Mitä tekisit? Kyse päiväunista päiväkodissa.

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti
onni arjesssa
Voi herranen aika oikeesti näitä joitain kommentteja.. tyyliin, että kyllä nyt olette kauheita vanhempia, kun haluutte lapsenne menevän kohtuu ajoissa nukkuun. Päiväunet todellakin vaikuttavat yöuneen. Joillakin positiivisesti eli nukahtaa ilman levottomuutta kun ei ole liian väsynyt. Ja lapset kyllä tarvitsevat rauhoittumishetken. Mutta jonkin mielestä se on muka lapsen parasta, että nukkuu 2 tuntia päiväkodissa vaikka yöhön asti valvoo ja illalla sitten on vanhempien omahyväisyyttä, että he haluavat itse nukkumaan niin, että jakasavat seuraavana päivänä. On siellä monta ammattilaista koneen takana, mahtavaa. Varmasti olette oman lapsenne asiantintijoita ja tiedätte oman lapsenne unentarpeen. Mutta se, että aletaan arvostella muitten vanhemmmuutta unien mukaan, niin, hei camoon. Ja asiantuntijat. teillä voi olla kirjallista tietoa ja ehkä omien lapsien kanssa touhuamisesta tietoa. Mutta oikeasti ammattilaiset tietävät, että jokainen on yksilö ja kuka lapsen tuntee paremmin kuin omat vanhemmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Viideltä kotiin ja kahdeksalta unille? Hmm.. Oletko miettinyt, että sille on olemassa jokin aivan toinen syy kuin päiväunet, miksi lapsi valvoo illalla myöhään...
Juuri näin. Tämä kommentti osuu asian ytimeen. Lapsi ottaa sen vanhempien ajan vaikka sitten yötä myöten valvomalla. Piste.

 
vieras
Kaikki ammattilaiset ovat varmaan lopultakin ymmärtäneet, että vanhemmat tuntevat lapsensa ja ovat oikeassa tässä ketjussa. Kukaan ei ole kehdannut enää jatkaa kommentoimista pitkistä päiväunista (joista on hyötyä eniten tädeille). Taitaa tätejä vähän hävettää nyt...
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Viideltä kotiin ja kahdeksalta unille? Hmm.. Oletko miettinyt, että sille on olemassa jokin aivan toinen syy kuin päiväunet, miksi lapsi valvoo illalla myöhään...
Juuri näin. Tämä kommentti osuu asian ytimeen. Lapsi ottaa sen vanhempien ajan vaikka sitten yötä myöten valvomalla. Piste.
Yksinkertaiset ovat siunattuja.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tieto lisää tuskaa. Näillä yksinkertaisilla on varmaan ainakin onnellinen elämä.
Tieto lisä tuskaa? Mikä tieto? Mistä? Miten tuo heitto liitty mihinkään tässä keskustelussa käytyyn asiaan?


Ja niin on onnellinen elämä meillä ei-niin-yksinkertaisillakin, varsinkin kun päiväuniasiat saatiin päiväkodin kanssa kuntoon ja koko perhe on pirteämpi.
 
öhöm
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tieto lisää tuskaa. Näillä yksinkertaisilla on varmaan ainakin onnellinen elämä.
Tieto lisä tuskaa? Mikä tieto? Mistä? Miten tuo heitto liitty mihinkään tässä keskustelussa käytyyn asiaan?


Ja niin on onnellinen elämä meillä ei-niin-yksinkertaisillakin, varsinkin kun päiväuniasiat saatiin päiväkodin kanssa kuntoon ja koko perhe on pirteämpi.
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
JOKU kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden TÄMÄN lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä TÄTÄ väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän LIIAN aikaisin illalla nukkumaan.
 
öhöm
[quote="vieras]
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin![/quote]

Tottakai vaikuttavat. Oleellista on se, että pieni lapsi TARVITSEE päiväunet. Päiväkodissa päiväkodin sääntöjen mukaan, onko se niin hankala ymmärtää?! Ja eivätköhän ne tädit ole kahvitaukonsa ansainneet.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tieto lisää tuskaa. Näillä yksinkertaisilla on varmaan ainakin onnellinen elämä.
Tieto lisä tuskaa? Mikä tieto? Mistä? Miten tuo heitto liitty mihinkään tässä keskustelussa käytyyn asiaan?


Ja niin on onnellinen elämä meillä ei-niin-yksinkertaisillakin, varsinkin kun päiväuniasiat saatiin päiväkodin kanssa kuntoon ja koko perhe on pirteämpi.
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin!
Aa, ok, taisin itsekin lukaista vähän nopeasti.
Ja todellakin päiväunet vaikuttaa yöuniin, tai no jos olen oikein ymmärtänyt niin ei kaikilla lapsilla, mutta meillä kylläkin. Rankasti. Tätä vaan ei pysty kaikki ymmärtämään kuten pystyy huomaamaan tätä ketjua lukiessa.
Ja eikö olekin melkein huvittavaa että kiihkeimmät päiväunien puolestapuhujat ovat itse hoitajia tai sitten näitä hyvin nukkuvien lasten äitejä.. :)
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
JOKU kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden TÄMÄN lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä TÄTÄ väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän LIIAN aikaisin illalla nukkumaan.
OK. Voi olla, että ap:n lapsi tarvitsee unta 11h vuorokaudessa. Mikä ihmeen ongelma voi olla nukkua 1h päivällä ja 10h yöllä? Kysymys on vain ja ainoastaan rytmien vakiinnuttamisesta.
 
kk
Meillä esikoinen on ollut aina todella vähäuninen, siirtyi yksiin päiväuniin vajaa 9-kuisena ja jätti päiväunet kokonaan pois kaksivuotiaana. On aina nukkunut yönsä hyvin, nyt on vähän vajaa neljä ja nukkuu 21-07 eikä todellakaan tarvitse enempää unta. Päiväkodissa alussa olivat sitä mieltä että kyllä tarvitsee noin pieni unta (tuolloin alle 3), mutta poika ei kertaakaan nukahtanut nukkariin ja onneksi pääsi pois leikkimään levättyään pakollisen puoli tuntia. Eli meillä onneksi päiväkodissa joustettiin, ja kaikki jotka eivät nukahtaneet pääsivät toiseen huoneeseen leikkimään rauhallisia leikkejä.

Ennen olin huolissani pojan vähästä unesta, mutta lääkärikin totesi että ei väkisin voi pakottaa nukkumaan ja monet tutkimukset ovat osoittaneet että lapset jotka tarvitsevat vähän unta ovat usein älykkäitä ja lahjakkaita. Maailman mukavin lääkäri ;)

Jos joskus nukahtaa autoon tms. niin todellakin ilta on ihan katastrofi ja vaikuttaa nukahtamiseen huomattavasti. Eli suuret sympatiat sinne suuntaan ja koita pitää puolesi!
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
[quote="vieras]
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin!
Tottakai vaikuttavat. Oleellista on se, että pieni lapsi TARVITSEE päiväunet. Päiväkodissa päiväkodin sääntöjen mukaan, onko se niin hankala ymmärtää?! Ja eivätköhän ne tädit ole kahvitaukonsa ansainneet. [/quote]

Minunkin mielestäni pieni lapsi tarvitsee päiväunet. Mutta siinä vaiheessa kun puhutaan yli 3-vuotiaasta lapsesta jonka nukahtaminen illalla venyy joka puoleen yöhön päiväunien vaikutuksesta, onko se mielestäsi perheen ja lapsen etu? Oletko itse valvonut lapsesi kanssa kuukausia puoleen yöhön? Oliko se mielestäsi hyvä tilanne?

 
musta on älytöntä tingata siitä tarvitseeko lapsi PÄIVÄunet vai ei... kyllä se kokonaisuus ratkaisee, unen määrä vuorokaudessa. Niinkuin moni on sanonut, päiväunia nukkumalla se vuorokautinen unimäärä jää usein vähäisemmäksi kuin kunnon pitkät yöunet nukkumalla.
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
[quote="vieras]
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin!
Tottakai vaikuttavat. Oleellista on se, että pieni lapsi TARVITSEE päiväunet. Päiväkodissa päiväkodin sääntöjen mukaan, onko se niin hankala ymmärtää?! Ja eivätköhän ne tädit ole kahvitaukonsa ansainneet.
Minunkin mielestäni pieni lapsi tarvitsee päiväunet. Mutta siinä vaiheessa kun puhutaan yli 3-vuotiaasta lapsesta jonka nukahtaminen illalla venyy joka puoleen yöhön päiväunien vaikutuksesta, onko se mielestäsi perheen ja lapsen etu? Oletko itse valvonut lapsesi kanssa kuukausia puoleen yöhön? Oliko se mielestäsi hyvä tilanne?

[/quote]


MITEN se nukahtaminen voi venyä 1h päiväunien seurauksena puoleen yöhön, jos lapsi herää normaaliin aikaan eli klo 06-80? Ei takuuvarmasti veny viikkoja. Ei lapsi päivässä sopeudu eikä sitä voi häneltä odottaakaan. Viikonloppuisin olisi hyvää pitää arkirytmiä, sitä monet vanhemmat eivät tunnu ymmärtävän ja siksi alkuviikolla on isoja ongelmia unien kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
[quote="vieras]
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin!
Tottakai vaikuttavat. Oleellista on se, että pieni lapsi TARVITSEE päiväunet. Päiväkodissa päiväkodin sääntöjen mukaan, onko se niin hankala ymmärtää?! Ja eivätköhän ne tädit ole kahvitaukonsa ansainneet.
Minunkin mielestäni pieni lapsi tarvitsee päiväunet. Mutta siinä vaiheessa kun puhutaan yli 3-vuotiaasta lapsesta jonka nukahtaminen illalla venyy joka puoleen yöhön päiväunien vaikutuksesta, onko se mielestäsi perheen ja lapsen etu? Oletko itse valvonut lapsesi kanssa kuukausia puoleen yöhön? Oliko se mielestäsi hyvä tilanne?

MITEN se nukahtaminen voi venyä 1h päiväunien seurauksena puoleen yöhön, jos lapsi herää normaaliin aikaan eli klo 06-80? Ei takuuvarmasti veny viikkoja. Ei lapsi päivässä sopeudu eikä sitä voi häneltä odottaakaan. Viikonloppuisin olisi hyvää pitää arkirytmiä, sitä monet vanhemmat eivät tunnu ymmärtävän ja siksi alkuviikolla on isoja ongelmia unien kanssa.
[/quote]

no niin se vaan venyy. En tiedä miksi, mutta niin se tekee.

Joo ehkä tähän sopeutuu sitten loppuviimein ne lapset jotka ovat joka päivä siellä hoidossa. Mutta sitten kun hoitopäiviä on 1-3 viikossa tai joskus ei ollenkaan, muuttuu rytmi koko ajan...
 
öhöm
[quote="tiina]
Minunkin mielestäni pieni lapsi tarvitsee päiväunet. Mutta siinä vaiheessa kun puhutaan yli 3-vuotiaasta lapsesta jonka nukahtaminen illalla venyy joka puoleen yöhön päiväunien vaikutuksesta, onko se mielestäsi perheen ja lapsen etu? Oletko itse valvonut lapsesi kanssa kuukausia puoleen yöhön? Oliko se mielestäsi hyvä tilanne?

[/quote]

Jäi vastaamatta tuohon viimeiseen: Ei tietenkään ole mielestäni hyvä tilanne. Minun ymmärrykseeni ei vain mene, miten tämä tilanne voi jatkua päiviä/viikkoja, jos vanhemmat pyrkivät stabiloimaan rytmin: lapsi herää klo 7, nukkuu päiväunet 1h, menee nukkumaan illalla klo 00, herää klo 7 (tämän vuorokauden unet siis yhteensä vain 8h). Ei lapsi elä tuollaisella univajeella monta päivää (eli haluaa mennä aikaisemmin illalla nukkumaan). Päiväkodissa kuitenkin rajoitetaan se unien pituus 2 tuntiin.
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
no niin se vaan venyy. En tiedä miksi, mutta niin se tekee.

Joo ehkä tähän sopeutuu sitten loppuviimein ne lapset jotka ovat joka päivä siellä hoidossa. Mutta sitten kun hoitopäiviä on 1-3 viikossa tai joskus ei ollenkaan, muuttuu rytmi koko ajan...
Juu, minun pointtini piilee juuri tuossa sinun viimeisessä lauseessasi. Rytmi muuttuu, kun ei sitä välitetä ylläpitää kotona. Miten ihmeessä te kuvittelette päiväkodin voivan sopeutuvan jokaisen lapsen rytmiin ja miksi ihmeessä sen edes pitäisi?
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
[quote="vieras]
Sori, tuli ehkä heitettyä vähän epäselvästi. Tieto lisää tuskaa, joten jos sitä tietoa ei ota sisäänsä, niin on ehkä helpompi olla. Toisin sanoen tieto siitä, että ne päiväunet oikeasti häiritsee lapsen yöunta on parempi ehkä kiistää, koska silloin olisi päiväkotitätien kahvitaika vaarassa ja tuska päällä kun pitäisi olla lasten kanssa kokonaista kaksi tuntia kauemmin joka päivä. Olen siis samaa mieltä kuin ap päiväunien mielekkyydestä. Päiväunet vaikuttaa yöuniin!
Tottakai vaikuttavat. Oleellista on se, että pieni lapsi TARVITSEE päiväunet. Päiväkodissa päiväkodin sääntöjen mukaan, onko se niin hankala ymmärtää?! Ja eivätköhän ne tädit ole kahvitaukonsa ansainneet. [/quote]

Tädit kyllä mutta harjoittelijat ei. ;)

Olin pk:ssa harjoittelussa ja muutamana päivänä osallistuin näihin päiväunikekkereihin eli istuin koko ajan kahvihuoneessa tätien kanssa, yksi vahti nukkujia ja KAIKKI muut istui siellä eikä todellakaan töitä tehneet koko reilun parin tunnin aikana.

Sitten muutaman päivän kuluttua mun ohjaajalle tuli hirveä hätä keksiä mulle Fiksua Tekemistä päiväuniajaksi. Eli jatkossa minä valmistelin askarteluja, järjestelin tavaroita tms. sen aikaa kun tädit jatkoi juoruiluaan. Siellä kyllä käsiteltiin kattavasti lapset perheineen, omat ja vieraiden kotiasiat ym..

Paperitöitä jäi ltot tekemään silloin kun lapset meni ulos muiden aikuisten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
no niin se vaan venyy. En tiedä miksi, mutta niin se tekee.

Joo ehkä tähän sopeutuu sitten loppuviimein ne lapset jotka ovat joka päivä siellä hoidossa. Mutta sitten kun hoitopäiviä on 1-3 viikossa tai joskus ei ollenkaan, muuttuu rytmi koko ajan...
Juu, minun pointtini piilee juuri tuossa sinun viimeisessä lauseessasi. Rytmi muuttuu, kun ei sitä välitetä ylläpitää kotona. Miten ihmeessä te kuvittelette päiväkodin voivan sopeutuvan jokaisen lapsen rytmiin ja miksi ihmeessä sen edes pitäisi?
no en mä ainakaan ala herättää lasta kotona klo 7 vain heräämisen riemusta, jotta saisin päivällä nukkumaan päiväunet ja illalla ajoissa sänkyyn :eek: kyllä me nukutaan tyytyväisinä hyvät yöunet koko perhe ja ollaan päivä virkeitä.

Jos lapsi on hoidossa vaikka 8 päivää 30 päivästä kuukaudessa, niin kummankohan pitäs ylläpitää sitä rytmiä, kodin vai päiväkodin??
 
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
no ei munkaan mielestä ole järkeä pitää väkisin ketään hereillä, mutta en ymmärrä myöskään sitä että lapset jotka ovat virkeitä, jaksavat päivän hyvin ja nukkuvat yöllä hyvin, joutuvat päiväunille?

 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
[quote="tiina]
Minunkin mielestäni pieni lapsi tarvitsee päiväunet. Mutta siinä vaiheessa kun puhutaan yli 3-vuotiaasta lapsesta jonka nukahtaminen illalla venyy joka puoleen yöhön päiväunien vaikutuksesta, onko se mielestäsi perheen ja lapsen etu? Oletko itse valvonut lapsesi kanssa kuukausia puoleen yöhön? Oliko se mielestäsi hyvä tilanne?
Jäi vastaamatta tuohon viimeiseen: Ei tietenkään ole mielestäni hyvä tilanne. Minun ymmärrykseeni ei vain mene, miten tämä tilanne voi jatkua päiviä/viikkoja, jos vanhemmat pyrkivät stabiloimaan rytmin: lapsi herää klo 7, nukkuu päiväunet 1h, menee nukkumaan illalla klo 00, herää klo 7 (tämän vuorokauden unet siis yhteensä vain 8h). Ei lapsi elä tuollaisella univajeella monta päivää (eli haluaa mennä aikaisemmin illalla nukkumaan). Päiväkodissa kuitenkin rajoitetaan se unien pituus 2 tuntiin. [/quote]

Niin, en minäkään tiedä miten se on mahdollista että lapsen iltanukahtaminen siirtyi niin paljon päiväunien vaikutuksesta, siitä puhuttiin päiväkodissa ja siitä puhuttin neuvolassa mutta niin se vaan meni.
Meillä tuo nukahtaminen tapahtui siis aikavälillä n.22.45-00.00, vaihdellen eri päivinä, ja tuo 22.45 nukahtaminen oli aika juhlan paikka, mutta joitakin kertoja valvoimme 00.30 asti. Herätys on aamulla klo 8, joskus töistä riippuen aikaisemmin.

Nykyään poika nukahtaa 20.30 maissa, nukkuu kellon ympäri. Sain itse töitä järjestettyä niin että menen tuntia myöhemmin jolloin on mahdollista antaa pojan nukkua 8.30 asti, jolloin hän herää pirteänä, jaksaa hyvin koko päivän ja koko perhe nukkuu paremmin.
Päiväkodissa hän lepää tietysti, ja sovimme silloin että jos hän nukahtaa 30-45min aikana saa nukkua tunnin. No eipä nukahtanut kertaakaan kunnon yöunien jälkeen. Ja nykyään poika on ryhmässä jossa kukaan ei nuku, päivälepo tosin on ja näin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Viideltä kotiin ja kahdeksalta unille? Hmm.. Oletko miettinyt, että sille on olemassa jokin aivan toinen syy kuin päiväunet, miksi lapsi valvoo illalla myöhään...
Juuri näin. Tämä kommentti osuu asian ytimeen. Lapsi ottaa sen vanhempien ajan vaikka sitten yötä myöten valvomalla. Piste.
Haluaisitko selventää, kun en tätä kommenttia ymmärtänyt. Minulla toinen lapsi nukkuu päiväkodissa tunnin päiväunet ja käy illalla ajoissa nukkumaan, toinen nukkuu 2,5h päiväkodissa ja illat on yhtä taistelua. Meillä kyllä tänäänkin on käyty ulkona fillaroimassa, poimittu takapihalta marjoja, laskettu liukumäkeä, luettu kasa kirjoja, ja nyt odotan sitten sitä nukutustaistelua alkavaksi. Molemmat on tuolla jo sängyissään, ja käyn siellä silittelemässä ja taputtelemassa. Kolmea tuntia en aio kuitenkaan siinä sängyn vieressä istua.

Jos sinun mielestäsi se vanhempien aika täytyy hoidossa nukuttujen päiväunien takia ottaa klo 20-23 niin katso nyt hyvä ihminen peiliin? Olen illan viettänyt lasteni kanssa molemmat ovat saaneet kyllä huomiota. Toinen on vain saanut sen lisäksi liikaa päiväunta!!!!

Helppo se on neuvoa miten tulisi toimia jos itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tässä asiassa. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan heiltä joille ongelma on tuttu.
 

Yhteistyössä