Mitäs kerron 7-vuotiaalle pojalleni..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna

Vieras
Asia on näin, että minun veljeni, eli poikani eno on homo. Hän on asunut jo vuosia yhdessä "Pekkansa" kanssa. Eilen illalla tuli nukkumaan mennessä viesti, että toinen veljeni ja hänen vaimonsa ovat saaneet vauvan..siitäkös poika sitten intoutui hieman kyselemään.
Voiko eno ja Pekka saada vauvoja?" - ei voi.
"MIks ei?"- koska he ovat molemmat miehiä.
"Onko Pekka minun täti,koska se on enon vaimo?" -ei, hän on Pekan puoliso.
"Pussaileeko eno ja Pekka niin kuin sinä ja iskä?" -kyllä varmaankin..

ja tätä rataa..kysely tulva vaan kesti ja kesti.Yritin vastailla,mutta mitä oikeasti voi kertoa 7-vuotiaalle, jota asia selvästi kiinnostaa.Yritin jo kertoa, että aina pariskunnalla ei tarkoiteta, että on mies ja nainen.Vaan voi olla mies ja mies, nainen ja nainen.POjan hyvin epäuskoinen ilme sai minut miettimään miten kertoisin asiasta enemmän.Poika tulee kohta koulusta ja taitaa olla uusi kysymystulva tulossa--sitä odotellessa...

Kerrot vain ihan perusjuttuja että rakastaa voi myös samaa sukupuolta olevaa ihmistä ja silloin perheessä on kaksi isää tai kaksi äitiä (tai kaksi miestä ja kaksi naista jollei oo lapsia). Eiköhän sillä rehellisyydellä pääse melko pitkälle, eihän tuossa asiassa mitään kiusallista ole:)

:) Tsemppiä!
Lapset ne keksii kysymyksiä. Meillä vanhempi vasta 2v7kk mutta osaa sekin kysellä jo asioista, joista en tiennyt vielä 2-vuotiaan tietävänkään. Ei kai siinä auta muu kun jatkaa samaanmalliin...että Pekka on enon puoliso, jotka elävät ja ovat yhdessä pariskuntana...ei kai se kauaa jaksa kysellä, jos ei ymmärrä asiaa :)

Vastaa rehellisesti. Muistan ikäni kun lapsuudessani kaverini äiti kertoi meille, että "homot ja lesbot on sairaita"! Vielä tänäkin päivänä mietin miksi ihmeessä aikuinen ihminen valehteli meille lapsille tuollaista. Se vääristi pitkään omaa maailman kuvaani.

Meillä tämä on hyvinkin arkipäiväinen asia ja lapset suhtautuvat varsin luontevasti, koska asiassa ei ole koskaan ollut mitään outoa. On puhuttu siitä, että ihan yhtä hyvin ja paljon voi kaksi naista tai kaksi miestä rakastaa toisiaan kuin nainen ja mieskin, että se on ihan yhtä hyvää ja tavallista rakkautta. Että samalla tavalla voi elää yhdessä ja naimisiin voi mennä -joskaan ei kirkossa. Vielä ei ole tullut tarvetta selittää, miten kaksi naista saa lapsia, mutta tarvittaessa siihenkin kyllä vastataan ikään sopivasti. Yleensäkin pyrin puhumaan lapsille rehellisesti ja selkeästi asioista etten aiheuttaisi mitään outoja salamyhkäisiä väärinkäsityksiä. Lapsi huomaa helposti, jos olet itse vaivautunut tai ennakkoluuloinen, siten ne asenteet siirtyvät vanhemmilta lapsille. Jos pystyt itse suhtautumaan asiaan luontevasti, se muodostuu lapsellekin luontevaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
Meillä tämä on hyvinkin arkipäiväinen asia ja lapset suhtautuvat varsin luontevasti, koska asiassa ei ole koskaan ollut mitään outoa. On puhuttu siitä, että ihan yhtä hyvin ja paljon voi kaksi naista tai kaksi miestä rakastaa toisiaan kuin nainen ja mieskin, että se on ihan yhtä hyvää ja tavallista rakkautta. Että samalla tavalla voi elää yhdessä ja naimisiin voi mennä -joskaan ei kirkossa. Vielä ei ole tullut tarvetta selittää, miten kaksi naista saa lapsia, mutta tarvittaessa siihenkin kyllä vastataan ikään sopivasti. Yleensäkin pyrin puhumaan lapsille rehellisesti ja selkeästi asioista etten aiheuttaisi mitään outoja salamyhkäisiä väärinkäsityksiä. Lapsi huomaa helposti, jos olet itse vaivautunut tai ennakkoluuloinen, siten ne asenteet siirtyvät vanhemmilta lapsille. Jos pystyt itse suhtautumaan asiaan luontevasti, se muodostuu lapsellekin luontevaksi.

Suhtaudun itse mielestäni asiaan luontevasti ja veljeni on minulle todella rakas. jOtenkin ei vaan aiemmin ole lasten kanssa puhuttu asiasta,eivät ehkä ole osanneet kysyä ja itselle se on ollut niin selvä asia että ei ole ottanut sitä puheeksi.Poika tuli just kotiin.Sanoin, että välipalan jälkeen äiti haluaa hieman jutella.On vaan uskomattoman vaikeaa miettiä mitä vastaa pienelle ekaluokkalaiselle, juuri kun pitäisi tuo ikä osata ottaa asioissa huomioon.Soitin veljelle äsken.Hän lupasi, että jos poika haluaa kysellä,voi mennä käymään jonain päivänä veljen luona ja hän voi kertoa asioista enemmän.Poika tyyliin kyseli, että onko eno koskaan rakastanut ketään tätiä ja semmoisia.

Lapsille kannaatta yleensä vastata siihen, mitä kysyvät, niin lyhyesti ja selkeästi kuin mahdollista. Kysyvät kyllä lisää, jos haluavat. Usein selkeä vastaus riittää. Aikuisilla on tapana olla kiusaantuneempia kuin mitä ehkä tarvitsisi. Sitä kautta myös asenteet siirtyvät uusille sukupolville.

Musta on hienoa että poika kyselee SINULTA näitä asioita! Myös veljesi suhtautuminen on upeaa! Tottakai täytyy kertoa kun toista asiat kiinnostaa, asia kun on kuitenkin sellainen että varmasti aiheuttaa hämmennystä pienessä päässä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja emppuliira:
Kerrot vain ihan perusjuttuja että rakastaa voi myös samaa sukupuolta olevaa ihmistä ja silloin perheessä on kaksi isää tai kaksi äitiä (tai kaksi miestä ja kaksi naista jollei oo lapsia). Eiköhän sillä rehellisyydellä pääse melko pitkälle, eihän tuossa asiassa mitään kiusallista ole:)

Samaa ehdottaisin minäkin. Meilläkin sukulaisissa miespari, tulevat yhdessä synttäreille ym sukujuhliin, eikä se ole lapsistamme mitenkään kummallista, kun me aikuiset käyttäydymme luontevasti ja vastaamme kysymyksiin asiallisesti.

Lapsille olemme kertoneet, etteivät he voi saada omaa vauvaa (kuten eivät jotkut muutkaan parit), eivätkä sellaista voi adoptoidakaan, eidän täytyy vain nauttia muiden lapsista.

Yhteistyössä