Mitä voisin tehdä enää jotta viihtyisin kotona?

vierailija
Mutta siis mihin sun rahat menee?
En mitenkään kettuile, mutta mitä muita laskuja sulla on vuokran jälkeen?
Täytyyhän sulle jäädä useampi satanen käteen?
Kun mä elin taannoin toimeentulotuella, niin kävin usein lähikaupungeissa ja yövyin hotellissa yötä. Sellaisen reissun jälkeen ei sitten ollutkaan rahaa mihinkään muuhun kuin minimi elämiseen.
Mutta se oli oma valinta.
Ilmeisesti sulla on kuitenkin jotain laskuja joita sossu/KELA ei pidä välttämättöminä?
 
vierailija
Pidät vaan ilmoituksia tavaroille voimassa ja niissä sen ettet pysty hakemaan. Kyllä niitä tuojiakin on mutta aikaa voi mennä. Ajan kanssa voit saadakin sisustettua asuntoasi mutta ei kaikki välttämättä heti tapahdu.
Kiertelet kirppareita, kierrätyskeskuksia yms niin niistä voi aina silloin tällöin löytyä jotain sellaista pientä juttua mitä pystyt itse kotiisi viemään.
Malttia vaan.
 
Mutta siis mihin sun rahat menee?
En mitenkään kettuile, mutta mitä muita laskuja sulla on vuokran jälkeen?
Täytyyhän sulle jäädä useampi satanen käteen?
Kun mä elin taannoin toimeentulotuella, niin kävin usein lähikaupungeissa ja yövyin hotellissa yötä. Sellaisen reissun jälkeen ei sitten ollutkaan rahaa mihinkään muuhun kuin minimi elämiseen.
Mutta se oli oma valinta.
Ilmeisesti sulla on kuitenkin jotain laskuja joita sossu/KELA ei pidä välttämättöminä?
Mun pitää itse maksaa vuokran loppuosa (136€) sitten 57€ menee vielä vuokranantajalle, sisältää vesimaksun, autopaikan (se on pakollinen vaikkei autoa olisi) ja syj-vuokra. (Älä kysy mikä se on, en muista) sitten tietenkin sähkölasku joka yleensä 28-30€ ja ulosottovelkojakin maksan yli 50€/kk (koska todellakin tahdon niistä eroon)
 
vierailija
Postaa tuo sama teksti Konmari ryhmään Facebookkiin ja ne täyttää parissa päivässä sun kodin kaikella ihan mahdollisella! Sanot vaan että tämä koti ei nyt pirskahtele niin sulle tuodaan kaikkea ovista ja ikkunoista!
 
Postaa tuo sama teksti Konmari ryhmään Facebookkiin ja ne täyttää parissa päivässä sun kodin kaikella ihan mahdollisella! Sanot vaan että tämä koti ei nyt pirskahtele niin sulle tuodaan kaikkea ovista ja ikkunoista!
Mä oletan että tää on v*ttuilua koska muuta et vissiin osaa, mut tahtoisitko itse liiemmin viettää aikaa asunnossa jossa kuiskauskin tuntuu kaikuvan ja näyttää vielä oikeasti siltä ettei siellä ketään asu vaan se kämppä on vaan hylätty ja pari kalustetta jätetty jälkeen?
 
vierailija
Mä oletan että tää on v*ttuilua koska muuta et vissiin osaa, mut tahtoisitko itse liiemmin viettää aikaa asunnossa jossa kuiskauskin tuntuu kaikuvan ja näyttää vielä oikeasti siltä ettei siellä ketään asu vaan se kämppä on vaan hylätty ja pari kalustetta jätetty jälkeen?

Miksi olet noin vihainen ja ilkeä? Minä olin samankaltaisessa tilanteessa ja saman kaupungin "marittajat" sisustivat kotini aivan uuteen uskoon. He luopuvat kaikesta mikä ei heitä miellytä ja sain telkkarin, sängyn, lipastoja, hyllyjä, verhoja, tauluja, petivaatteita, kirjoja, stereot... Ihan kaikkea ja ilmaiseksi sekä kotiin tuotuna tai pikku tavarat noudin itse.
 
vierailija
Mun pitää itse maksaa vuokran loppuosa (136€) sitten 57€ menee vielä vuokranantajalle, sisältää vesimaksun, autopaikan (se on pakollinen vaikkei autoa olisi) ja syj-vuokra. (Älä kysy mikä se on, en muista) sitten tietenkin sähkölasku joka yleensä 28-30€ ja ulosottovelkojakin maksan yli 50€/kk (koska todellakin tahdon niistä eroon)
Okei. Ton ulosottojutun ymmärrän. Sitä ei tietenkään missään huomioida. Mutta silti tuo 136e oma vastuu vuokrasta tuntuu oudolta.
Itse sain taannoin apua seurakunnalta. Diakonissa kirjoitti lapun, jolla sai hakea 30e ruokaa kaupasta.
No sun ongelma oli tuo tyhjä asunto ja kyllä seurakunta siinäkin voi auttaa.
Jos vaan kirkkoon kuuluu, niin sekin kortti kannattaa katsoa. Onhan sitä kirkollisveroa tullut maksettua.
 
Miksi olet noin vihainen ja ilkeä? Minä olin samankaltaisessa tilanteessa ja saman kaupungin "marittajat" sisustivat kotini aivan uuteen uskoon. He luopuvat kaikesta mikä ei heitä miellytä ja sain telkkarin, sängyn, lipastoja, hyllyjä, verhoja, tauluja, petivaatteita, kirjoja, stereot... Ihan kaikkea ja ilmaiseksi sekä kotiin tuotuna tai pikku tavarat noudin itse.
Tottakai mä oon vihainen stressin takia ja sitten joku vielä v*ttuilee. Kyllä mä v*ttuilevat kommentit erotan.
 
vierailija
Mä oletan että tää on v*ttuilua koska muuta et vissiin osaa, mut tahtoisitko itse liiemmin viettää aikaa asunnossa jossa kuiskauskin tuntuu kaikuvan ja näyttää vielä oikeasti siltä ettei siellä ketään asu vaan se kämppä on vaan hylätty ja pari kalustetta jätetty jälkeen?
En usko että ko.viestin kirjoittaja v**tuilisi sulle vaan osoitti itseasiassa tämän päivän avunpyyntöjutun. Eli verkostoituminen. Jos olet Facessa niin laita ihmeessä em.sivuille pyyntöä. Ihmiset auttavat kyllä.

Toki on myös hyvä mielessä pitää että kaikki ei edelleenkään tapahdu just nyt ja heti- tavalla. Naapureillekin voit vihjata että jos heillä lojuu nurkissa käyttämättöminä esim.mattoja tai muuta, niin olisit kiinnostunut. Asia kerrallaan.

Ja hei, aika edukkaasti saa vaihtokehyksiä kaupasta ja kirppiksiltä. Siihen vaikka lehdistä kivaa kuvakollaasia niin sulla on pian ja näppärästi sisustustauluja seinilläsi äänieristeinä!
 
vierailija
Se hylly on nyt joku kynnyskysymys???
Ei nykyasunnoissa edes ole ainakaan kirjahyllyä.

Siivousvälineet, matot, verhot saat kyllä sillä pyörälläs haettua.


Ihan oikeesti.... Siihenhän jäät jos vaan jatkat tuota elämän ohjettasi: "Ei onnistu vaikka kaikin keinoin yritän olla onnistumatta!!"

Mitään ei Haluta laittaa onnistumaan. Teitä varten todellakin tarvitaan aktiivimallia!
 
En usko että ko.viestin kirjoittaja v**tuilisi sulle vaan osoitti itseasiassa tämän päivän avunpyyntöjutun. Eli verkostoituminen. Jos olet Facessa niin laita ihmeessä em.sivuille pyyntöä. Ihmiset auttavat kyllä.

Toki on myös hyvä mielessä pitää että kaikki ei edelleenkään tapahdu just nyt ja heti- tavalla. Naapureillekin voit vihjata että jos heillä lojuu nurkissa käyttämättöminä esim.mattoja tai muuta, niin olisit kiinnostunut. Asia kerrallaan.

Ja hei, aika edukkaasti saa vaihtokehyksiä kaupasta ja kirppiksiltä. Siihen vaikka lehdistä kivaa kuvakollaasia niin sulla on pian ja näppärästi sisustustauluja seinilläsi äänieristeinä!
Oon pyytäny apua varmaan siitä toukokuusta asti kun kämpän vuokrasin :/ ei täällä rovaniemen lähiseuduilla ole kyllä niin paljon sellaisia ryhmiä mistä voisi pyytää. Viimeksi esim sain yv:nä vain v*ttuilua eräältä romani-akalta. Olin siis kysynyt olisiko kenelläkään joutilaana sellaista vanhempaa televisiota (ei tarvinnut olla edes taulu-tv) jolle ei ole käyttöä mutta ei viitsisi viedä ongelmajätteisiin kun toimii. No, se akka pisti kuvan jostain itsesöherretystä taulusta ja kysyi "paljonko?" Että sillee...
 
Se hylly on nyt joku kynnyskysymys???
Ei nykyasunnoissa edes ole ainakaan kirjahyllyä.

Siivousvälineet, matot, verhot saat kyllä sillä pyörälläs haettua.


Ihan oikeesti.... Siihenhän jäät jos vaan jatkat tuota elämän ohjettasi: "Ei onnistu vaikka kaikin keinoin yritän olla onnistumatta!!"

Mitään ei Haluta laittaa onnistumaan. Teitä varten todellakin tarvitaan aktiivimallia!
Kiinnostais tietää missä ihmiset nykyään säilyttää kirjojaan ja koriste-esineitään....
 
vierailija
Oon pyytäny apua varmaan siitä toukokuusta asti kun kämpän vuokrasin :/ ei täällä rovaniemen lähiseuduilla ole kyllä niin paljon sellaisia ryhmiä mistä voisi pyytää. Viimeksi esim sain yv:nä vain v*ttuilua eräältä romani-akalta. Olin siis kysynyt olisiko kenelläkään joutilaana sellaista vanhempaa televisiota (ei tarvinnut olla edes taulu-tv) jolle ei ole käyttöä mutta ei viitsisi viedä ongelmajätteisiin kun toimii. No, se akka pisti kuvan jostain itsesöherretystä taulusta ja kysyi "paljonko?" Että sillee...
Joka paikasta kyllä löytyy noita "yrittäjiä" mutta sivuuta heidät vaan. Sun kannattaa nyt keskittyä parin asian hankkimiseen eikä niin että kaikki. Haalit hissuksiin siivoustarvikkeita, kirjojasi voit ens alkuun ihan hyvin säilyttää eri kokoisissa pinoissa lattialla ennen kuin löydät hyllysi.

Olet varmaan seuraillut kauppojen ilmoitustaulujakin. Laita sinnekin oma ilmoituksesi tavaroista mitä etsit/tarvitset.
 
vierailija
Konmari juttu ei ollut vi**uilua vaan oikea neuvo. Jos ei kelpaa niin sitten ei! Minä sain sieltä vaikka mitä sillä nuo ihmiset tekevät isoa siivousurakkaa kotonaan ja haluavat NOPEASTI eroon poistettavasta.
 
Joka paikasta kyllä löytyy noita "yrittäjiä" mutta sivuuta heidät vaan. Sun kannattaa nyt keskittyä parin asian hankkimiseen eikä niin että kaikki. Haalit hissuksiin siivoustarvikkeita, kirjojasi voit ens alkuun ihan hyvin säilyttää eri kokoisissa pinoissa lattialla ennen kuin löydät hyllysi.

Olet varmaan seuraillut kauppojen ilmoitustaulujakin. Laita sinnekin oma ilmoituksesi tavaroista mitä etsit/tarvitset.
Joo, tiedän. Tuntuu vaan niin iljettävän epäsiistiltä kun mun kaikki kirjat/dvd:t/cd:t ja koriste-esineet on vain lattialla tai pöydällä milloin missäkin kasassa. Ahdistaa jo mun neuroosienkin takia...
 
Mistä rahasta minä sen maksaisin? Minulle ei jää YHTÄÄN ylimääräistä vuokran loppuosan ja laskujen jälkeen. Ei yhtään. Vain sen verran että pystyn juuri ja juuri jotain ruokaa ostamaan.
On kieltämättä hankala tilanne. Pystyisitkö säästämään viikossa vaikka pari euroa sillä ajatuksella, että säästät vaikka pakun vuokraamiseen muutamaksi tunniksi, että saisi sen avulla roudattua joskus kerralla useamman huonekalun? Onko sulla itsellä ajokorttia? Jos on, selvitä saako paikkakunnaltasi jostain kohtuulliseen hintaan vuokrattua pakua. Moni, jolla ei itsellä ole autoa, lahjoittaa mieluummin vanhat huonekalut pois kuin maksaa jätehuoltoyhtiölle siitä että nämä hakevat ne pois - tällöin he ehkä voivat tulla auttamaan jopa kantamisessa.

Pidä ilmoitukset kaikissa mahdollisissa kirppisryhmissä. Usein ihmiset lahjoittavat tai myyvät pientä korvausta vastaan vanhoja huonekalujaan, kun hankkivat uusia.

Tai sitten on sellaisia kevyitä hyllyjä, jotka eivät ole kovin korkeita - niitä voi ehkä viedä bussilla ja saattaa saada aika halvallakin kirppikseltä. Tarkoitan siis sellaisia, joissa on kevyt rakenne ja muutama hylly. Niidenkin kanssa pääsee alkuun.

Kokeile vielä hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kodin hankintoihin. Sellaista on kyllä mahdollista saada, tosin eri kunnissa voi vaihdella se, kuinka paljon ja mihin tarkoitukseen. Mutta periaatteessa kodin perushankintoihin sitä pitäisi voida hakea. Ota yhteyttä kuntasi sosiaaliasiamieheen ja kysy, voisivatko he auttaa hakemuksen laatimisessa tai esimerkiksi valmiin hakemuksen tekstimuodon tarkastamisessa? Usein hakemuksessa voi olla tärkeää se, miten hyvin osaa perustella ja muotoilla hakemuksensa. Sinun tapauksessasi voisi ainakin hakea perussiivousvälineisiin tai jos tarvitset keittiötarvikkeita tai astioita tms. Myös lamppuihin ja verhoihin voi hakea tukea. Mutta periaatteessa saattaisi olla mahdollista hakea vain kodin hankintoihin, jolloin voi saada jonkin tietyn könttäsumman - joka ei ole paljon, mutta eiköhän sillä kirppikseltä saisi esim. hyllyn, pari mattoa ja vaikka jonkin nätin marimekko-verhokankaan seinälle kaikumista estämään.

Telkkari voisi olla tosiaan kotona kiva. Sen suhteen tekisin jonkun pitkän aikavälin säästämissuunnitelman, tyyliin koittaisin säästää esim. 0,50-1 eur /päivä. halvimmat telkkarit maksavat ehkä jotain 150 euroa, niihin ei enää tarvitse mitään digibokseja, ovat kevyitä kantaa, ja vaikka ovat kaupan valikoimassa pienikokoisia, niin käytössä ne ovat kuitenkin samankokoisia kuin mitä yleisimmät telkkarit olivat 80-90-luvulla.

Kyllä sä pääset jaloillesi ja saat kodinkin vielä tuntumaan kodilta! Alku on joskus tuollaisissa tilanteissa hankalaa ja haastavaa ja varmaan usein tuntuu ettei siitä tule mitään. Mutta koita ottaa asia kerrallaan. Laita hankinnat jonkinlaiseen tärkeysjärjestykseen ja keskity eka niihin, jotka tarvitset kipeimmin. Koita hakea harkinnanvaraista niihin, joita voi pitää asumisen ja elämisen kannalta välttämättöminä ja tärkeinä (mainitsemani keittiökamat, siivousvälineet, lamput, verhot, liinavaatteet, pyyhkeet - näihin tällaisiin voi hakea monessa kunnassa harkinnanvaraista) ja koita säästää pikkusummista rahaa telkkaria yms varten.

Ja ota yhteyttä diakoniaan! Jos paikkakunnallasi toimii Hope tai muu hyväntekeväisyysjärjestö, kysy niistäkin.
 

Yhteistyössä