Tuolla yh:lla saattaa olla säästöjä, perintöä, tai sitten hän on vain pirun hyvä käyttämään rahaa järkevästi
Me maksetaan asumisesta melko paljon. On niitä kalliimpiakin asuntoja olemassa, mutta halvemmallakin voisimme halutessamme asua. Mutta kun emme halua. Ja se tarkoittaa käytännössä sitten sitä, että jostakin muusta on sitten tingittävä. Kuten esim. niistä ulkomaanmatkoista.
Mulle koti ja sen viihtyisyys on elämän isoja asioita. Toki perhe, ystävät jne. menee edelle, mutta jos pitää valita 24/7 mukava ja viihtyisä koti, tai vähemmän viihtyisä koti ja viikon ulkomaanreissu kerran vuodessa, valinta ei ole järin vaikea. Valitsisin (ja siis valitsen) sen 24/7 viihtyisän kodin
Joku toinen ei ehkä määrittele kotia niin isoksi asiaksi, kuin mitä minä. Tai kenties hän pystyy toteuttamaan tuo "viihtyisä koti"-ajatuksen hieman toisenlaisissa puitteissa, kuin mitä minä. Ja tätä kautta hän pystyy elämään viihtyisässä kodissa JA matkustelemaan, vaikka hällä on käytössä samat rahat, kuin mitä mulla.
Meillä menee myös jokseenkin paljon rahaa harrastuksiin. Kun perheessä on 4 lasta (3 harrastaa) ja 2 aktiivisesti harrastavaa aikuista, rahaa menee harrastuksiin, harrastusvälineisiin ja matkakuluihin euro, jos toinenkin. Esim. nyt tammikuun treenikulut pyörivät siellä 350-400 euron pinnassa. Ensi kuussa kulut ovat onneksi pienemmät, mutta pitkälti toistasataa sielläkin kuitenkin mennään.
En noista ulkomaanreissujen hinnoista niin tiedä, mutta eiköhän tuollakin tammikuun treenisummalla yhden ihmisen jo jonnekin muutamaksi päiväksi äkkilähdöllä lähetä. Väitän, että jos luopuisimme maksullisista harrastuksistamme, mekin voisimme tehdä reissun ulkomaille, koko perheen voimin.
Mutta arki on mielestäni tärkeämpi, kuin "juhla". Joten annan enemmän painoarvoa sille, että saamme elää miellyttävässä kodissa ja saamme harrastaa haluamiamme asioita, kuin että tinkisimme asumisesta, sekä harrastamisesta vain siksi, että saisimme viettää viikon etelän lämmössä (ja seuraavat 51 viikkoa typerässä kodissa, ilman mukavia harrastuksia).
Aivan varmasti ehdimme vielä aikanaan reissaamaan. Joten lapset pääsevät kyllä sitä reissaamistakin kokemaan. Mutta ei juuri nyt, kun perheessä on paljon pieniä lapsia ja vain yksi työssäkäyvä ihminen