Mitä tekisitte??? Lastensuojeluilmoituksen paikkako?

  • Viestiketjun aloittaja "Mari"
  • Ensimmäinen viesti
"mhm"
[QUOTE="mari";27567459]Saatuani omat lapset eilen nukkumaan keskustelin ko äidin kanssa pitkään puhelimessa.

Vanhemmat olivat tietoisia, että lapsi oli meillä. Ja olivat aikaistaneet omaa lähtöään, kun arvelivat "Saaran" kuitenkin viihtyvän meillä koko päivän. (olettivat siis, että hän ei yritä koko päivänä kotiin eikä soittele perään).

Isosiskon kanssa oli sovittu, että tulee elokuvista suoraan kotiin ja on pikkusiskon kaverina kun vanhemmat tulevat vasta yöllä kotiin. (eli siis isosiskon oli tarkoitus pitää seuraa pienemmälle klo 21.45 - ???)

Etuoven kuului olla auki, jolloin lapsi olisi päässyt kotiin, vaikka isosisko oli vielä elokuvissa. (lapsen oli siis tarkoitus olla yksin kotona sen jälkeen kun meiltä olisi lähtenyt siihen kunnes sisko tulisi elokuvista 21.45)

Kun sanoin olevani hieman huolissani, niin toisti vaan moneen kertaan, että etuoven kuului olla auki...

Ja mitä noihin ruokailuihin tulee, niin tilanteessa on entistä enemmän myös tietoisen hyväksikäytön fiilistä. Äiti siis itse myönsi minulle, että laski sen varaan, että minä annan ruokaa.[/QUOTE]



Eikö oma lapsesi ole koskaan viihtynyt päivää kaverinsa luona?
Ei ole vuorottelumeininkiä?

Täälläpäin se on hyyvin tavallista, muistan omasta lapsuudestani kun mentiin kaverille niin siellä oltiin iltaan ja saatettiin vielä anoa yölupaa.:)

Eivät he olettaneet ettei yritä koko päivänä kotiin koska sen oven piti olla auki, teet nyt turhia omia päätöksiä. Et taida tykätä tästä perheestä ylipäätään?
 
"mari"
[QUOTE="mhm";27567814]Eikö oma lapsesi ole koskaan viihtynyt päivää kaverinsa luona?
Ei ole vuorottelumeininkiä?

Täälläpäin se on hyyvin tavallista, muistan omasta lapsuudestani kun mentiin kaverille niin siellä oltiin iltaan ja saatettiin vielä anoa yölupaa.:)

Eivät he olettaneet ettei yritä koko päivänä kotiin koska sen oven piti olla auki, teet nyt turhia omia päätöksiä. Et taida tykätä tästä perheestä ylipäätään?[/QUOTE]

No ENSINNÄKIN äiti itse sanoi, että kuvittelivat, että lapsi EI koko päivänä kaipaa kotiin, kun kerran on meille tullut. Tämä oli siis äidin kertomaa. Lisäksi toki oven piti olla auki.

Ja miksi tämä harmittaa:

Kai tässä vaan alkaa olla vähän hyväksikäytetty tunne, kun mitään vastavuoroisuutta ei tosiaankaan ole.

Ko tyttö syö meillä keskimäärin kerran viikossa iltaruoan, silloin tällöin viikonloppuisin. Ja viime vuoden minä melkein toimin hänen ilmaisena iltapäiväkerhona (kun olin vielä kuopuksen kanssa kotona eikä oma lapsi tarvinnut iltapäivähoitoa).

Ja koskaan ei tarjota toisin päin. Kerran päästin oman lapsen sinne klo 13 tietämillä (lounaan jälkeen) ja soitin kotiin vasta klo 18 iltaruoalle. Kyselin sitten onko saanut mitään välipalaa, niin vastaus oli "ei". Eli sen jälkeen omani olen aina soittanut kotiin syömään.

Eli oman lapseni on vieraillut heillä yleensä n 2 tunnin pätkissä.

Ja tästä lapsesta pidän tosi paljon. Ja äidistäkin kyllä... Mutta siitä tunteesta, että minua käytetään hyväksi en oikein pidä!

Ja tässä tilanteessa tunnen, että minua käytettiin ilmaisena lapsenvahtina minulta kysymättä (olisin kyllä luvannut, jos olisi kysynyt).
Ja lisäksi tunnen, että lapsi oli jätetty heitteille.
 
"Sanna"
[QUOTE="vieras";27564971]Onko tosiaan niin, että täällä on monenkin mielestä normaalia jättää 8vuotias lapsi omilleen koko pitkäksi päiväksi, ei soittoa ei mitään. Ei kuulosta ollenkaan hyvältä, melkoisen turvatonta toimintaa.[/QUOTE]

Näköjään on. Kummalliseksi on maailma mennyt, jos tällainen on näin monen mielestä ihan normaalia. Minulle ei tulisi mieleenikään jättää noin pientä lasta yksin koko päiväksi. Selvä heitteillejättöhän tuo on.

Minun tehtäväni ei ole toimia sosiaalihuoltona, joten minä en selvittelisi vanhempien kanssa yhtään mitään, vaan olisin tehnyt ilmon välittömästi.
 
"vieras"
[QUOTE="Tiinuliini";27564934]Minusta tuo on lapsen heitteillejättö.[/QUOTE]

Minunkin mielestä! Mitä jos naapuria ei olisi paikalla, lapsi olisi kyyhöttänyt ulkona ilman ruokaa koko päivän ? Mitä ihmettä ? Miten tuollaista toimintaa pidetään normaalina?
 
"viima"
en mäkään nyt ihan ilmoitusta tekis mut heitteillä tuolapsi on ollut
1. lapsi lähtee kotoa ilman avainta - jos vanhemmat tienneet etteivät ole koko päivänä kotona niin heidän olisi pitänyt varmistaa et lapsella on avain
2. vanhempiin ei saada yhteyttä koko päivänä - tänä päivänä lähes jokaiselle on kännykkä, olisin itse huolissani lasestani jos koko päivän jossain ilman et tiedän missä menee
3. ystävä perheen kanssa ei ole sovittu että lapsi on hoidossa koko päivän heillä - kohteliasta olisi kysyä ensin, entä jos ystävä perheellä olisi ollut meno johon kaveria ei voi ottaa mukaan
4. lapsen kautta kysytään et voiko hän jäädä kylään illaksi viel.

jotensakin törkeää käytöstä vanhemmilta. sanoisin asiasta suoraan. et on ok jos kaveri käy leikkimässä mutta tlläisistä koko päivän kyläilyistä tulee sopia erikseen ja olisi ihan mukava jos vanhempiin saataisiin yhteys päivän aikana jos jotain sattuu.
 
"Mie"
Mitäs jos vaikka tämä Marin perheelläkin olisi ollut iltameno, niin mihin tuo tyttö olisi laitettu? Mielestäni toinen perhe ei voi kysymättä olettaa, että toinen perhe pitää huolta lapsesta ja antaa ruokaa. Ei se ole tavallista jos se ei toimi molemmin päin. Ja silloinkin olisi hyvä vanhempien sopia asiasta etukäteen. En ota kantaa ls-ilmoon kuten tunne sitä puolta.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
[QUOTE="mari";27566049]No sitähän tämä kyllä tarkoittaa, että meidän on asetettava rajoja ko lapsen vierailuille.
Jos hänen vanhempansa eivät pidä outona sitä, että heidän lapsensa viettää lähes 10h kylässä ja syö siellä lounaan, välipalan, iltaruoan ja iltapalan, niin minä kyllä pidän. Sinänsä harmi, sillä kyseinen tyttö on oikein mukava ja yksi oman lapsen parhaista kavereista.

Itselleni ei tulisi mieleenkään päästää omia lapsia kylään noin pitkäksi aikaa ellei siitä olisi nimenomaan etukäteen sovittu. Vähän tulee sellainenkin mieleen, että meitä käytettiin ilmaisina lastenvahtina. Kun on se sama lapsi ennenkin meillä ollut aika pitkään, niin taisivat vain luottaa minun kiltteyteen. Että kyllähän se Mari ruokkii...[/QUOTE]

Tällainen tunne minullekin kertomuksestasi tulee, käyttävät sinua "ilmaisena lapsenvahtina". Kyllä tuonpituisesta vierailuista tulee sopia etukäteen, ja kysyä onko ok jos lapsi syö teillä. Mitäs jos sinulla olisi ollut jotain menoa? Olisit joutunut jäämään vahtimaan naapurin kakaraa ja perumaan menosi? Sillä tuleehan tuosta velvollisuuden tunne, kun lapsiparka ei pääse kotiin , eikä ole syönyt mitään.

Ei se ls-ilmo pelkästään negatiisista ole. Voihan olla että on tarvetta käydä katsastamassa tilanne, että miten tästä lapsesta huolehditaan? Ehkä sitten isi ja äitikin muistaisivat, ettei tuon ikäistä voi jättää täysin yksin koko päiväksi ilman mitään ruokaa...
 
Minusta tuo perhe on toiminut huonosti. Siis minä tulen mielelläni syöttämään lapsiemme kavereita vaikka koko viikonlopun puhumattakaan yhdestä päivästä, mutta nämä asiat kuuluisi vanhempien sopia keskenään. Ei lasten puheiden varassa tai siten kuin tuo perhe on olettanut ja sopinut.
Meillä riittää ruokaa ja lämpöä lapsien kavereille ja minusta on ihanaa kun on elämää ympärillä, mutta mihin on unohtuneet käytöstavat ja huolehtiminen? Kyllä omastakin lapsuudesta muistan miten oltiin puolin ja toisin kavereilla koko päivä, välillä yötäkin, mutta meidän vanhemmat sopivat nämä asiat aikatauluineen.

Todella välinpitämättömiä vanhempia etten sanoisi ja tuntuu moni muukin vanhempi pitävän normaalina tällaista menetelmää. Itse pyrin siihen että menot ja tulot sovitaan lasten vanhempien kanssa, ei niin että lapset huseeraa ja saattavat antaa vaikka mitä väärää infoa puolin ja toisin.

Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenkään olla sopimatta tällaisesta järjestelystä kaverin vanhempien kanssa. Ja en kyllä pysty ajattelemaan tilannetta että en vastaisi koko päivänä lapsen puheluihin, etten yhtään kertaa tarkastaisi onko kaikki ok ja varmistaisi onko avain mukana TAI SE OVI TODELLA AUKI. Ihmeellistä sanon minä.
 
"viima"
Olen itsekin usein ollut lapsena koko päivän naapurissa. Mutta jos vanhemmat ovat lähteneet johonkin niin ovat aina tulleet asiasta kertomaan ja varmistaneet et mulla on avain yms. On myös soitettu kotiin syömään, välillä olen syönyt esimvälipalaa kaverilla. uskon et tuon ikäinen kyllä jo pärjää yksin kotona hetkittäin. mut jospa hänen olisi pitänyt olla yksin kotona vaikk 16-22? onko tuo aika ok?

Mutta juurikin tuo et koko päivänä ei olla missään yhteydessä lapseen tai kyläily perheeseen, varsinkin kun lähdetään jonnekin pois.

ymmärrän et ap.lla on hyväksikäyetty olo.
 
"vieras"
Ja sitä en kyllä ymmärrä yhtään, että jätetään 8-vuotias oman onnensa nojaan, eikä voida olla edes puhelimen päässä!? EIkö siellä ravintolassa kykene vastaamaan puhelimeen? Jos puhelimeen ja soittoihin ei vastata vasta kuin klo 20 niin jotain on kyllä pielessä siellä vanhempien aivonystyröissä. Mitä jos lapsi olisi kaatunut pahasti pihalla ja lyönyt päänsä, ja yrittäisi soittaa vanhemmilleen eikä kukaan vastaa moneen tuntiin? Tms. Kyllä taitaa nyt alkoholi voittaa vanhemmuuden tässä perheessä, tai jotain muuta välinpitämättömyyttä. Tekisin kyllä ls.ilmon ihan siitä syystä, että ei vastuuta lapsesta voi vierittää naapureille! Ainakaan kertomatta omia suunnitelmiaan.
 
"mari"
JOS tämän lapsen vanhemmat olisivat kysyneet minulta etukäteen, niin olisin AIVAN varmasti luvannut syöttää ja huolehtia. Ei se meidän arjessa tunnu onko pöydässä 5 vai 6 ruokailijaa (varsinkin kun nytkin oli ihan tavallisia kotiruokia tarjolla). Ja varmaan jatkossakin tulen tälle lapselle ruokaa tarjoamaan, jos on meillä ruoka-aikaan.

Mutta kun kyse ei ollut vain muutamasta tunnista vaan koko päivästä, niin olisi kyllä ollut kohteliasta varmistaa sopiiko meille.

Jos oikeasti olisi ollut sellainen tilanne, että olisi itse pitänyt lähteä vaikka kylään, niin en kyllä tiedä mitä olisin tehnyt: En olisi ilman vanhempien lupaa voinut ottaa tyttöä mukaamme, mutta en minä olisi kyllä toista voinut yksin pimeäänkään jättää.

Osaa vastauksistakin ihmettelen kovasti, mutta osa kirjoittajista tuntuu onneksi tajuavan tilanteen.
Ehkä minä olen tiukkapipoinen aikatauluista nipottaja, mutta ainakaan meidän lapset ei kulje pitkin kyliä tuntitolkulla ilman ruokaa!
 
[QUOTE="mari";27568082]JOS tämän lapsen vanhemmat olisivat kysyneet minulta etukäteen, niin olisin AIVAN varmasti luvannut syöttää ja huolehtia. Ei se meidän arjessa tunnu onko pöydässä 5 vai 6 ruokailijaa (varsinkin kun nytkin oli ihan tavallisia kotiruokia tarjolla). Ja varmaan jatkossakin tulen tälle lapselle ruokaa tarjoamaan, jos on meillä ruoka-aikaan.

Mutta kun kyse ei ollut vain muutamasta tunnista vaan koko päivästä, niin olisi kyllä ollut kohteliasta varmistaa sopiiko meille.

Jos oikeasti olisi ollut sellainen tilanne, että olisi itse pitänyt lähteä vaikka kylään, niin en kyllä tiedä mitä olisin tehnyt: En olisi ilman vanhempien lupaa voinut ottaa tyttöä mukaamme, mutta en minä olisi kyllä toista voinut yksin pimeäänkään jättää.

Osaa vastauksistakin ihmettelen kovasti, mutta osa kirjoittajista tuntuu onneksi tajuavan tilanteen.
Ehkä minä olen tiukkapipoinen aikatauluista nipottaja, mutta ainakaan meidän lapset ei kulje pitkin kyliä tuntitolkulla ilman ruokaa![/QUOTE]

Minä ainakin ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat ja mistä kiikastaa. Vaikutat vastuuntuntoiselta ihmiseltä. Ja hyvä ettet suin päin lähtenyt tekemään ls-ilmoitusta vaan juttelit perheen äidin kanssa. Kumma jos ei hieman ottanut nyt onkeensa.

Meillä on kaikille lapsille ovet auki, mutta toivon että varsinkin pitkistä vierailuista sovitaan etukäteen. Ei nyt tietenkään mistään yhdestä ruokailusta tarvitse, mutta kokonaisesta päivästä kyllä.

Esimerkin heitän tähän; meillä on oma uimaranta tontilla jossa tulevaisuudessa varmasti lasten ystävät ja naapurin lapset käyvät uimassa. Minä en halua vastuulleni muiden lasten uimaretkiä vaikka ne meidän rantaan kohdistuisikin. En meinaa joka kerta lähteä vahtiin kun vieraat lapset menevät uimaan. Siitä syystä aiomme pitää periaatteesta kiinni siitä, että kun rantaamme tullaan uimaan, haluan että minulle soittaa ko. lasten vanhemmat etukäteen että uimaan ovat tulossa niin tiedän että vastuu on heillä. Jos soittoa ei ole kuulunut, varmistan asian vanhemmilta ennen kuin päästän lapset rantaan.
 
"juupajuu"
Ottamatta sen kummemmin kantaa tähän ap:n juttuun, niin tuntuu aika monelta (koti?) äidiltä olevan realiteetit hukassa... 8v (2lk) ei enää saa iltapäiväkerhopaikkaa, ei ole mitään lakia joka velvoittaisi kunnan hommaamaan sen ikäiselle hoitoa vanhemman työpäivän ajaksi! Itse olin yh silloin kun lapset olivat tuon ikäisiä, vaihtoehdot olivat olla työttömänä kotona tai tehdä kokopäivätöitä ja lapset pärjäsivät sen 5-6 tuntia päivässä keskenään. Ruokaa oli jääkaapissa, aamulla kerroin mitä voi syödä iltapäivällä enkä pystynyt läheskään aina vastaamaan puhelimeen kesken töiden. Talvella ehti tulla pimeä jo kauan ennenkuin tulin töistä, joskus jouduin jäämään ylitöihinkin ja sitten oli pakko vain soittaa että lämmittäkää pakkasesta ruokaa! Näin se vaan menee...
 
äide
Mitä jos soittaisit vaikka lapsen kouluterveydenhoitajalle ja pohtisit hänen kanssa ilmoituksen teko tarvetta? Hänellä saattaa olla jotain tietoa perheestä jota sinulla ei ole (toki ei voi tietoa kanssasi jakaa). Voisit jättää harkinnan ilmoituksen teosta ammattilaiselle, itse vain kertoisit huolestasi.
 
"mari"
[QUOTE="juupajuu";27568116]Ottamatta sen kummemmin kantaa tähän ap:n juttuun, niin tuntuu aika monelta (koti?) äidiltä olevan realiteetit hukassa... 8v (2lk) ei enää saa iltapäiväkerhopaikkaa, ei ole mitään lakia joka velvoittaisi kunnan hommaamaan sen ikäiselle hoitoa vanhemman työpäivän ajaksi! Itse olin yh silloin kun lapset olivat tuon ikäisiä, vaihtoehdot olivat olla työttömänä kotona tai tehdä kokopäivätöitä ja lapset pärjäsivät sen 5-6 tuntia päivässä keskenään. Ruokaa oli jääkaapissa, aamulla kerroin mitä voi syödä iltapäivällä enkä pystynyt läheskään aina vastaamaan puhelimeen kesken töiden. Talvella ehti tulla pimeä jo kauan ennenkuin tulin töistä, joskus jouduin jäämään ylitöihinkin ja sitten oli pakko vain soittaa että lämmittäkää pakkasesta ruokaa! Näin se vaan menee...[/QUOTE]

En tiedä kaikkien kuntien tilanteesta enkä kunnan velvoitteista. Mutta sen tiedän, että ko lapsi EI ole tottunut olemaan kaikkia iltapäiviä yksinään, koska käy koulun jälkeen seurakunnan ip-kerhossa (samassa jossa omanikin nyt käy, kun palasin tänä syksynä töihin).
 
"viima"
[QUOTE="juupajuu";27568116] jouduin jäämään ylitöihinkin ja sitten oli pakko vain soittaa että lämmittäkää pakkasesta ruokaa! Näin se vaan menee...[/QUOTE]

mut sä sentäs huolehdit et ne lapset pääsee kotiin ja niillä on ruokaa pöydässä ja soitit ja huolehdit heistä jos meni myöhään. mut tää et vanhemmat vain olettaa et naapuri hoitaa eikä soita kertaakaan 12tunnin aikan lapselle, ei varmista et sillä on aivain yms. tai et se ovi on oikeasti auki!
 
"juupajuu"
[QUOTE="mari";27568159]En tiedä kaikkien kuntien tilanteesta enkä kunnan velvoitteista. Mutta sen tiedän, että ko lapsi EI ole tottunut olemaan kaikkia iltapäiviä yksinään, koska käy koulun jälkeen seurakunnan ip-kerhossa (samassa jossa omanikin nyt käy, kun palasin tänä syksynä töihin).[/QUOTE]

Kuten sanoin, en tästä tapauksesta tiedä. Lähinnä kommenttini olikin siihen, että joidenkin mielestä tuon ikäisen yksin jättäminen suunnilleen pidemmäksi aikaa kuin 15min on heitteillejättä...
 
"jepskukkuu"
Musta on myös erittäin outoa, että täällä on näin paljon ihmisiä, joiden mielestä tuollainen käytös on ihan normaalia.

En sano, että ls-ilmoa olisi tarvinnut tehdä, eihän ap tehnytkään loppujen lopuksi, mutta pidän tuota itsekin lapsen heitteillejättönä ja hyväntahtoisen perheen hyväksikäyttönä.
 
"tiina"
[QUOTE="mari";27567889]No ENSINNÄKIN äiti itse sanoi, että kuvittelivat, että lapsi EI koko päivänä kaipaa kotiin, kun kerran on meille tullut. Tämä oli siis äidin kertomaa. Lisäksi toki oven piti olla auki.

Ja miksi tämä harmittaa:

Kai tässä vaan alkaa olla vähän hyväksikäytetty tunne, kun mitään vastavuoroisuutta ei tosiaankaan ole.

Ko tyttö syö meillä keskimäärin kerran viikossa iltaruoan, silloin tällöin viikonloppuisin. Ja viime vuoden minä melkein toimin hänen ilmaisena iltapäiväkerhona (kun olin vielä kuopuksen kanssa kotona eikä oma lapsi tarvinnut iltapäivähoitoa).

Ja koskaan ei tarjota toisin päin. Kerran päästin oman lapsen sinne klo 13 tietämillä (lounaan jälkeen) ja soitin kotiin vasta klo 18 iltaruoalle. Kyselin sitten onko saanut mitään välipalaa, niin vastaus oli "ei". Eli sen jälkeen omani olen aina soittanut kotiin syömään.

Eli oman lapseni on vieraillut heillä yleensä n 2 tunnin pätkissä.

Ja tästä lapsesta pidän tosi paljon. Ja äidistäkin kyllä... Mutta siitä tunteesta, että minua käytetään hyväksi en oikein pidä!

Ja tässä tilanteessa tunnen, että minua käytettiin ilmaisena lapsenvahtina minulta kysymättä (olisin kyllä luvannut, jos olisi kysynyt).
Ja lisäksi tunnen, että lapsi oli jätetty heitteille.[/QUOTE]

tosi röyhkeä kyllä toi lapsesi kaverin äiti. Kyllä olisi tossa tapauksessa pitänyt kysyä sopiiko lapsen "hoito" teille. Mitäs jos teillä olisi ollut joku sovittu meno vaikka iltapäiväksi ja illaksi? 8vuotias olis istunut pihalla liki ilta kymmeneen saakka?
 
"vieras"
[QUOTE="jepskukkuu";27568222]Musta on myös erittäin outoa, että täällä on näin paljon ihmisiä, joiden mielestä tuollainen käytös on ihan normaalia.

En sano, että ls-ilmoa olisi tarvinnut tehdä, eihän ap tehnytkään loppujen lopuksi, mutta pidän tuota itsekin lapsen heitteillejättönä ja hyväntahtoisen perheen hyväksikäyttönä.[/QUOTE]

Niin, tai jos sanotaan IHAN suoraan, niin ksipäiset ja välinpitämättömät vanhemmat.
 
[QUOTE="jepskukkuu";27568222]Musta on myös erittäin outoa, että täällä on näin paljon ihmisiä, joiden mielestä tuollainen käytös on ihan normaalia.

En sano, että ls-ilmoa olisi tarvinnut tehdä, eihän ap tehnytkään loppujen lopuksi, mutta pidän tuota itsekin lapsen heitteillejättönä ja hyväntahtoisen perheen hyväksikäyttönä.[/QUOTE]

Samaa ihmettelin minäkin, kuinka monelle tuollainen on ihan normaali käytäntö?
 

Yhteistyössä