Mitäs luulette saanko vuokrattua asuntoa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 18v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

18v

Vieras
Mitä tekisin? 18v ja pulassa tavallaan

Kouluni keskeytyi vähäksi aikaa, sillä sairastumisen takia en saanut läpäistä ja suorittaa työharjottelua ja en voinut aloittaa uutta vuotta.

Haluaisin muuttaa kotoa uudelle paikkakunnalle koska sisko ja tuttuja siellä ja voin aloittaa ehkä koulun siellä aikaisemmin jos pääsen sisälle, mutta mitä tukia saan?

Nyt elän kirpputrin vaatteilla ja ruoka-avustuksella vanhempieni kotona. Eli siis en saa enää sitä parinkympin opintotukea, en yhtään euroa mistään.

En halua asua enää isäni kanssa kotona koska täällä on kokoajan juoppokavereitaan :(

Kävin kelassa ja sanottiin että saisin noin puolet 500e vuokraisesta asunnosta heiltä tukea maksettua. Ja toimeentulotukea sossuta kyselemään.

Mutta mulla oli tilillä 2 kk sitten 5000e jotka vanhempani olivat säästäneet mulle lapsilisistä, ja nyt äiti rakensi uuden miehensä kanssa talon niin lainoin summan heille. Mutta saan takaisin ton summan vasta vuosien päästä..

Eli tuskin toimeentulotukea saan koska ne näkee että mulla on ollut 5000e, ja olen vielä kaikenlisäksi tienannut tänä vuonna n.2500e koska olen tehnyt töitä vanhainkodeissa silloin kun on tarvittu, koulun jälkeen. Mutta raha on mennyt ruokaan ja bussikorttiin, ym.

Mutta nyt mulla ei ole tilillä muuta kuin 900e, jota olen säästellyt jos jollekkin lemmikille tapahtuu jotaan ja tarvitaan eläinlääkärikuluihin.

Niin ja en haluaisi sossupummiksi vaan pian takaisin opiskelemaan ja ohella töitä tehdä :(

Voinko saada toimeentulotukea lainkaan..

Laske nyt ekana kelan sivujen laskurilla mitä saat jos muutat omillesi, se antaa ekan vinkin. Ja toimeentuloa ei käsittääkseni saa ennenku on ihan varaton. Ellet sit pikkuhiljaa nostele noita säästöjä käteiseksi, niitähän ne ei näe.

Sun pitää se 900 e nostaa käteiseksi niin voit sitten parin kk päästä hakea toimeentulotukea. Sossu pyytää visdiin 2-3kk tiliotteet takautuvasti.
Mut jos vasn olet mitään tekemättä(et ole työtön tai koulussa) niin toimeentulotukea leikatasn reilulla kädellä. Kyllä sun täytyy ilmoittautua työkkäriin jos et kerta nyt opiskele.

Se täytyy sanoa että et kovin vikdulta kuulosta jos sun taloudellisessa tilanteessa lainailet rahaa muille.

Kun haet toimeentulotukea sulta tarkastetaan vain kahden tai kolmen edellisen kuun tiliotteet, eli jos haet syyskuulle toimeentulotukea niin pyytävät sulta tiliotteet (kesä-), heinä- ja elokuun tiliotteet, joten tuo saamasi summa ei siellä näy. Sen tililläsi olevan 900e sun kannattaa nostaa käteiseksi, se ei saa siellä tilillä olla kun haet toimeentulotukea. Ne työtulot ei vaikuta kunhan ei kaikki ole tullut edellisessä kuussa (eli jos haet tukea syyskuulle niin tuloja ei saisi olla noin paljoa elokuussa)

Toisin kuin joku täällä väittää niin et saa työtömyyskorvauksia kun on opiskelupaikka (vaikka olisit poissaolevana tän vuoden) ja olet oikeutettu toimeentulotukeen koska et ole oikeutettu opintotukeen (koska olet poissolevana opiskelijana).

Eli asuntoa etsimään vaan, saat kyllä sitä toimeentulotukea.

Yhteistyössä