Mitä tekisit 21254,76€:lla?

  • Viestiketjun aloittaja Mielestäni tavis
  • Ensimmäinen viesti
Mielestäni tavis
Se on summa, minkä 1lapsen talous saa lapsilisää. Meillä tuo raha on mennyt ruokaan & vaatteisiin. Peruselämiseen. Laitatko lapsilisän säästöön? Paljonko on bruttotulot?
 
meillä
Menee vaihdellen säästöön ja elämiseen. Tällä hetkellä elämiseen, kun toinen vanhempi jatko-opinnoissa. Normitilanteessa molemmat töissä, netto n 4200 kuussa ja silloin menee säästöön.
 
lhä
Kaikki lapsilisät menee lyhentämättöminä rahastoihin. Maltillisella 4% tuotolla potti olisi n. 30000e lapsen täyttäessä 17v. Siitä on sitten hyvä napata ajokorttiin, vaihto-oppilasvuosiin, ensiasunnon käsirahaan tai mihin sitten tarvitseekaan riippuen miten maailma tuolloin makaa. Vaikka lapsilisään on nyt tulossa muutoksia, niin jatkan vanhan summan sijoittamista lapsen hyväksi hamaan tappiin asti. Jossain vaiheessa saa itsekin osallistua potin kasvattamiseen mm. kesätöillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"Keh"
[QUOTE="Aloittaja";29711067]Joo, se on ollut jopa isompi 90-luvulla, kunnes sitä leikattiin rajusti[/QUOTE]

Onko näin? Tätä pitääkin käydä selvittelemään, kunhan on tovi ylimääräistä aikaa. Kuulostaa ei-niin-uskottavalta väitteeltä, mutta mitään tietoahan mulla ei ole :)
 
"Keh"
[QUOTE="Aloittaja";29711067]Joo, se on ollut jopa isompi 90-luvulla, kunnes sitä leikattiin rajusti[/QUOTE]

No joo, meni tuo siis melkein oikein. Vuonna 1995 lapsilisä on olllut euroiksi muutettuna 95,9 euroa (eli ei siis isompi kuin nyt tällä hetkellä) ja siitä se raju leikkaus on pudottanut kokonaiset 5,9 euroa :)

Ja lähde vielä tässä: http://www.veronmaksajat.fi/Global/MeteorImport/Documents/Lehdistötiedotteet/Tyon_verotus_ja_perheet_Euroopassa.pdf

Ensimmäinen liite tuon pdf:n lopussa.
 
"Jaana"
Tuota lapsilisää ei 90-luvulta voi ihan suoraan repäistä euroiksi. Silloin on palkkataso ollut toisenlainen ja kaikki hinnat huomattavasti edullisempia kuin nyt. Esimerkkinä kahvikupillinen kahvilassa 50 penniä -1 markka. Bensan hinta nykyiseen verrattuna huomattavasti halvempaa etc. Eli rahalla sai enemmän kaikkea
 
Meillä on mennyt kaikkien neljän lasten lapsilisät aina elämiseen (ruoka, vaatteet ym pakollinen). Meillä on mies ollut töissä ja itse olen ollut kotiäitinä (omalle tililleni on tullut vain lapsilisä monta vuotta, ei muuta rahaa ). (Nyt olen ollut jonkin aikaa töissä)
 

Yhteistyössä