvatkaas mitä, tapahtuu kun se muovimatto menee jostain nurkasta rikki eikä sitä huomata? Lastulevy kuljettaa kosteuden kaikkialle rakenteisiin. Älvärit tulevat olemaan hirveitä homepommeja tulevaisuudessa.
 
Tunteellinen
Joo, onhan Älvsbytalot aika hirmuisen oloisia. Mutta toisaalta ajeltiinhan takavuosina ihan tyytyväisinä Ladoillakin. Joten jos joku on tyytyväinen Älväriin, niin tuote on ok - hänelle.
Amerikoissa iso osa porukasta asuu isoissa asuntovaunuissa (joita ei ole tarkoituskaan liikutella). Älväri on tavallaan meidän vastine sille, mutta on kuitenkin lähempänä oikeaa taloa.

Itse ajan toki mieluummin Rollsilla kuin Ladalla. :)
 
hirsimökki
Mun mielestä kaikki nykymääräysten mukaiset talot on ihan hirveitä loukkuja! Umpipussitettuja tyhjiöitä, eivät hengitä sisään eikä ulos. Samaa kuraa Kannustalosta Älväriin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja johtava insinööri:
Kyllä kylppärivuodot huomataan, lastulevy turpoaa hetkessä vuotokohdasta ja sitten vaan uusimaan.
onneks meillä on järjen äänikin linjoilla =) älvärissähän juuri kaikki rakenteet on sellaisia, että esim vesivuodot havaitaan heti...
 
Minttu
sivusta olen serannut tätä Älvari-keskustelua mitä näkyy olevan lähes viikoittain. Itse asun perheeni kanssa Älvärissä ja se on meille tällähetkellä hyvä ratkaisu. Toki olisin halunnut helvetin ison hirsilinnan mutta kun toinen on myyjän palkalla töissä ja toinen lasten kanssa kotona niin täytyy olla realistinen lainan määrän kanssa. nyt lapsilla kumminkin omat huoneet ja koirilla tilaa juosta omassa pihassa toisin kun kerrostalo-asunnossa missä viimeksi asuimme..
 
bbs
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä:
Avaajan kanssa samaa mieltä. Älvärit ovat hirveitä ja on käsittämätöntä, että niitä saa rakentaa - niin paljon on oiottu mutkia suoriksi. Kylppärit on rakennettu lastulevystä ja päälle on hitsattu vain muovimatto! Tämä on muuten tosi. Arvatkaas mitä, tapahtuu kun se muovimatto menee jostain nurkasta rikki eikä sitä huomata? Lastulevy kuljettaa kosteuden kaikkialle rakenteisiin. Älvärit tulevat olemaan hirveitä homepommeja tulevaisuudessa.
empä ole ainuttakaan älväriä nähnyt missä on muovimatto kylpyhuoneessa vaan kaikissa on ollut kaakelit kunnollisella vesieristyksellä.
 

Yhteistyössä