V
vierailija
Vieras
Mutta se raha-asioiden sössiminen kertoo siitä, että elämä ei ole hallinnassa, ja/tai asioiden hoito ajallaan ei kiinnosta. Ei turvallisuusalalle (tai monelle muullekaan alalle) oteta ihmisiä, joiden elämänhallinta ei ole kunnossa. Sossun asiakkaat myöskään eivät loista sillä vastuuntuntoisuudella, mitä turvallisuusalalla tarvitaan. Tässä yhteiskunnassa odotetaan, että normaali ihminen tulee toimeen omillaan ja huolehtii asioistaan niin, ettei maksuhäiriöitä tule. Se, että yhteiskunta joutuu ottamaan vastuuta ihmisen elämästä, kertoo, ettei ihminen kykene ottamaan vastuuta, ei elämästään, ei työstään, ei juuri mistään. Ja tällaisia maksuhäiriömerkintöjä käytetään sinua vastaan vuosikausia, ihan vain siksi, etteivät muut ihmiset halua olla tekemisissä sellaisten kanssa, jotka eivät kunnioita tekemiään (maksu)sopimuksia.No minä sanon sitten: Eihän ap ole kertonut ottaneensa huoletta luottoja ja jättävänsä niitä maksamatta kun ei vaan huvita. Suomi on hyvinvointivaltio, jossa myös ulosoton asiakkailla on oikeus kohtuulliseen elintasoon! Täällä kenenkään ei tarvitse kiristää vyötä äärimmilleen vain siksi että on sössinyt raha-asiansa. Ja niin kuin aina, tälläkin asialla on 2 puolta: Luotonantoon liittyy riskinsä, ja mikä on luottokorttiyhtiön vastuu siitä keille ne myöntää luottoa ja minkä verran?
Itse olen IT-alalla, ja ihan jokainen työpaikka on vaatinut poliisin taustaselvityksen, ja osa myös luottotietojen tarkistuksen, koska niissä olen työskennellyt rahaa käsittelevien järjestelmien kanssa. Olisivat jääneet nekin työt saamatta, jos olisin hölmöillyt nuoruudessani.