Mitä tekisit vastaavas tilantees,14-vuotias teini harrastanu seksiä, seurustelleet vuoden

• Viestiketjun aloittaja jdkfksk
  • Ensimmäinen viesti
Parikymppinen
No ei kai se nyt teidän asia ole tietää kaikkea teininkään yksityisasioista. Muistelkaapa omaa teini-ikäänne, kipitittekö peitto ympärillä kertomaan vanhemmille että nyt se neitsyys sitten meni? Kerratkaa ehkäisyasiat ja hyväksykää se että teini päättää itse omasta vartalostaan ja seksuaalisuudestaan.

"vieras"
Täällä teinit taas innoissaan..

Eiköhän se 14-vuotias ole vielä aika alaikäinen, jolloin vanhempien on aiheellista olla huolissaan? Tuon ikäinen elää vielä aikalailla hetkessä kiinni, siis keskimääräinen samanikäinen. Seksiin kuuluu tietynlainen vastuullisuus, johon eivät ihan kaikki teinit vielä pysty. On myöskin mahdollisesti haavoittuvaisempi kuin pari-muutama vuosi vanhempana, eikös? Ehkä? Jos kumppani on myöskin nuori, on suurempi mahdollisuus siihen että tämä ajattelemattomuuttaan tekee/sanoo jotain, joka vahingoittaa teinin kuvaa itsestään/kehostaan/seksistä.

Nyt ei puhuta siitä, että vain nuoret tekisivät näin, tai että vain nuoret olisivat erityisen alttiita. Yksilöt ovat erilaisia, mutta ikä kertoo tietynlaisista todennäköisyyksistä.

Itse en kuitenkaan rankaisisi, vaan selittäisin miksi olisin halunnut lapsen odottavan.

Yrittäisin pitää keskustelukanavan auki, jos lapsella olisi joskus aiheesta ääneen mietittävää tai kysyttävää. Eivät välttämättä halua vanhempiensa kanssa näistä keskustella, mutta yrittäisin pitää huolen että tietävät että halutessaan voivat niin tehdä. Koittaisin myös sanoa ettei tarvitse muille huudella, on heidän välisensä asia. En haluaisi että oma lapseni on rohkaisemassa muita (jotka ovat ehkä vielä vähemmän valmiit seksiin) liian aikaisiin kokeiluihin.

Sinänsä mieluummin poikaystävä, jonka kanssa on vuoden seurustellut kuin jonkun teinipissiskänni-illan erehdys!

Tapahtunut mikä tapahtunut. Tekemättömäksi et sitä saa. Ei rankaisemalla ei millään.

Mitkä luulisit teinisi ajatukset olevan sinusta, jos menet ja perut matkan. Hän säälisi sinua, jos ei nyt niin aivan varmasti tulevaisuudessa.

Eihöhän järkevin juttu on muistuttaa ehkäisystä, mutta epäilen, että se on jo muutenkin hoidettu. Asia on vaan niin, että nuoret ovat valmiita paljon aikaisemmin kuin ennen. Liika juttelukin asiasta ärsyttää aivan valtavasti nuorta aikuistuvaa.

kyssäri
Mites ap, oletko itse vaikuttanut 14-vuotiaasi seksin harrastamiseen?

Tiedän perheitä, joissa lapset (minusta 14v on lapsi) elävät jomman kumman seurustelukumppanin luona kuin avoliitossa, nukkuvat vierekkäin kaikki yönsä, ovat viikonloppuja kaksistaan kun vanhemmat ovat mökillä ja kaikin puolin ovat ikään kuin hyväksytysti "avoliitossa". Ja sitten kun vauva on 16vuotiaalle tulossa, ovat vanhemmat kauhuissaan. WTF! Ihanhan tuossa on tyrkytetty sitä seksiä luomalla kaikin puolin ihanteelliset mahdollisuudet siihen.

Että onko ap lapsesi tietoinen, että ette hyväksy sitä, että lapsi harrastaa seksiä? Minusta esim. jos lapsi saa seurustelukumppaninsa kanssa yöpyä teillä kotona lapsesi kanssa samassa sängyssä, on se viesti siitä, että vanhempien mielestä on ok olla seksisuhteessa. Ja silloin on turha alkaa rangaista enää jälkikäteen.

Miksi seksistä pitäisi rangaista? Miksi haluaisit opettaa lapsellesi, että seksi on joku kielletty ja negatiivinen asia?
Tuolla suhtautumisellasi saatat aiheuttaa jopa sen, että lapsiparkasi kokee aikuisena naisena/miehenäkin jotain häpeää ja huonoa omaatuntoa seksin jälkeen.

Ja en tosiaan ihmettele, että valehteli teille seksin harrastamisestaan, kun olet noin ärsyttävä persenaama jo netin välityksellä.
Ole tyytyväinen, että käyttivät ehkäisyä. Ja turha varmaan sinulla odottaa, että teini sinulle mistään avautuisi.

• Tykkää
Reactions: Oisku ja Porho
Minkäs sä enää sille voit? Et mitään. Ole tyytyväinen että ovat käyttäneet ehkäisyä. Sen sijaan että alkaisit rankaisemaan seksin harrastamisesta, voisin jutella ihan asiallisesti aiheesta. Eli siitä että muistaa käyttää kondomia tautien varalta jne. Onko kyseessä tyttölapsi, tarvitseeko se luotettavamman ehkäisyn?

Sä et valitettavasti voi siihen vaikuttaa että lapsesi kasvaa ja kyllä -harrastaa seksiä.

Nojoonasennesullakin.
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29199210:
Mun mielestä huomattavasti isompi wtf on se, että 14 v on seurustellut vuoden. Siis 13-14-vuotiaana....?
Minä en ainakaan vanhempana kannustaisi moiseen.
No mikäs siibä sitten on vikana !?
Eikö oile parempi että sitä seksiä on harrastettu sellaisen ihmisen kanssa jonka tuntee eikä jonkun satunnaisen ekakännipanon kanssa?

Vähän sama
asia kun jotkut hyväksyvät teineiltä huonon käytöksen ja haistattelun, "kun se nyt vaan kuuluu teini-ikään tekosyyllä"?
Ottaisin sossuun yhteyttä ja hakisin sitä kautta apua, teinini vastuuttomaan käytökseen!

--*
Täällä on aina vähän hassua porukkaa :D
Eiks oo hyvä, että teini on seurustelusuhteessa sekstaillut eikä vaan jonkun satunnaisen kanssa. Muistuttaisin vielä ehkäisystä. Loppupeleissä seksuaalisuus on yksilön oma valinta. Tuskin tyttöä (?) siihen panemiseen on pakotettu.

"..."
No en myöskään rankaisisi. Paitsi ehkä valehtelusta. 14 -vuotias on lapsi. Seksiä voi harrastaa sitten, kun on ihan oikeasti valmis kestämään seuraukset, jos vahingossa raskautuu. Tuskin kypsä äidiksi? En kyllä ymmärrä näitä, joiden mielestä asia on ok.

Saraldo
Mä olen itse aloittanut 14-vuotiaana. Eikä ollut mikään "pakko päästä eroon neitsyydestä" -juttu, vaan seurustelin kyseisen pojan kanssa ja seurustelin vielä sen jälkeenkin puolitoista vuotta. Kaikki perustui molempien vapaaehtoiseen toimintaan ja samanikäisiä oltiin, eli kumpikaan ei iänkään perusteella hallinnut toista. Eikä tuo varhainen aloitus tehnyt musta mitään yleistä jakorasiaa, 22 vuoden aikana viisi kumppania, joista viimeisin ollut kuvioissa 20 vuotta. Mitään en kadu.

Jos menet ja perut matkan, saat taatusti teinin vihat niskaasi ja voit olla varma, ettei kerro sulle enää koskaan yhtään mitään. Siinä saattaa sitten jäädä paljon vakavammatkin asiat käsittelemättä, kun teini ei luota suhun. Mä puhuisin teinille ja korostaisin, että seksin pitää aina olla molemmille vapaaehtoista. Seksi on ihan ok kun molemmilla on siitä hyvä mieli, eikä pidä suostua mihinkään sellaiseen mikä arvelluttaa. Ehkäisystä pitää huolehtia ja jos vahinko kuitenkin käy, siitä pitää kertoa ajoissa, että voidaan punnita mahdolliset vaihtoehdot. Siinäkin tapauksessa päätös on teinin, mutta aikuinen voi kuitenkin yrittää vaikuttaa siihen ja auttaa pohtimaan vaihtoehdot läpi.

kahvikirahvi
En tietenkään toivo että oma lapseni aloittaisi seksipuuhat noin nuorena, mutta jos alkaisi niin toivoisin olevani niin hyvä äiti että uskaltaisi itse kertoa. Sit varmaan pitäisin sen pakkolisen ja kiusallisen ehkäisy- ja tautivalistuksen, ja toivoisin että ehkäisyopit pysyy mielessä eikä niistä huolimatta satu raskauvahinkoa.

"..."
Siitä on tutkimus, että tuon ikäisenä seksin aloittaneilla on aikuisena laadullisesti kehnompi seksielämä. Kuulostaa vähäpätöiseltä asialta, mutta sen verran elämän laatuun vaikuttava tekijä mielestäni, että ei ollenkaan pieni miinus.

Yhteistyössä