Mitä voisin tehdä enää jotta viihtyisin kotona?

vierailija
Onneksi sinulla on nyt kuitenkin katto pään päällä ja lämmintä etkä ole enää asunnoton. Ole siitäkin iloinen ja kiitollinen. :)

Mörköäidin kirjoituksissa oli kanssa paljon vinkkejä.
 
vierailija
Kyllä se riittää mutta kun käyn siellä vain nukkumassa kun en viihdy niin ei paljoa eroa siitä kun olin asunnoton. Silloinkin olin päivät ulkona ja yöt nukuin sisällä jossakin
No päivä kerrallaan sitten ja ole tosiaan kiitollinen asunnosta, se on sinun kotisi nyt. Et ole tässä maassa saati maailmassa ainoa, jolla on tai on ollut vaikeuksia. Selviät kyllä, usko itseesi.
 
vierailija
Aloittajalla on ihan samanlainen tilanne kuin mulla itselläni. Toisaalta on tässä miettinyt miksi liikaa tavaraa pitäisi haalia koko ajan. Toisaalta ymmärrän sinua niin hyvin koska itsellä ei kans ole tällä hetkellä paljoakaan tavaraa kotona. Olisi niin mukava sisustaa kotia omannäköiaeksi että...nyt olen viime syksystä asti alkanut toisaalta luopua ylimääräisistä tavaroista ja vaatteista. Tuskin paljon auttaa tätä maailman tilannetta mutta yritän....
 
Aloittajalla on ihan samanlainen tilanne kuin mulla itselläni. Toisaalta on tässä miettinyt miksi liikaa tavaraa pitäisi haalia koko ajan. Toisaalta ymmärrän sinua niin hyvin koska itsellä ei kans ole tällä hetkellä paljoakaan tavaraa kotona. Olisi niin mukava sisustaa kotia omannäköiaeksi että...nyt olen viime syksystä asti alkanut toisaalta luopua ylimääräisistä tavaroista ja vaatteista. Tuskin paljon auttaa tätä maailman tilannetta mutta yritän....
Minullahan on liian vähän, ei liikaa. Asunto on 37 neliön kokoinen ja keittiökin.erillisessä huoneessa niin se varsinainen huone sitten on avara ja isohko koska suuriosa neliöistä koostuu siitä yhdestä huoneesta. (Keittiö ja kylppäri siis pienet)
 
länsilapista
Rollossa ainaki SPR:n Kontissa on paljon edullisia huonekaluja ja sisustustekstiilejä yms. Jos en ihan väärin muista, niin niillä tais olla ilmanen kotiinkuljetuskin. En ihan Roissa asu, mutta käyn sillontällön. Voisin mahollisesti auttaa kuskaamisen yms. kanssa. Miten saisin sinuun yhteyttä? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Hyvä ohje.. mutta eikös kulmaraudatkin olleet yli kympin kpl? Ruuvitkin suht kalliita, ja vuokraisäntä on kieltänyt ruuvin laiton seiniin.
Vuokranantaja ei voi kieltää laittamasta seiniin ruuveja tai nauloja, joilla kiinnitetään tauluja tai vaikka tuossa kuvassa olevia hyllyjä. Ne kuuluvat normaaliin elämiseen ja niistä tulevat reiät seinässä ovat asunnon normaalia kulumista. Eri asia olisi, jos naulaisit seinät täyteen reikiä tms, se ei enää olisi ok.

Tässä linkkiä aiheeseen:
https://www.mtv.fi/teemasivut/naapurit/artikkelit/artikkeli/elaminen-saa-nakya-vuokra-asunnossa-jos-elat-normaalisti/5038116#gs.6xmE95w

Kyllähän ne kulmaraudat varmaan yli kympin maksavat, mutta kannattaa vertailla hintoja ja tarvittaessa koittaa vaikka vähän säästää niihin.

On tosi vaikea keksiä sellaisia ratkaisuja, joihin ei kuluisi yhtään rahaa. Mutta siihen voi vaikuttaa, onko se kuluva raha pieni vai iso.
 
vierailija
Vuokranantaja ei voi kieltää laittamasta seiniin ruuveja tai nauloja, joilla kiinnitetään tauluja tai vaikka tuossa kuvassa olevia hyllyjä. Ne kuuluvat normaaliin elämiseen ja niistä tulevat reiät seinässä ovat asunnon normaalia kulumista. Eri asia olisi, jos naulaisit seinät täyteen reikiä tms, se ei enää olisi ok.

Tässä linkkiä aiheeseen:
https://www.mtv.fi/teemasivut/naapurit/artikkelit/artikkeli/elaminen-saa-nakya-vuokra-asunnossa-jos-elat-normaalisti/5038116#gs.6xmE95w

Kyllähän ne kulmaraudat varmaan yli kympin maksavat, mutta kannattaa vertailla hintoja ja tarvittaessa koittaa vaikka vähän säästää niihin.

On tosi vaikea keksiä sellaisia ratkaisuja, joihin ei kuluisi yhtään rahaa. Mutta siihen voi vaikuttaa, onko se kuluva raha pieni vai iso.
Mm. opiskelija-asuntoloissa kyllä on kiellettyä.
 
vierailija
Hyi kamala, miten kiittämätön ihminen olet! Ei se ole yhteiskunnan asia ruokkia, kun toista ei kiinnosta työnteko! Mutta silti meillä on täällä niin hyvin asiat, että yhteiskunta maksaa elämisen, jos ei töitä löydy. Ole iloinen, kun me veronmaksajat mahdollistamme katon pääsi päälle.

Itse olen vuosia tehnyt niskalimassa töitä helvetin pienellä palkalla, kuukausittain verojen jälkeen käteen jäi 900-1200e, siitä kun miinustaa vuokran ja autokulut, bensat, ruuat ym. niin ei sillä paljoa juhlita. Silti olen pystynyt sisustamaan kotini mukavaksi.. Pikkuhiljaa. Niin pystyt sinäkin. Ei ne soskan tuet paljoa minun palkkaani ole pienemmät ja sinulle maksetaan vuokrakin erikseen. Sinulla tuskin on autoa, joten säästät siinäkin.

Facebook on täynnä ryhmiä, joissa ihmiset jakaa ilmaiseksi ja puoli ilmaiseksi tavaraa, jos olet valmis heittämään heille lantin/pari kuljetuksesta, niin eiköhän myyjä nakkaa ostamasi tavaran kotiovellesi. Kuulostat vain laiskalta, kun keksit jokaisen ihmisen vastaukseen vain tekosyitä. Mikä sua vaivaa?
 
vierailija
Ai, okei. No, pyydän anteeksi. Loppulause vain sai viestin tuntumaan keljuilulta.
Ei se haittaa. Jos olet Facebookissa niin mene siihen isoon KonMari ryhmään. "KonMari Suomi". Ne on ihan uskomattomia, jos mainitsee ettei ole paljon rahaa mutta haluaa sisustaa ja kertoo mistä päin on niin ihan oikeesti, sieltä alkaa tulla tavaraa enemmänkin kuin tarvii. On myös joku KonMari annetaan/ostetaan palsta mutta tuo perusryhmä on tosi aktiivinen.

Siellä nyt vaan puhutaan noin että jokin asia mikä tuottaa iloa "pirskahtelee" ja se säilytetään. Monet yrittää olla minimalisteja ja luopuu lähes kaikesta sillä ne asiat ei enää pirskahtele, kuten telkka, sohva, sänky jne. Nukutaan tyyliin tatamilla ja syödään tyhjässä olkkarissa bambumatolla :) Nämä ei tarvi niitä asioita mitä sä tarvit. Jos olisin sä niin yrittäisin edes.
 

Yhteistyössä