mitäs nyt? lapsi haluaa kutsua isänsä synttäreilleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
todella omituinen tilanne. isä ja lapsi eivät ole tekemisissä, viimeksi tapasivat viime lokakuussa, edellisen kerran on ollut synttäreillä kolme vuotis synttäreillä 6vuotta sitten, pyörähti pikaisesti krapuloissan. Tähän asti olin itse yrittänyt saada isälle ja lapselle jonkinlaisen suhteen, isäpä ei ollut tähän innokas.

Viime vuosina lapsi ei ole tahtonut isäänsä tavata, vaan toivoo, että mieheni olisi hänen isänsä.

Nyt yhtäkkiä lapsi ilmoitti, että isä pitäisi kutsua synttäreille. :o
Kotiini en aio sitä tyyppiä päästää, vaikka kohteliaat välit meillä onkin ja olkoot vain lapseni isä. Ehdotin lapselle, että tapaavat jossain muualla, jos isäänsä haluaa tavata. Perustelin sillä, ettei isällä olisi juhlissa mukavaa, kun ei tunne ketään.

Epäilen hieman, että äkillisen halun takana on uusi kaveri, jonka vanhemmat ovat eronneet, ja tämä kaveri tapaa isäänsä. Lapseni tuntien oikeasti hän ei halua isää paikalle sen takia kuka tämä on, vaan että voisi sanoa, että mun isä tulee käymään.

Joka tapauksessa on hieman hämillinen olo.

Isän tulo synttäreille tekisi jokaisen juhlasta kiusallisen ja vaivaantuneen, ei siitä lapsikaan nauttisi.

Se mitä lapsen puolesta pelkään, on se, että hänellä alkaisi viritä toiveita isä-lapsi suhteesta, ja minä en siihen jaksa uskoa. Liian monta pettymystä taustalla.

Viime syksynä jäätiin niille puheille, että lapsi voisi mennä parin viikon päästä käymään isällään. no, pitkä on pari viikkoa, kun kohta vuosi on mennyt.

Välit ovat kohteliaat, muttet siltikään päästä lapsen isää kotiinne, vaikka lapsi näin toivoo.

En voi ymmärtää, en.

Siihen voi vaikuttaa, että miten kiusaantuneeksi tilanteen tekee. Olemalla ystävällinen ja hymyilemällä pääsee jo melko pitkälle, jos välit kerran ovat kuitenkin ihan kohteliaat jne.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
lapsi toivoo nimenomaan, että tulisi muiden sukulaisten kanssa samaan aikaan.

KYllä, meillä on välit etäisen kohteliaat, pystyn siis käyttäytymään hänen seurassaan asiallisesti, omasta mielipiteestäni huolimatta. Mieheni tähän ei välttämättä omassa kodissaan kykene. Alkoi inhota lapseni isää sillä hetkellä, kun tämä päästi suustaan lauseen "pitäis varmaan alkaa tavata lasta ihan vaan sun kiusaks!"

Lapsi kyllä vaistoaa sen, jos porukka teennäisesti hymistelee ja yrittää pitää yllä "mukavaa rupattelua"

Jos lapsi todella haluaa isänsä tavata, voi hän näitä tapaamisia suorittaa jossain muualla, ei meidän koti ole ainoa mahdollinen paikka.

Lapselle voi kyllä selittää että on olemassa erilaisia perheitä ja erilaisia tapoja. Se että vaikka Pekan isä käy Pekan synttäreillä on heidän perheen tapa.
Koeta järjestää tapaaminen jossain muualla :)

Välit ovat kohteliaat, muttet siltikään päästä lapsen isää kotiinne, vaikka lapsi näin toivoo.

En voi ymmärtää, en.

Siihen voi vaikuttaa, että miten kiusaantuneeksi tilanteen tekee. Olemalla ystävällinen ja hymyilemällä pääsee jo melko pitkälle, jos välit kerran ovat kuitenkin ihan kohteliaat jne.

Peesi tälle. Iso surku tuli lapsen puolesta, hän haluaa kuitenkin edes yrittää ylläpitää isä-suhdetta. Oletteko te koskaan jutelleet isän kanssa lapsen toiveista? Välinne eivät kuulosta kohteliailta, jos et isää edes kotiisi päästä.

[QUOTE="a.p";26901848]lapsi toivoo nimenomaan, että tulisi muiden sukulaisten kanssa samaan aikaan.

KYllä, meillä on välit etäisen kohteliaat, pystyn siis käyttäytymään hänen seurassaan asiallisesti, omasta mielipiteestäni huolimatta. Mieheni tähän ei välttämättä omassa kodissaan kykene. Alkoi inhota lapseni isää sillä hetkellä, kun tämä päästi suustaan lauseen "pitäis varmaan alkaa tavata lasta ihan vaan sun kiusaks!"

Lapsi kyllä vaistoaa sen, jos porukka teennäisesti hymistelee ja yrittää pitää yllä "mukavaa rupattelua"

Jos lapsi todella haluaa isänsä tavata, voi hän näitä tapaamisia suorittaa jossain muualla, ei meidän koti ole ainoa mahdollinen paikka.[/QUOTE]

Eikö ne synttärit teidän kotona ole?

Aion kyllä vielä jutella lapsen kanssa ja selittää, miksi ei ole hyvä idea kutsua isää meille, kun tulee muitakin. Uskon hänen kyllä tämän ymmärtävän.

Isän kanssa on kyllä puhuttu monet kerrat, minä en ole ollut esteenä muodostamassa suhdetta heidn välilleen, sen on isä ihan itse aiheuttanut.

[QUOTE="vieras";26902134]Aina vaan ihmetyttää, miksi ihmiset tekee lapsia niin "kylmän" ihmisen kanssa, että eron jälkeen tuo ihminen ei halua lapsiin yhteyttä pitää.[/QUOTE]

ei todellakaan ole mikään ylpeyden aihe, mutta me emme koskaan edes seurstelleet. Ihan perinteinen yhdenillan juttu, jolla oli seurauksia pidemmäksi aikaa.

Nyt jos jotain pitäisi tehdä toisin, olisin edes eri tyypin valinnyt kaveriksi.

Mä juttelisin sen lapsen isän kanssa, että hän ehdottaisi, että menisivät synttärin kunniaksi vaikka ulos syömään. Jos itselleni tulisi tosi vaivaantunut olo siitä, että hän tulee yleisille synttäreille, en vaan kutsuisi, tekisin asian ystävällisen päättäväisesti. Jos se oli joku yhden yön juttu, niin en haluaisi, että sellainen mies roikkuisi kuvioissa mukana...

ihan ensimmäisenä juttelen lapsen kanssa vielä. Eilen en ehtinyt kuin muutaman sanan vaihtaa kun oli niin kiire lapsella ulos kaverin kanssa.

Niin hölmöltä kuin se voi kuulostaakin, haluan olla varma, että lapsi ei kadu jälkikäteen päähänpistoaan tavata isä. Isä kun on antanut lapselle lähinnä vain pahaa mieltä olemassa olollaan.

[QUOTE="vieras";26902264]Jos isä tietäisi, että lapsi haluaisi hänet syntymäpäivilleen, niin kaikki voisi olla toisin. Mielestäni pitäis ensin ottaa yhteys lapsen isään, eikä puhua lapselle vailla tietoa, millä mielin isä synttärikutsusta on.[/QUOTE]

niin, että isä yhtäkkiä muuttuisi luotettavaksi ja säännölliseesti tapaavaksi isäksi kun lapsi kutsuisi?

Mä en kutsuisi kotiin päihdeongelmaista isää. Lapsi vain häpeäisi kun/jos isä tulisi humalassa tai krapulassa. En tästä syystä kutsunut lapseni isää lapsen rippijuhliinkaan, vaan pidin päivän ja paikan salassa. Siinä olisi hävennyt kaikki vieraat ja minä ja eniten lapsi, jos olisi humalassa tullut.

[QUOTE="a.p";26902496]niin, että isä yhtäkkiä muuttuisi luotettavaksi ja säännölliseesti tapaavaksi isäksi kun lapsi kutsuisi?[/QUOTE]

No mistä sen voi tietää, jos ei edes kysy? Ja eikö olis hyvä olla itsellä tiedossa isänkin mielipide asiaan, ennen kuin lähestyy lasta kieltämällä isän kutsumista?

[QUOTE="a.p";26902053]Aion kyllä vielä jutella lapsen kanssa ja selittää, miksi ei ole hyvä idea kutsua isää meille, kun tulee muitakin. Uskon hänen kyllä tämän ymmärtävän.

Isän kanssa on kyllä puhuttu monet kerrat, minä en ole ollut esteenä muodostamassa suhdetta heidn välilleen, sen on isä ihan itse aiheuttanut.[/QUOTE]

Mun mielestä lapsen ei tarvitse sun mielipidettä ymmärtää isästään eikä siihen häntä painostaa.
Eikö olis parempi että itse muodostaa oman mielipiteensä, etkä yritä siihen vaikuttaa. Anna vaan isän tulla paikalle tai olla tulematta, silloin lapsi varmasti ymmärtää että itse isä on tilanteen aiheuttanut. Jos yrität liikaa puuttua heidän väleihinsä saattaa lapsi alkaa syyttää sinua myöhemmällä iällä.

Yhteistyössä