Estääkö ulosotto poliisikouluun pääsyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minä sanon sitten: Eihän ap ole kertonut ottaneensa huoletta luottoja ja jättävänsä niitä maksamatta kun ei vaan huvita. Suomi on hyvinvointivaltio, jossa myös ulosoton asiakkailla on oikeus kohtuulliseen elintasoon! Täällä kenenkään ei tarvitse kiristää vyötä äärimmilleen vain siksi että on sössinyt raha-asiansa. Ja niin kuin aina, tälläkin asialla on 2 puolta: Luotonantoon liittyy riskinsä, ja mikä on luottokorttiyhtiön vastuu siitä keille ne myöntää luottoa ja minkä verran?
Mutta se raha-asioiden sössiminen kertoo siitä, että elämä ei ole hallinnassa, ja/tai asioiden hoito ajallaan ei kiinnosta. Ei turvallisuusalalle (tai monelle muullekaan alalle) oteta ihmisiä, joiden elämänhallinta ei ole kunnossa. Sossun asiakkaat myöskään eivät loista sillä vastuuntuntoisuudella, mitä turvallisuusalalla tarvitaan. Tässä yhteiskunnassa odotetaan, että normaali ihminen tulee toimeen omillaan ja huolehtii asioistaan niin, ettei maksuhäiriöitä tule. Se, että yhteiskunta joutuu ottamaan vastuuta ihmisen elämästä, kertoo, ettei ihminen kykene ottamaan vastuuta, ei elämästään, ei työstään, ei juuri mistään. Ja tällaisia maksuhäiriömerkintöjä käytetään sinua vastaan vuosikausia, ihan vain siksi, etteivät muut ihmiset halua olla tekemisissä sellaisten kanssa, jotka eivät kunnioita tekemiään (maksu)sopimuksia.

Itse olen IT-alalla, ja ihan jokainen työpaikka on vaatinut poliisin taustaselvityksen, ja osa myös luottotietojen tarkistuksen, koska niissä olen työskennellyt rahaa käsittelevien järjestelmien kanssa. Olisivat jääneet nekin työt saamatta, jos olisin hölmöillyt nuoruudessani.

Mutta se raha-asioiden sössiminen kertoo siitä, että elämä ei ole hallinnassa, ja/tai asioiden hoito ajallaan ei kiinnosta. Ei turvallisuusalalle (tai monelle muullekaan alalle) oteta ihmisiä, joiden elämänhallinta ei ole kunnossa. Sossun asiakkaat myöskään eivät loista sillä vastuuntuntoisuudella, mitä turvallisuusalalla tarvitaan. Tässä yhteiskunnassa odotetaan, että normaali ihminen tulee toimeen omillaan ja huolehtii asioistaan niin, ettei maksuhäiriöitä tule. Se, että yhteiskunta joutuu ottamaan vastuuta ihmisen elämästä, kertoo, ettei ihminen kykene ottamaan vastuuta, ei elämästään, ei työstään, ei juuri mistään. Ja tällaisia maksuhäiriömerkintöjä käytetään sinua vastaan vuosikausia, ihan vain siksi, etteivät muut ihmiset halua olla tekemisissä sellaisten kanssa, jotka eivät kunnioita tekemiään (maksu)sopimuksia.

Itse olen IT-alalla, ja ihan jokainen työpaikka on vaatinut poliisin taustaselvityksen, ja osa myös luottotietojen tarkistuksen, koska niissä olen työskennellyt rahaa käsittelevien järjestelmien kanssa. Olisivat jääneet nekin työt saamatta, jos olisin hölmöillyt nuoruudessani.
Äh tässä näkee miten suppeita ihmiset ovat. Jos luottohäiriömerkintä tulee ei se automaattisesti tarkoita huonoa elämänhallina tai ei huvita maksella.
Itse töissä ja palkka sellainen ettei mitään tukia yms. saa.. Mutta mitäs sitten kun tulot jäävät menoja vähäisemmäksi? Katsonko et no lapsien ei tartte syödä tässä kuussa mitään, et maksetaan kaikki sairaalakulut pois? Kyllähän ne pärjää.
Ai nyt mua ei huvita maksella? Onhan ne laskut syömistä tärkeempää?
Aina kaikille laskuille ja menoille ei voi mitään. En voi lastani käskeä kestämään sairauden jyllätessä..
Tälläset kirjoitukset saa kyllä tajuamaan kuinka pönttöjä ihmiset ovat. Elävät siinä omassa pienessä kuplassaan.

Äh tässä näkee miten suppeita ihmiset ovat. Jos luottohäiriömerkintä tulee ei se automaattisesti tarkoita huonoa elämänhallina tai ei huvita maksella.
Itse töissä ja palkka sellainen ettei mitään tukia yms. saa.. Mutta mitäs sitten kun tulot jäävät menoja vähäisemmäksi? Katsonko et no lapsien ei tartte syödä tässä kuussa mitään, et maksetaan kaikki sairaalakulut pois? Kyllähän ne pärjää.
Aina kaikille laskuille ja menoille ei voi mitään. En voi lastani käskeä kestämään sairauden jyllätessä..
Tälläset kirjoitukset saa kyllä tajuamaan kuinka pönttöjä ihmiset ovat. Elävät siinä omassa pienessä kuplassaan.

No jos tulot jäävät menoja vähäisemmäksi, niin sitten kiristetään niitä menoja. Ei lasten ruokaa tarvii jättää pois, ennemmin sitten soittaa sinne sairaalalle ja neuvottelee laskuille pidemmän maksuajan. Ja jos joskus joutuukin turvautumaan luottoon, niin maksetaan se sitten kiltisti pois. Ap kertoi itse, että pystyisi näin kyllä tekemään, mutta antoi ymmärtää, ettei huvita, on helpompaa ottaa maksuhäiriömerkintä ja antaa sossun huolehtia lopusta. Peräänkuuluttaisin tässä vähän nyt sitä vastuuta omista tekemisistään. Tuhansien eurojen luottokorttivelat eivät todennäköisesti ole putkahtaneet muutamassa yössä ihan itsekseen eli aikaa olisi ollut tehdä korjaavia liikkeitä.

Ymmärrän toki, että elämässä voi tulla eteen tukalia tilanteita ja maksuhäiriömerkintöjä voi tulla, vaikka huolehtisi asioistaan parhaansa mukaan. Se mitä kritisoin, on se, että otetaan tieten tahtoen maksuhäiriömerkintä ja elellään sen jälkeen verorahoilla...

Ymmärrän toki, että elämässä voi tulla eteen tukalia tilanteita ja maksuhäiriömerkintöjä voi tulla, vaikka huolehtisi asioistaan parhaansa mukaan. Se mitä kritisoin, on se, että otetaan tieten tahtoen maksuhäiriömerkintä ja elellään sen jälkeen verorahoilla...

Kysymys onkin, kuinka paljosta ihmisen pitäisi luopua vapaaehtoisesti saadakseen laskunsa nopeasti maksettua? Kaikesta kivasta, monipuolisesta ja terveellisestä ruuasta, lääkkeistä, ehkä asunnostakin (ainakin jos on lämmin kesä ja voi mennä sillan alle nukkumaan)? Vai voisiko sittenkin luottaa siihen, että ulosotto perii sen minkä laki sallii ja antaa velallisen käyttää loput niin kuin parhaaksi tahtoo? Siihenhän sillä on lain mukaan oikeus, ja varmasti iso osa velallisista tekeekin niin.

Ja se on lainsäädännön ongelma, jos lusmuilu palkitaan leveämmällä elämällä veronmaksajien piikkiin. Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa!

AP:n kaltaisia sossupummeja on tämä maa pullollaan. Minkäs teet kun jotkut vaan heittäytyvät mukavuudenhaluissaan muiden eläteiksi.

Toivon että ap ei pääse poliisikouluun. Ihan vaan sen vuoksi, että haluan olla vittumaiselle vittumainen.

Kysymys onkin, kuinka paljosta ihmisen pitäisi luopua vapaaehtoisesti saadakseen laskunsa nopeasti maksettua? Kaikesta kivasta, monipuolisesta ja terveellisestä ruuasta, lääkkeistä, ehkä asunnostakin (ainakin jos on lämmin kesä ja voi mennä sillan alle nukkumaan)? Vai voisiko sittenkin luottaa siihen, että ulosotto perii sen minkä laki sallii ja antaa velallisen käyttää loput niin kuin parhaaksi tahtoo? Siihenhän sillä on lain mukaan oikeus, ja varmasti iso osa velallisista tekeekin niin.

Ja se on lainsäädännön ongelma, jos lusmuilu palkitaan leveämmällä elämällä veronmaksajien piikkiin. Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa!

Olen ihan varma, ettei ap:n laskelmiin kuulunut sillan alla asuminen.
Tottakai vapaaehtoisesti pitää maksaa laskut. Vapaaehtoisesti ne rahat on kuluttanutkin.

Olen ihan varma, ettei ap:n laskelmiin kuulunut sillan alla asuminen.
Tottakai vapaaehtoisesti pitää maksaa laskut. Vapaaehtoisesti ne rahat on kuluttanutkin.

Ap sanoi, että käteen jäisi vuokran jälkeen reilu satanen kuussa. Mitä sillä saa? Tuskin edes terveellistä ja monipuolista ruokaa, ellei ole joku 50-kiloinen nainen joka vaan istuu ja makaa päivät pitkät peukaloita pyöritellen.

Ap sanoi, että käteen jäisi vuokran jälkeen reilu satanen kuussa. Mitä sillä saa? Tuskin edes terveellistä ja monipuolista ruokaa, ellei ole joku 50-kiloinen nainen joka vaan istuu ja makaa päivät pitkät peukaloita pyöritellen.

Sori, ap ei sanonutkaan mitään summaa. Sotkin tämän yhteen toiseen keskusteluun. Mutta jos kerran puuroa ja hernekeittoa täytyy syödä "oikein urakalla", se ei kyllä kuulosta kovin monipuoliselta ja terveelliseltä. Riittääkö ap:n rahat myös monipuolisiin kasviksiin ja muuhun tärkeään?

Kylläpäs sulla on mustavalkoinen ja tuomitseva maailmankuva.
Aika voimakas viha luottotiedottomia vastaan puskee läpi, mikäköhän lienee syynä moiseen asenteeseen..

Se jos raha-asioiden hoito ei joskus nuorena ole ollut hallinnassa, ei kyllä kerro ettei ihminen välitä mistään tai kunnioita mitään.
Ei ole vain mustaa ja valkoista, niitä harmaan sävyjäkin löytyy.
Kaikki mokaa joskus, jopa sinä.
Se että yhteiskunta tukee, kertoo että ihminen tarvitsee siinä elämäntilanteessa apua ja hyvinvointivaltiossa sitä on (onneksi) mahdollista saada.
Ihmisillä on sairauksia, rahavaikeuksia ja vaikeita elämäntilanteita, se on normaalia se.

Onneksi olen itse kohdannut ihan kunnioittavaa kohtelua asioidessani luottotiedottomuudesta huolimatta,
Olen saanut vuokra-asuntoja vuokrattua, jopa yksityiseltä.
Toki maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa elämää ja sitä kannattaa välttää viimeiseen asti, mutta ei se elämästä helvettiä tee tai tarkoita että ihmiset eivät halua enää olla tekemisissä kanssani. :D

Ottikohan ap laskelmissaan huomioon, että jos ne tulot pienenee, niin ulosoton määräkin pienenee? Kai siinä ulosotossakin on jotkut suojaosuudet?

Tulot ja menot pitääkin järjestää siten, että AINA jää rahaa säästöön. Että jo se, ettei rahaa jää säästöön tässä kuussa, on erittäin poikkeuksellinen tilanne. Koskaan ei saa käydä niin, että useampana kuukautena peräjälkeen melkein kaikki menee, silloin tulo ja menot eivät ole tasapainossa, ja elämään on pakko tehdä isoja muutoksia. Sitten sen tiukan paikan tullen voi käyttää niitä säästöjä. Kaurapuuron syönti ja säästökuuri aloitetaan jo silloin, kun näyttää siltä, että tässä kuussa säästöön jäävä summa on pienempi kuin edellisessä kuussa. Suomessa julkisen puolen sairaalakulut ovat todella pienet, joten sen ei pitäisi kaataa taloutta keneltäkään sellaiselta, joka siihen asti on laittanut joka kuukausi rahaa sivuun pahan päivän varalle.

Järkevä ihminen elää siten, että selviää säästöillään ainakin puoli vuotta, vaikka tulot loppuisivat seinään. Jos tämä ei onnistu, on joko pienennettävä menoja, tai suurennettava tuloja.

Onpa ihanaa huomata, kuinka kaikkitietäväistä porukkaa netti on pullollaan. Kerronpa sitten mistä luottokorttivelkani on peräisin: Sain ampiaisen pistosta allergisen reaktion. Hyvä kun ehdin soittaa apua ennen kuin taju meni ja olisin luultavasti kuollut. Nyt henki ja terveys säilyi, mutta yllättävän ja äkillisen toimintakyvyn menetyksen seurauksena oli melkein kymppitonnin vahingot, joita vakuutus ei korvannut. Siihen meni kaikki säästöt ja loppu hoitui luottokorteilla. t. ap, suht pienipalkkaisia töitä tehnyt parikymppinen jolla ei ole ollut mitään mahdollisuutta kerätä muhkeita säästöjä pahan päivän varalle

Onpa ihanaa huomata, kuinka kaikkitietäväistä porukkaa netti on pullollaan. Kerronpa sitten mistä luottokorttivelkani on peräisin: Sain ampiaisen pistosta allergisen reaktion. Hyvä kun ehdin soittaa apua ennen kuin taju meni ja olisin luultavasti kuollut. Nyt henki ja terveys säilyi, mutta yllättävän ja äkillisen toimintakyvyn menetyksen seurauksena oli melkein kymppitonnin vahingot, joita vakuutus ei korvannut. Siihen meni kaikki säästöt ja loppu hoitui luottokorteilla. t. ap, suht pienipalkkaisia töitä tehnyt parikymppinen jolla ei ole ollut mitään mahdollisuutta kerätä muhkeita säästöjä pahan päivän varalle
Miten siitä kymppitonnin vahingot syntyivät? Tilasit yksityisen helikopterin, kun julkinen terveydenhoito ei miellyttänyt?

Sulla ei ilmeisesti oo mitään käsitystä siitä, kuinka paljon luottohäiriömerkintä vaikuttaa elämään! Siinä ei paljon yks koulutus paina, kun elämä on jo muutenkin hankalaa. Otahan selvää vähän asioista. Joku luottohäiriömerkintäinen vois kertoilla tähän ketjuun vähän tosiasioita...

Mula ei ole vaikuttanut vielä mitenkään. Vuosia sitten merkintä ja pian poistunee, kaikki maksettu. Puhelin oli ja netti ennestään ja henkivakuutus. Työpaikka oli, uuden asunnon hommasin ja sain, tosin kunnalta, en yksityiseltä. Lainaakin sain hätätilassa kun todistin että velat maksettu. Ei se elämää tuhoa.

Miten siitä kymppitonnin vahingot syntyivät? Tilasit yksityisen helikopterin, kun julkinen terveydenhoito ei miellyttänyt?

Vahinkoja voi aiheutua muullekin kuin ihmiselle itselleen. Niin muille ihmisille, eläimille kuin omaisuudellekin. Tiesitkö muuten, että esim. laajaan kotivakuutukseen liittyvä vastuuvakuutus ei korvaa mitään jos saa vaikka suihkussa sairauskohtauksen ja vesivahinko leviää naapuriin asti? Vastuuvakuutus kun edellyttää vakuutettavalta moitittavaa toimintaa, eikä sairauskohtausta lasketa sellaiseksi.

Tulot ja menot pitääkin järjestää siten, että AINA jää rahaa säästöön. Että jo se, ettei rahaa jää säästöön tässä kuussa, on erittäin poikkeuksellinen tilanne. Koskaan ei saa käydä niin, että useampana kuukautena peräjälkeen melkein kaikki menee, silloin tulo ja menot eivät ole tasapainossa, ja elämään on pakko tehdä isoja muutoksia. Sitten sen tiukan paikan tullen voi käyttää niitä säästöjä. Kaurapuuron syönti ja säästökuuri aloitetaan jo silloin, kun näyttää siltä, että tässä kuussa säästöön jäävä summa on pienempi kuin edellisessä kuussa. Suomessa julkisen puolen sairaalakulut ovat todella pienet, joten sen ei pitäisi kaataa taloutta keneltäkään sellaiselta, joka siihen asti on laittanut joka kuukausi rahaa sivuun pahan päivän varalle.

Järkevä ihminen elää siten, että selviää säästöillään ainakin puoli vuotta, vaikka tulot loppuisivat seinään. Jos tämä ei onnistu, on joko pienennettävä menoja, tai suurennettava tuloja.

Jotain rajaa nyt hei tohon moralisointiin... Ajat on sellaisia, että niitä hyväpalkkaisia kokopäivätöitä ei nyt vaan millään riitä kaikille halukkaille, ei edes koulutetuille. Moni joutuu tyytymään pelkkiin osa-aikatöihin, joiden tuntipalkka voi olla tosi pieni. Esim. itse valmistuin yliopistosta pari vuotta sitten enkä ole löytänyt sen jälkeen muita töitä kuin osa-aikaista siivousta (palkka 9,83 €/h) ja järkkärikeikkoja (palkka yleensä 8,25-9 €/h, joillain yksittäisillä keikoilla "jopa" 10,68 €/h ja yleensä mistään lisistä ei ole puhettakaan). Bonuksena joudun maksamaan itse järkkärin työssä tarvittavat vaatteet, varusteet, koulutukset yms. joten niistä hommista ei paljon käteen jää. Joudunkin usein nostamaan toimeentulotukea. Milläs kuvittelet että saisin säästöön puolen vuoden elämiseen vaadittavat rahat, kun yleensä melkein kaikki menee vaikka kuinka söisin sitä kaurapuuroa? Ne vähätkin säästöt kuluu helposti sitten kun tulee jotain yllättävää.

Ottikohan ap laskelmissaan huomioon, että jos ne tulot pienenee, niin ulosoton määräkin pienenee? Kai siinä ulosotossakin on jotkut suojaosuudet?

Tulitko itse ajatelleeksi, mikä se suojaosuus tarkalleen ottaen on? Sehän ei määrää muuta kuin sen kuinka paljon velalliselta saa viedä rahoja "väkisin". Maksuhäiriömerkinnän voi saada, vaikka lyhentäisi velkoja koko ajan.

Sori mutta vähän liian paksua, ei mee läpi. Ampiaisen pistosta luottotietojen menetys, jep. Et vaikuta kovin rehelliseltä tekstiesi perusteella, toivon niiden perusteella ettet pääsisi poliisikouluun.

Sori mutta vähän liian paksua, ei mee läpi. Ampiaisen pistosta luottotietojen menetys, jep. Et vaikuta kovin rehelliseltä tekstiesi perusteella, toivon niiden perusteella ettet pääsisi poliisikouluun.
Joo, kuulostaa kovasti siltä, että jokin koira tuohon on haudattuna, etenkin kun ap noin kiertää ja kaartaa asiaa. Edelleen, miten se ampiaisen pisto aiheutti 10 000 euron kulut, olisi mukava tietää, kun ap selvästi välttelee kertomasta koko totuutta.

Itse olen IT-alalla, ja ihan jokainen työpaikka on vaatinut poliisin taustaselvityksen, ja osa myös luottotietojen tarkistuksen, koska niissä olen työskennellyt rahaa käsittelevien järjestelmien kanssa. Olisivat jääneet nekin työt saamatta, jos olisin hölmöillyt nuoruudessani.[/QUOTE]
Mulla on luottotiedot menneet ja työsketelen myös IT-alalla ja olen myös tekemisissä rahaa käsittelevien järjestelmien kanssa. MUTTA ei se tarkoita että olisin joku rikollinen ja jättäisin työni tekemättä! Luottotiedoton ja rikollinen on kaksi täysin eri asiaa.

Osaisiko joku vastata kysymykseen: Pääseekö luottotiedoton Polamkiin? Olen itse haaveillut pienen aikuisikäni sekä poliisin että rikosseuraamusalan työstä, mutta olen menettänyt luottotietoni. Osa velasta on jo maksettu, mutta loppujen maksamiseen menee vielä vuosia. Hinku kouluun on nyt ja heti. Joten suora kysymys! Jos haen nyt polamkiin, pomppaanko pois luottotiedottomuuden vuoksi?

Yhteistyössä