Mitäs mieltä olette tästä??

"jaa"
En jaksanut lukea ihan kokonaan, mutta olen kyllä hyvin pitkälle samaa mieltä. Tiedän että mun ei pitäis tätä sanoa ja en ehkä voi tulla lukemaan enään myöhemmin kommentteja, mutta oikeasti uskon että paras paikka pienelle lapselle on kotona äidin kanssa. Enkä ehkä laittaisi tuota rajaa tuohon 3 vuoteenkaan jos on kysymys koko päivästä.
 
ja ainakin yli puolet euroopan väestöstä on häiriintyneitä kun on laitettu päiväkotiin alle 3-vuotiaina. Niin varmaan. Kyllä varmasti kotona on paras, mutta ei todellakaan aina ja aina se ei ole mahdollista.
Niinhän ne laittaa mutta eivät 5 päivänä viikossa 9-10 tunniksi. keskiverto keskieurooppalainen pienten lasten äiti käy töissä 3 päivänä viikossa 5-6tuntia/päivä. Mun mielestä on aika paljon eroa sillä onko pieni lapsi hoidossa parina tai kolmena päivänä viikossa muutaman tunnin vaiko joka arkipäivä 9 tai jopa 10 tuntia. Mun mielestä Suomen tilannetta ei voi verrata keski- ja eteläeuroopan maihin koska työkulttuuri on niin erilainen.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
Mä vaan mietin, mitenköhän tämä yhteiskunta toimisi, jos kaikki alle 3-vuotiaiden äidit jäisi kotiin. Siis ihan kaikki. Mistä saisi työvoimaa tilalle, varsinkin hoitoalalle ja muillekin naisvaltaisille aloille? Pulaa työntekijöistä on muutenkin.

Muuten olen samaa mieltä, että tottakai pienen lapsen paras paikka on kotona. Tosin mielestäni isä voi olla ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tehimiini
[QUOTE="vieras";25035050]Mä vaan mietin, mitenköhän tämä yhteiskunta toimisi, jos kaikki alle 3-vuotiaiden äidit jäisi kotiin. Siis ihan kaikki. Mistä saisi työvoimaa tilalle, varsinkin hoitoalalle ja muillekin naisvaltaisille aloille? Pulaa työntekijöistä on muutenkin.

Muuten olen samaa mieltä, että tottakai pienen lapsen paras paikka on kotona. Tosin mielestäni isä voi olla ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin.[/QUOTE]

Enpä tiiä joo.

Sitä mäkin ihmettelen että miksi isä ei kelpaisi kotiin hoitamaan??
 
..
Mä olisin ihan mielelläni lapsen kanssa kolme vuotta kotona jos siihen ois ollut taloudellisesti mahdollisuus. Eipä ollut. Laitoin lapsen 11kk:n iässä hoitoon. JOS tämä nyt olisi joku absoluuttinen totuus, niin luulis valtion tukevan sitten kotihoitoa huomattavasti paremmin ja suurimman osan väestöstä olevan pahasti häiriintyneitä.
 
Eiköhän tästä oo ollu ketjuja jo ihan tarpeeksi...

Alle 3-vuotiaan paikka on mun mielestäni kotona, mutta kyllä se isäkin käy ;)
Olen samaa mieltä.


Jos Suomessa olisi parempi tasoista tuo päivähoito, ja joustavampi työelämä pienten lasten vanhemmilla, olisin vähemmän jyrkkä tässä asiassa. Mutta kun ryhmäkoot on isoja, hoitajia liian vähän ja he vaihtuvat jatkuvasti, tilat pienet ja parhaimmassa tapauksessa vielä homeessa niin hyvin menee. Ja se ruokakin on aika huonotasoista :vampire:
 
Mä olisin ihan mielelläni lapsen kanssa kolme vuotta kotona jos siihen ois ollut taloudellisesti mahdollisuus. Eipä ollut. Laitoin lapsen 11kk:n iässä hoitoon. JOS tämä nyt olisi joku absoluuttinen totuus, niin luulis valtion tukevan sitten kotihoitoa huomattavasti paremmin ja suurimman osan väestöstä olevan pahasti häiriintyneitä.
No lasten pahoinvointihan on koko ajan ollu kasvusuunnassa eikä loppua näy. Jostain luin että 25 prosenttia lapsista on psykiatrisen hoidon tarpeessa suomessa. masentuneita ja itsetuhoisia lapsia on enemmän kuin koskaan ennen, samoin levottomia ja keskittymiskyvyttömiä lapsia. Humalahakuinen juominen on täällä alaikäisten keskuudessa niin suurta että keskieurooppalaiset pyörittelee silmiään asialle. Mistä nämä voi johtua? En siis tarkoita että olis varhaisen hoitoon laittamisen syytä mutta siis ihan ajatuksena heitän ilmaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tanjuska<3
Äiti ei ole pyhä lehmä, joka on ainut ja oikea hoitaja lapselle. Toiset lapset menee 10kk iässä hoitoon, toiset lähtee kotoa vasta eskariin/kouluun. Täyspäisiä ja vähemmän täyspäisiä löytynee molemmista ryhmistä, ja niiden välimuodoista. Uskon kyllä vahvasti, että muut seikat vaikuttaa paljon enemmän lapsen kiintymys/turvallisuus yms. hommiin, kuin se, missä ja kenen kanssa lapset on päivät hoidossa.
 
No lasten pahoinvointihan on koko ajan ollu kasvusuunnassa eikä loppua näy. Jostain luin että 25 prosenttia lapsista on psykiatrisen hoidon tarpeessa suomessa. masentuneita ja itsetuhoisia lapsia on enemmän kuin koskaan ennen, samoin levottomia ja keskittymiskyvyttömiä lapsia. Humalahakuinen juominen on täällä alaikäisten keskuudessa niin suurta että keskieurooppalaiset pyörittelee silmiään asialle. Mistä nämä voi johtua? En siis tarkoita että yksinomaan olis varhaisen hoitoon laittamisen syytä mutta siis ihan ajatuksena heitän ilmaan.
Se, että lapset voi paskasti, johtuu siitä, että vanhemmilla ei ole aikaa/kiinnostusta/jaksamista/käsitystä siitä, kuinka olla vanhempia. Hoitopaikan kanssa tuolla on tuskin mitään tekemistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25035211:
Se, että lapset voi paskasti, johtuu siitä, että vanhemmilla ei ole aikaa/kiinnostusta/jaksamista/käsitystä siitä, kuinka olla vanhempia. Hoitopaikan kanssa tuolla on tuskin mitään tekemistä.
Erikoista syyttää hoitopaikasta lasten huonoa oloa ja jättää yhtälöstä rajussa kasvussa oleva syrjäytyminen, päihteet, vanhempien mt-ongelmat ja köyhyyden mukanaan tuomat vaikeudet (muutamia mainitakseni) pois.
 
Erikoista syyttää hoitopaikasta lasten huonoa oloa ja jättää yhtälöstä rajussa kasvussa oleva syrjäytyminen, päihteet, vanhempien mt-ongelmat ja köyhyyden mukanaan tuomat vaikeudet (muutamia mainitakseni) pois.
Kyllä...Ja entä se oma vastuu, vastuu siitä, minkalaiseksi sen pilttinsä kasvattaa..Jessus, että mua sieppaa, kun koulun/hoitopaikan pitäis tehdä milloin mitäkin lasten eteen, siis sellaisia juttuja, jotka kuuluu lasten vanhemmille. Ei koulu tai hoitopaikka ole niiden lasten pääasiallinen kasvattaja, hyvä lisä tokikin, mutta kai meidän vanhempienkin pitäis jotain tehdä lastemme eteen? Eihän me niitä lapsia oo koulua/hoitopaikkaa varten synnytetty/hankittu? Tai ainakaan mä en oo niin tehny.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
No lasten pahoinvointihan on koko ajan ollu kasvusuunnassa eikä loppua näy. Jostain luin että 25 prosenttia lapsista on psykiatrisen hoidon tarpeessa suomessa. masentuneita ja itsetuhoisia lapsia on enemmän kuin koskaan ennen, samoin levottomia ja keskittymiskyvyttömiä lapsia. Humalahakuinen juominen on täällä alaikäisten keskuudessa niin suurta että keskieurooppalaiset pyörittelee silmiään asialle. Mistä nämä voi johtua? En siis tarkoita että yksinomaan olis varhaisen hoitoon laittamisen syytä mutta siis ihan ajatuksena heitän ilmaan.
tämä johtuu ihan siitä, että suomessa ei saa olla vanhempi ja aina syyllistetään IHAN kaikesta. Jos teet niin tai näin niin aina on väärin. Vanhempia pelotellaan milloin lastensuojeluviranomaisilla ja milloin millakin. Aikuiset eivät uskalla olla aikuisia, koska jo naapuri vahtii korva seinässä mitä naapurissa tapahtuu kun äiti korotti ääntään. Annetaan siis lasten kasvaa pellossa -> lapset voivat pahoin kun ei ole rajoja! Vanhemmat voi huonosti kun on työelämän paineet ja lapset mahdottomia ja kurittomia. Ei tuohon paljon auta 3 vuoden kotona olemiset, joillakin voi jopa pahentaa asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25035256:
Kyllä...Ja entä se oma vastuu, vastuu siitä, minkalaiseksi sen pilttinsä kasvattaa.
Vaikea on lasta kasvattaa kun ei osaa edes omista asioistaan huolehtia..ei ole kykyä tai halua kantaa vastuuta omasta elämästään ja vaikuttaa itse aktiivisesta sen laatuun, syytetään muita (kela, sossu, poliisi jne) kun oma elämä ei ole samanlaista kuin saippuasarjoissa.
 

Yhteistyössä