Mitäs sitten kun yksinhuoltaja ei enää jaksa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tai kun väsyy niin että tuntuu mahdottomalta.. ei isovanhempia, ei halua maksullisia hoitajia eikä siihen ole mahdollisuuttakaan, ei muita sukulaisia tai tuttavia? Neuvolaan on aika turha soitella, yritin jo aiemmin.

Lasten kanssa kyllä jaksaa, mutta kaikki muu menee alamäkeä. Millä sitä taas jaksaisi? Kokemuksia, viisaita sanoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos oikeesti ei jaksa, niin sitten kyllä ne maksulliset hoitajat kelpaa ja niihin on valmis repimään rahat vaikka tyhjästä.

No eipä revitä oikein mistään kun hyvä että saa vuokran maksettua ja melkeinpä ruoankin ostettua.

Josko saisit perhetyntekijän avuksi? Niitä on nykyään neuvolassa, että ei tarvi olla lastensuojelun asiakas saadakseen ptt:n apua. Täälläpäin voi lisäksi soittaa sinne ptt toimistoon suoraan ja ne tulee kotiin juttelemaan ja neuvottelemaan minkälaista apua tarvii/kuinka usein ja tekee sopimuksen vanhemman kanssa yhdessä asiasta.
Mulla kävi eron jälkeen eka vuoden. Sain asiointi apua sieltä sekä kerran viikossa kävi täti leikittämässä lapsia siis vei niitä ulos pariksi tunniksi et pääsin vähän lepäämään tai hoitamaan asioita itse.

kunta kohtaista tietty, mutta saisko teiän kunnassa perhetyöntekijää? jos ei neuvolan kautta, niin voithan sä soittaa vaikka lastensuojeluun ja kertoa sinne, että kaipaisit jeesiä arjessa jaksamiseen. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Miten ei jaksa? Siis missä loppuu jaksu?

Raha-asiat, yksinäisyys painaa, se, että arkea täytyy pyörittää koko ajan yksin, kodinhoito.. Miten tuohon nyt lyhyesti vastaisi.

Mmm... Ovatko raha-asiat kuralla vai eikö vain meinaa rahat riittää? Mikä kodinhoidossa tökkii? Rutiinit vai se, että niitä ylipäätään joutuu tekemään?

Itse lähtisin ehkä purkamaan vyyhteä tuossa kohdin niin, että pyytäisin testit siitä, olenko masentunut. Jos vastaus kyllä, niin hoito päälle siihen. Toisekseen, hakisin tukiperhettä. Kolmanneksi, pyytäisin kunnalta kodinhoitajaa. Neljänneksi, kävisin vaikka yksinhuoltajien olohuoneessa purkamassa fiiliksiä vertaistuen avulla ja viidenneksi liittyisin Marttoihin, jotta saisin rotia talouteen ja kodinhoitoon.

Tai kun väsyy niin että tuntuu mahdottomalta.. ei isovanhempia, ei halua maksullisia hoitajia eikä siihen ole mahdollisuuttakaan, ei muita sukulaisia tai tuttavia? Neuvolaan on aika turha soitella, yritin jo aiemmin.

Lasten kanssa kyllä jaksaa, mutta kaikki muu menee alamäkeä. Millä sitä taas jaksaisi? Kokemuksia, viisaita sanoja?

Nuku yösi kunnolla niin saat voimii

Jos oikeesti ei jaksa, niin sitten kyllä ne maksulliset hoitajat kelpaa ja niihin on valmis repimään rahat vaikka tyhjästä.

No eipä revitä oikein mistään kun hyvä että saa vuokran maksettua ja melkeinpä ruoankin ostettua.

Anteeksi, luulin että sulla on kyse enemmän siitä, ettet luota vieraiden osaavan hoitaa lapsiasi tai muusta syystä HALUA turvautua tällaisiin palveluihin kuin rahapulasta.

En tiedä onko tämä ihan kuolleena syntynyt ajatus, mutta olisko mitään mahdollisuutta löytää toista samassa tilanteessa olevaa yh:ta ja hoitaa vuorotellen ilmaiseksi toistenne lapsia pieniä aikoja, että kumpikin saisi vähän vapaa-aikaa?

Miten ei jaksa? Siis missä loppuu jaksu?

Raha-asiat, yksinäisyys painaa, se, että arkea täytyy pyörittää koko ajan yksin, kodinhoito.. Miten tuohon nyt lyhyesti vastaisi.

Mmm... Ovatko raha-asiat kuralla vai eikö vain meinaa rahat riittää? Mikä kodinhoidossa tökkii? Rutiinit vai se, että niitä ylipäätään joutuu tekemään?

Itse lähtisin ehkä purkamaan vyyhteä tuossa kohdin niin, että pyytäisin testit siitä, olenko masentunut. Jos vastaus kyllä, niin hoito päälle siihen. Toisekseen, hakisin tukiperhettä. Kolmanneksi, pyytäisin kunnalta kodinhoitajaa. Neljänneksi, kävisin vaikka yksinhuoltajien olohuoneessa purkamassa fiiliksiä vertaistuen avulla ja viidenneksi liittyisin Marttoihin, jotta saisin rotia talouteen ja kodinhoitoon.

Osaan kyllä hoitaa taloutta, mutta nyt vain on sattunut monta ikävää juttua peräjälkeen eivätkä rahat yksinkertaisesti riitä mihinkään moneen kuukauteen. Kaikki saa kyllä hoidettua, siihen vain menee aikaa.

Masentunut.. Niin. Ehkä. En voi käyttää lääkkeitä erään fyysisen sairauteni vuoksi. Tukiperheitä täällä ei ole, en tiedä onko yksinhuoltajille mitään paikkaa.. Kodinhoitajaa ei saa, sitä olen jo aiemmin kysynyt.

Arki vain tuntuu nyt tökkivän, koko ajan samaa rumbaa eikä ketään kenen kanssa jakaa juttuja. En osaa sen paremmin nyt selittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:

Saan kyllä nukkua.

Anteeksi, luulin että sulla on kyse enemmän siitä, ettet luota vieraiden osaavan hoitaa lapsiasi tai muusta syystä HALUA turvautua tällaisiin palveluihin kuin rahapulasta.

En tiedä onko tämä ihan kuolleena syntynyt ajatus, mutta olisko mitään mahdollisuutta löytää toista samassa tilanteessa olevaa yh:ta ja hoitaa vuorotellen ilmaiseksi toistenne lapsia pieniä aikoja, että kumpikin saisi vähän vapaa-aikaa?

En tunne täältä oikein ketään. Toinen juttu on se, että täällä on koko ajan kamala kaaos enkä siksikään oikein tahtoisi vierasta ihmistä tänne meille.. mutta pääasiallinen syy on se ettei oikeasti ole varaa mihinkään maksulliseen apuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:

Saan kyllä nukkua.

Sitten sun pitäisi kyllä jaksaa :D

Tukiperhettä mäkin kannatan. Mun ystävät on sellaisia ja niillä käy kerran kuussa down syndrooma poika viikonlopun yökylässä, että äiti jaksaa olla arjet tämän lapsen kanssa. Eikä häntä ihan kenelle maksulliselle hoitajalle voi jättää, kaikki pitää olla etukäteen suunniteltu eivätkä downit tykkää muutoksista vaan haluavat että kaikki menee aina samalla tavalla.

Mielialalääkkeitä on kyllä niin monenlaisia, että luulisi niistä löytyvän kaikille sopivaa, ainakin elimellisesti. Toisekseen, eihän masennusta tarvitse hoitaa ainoastaan lääkkeillä, vaan terapia on hoitomuoto myös.

Ja sitä vertaistukea:

http://www.yyl.fi/index.php?sivu=yhdistykset

Perhetyöntekijä ei ole kodinhoitaja =) Mutta ok jos sellainenkaan ei kiinnosta. Ensi-ja turvakotienliitolla on monella paikkakunnalla hoito/yökylä tms. toimintaa lapsille.

Entä jos järkkäisit kaikki paikat "vähän uuteen uskoon" eli siivoaisit kaikki nurkat kuntoon. Mä muistan mun sinkkukämpässä oli aina kauhee kaaos, kun kävin vaan kääntymässä ja se ahdisti se sekasorto todella paljon!!! Siivoa kaikki siistiksi ja puhtaaksi, ei maksa mitään ja saat tosi hyvän mielen!! Mulla on nyt suht siisti koti ja aina kun on siivonnu, tulee moneksi päiväksi tosi hyvä fiilis!!

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs tää:
Entä jos järkkäisit kaikki paikat "vähän uuteen uskoon" eli siivoaisit kaikki nurkat kuntoon. Mä muistan mun sinkkukämpässä oli aina kauhee kaaos, kun kävin vaan kääntymässä ja se ahdisti se sekasorto todella paljon!!! Siivoa kaikki siistiksi ja puhtaaksi, ei maksa mitään ja saat tosi hyvän mielen!! Mulla on nyt suht siisti koti ja aina kun on siivonnu, tulee moneksi päiväksi tosi hyvä fiilis!!

No arvaa miksi siivoan.. Kun pitäis koko ajan olla siistiä mutta kolmen lapsen, liian pienen asunnon ja vähäisen säilytystilan vuoksi ei ole. Nuorin on taapero ja kantaa koko ajan tavaraa paikasta toiseen. Pyykit eivät lopu koskaan. Tiskit on pakko laittaa monta kertaa päivässä. Lattiat mopattava sotkujen jälkeen. ARVAA olenko käyttänyt monet, monet päivät pelkästään siihen että teen perussiivousta?

Kun ei jaksa sitä, miten jaksaisi olla super ja siivota niin maan perusteellisesti?

Soita seurakunnan perheneuvontaan. Siellä voi olla pitkät jonot, mutta fiilistä saa purettua puhelimitse jo, kun ne kyselee aika tarkkaan - ainakin minulta kyselivät myötätuntoisesti ja kartoittivat tilannetta. Sekin jo helpotti. Ja voihan olla, että on joku peruuntunut aika, jonka saat. Voimia.

Yhteistyössä