Mitä tekisitte??? Lastensuojeluilmoituksen paikkako?

  • Viestiketjun aloittaja "Mari"
  • Ensimmäinen viesti
"Mari"
Lauantaina keskimmäisen lapsemme ystävä (8v) tuli meille kylään jo puolen päivän aikaan. Tarjosin kaverille lounasta klo 13, koska kertoi syöneensä viimeksi aamupalalla. Tarjosin myös välipalaa n klo 15 meidän perheen mukana.

Alkuillasta n klo 16 oma lapsemme ja tämä kaveri lähtivät kaverin luokse leikkimään, mutta palasivat pian, sillä kaverilla ei ollut ketään kotona ja ovet olivat kiinni. Eivät siis päässeet sisälle.

Lapsemme kaveri yritti soittaa sekä vanhemmilleen että sisarukselleen (15v), joista kukaan ei vastaa puhelimeen.

Klo 18 meillä oli taas ruoka-aika ja tarjosin tälle kaverillekin (kun meillä kerran edelleen oli). Klo 20 tämä lapsi sai ENSIMMÄISEN kerran yhteyden vanhempiinsa, jotka olivat kuulemma ravintolassa syömässä. Osasivat myös kertoa, että hänen isosisko on elokuvissa ja tulisi kotiin n 21.30 (vanhemmat itse olivat kotiutumassa vasta myöhemmin).

Lapsen kautta kysyivät minulta saisiko lapsi olla meillä siihen asti, että sisko tulee kotiin, kun etuovi oli vahingossa mennyt lukkoon. Eihän siinä auttanut muu kuin luvata, vaikka meillä normaalisti nukkumaanmenoaikakin on jo klo 21. Mutta enhän minä nyt tuon ikäistä olisi ulos pimeäänkään voinut lähettää.

Ko lapsen isosisko tuli sitten hakemaan siskonsa kotiin klo 21.45.

Lapsi oli tietysti sinänsä turvassa (eli meillä hoidossa pyytämättä), mutta onko tämä nyt ihan kaikkien sääntöjen mukaista??? Lapsi oli siis päästetty ulos ilman avaimia, eikä ketään ollut kotona. Lapselle ei omien vanhempiensa toimesta tarjottu MITÄÄN ravintoa klo 10 (?) ja 21.45 välisenä aikana (toki minä ruokin) ja lapsi oli jätetty yksin näin pitkäksi aikaa. Ja edelleenkään klo 22 tietämillä nämä lapset (tai lapsi ja nuori) olivat yksin kotonaan.

Pitäisikö minun jo ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin? Tunnen ja tiedän perheen ja normaalisti vanhemmat huolehtivat lapsistaan minusta ihan ok (lapset ovat kauniisti puettuja ja siistejä jne). Yhteydenotto eteenpäin on siis minulle iso ja vaikea juttu. Mutta ei tämä nyt minusta ihan normaalia toimintaa ole.
 
"nipsu"
[QUOTE="mitä";27564618]jos ottaisit suoraan puheeksi vanhempien kanssa? Kertoisit, että tuntui pahalta lapsen puolesta kun ei saanut vanhempiaan kiinni. Ja muistuttaisit, että lapsi olisi ollut tuntikausia heitteillä ilman ruokaa jos kerran ovi oli mennyt lukkoon ja te ette olisikaan olleet kotosalla..[/QUOTE]

heitteillä? tiesitkö että monet 8vuotiaat on heitteillä joka päivä! vanhemmat on töissä ja lapsi yksin kotona, pahimmillaan sen 10tuntia-koulupäivä 5vrk/viikko.

ehkä tuolla 8 vuotiaalla piti olla avain mutta unohti sen kotia
 
  • Tykkää
Reactions: Sakira
Itse en yhdestä kerrasta lastensuojeluun ilmoitusta tekisi. Jos olisin rohkea, kysyisisin vanhemmilta, että mikä se juttu oli, että lapsi oli yksin niin pitkään ja myöhään? Olisiko mahdollista, että lapsi oli karannut ja sen vuoksi ei päässyt ravintolaan vanhempien kanssa ja olisiko lapsella ollut mummola tai joku muu paikka, jonne olisi voinut mennä.
 
"joo"
joo ei tosta kerrasta nyt tarvii mitää ls.ilmoo tehä.. jotai rajaa kuitenkin!! puhu niitten vanhenmpien kaa ni ehkä ne tajuaa..

on mullekki käynyt lapsena monesti nii et ulko ovi oli menny lukkoo ja sit jouduin menee naapurii.. iha normaalia vahinkoja!
 
"Jep"
Voi herranen aika..... ensinnäkin, sulla ei nyt ole asiasta kuin oma, kovin yksipuolinen näkemyksesi, mistä voit tietää mitä vanhemmat ovat lastensa kanssa sopineet päivän kulusta? Äläkä nyt vastaa, että lapsi sanoi sitä ja tätä, lapsilla kun saattaa silloin tällöin se totuus unohtua.... Jos asia noin häiritsee, ota yhteyttä vanhempiin ja kysy mitä kys päivänä oikein tapahtui. Perheitä on erilaisia ja asiat jotka ovat sinulle itsestäänselvyyksiä eivät niitä välttämättä muille ole, mutta ei se tee muista perheistä/vanhemmista yhtään sen huonompia/parempia kuin sinä. Henkkoht en siis todellakaan lähtisi moisella lastensuojelua kuormittamaan kun on olemassa perheitä ja lapsia jotka ihan oikeasti tarvitsisivat ne resurssit.
 
"Mari"
[QUOTE="Jep";27564664]Voi herranen aika..... ensinnäkin, sulla ei nyt ole asiasta kuin oma, kovin yksipuolinen näkemyksesi, mistä voit tietää mitä vanhemmat ovat lastensa kanssa sopineet päivän kulusta? Äläkä nyt vastaa, että lapsi sanoi sitä ja tätä, lapsilla kun saattaa silloin tällöin se totuus unohtua.... Jos asia noin häiritsee, ota yhteyttä vanhempiin ja kysy mitä kys päivänä oikein tapahtui. Perheitä on erilaisia ja asiat jotka ovat sinulle itsestäänselvyyksiä eivät niitä välttämättä muille ole, mutta ei se tee muista perheistä/vanhemmista yhtään sen huonompia/parempia kuin sinä. Henkkoht en siis todellakaan lähtisi moisella lastensuojelua kuormittamaan kun on olemassa perheitä ja lapsia jotka ihan oikeasti tarvitsisivat ne resurssit.[/QUOTE]

Minulla EI TOSIAANKAAN ole kuin lasten versio tapahtumista. Ja totuus...

Eli näin ja kuulin, että lapsi yritti soittaa niin isälleen, äidilleen kuin sisarelleen ja kukaan ei vastaa. Yritin ko äitiä jopa tavoittaa itsekin siinä onnistumatta.

Ja tiedän ajankohdat: lauantai päivä (ei siis koululounasta tms) ja lapsi on meillä klo 12 - 21.45. Ja tässä välissä vanhemmat EIVÄT itse ota yhteyttä lapseensa ja kehota esim syömään tms. En tiedä olisiko kotona ollut lapselle ruokaa varattuna tms, mutta lapsella ei ollut avaimia ja ovet oli lukossa.

Ja klo 20 kun vihdoin lapsi äitinsä tavoitti, niin kuulin lapsen keskustelun ja sanan sieltä jopa äidin puheesta (kännykkä kovalla). Ja sen sijaan, että äiti olisi kiirehtinyt kotiin, hän pyysi lasta kysymään saisiko tämä olla meillä kunnes isosisko tulee elokuvista.

Eli ihan suoraan sanoen minä koen, että lapsesta ei kyllä pidetty riittävästi huolta.
On ihan eri asia olla yksin iltapäivä koulun jälkeen kuin KOKO lauantai päivä ja ilta.

Mutta kuten sanottu, yhteydenotto eteenpäinkään ei tunnu ihan helpolta...
 
bud
Itse en tekis vielä ton perusteella, vaikka kamalalta kuulostaakin. Jos toistuis, niin sitten. Jos tunnet yhtään näitä vanhempia, niin voishan tuon puheeksi ottaa tyyliin, "Teidän Maija olikin meillä leikkimässä ihan koko päivän..." ja katsoa, mitä tulis vastaukseksi.
 
"Vieras"
Mä olisin kyllä tossa tilanteessa pyytänyt itse päästä puhelimeen, vaihtanut huonetta ja antanut palautetta.

Mä en hmmärrä miksei nykyään ihmiset ota härkää sarvista kun tilanne on päällä. Silloin voisi monta asiaa selvitä siltä istumalta. Kauhistellaan ja ihmetellään vaan omaan napaan ja kun tilanne on ohi niin sitten kyräillään ls- ilmoa kehiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
Onhan tuo nyt huolestuttavaa, mutta en mäkään lähtis ls-ilmoitusta tekemään. Voisin sopivan tilaisuuden tullen keskustella vanhempien kanssa ja ottaa huolen puheeksi heidän kanssaan ls-viranomaisten sijasta, että osaisivat ensi kerralla toimia toisin.
 
"vieras"
Onko tosiaan niin, että täällä on monenkin mielestä normaalia jättää 8vuotias lapsi omilleen koko pitkäksi päiväksi, ei soittoa ei mitään. Ei kuulosta ollenkaan hyvältä, melkoisen turvatonta toimintaa.
 
jyh
[QUOTE="joo";27564656]joo ei tosta kerrasta nyt tarvii mitää ls.ilmoo tehä.. jotai rajaa kuitenkin!! puhu niitten vanhenmpien kaa ni ehkä ne tajuaa..

[/QUOTE]

Samaa mieltä. On tärkeää, että puhut vanhempien kanssa, koska onhan tuo outoa, etteivät vastanneet lapsensa puheluun. Sille voi kyllä olla selityksenä, että isosisko oli valtuutettu vastaamaan! Ja oikeasti, 15 -vuotiaat kykenevät parhaimmillaan kahdeksanvuotiaasta huolehtimaan, eli siinä ei mitään ilmoituksen paikkaa ole.
 
Olisikohan ihan yksinkertaisesti kyse siitä että tämän 8v piti olla siskonsa kanssa kotona, kun vanhemmilla oli menoa. Lapsille oli kotona varattuna ruoat (meillä ainakin tuonikäiset osaavat jo itse kaapista ottaa ruokaa ja lämmittää tai ottaa leipää). 8v oli lähtenyt teille päivällä ja sitten iltapäivällä sisko oli lähtenyt kavereineen sinne leffaan ja tietysti olettanut että 8v:llä on avain ja laittanut oven lukkoon. Vanhemmat tietysti olettavat että lapsi on kotona ok, niinkuin ennenkin eli eivät päivystä puhelimia. Sitten kun te soitatte vanhemmille niin onhan se kurja jättää ruoat syömättä ja siksi kysyivät voiko lapsi olla teillä siihen asti kun sisko tulee.
Missä kohtaa tuossa on aineksia ls ilmoon?
 
"mari"
Olisikohan ihan yksinkertaisesti kyse siitä että tämän 8v piti olla siskonsa kanssa kotona, kun vanhemmilla oli menoa. Lapsille oli kotona varattuna ruoat (meillä ainakin tuonikäiset osaavat jo itse kaapista ottaa ruokaa ja lämmittää tai ottaa leipää). 8v oli lähtenyt teille päivällä ja sitten iltapäivällä sisko oli lähtenyt kavereineen sinne leffaan ja tietysti olettanut että 8v:llä on avain ja laittanut oven lukkoon. Vanhemmat tietysti olettavat että lapsi on kotona ok, niinkuin ennenkin eli eivät päivystä puhelimia. Sitten kun te soitatte vanhemmille niin onhan se kurja jättää ruoat syömättä ja siksi kysyivät voiko lapsi olla teillä siihen asti kun sisko tulee.
Missä kohtaa tuossa on aineksia ls ilmoon?
???
Lapsi itse ja minä olimme siis yrittäneet vanhempia tavoittaa klo 16 eteenpäin.
Klo 18 meillä syötiin ja tarjosin vieraallekin.
Klo 20 vanhemmat soittavat lapselleen ensimmäisen kerran ravintolasta ja kuullessaan oven olevan lukossa kysyvät voiko lapsi olla meillä siihen asti, että isosisko kotiutuu elokuvasta (eli n 21.30)
Ei siis ollut kyse siitä, että meillä olisi jäänyt ruoat syömättä.

TOKI tilanne on voinut olla se, että isosiskon oli tarkoitus vahtia pikkusiskoaan. Hyvin mahdollista! Mutta kuultuaan, että näin ei ole, niin luulisi, että vanhemmilla olisi tullut kiire kotiin...
 
"mhm"
[QUOTE="mari";27565102]???
Lapsi itse ja minä olimme siis yrittäneet vanhempia tavoittaa klo 16 eteenpäin.
Klo 18 meillä syötiin ja tarjosin vieraallekin.
Klo 20 vanhemmat soittavat lapselleen ensimmäisen kerran ravintolasta ja kuullessaan oven olevan lukossa kysyvät voiko lapsi olla meillä siihen asti, että isosisko kotiutuu elokuvasta (eli n 21.30)
Ei siis ollut kyse siitä, että meillä olisi jäänyt ruoat syömättä.

TOKI tilanne on voinut olla se, että isosiskon oli tarkoitus vahtia pikkusiskoaan. Hyvin mahdollista! Mutta kuultuaan, että näin ei ole, niin luulisi, että vanhemmilla olisi tullut kiire kotiin...[/QUOTE]

Eikun siis että vanhemmilla olisi jäänyt ravintolassa tilatut ruuat syömättä..
 
"mari"
[QUOTE="mhm";27565117]Eikun siis että vanhemmilla olisi jäänyt ravintolassa tilatut ruuat syömättä..[/QUOTE]

Ok... jep tämä on toki hyvinkin mahdollista.

Joskin jos kuvittelen itseni tuohon asemaan (oma 8v olisi jäänyt oven taakse ja kello olisi jo 20), niin jättäisin kyllä vaikka syömättä ja lähtisin päästämään lapseni kotiin.

Tämä kyseinen lapsi on joskus ennenkin ollut meillä kylässä aika pitkiä aikoja, mutta ei nyt mitään tällaista kuitenkaan.
 
[QUOTE="mari";27565157]Ok... jep tämä on toki hyvinkin mahdollista.

Joskin jos kuvittelen itseni tuohon asemaan (oma 8v olisi jäänyt oven taakse ja kello olisi jo 20), niin jättäisin kyllä vaikka syömättä ja lähtisin päästämään lapseni kotiin.

Tämä kyseinen lapsi on joskus ennenkin ollut meillä kylässä aika pitkiä aikoja, mutta ei nyt mitään tällaista kuitenkaan.[/QUOTE]

Jättäisitkö tosiaan syömättä jos tietäisit että lapsi on kaverilla ja kaverin äidille sopii että on sielä siihen 21.30 asti?? Ja eihänsitä tiedä vaikka se olisi ollut joku tilaisuus josta ei niin vaan helposti lähdetä esim. jos on asiakkaan kanssa syömässä tms.
 
"mari"
Jättäisitkö tosiaan syömättä jos tietäisit että lapsi on kaverilla ja kaverin äidille sopii että on sielä siihen 21.30 asti?? Ja eihänsitä tiedä vaikka se olisi ollut joku tilaisuus josta ei niin vaan helposti lähdetä esim. jos on asiakkaan kanssa syömässä tms.
No sopi ja sopi... Mitä minä olisin siinä vaiheessa voinut sanoa ja tehdä??? Lähettää lapsen yksinään ulos pilkkopimeään? Vai luvata, että saa odottaa siskoa meillä, vaikka meidän normaali nukkumaan menoaika olisi jo ollut ohi?

Ei meillä kuopuskaan päässyt sinä iltana nukkumaan kun vasta 22 (vaikka normaali nukkumaanmenoaika on 20.30 tai 21). Mutta ihan turha oli yrittää häntä saada lepäämään, kun vieraskin oli vielä talossa.
 
vierass
Mitä jos lapsella tosiaan olisi pitänyt olla oma avain mukana ja kotona olisi ollut odottamassa viesti vanhemmilta, että missä ovat, koska tulevat, koska sisarus tulee kotiin ja mitä pitää syödä..?
 
[QUOTE="mari";27565532]No sopi ja sopi... Mitä minä olisin siinä vaiheessa voinut sanoa ja tehdä??? Lähettää lapsen yksinään ulos pilkkopimeään? Vai luvata, että saa odottaa siskoa meillä, vaikka meidän normaali nukkumaan menoaika olisi jo ollut ohi?

Ei meillä kuopuskaan päässyt sinä iltana nukkumaan kun vasta 22 (vaikka normaali nukkumaanmenoaika on 20.30 tai 21). Mutta ihan turha oli yrittää häntä saada lepäämään, kun vieraskin oli vielä talossa.[/QUOTE]

mä olisin sanonut äidille puhelimeen et lapsi jää tänne yöksi, tulkaa aamulla hakemaan.
 
Lastensuojelusta eräs "pikku" asia. Usein tapahtuu niin että lapsen kohdalla on paljon heitteillejättöjä tai vastaavaa laiminlyönti tai pahempaa.... Näitä pikkuasioita ei kukaan raportoi lastensuojeluun vaikka todistajia olisi. Se ( ettei raportoi ) tekee sen että jos ko lapsi oikeasti tarvitsisi joskus lastensuojelun asiakkuutta ei ole mitään todisteita kuin se kärjistynyt tilanne joka on johtanut myöhemmin lastensuojelun asiakkuuteen. Silloin tilanteeseen on vain yleensä vanhempien valheellinen lausunto ja/ tai vajaa lausunto ja kokonaiskuva sekä koko totuus puuttuu.

Siinä ei siis voi kuin voittaa jos tekee ilmoituksen. Vaikka ennakoiva lastensuojeluilmoitus. Sen sähköpostiosoitteen saa sos.toimen sivuilta ja senkun selittää asiat kuin ne ovat tapahtuneet. Ei ole mitään hätää ja lapsia ei haeta pillit vinkuen pois :).

Tositilanteessa näistä ilmoituksista saa todisteet että ongelmia on ollut aiemminkin. Eikä tuollainen ilmoitus ole rikos kun siinä ei loukata ketään vaan kerrotaan vain päivän kulku miten itse näit ja kuulit sen.
 
Viimeksi muokattu:
"mari"
Mitä jos lapsella tosiaan olisi pitänyt olla oma avain mukana ja kotona olisi ollut odottamassa viesti vanhemmilta, että missä ovat, koska tulevat, koska sisarus tulee kotiin ja mitä pitää syödä..?
Jaa... en osaa sanoa. Kun en tiedä koska vanhemmat olivat lähteneet (olivatko siis olleet poissa puolesta päivästä lähtien vai lähteneet juuri hetkeä ennen kun tytöt sinne pyrki eli noin klo 16).

Mutta periaatteessahan toki koululainen pärjää itsekseen (ei mielellään ehkä ihan 10 tuntia kuitenkaan, jos ei ole pakko).

Ja kyllä tuo 21.30 on minusta aika myöhäinen aika tuon ikäisen olla yksin kotona (siskon siis piti palata silloin elokuvista). Illalla pimeässä erilaiset pelot nostavat päätään ihan eri tavalla kuin päivän valossa.
 
"mhm"
[QUOTE="mari";27565157]Ok... jep tämä on toki hyvinkin mahdollista.

Joskin jos kuvittelen itseni tuohon asemaan (oma 8v olisi jäänyt oven taakse ja kello olisi jo 20), niin jättäisin kyllä vaikka syömättä ja lähtisin päästämään lapseni kotiin.

Tämä kyseinen lapsi on joskus ennenkin ollut meillä kylässä aika pitkiä aikoja, mutta ei nyt mitään tällaista kuitenkaan.[/QUOTE]

No jos ruuat oli jo tilattu ja tekeillä niin.. Laskun saamiseen voi ravintolasta riippuen mennä hyvinkin se syömisen mittainen aika.
Kuitenkaan mikään tulipalokiire tuossa tilanteessa ei ollut.
Kyse voi aivan hyvin olla väärinkäsityksestä. Ei ls-ilmoja ennenkuin vanhempien kanssa juttelet!
 

Yhteistyössä