Mitäs mieltä olet hoitajien lakosta?

äiti täälläkin
Toisena hoitajana vastaan tietty, että oikeutettua on. Olen tosin jo kerran lakossa ollut, että suuriin korotuksiin en jaksa uskoa, ennen kuin rahat näkyy tilillä.
 
vieras
Sen kun meette vaan. Muutaman lakon istuneena olen kyllä sitä mieltä että MIKÄÄN palkankorotus ei korvaa sitä ansiomenetystä minkä lakon aikana menettää. Tietty hoitsuilla on eri asia kun tekevät lakonkin aikana palkkatyötä.
 
jepu
kyllähän ne palkat hoitoalalla persiistä vastuuseen nähden on mutta valitettavasti kun lakiin on räntätty nuo määräykset niistä... oliko ne suojatöitä nimeltään niin eihän se hoitsujen lakko ketään tapa joten eihän se lakko mitään auta... valitettavasti suomessa on arvokkaampaa hoitaa paperikonetta kuin ihmistä...
 
WTF
ANTEEKSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei ole oikein... Palkkaa on luvattu korottaa. Ei se kuitenkaan mikään pieni korotus ole?
Milloin on viimeksi ollut korotus, kuinka paljon ja milloin viimeksi hoitajat lakkoilivat??
 
hölmön homma
En ymmärrä miksi Tehy haluaa lakkoon - haluaako hoitajat ihan oikeasti lakkoilla vai mikä on jäsenistön kanta todella?

Kunta-alalle ja hoitajille oli jo neuvoteltu aivan huikeat palkankorotukset, Super ne hyväksyi. 12 % palkankorotus oli jo aivan mieletön, minä en ymmärrä miksi sitä ei sairaanhoitajat hyväksyneet???!! MInusta lakko on typerä.
En usko, että saavutatte tällä yhtään mitään niin paljon, että kannattaa lakkoilla, siis lakon aiheuttamiin menetyksiin nähden, tuskin saatte niin hyviä korotuksia. Ettei vaan kävisi kuin palomiesten lakolle aikoinaan? Meni reisille.
Eikä se v. 95 lakko vai milloin se olikaan, tuonut kovin kummosia palkan korotuksia hoitajille, lakkokassa vaan hupeni.

Nyt tuntuu että Tehy haluaa vain olla hankala, "näyttää että kyllä me naisetkin osataan lakkoilla " ja haetaan sitten jotain samantyyppistä korotusta ja lakkouhkaa ja rettelöintimentaliteettia kuin niillä paperikone-miehilläkin on.. ?

Super oli fiksu, hyväksyi aivan mielettömän hyvän palkankorotustarjouksen.

Ja muuten: millä rahalla nämä hoitajien palkat maksetaan?? Kas, korottamalla veroja, korottamalla hammashoito- terv.keskus- sairaala- ja poliklinikkamaksuja. !!
 
mun mielestä lakko on äärimmäinen keino, mutta itsepähän palkankorotusten lupailijat tätä kerjäsivät. Muistaakseni vaaleissa luvattiin 500 e:n palkankorotusta...nyt vasta vajaa 200 tarjottu. Tosin, lakossa menettää paljon mutta toivottavasti saakin paljon. Tarkoitan uusia nuoria alalle pyrkijöitä. Kummallisesti tilastoja katsotaan, että alalle on pyrkijöitä (siis päättäjät) mutta kuitenkaan ei ole työntekijöitä. Kas, kun hakeutuvat muualle töihin. Ei noin kansanedustajat kyllä mitään tajua..(jupinaa, napinaa... :headwall: ) Lähihoitaja itsekin, Superista
 
Tällä koitetaan nyt toden teolla korjata hoitoalan palkkojen jälkeenjääneisyyttä. Joka vuosi ennen vaaleja on hoitajille luvattu korotuksia...ei ole tullut.Minusta on ihan oikein, että nyt liitot ottavat kantaa, jota olisi pitänyt ottaa ajat sitten. Minustakin vajaa 200 e korotus on hyvä, mutta jos on luvattu tuplaten. Mielestäni pitää pystyä lunastamaan lupauksensa. Sillähän ne sinne Arkadian mäelle pääsevät, lupauksilla...
 
en tue
Alkuperäinen kirjoittaja Udenforstående:
ANTEEKSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei ole oikein... Palkkaa on luvattu korottaa. Ei se kuitenkaan mikään pieni korotus ole?
Milloin on viimeksi ollut korotus, kuinka paljon ja milloin viimeksi hoitajat lakkoilivat??
Samaa mieltä.

Älyttömiä korotuksia vaativat KERRALLA. Ei semmoiset ole tässä oikeassa maailmassa mahdollisia. :) Eikä minusta kuulosta hyvältä, että Tehyn mielestä valtion pitää vaan jättää valtionlainaa lyhentämättä, jotta voidaan maksaa noi jättisuuret korotukset, mitä vaativat. :kieh: ...voiko ahneempaa olla enää?
 
Olisi todella hyvä jos hoitajat saisivat enemmän,mutten valitettavasti usko lakon muuttavan tilannetta.
Kun mistään palkkakuopasta ei kerralla nousta on ehkä parempi ottaa vastaan kuitenkin kohtuullinen korotus.
 
vieras
Tehyn valtuusto hylkäsi työnantajan esityksen yksimielisesti: Ei korjaa hoitoalan palkkakuoppaa eikä auta työvoimapulaan

29.9.2007

Tehyn valtuusto hylkäsi tänään kokouksessaan yksimielisesti kuntatyönantajan sopimusesityksen. Kunnallisen työmarkkinalaitoksen uusi tarjous ei valtuuston mielestä tuonut oleellista uutta aiempaan esitykseen. Sen taso pitää kyllä kunta-alan mukana yleisessä palkkakehityksessä, mutta ei ratkaise keskeistä ongelmaa, hoitoalan palkkojen tasokorotuksen tarvetta.

Uuden tarjouksenkin samapalkkaisuuserä olisi tuonut tehyläisille tasokorotusta vain yhteensä n. 50 ? kuukaudessa. Kertaluontoinen 270 euron jouluraha ei vaikuta perusongelmaan, palkkojen jälkeenjääneisyyteen.

Kaikkiaan esitys olisi tuonut sairaanhoitajan peruspalkkaan vajaan 220 euron korotuksen ja lähihoitajalle 185 euron korotuksen noin 2,5 vuoden aikana. Sopimuskorotusten jälkeen esimerkiksi sairaanhoitajan lähtöpalkka olisi noussut 1 940 euroon. Se on yhä alle kunta-alan nykyisen peruspalkkojen keskiarvon.

- Nyt käydään liittokierrosta ja silti hoitoalan ongelmien korjaaminen on aivan kesken. Niiden korjaaminen ei ole ollut mahdollista tupoissakaan. Neuvottelujärjestelmä ei toimi. Se antaa työnantajalle mahdollisuuden peluuttaa järjestöjä toisiaan vastaan. Samalla se estää kuntien perustehtäviin liittyvien polttavimpien ongelmien ratkaisun, sanoo Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola.

-Matalasuhdanteessa meille sanotaan, että hoitajien palkkaremonttiin ei ole rahaa. Nyt julkinen talous on huippukunnossa ja rahaa on. Tehyn valtuuston viesti on selkeä. Nyt on oikea aika korjata hoitoalan palkkojen jälkeenjääneisyys. Haluamme suomalaiselta yhteiskunnalta saman vastauksen. Kysymys on tahdosta.

Työpaikkojen arkitodellisuus kertoo, että terveys- ja sosiaalipalvelut ovat kriisiytymässä, ellei keskeistä vetovoimatekijää, palkkaa korjata kunnon tasokorotuksella. Lisää hoitajia ei muuten enää saada. Myös maan hallitus on lupauksin ja ohjelmassaan sitoutunut varmistamaan osaavan työvoiman sosiaali- ja terveysalalla ja parantamaan palkkakilpailukykyä.

Hallitus esittää nyt julkisuudessa, että kunta-alan ratkaisu täyttäisi hallitusohjelman kirjaukset ja olisi nimenomaan matalapalkkaisten koulutettujen naisten kannalta poikkeuksellisen hyvä. Näin ei ole. Samapalkkaisuuserää jaettaessa ei ole ollenkaan otettu huomioon palkkatasoa. Erä kohdentuu vain koulutuksen ja naisvaltaisuuden mukaan. Näin sen euromääräinen suuruus kohtelee hoitohenkilöstöä epäoikeudenmukaisesti, kritisoi Laitinen-Pesola.

-Hoitajat - alipalkatut, koulutetut naiset, joiden työnä on hoitaa sairaita, vanhuksia ja lapsia ja samalla mahdollistaa muun yhteiskunnan toiminta - ajavat nyt määrätietoisesti tavoitteitaan. 2000-luvun Suomessa tasavertaiset, hyvät terveys- ja sosiaalipalvelut ja miesten ja naisten välinen tasa-arvo ovat yhteisen arvopohjamme perustaa. Vetoan sekä kuntatyönantajaan että poliittiseen päättäjään. Kuntatyönantajan pitää työmarkkinaosapuolena nähdä toimintansa yhteys kuntien arkeen ja kuntalaisten kannalta keskeisten palveluiden turvaamiseen. Myös poliittisen päättäjän tulee toteuttaa paitsi kansalaisten myös oma vaalien yhteydessä ilmaistu tahto turvata ihmisten hoito, sanoo Laitinen-Pesola.

Lisätietoja:

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola, puh. 09-5422 7012

http://www.tehy.fi/?x1536574=13176207
 
No enpähän minäkään usko että palkkoja enempää nostetaan kun mitä nyt on luvattu.Mutta totuus on että palkkoja olis jo aikoja sitten pitänyt nostaa ja kunnolla.Ei tälle alalle enään oikein tulijoita ole ja työvoimapula on kohta hirmunen. :headwall: :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
iltasanomat lupasi 500 euroa, ei yksikään hallituspuolue.. lopettakaa tuo höpinä jo.
Paljonko ne hallituspuolueet sitten lupasivat? Vai lupasivatko edes sittenkään yhtään mitään. Hmmm..

Lupasivat mitä lupasivat.Totuus nyt on kuitenkin että hoitajien palkat on alhaiset ja korotusta tarvitaan.
 
WTF
Mä en kyl ole sitä mieltä, että hoitajilla olis huonot palkat. Miettikääs 2000?=n. 12000 mummon markkaa! Onko siis pieni? EI!!! Jos nyt heille luvataan yli 250? kk korotusta, sehän on ihan hemmetisti, neljännes mun koko kk palkasta! Oikeesti hoitajat, eikö kannattaisi pestata lisää hoitajia, kuin lisää palkkaa? Tuota mieltä olen ollut koko ajan!! Jos jo nyt on henkilökuntaa liian vähän, mitä luulette sen olevan palkankorotuksen jälkeen? Takuu varmasti henkilökuntaa vähennetään!
 
Vieras
Mun mielstä minipalkat tällä alalla on aivan naurettavan pieniä. Tietysti kaikki kunnat ei maksa minimiä eli on vähän kuntakohtaisia. Juuri oli yksi paikka haettavana missä peruspalkka olis ollu 1587euroa ja kyse lähihoitajan paikasta.
 
NIINNII
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mun mielstä minipalkat tällä alalla on aivan naurettavan pieniä. Tietysti kaikki kunnat ei maksa minimiä eli on vähän kuntakohtaisia. Juuri oli yksi paikka haettavana missä peruspalkka olis ollu 1587euroa ja kyse lähihoitajan paikasta.
JOO JA TOHON LISÄT PÄÄLLE.
 
Olen ex-hoitaja. Silloin kun olin alalla 3,5 vuoden koulutuksen jälkeen palkka oli reilusti alle 1800 euroa. Nyt atk-hommissa, 4 kuukauden koulutuksen + työssäoppimisen jälkeen palkka 2700 euroa... Joten hoitajat tosiaan ansaitsisivat enemmän liksaa... tai sitten voi vaihtaa alaa kuten minä tein. Helpompaa duunia tämä nykyinen on, sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Tavallaan siis kannatan lakkoa, mutta pahoin pelkään, että lakkoilu ei auta :(
 

Yhteistyössä