Miten 3v pois jäähyltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äyg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äyg

Vieras
Poika aloitti aamun potkaisemalla pikkusisarustaan, jolla oli kädessään pojan potkupallo. Laitoin naperon jäähylle ja menin hetken perästä pikkusiskon kanssa hakemaan anteeksipyyntöä. Olen nyt kertonut isommalle lukuisia kertoja, että jäähy päättyy heti, kun hän pyytää anteeksi. Muksu kuitenkin kieltäytyy.

Tuolla se itkee, ettei ikinä pääse pois jäähyltä. Muistutin tietysti heti, että sieltä pääsee välittömästi, kun pyytää anteeksi. Tenava ulisee takaisin, että "en mää pääse kuitenkaan." Olen joka kerran pitänyt sen mitä olen uhannut/luvannut. Sillä ei siis pitäisi olla syytä uskoa noin.

Mitäs nyt?

Riippuu tosiaan lapsestasi. Jos on sellainen, että ymmärtää varmasti kaiken mitä sanot ja on myös aiemmin osannut anteeksi pyytää, niin sitten voi siellä istua vaikka kuinka kauan.

Mä olen kerran istunut toista tuntia tuon jääräpään jäähyä valvomassa, kun se ei meinannut millään uskoa, että siellä ei riekuta. Mutta tämä vakuuttuneisuus siitä, etten mä päästäkään sitä pois, on ihan uutta. Uskottelen itselleni, että se on vain tapa hakea huomiota ja yrittää kontrolloida tilannetta. Aikaisemmin meillä on tullut jäähyllä hiljaisuus hyvinkin pian, mutta nyt se lärpättää koko ajan. Ärhenteleekin, ettei huoneeseen saa mennä. Ihmeellinen rajojen testaus meneillään. Onneksi ei ole kiirettä minnekään, rauhoittukoon....

Arestilaiselle _ei_ puhuta eikä oteta kontaktia.

Lapsi pääsee arestista pois kun on istunut siellä tietyn ajan, ikäänsä vastaavan määrän minuuteissa.
Pois tullessa katsotaan silmiin ja kerrotaan syy, esim toisia ei lyödä eikä potkita, siksi joutui. Ja sitten mennään pyytämään pikkusiskolta anteeksi ja halaus.

Kuulostaa siltä, että 3v haluaa edelleen hallita tilannetta vaikka jäähy on jo päättynyt. Jätä istumaan, kunnes tulee itse pois tai kehota tulemaan leikkimään. Jos lapsi oikeasti tarkoitti anteeksipyyntöään ja ymmärsi tehneensä väärin, hän kyllä tietää, että jäähyltä saa lähteä.

Tilanne ratkesi onneksi aika pian. Menin huoneeseen ja ilmoitin mahdollisimman neutraaliin sävyyn, että nyt mennään pyytämään siskolta anteeksi ja pääset pois jäähyltä. Tuuppasin vähän olkapäästä suuntaa lapselle ja se tosiaan meni ja pyysi nätisti anteeksi halauksen kera. Pikkusisko oli myötämielinen ja antoi veljelle kunnon aplodit palkaksi. :D

Yhteistyössä