mitä tehdä..

• Viestiketjun aloittaja kaveriäidin huumeiden käyttö
  • Ensimmäinen viesti
"viima"
Voin olla sulle ihan mikä tantta tahansa, mutta lasten etu menee minulla hauskanpidon edelle. En voi ymmärtää kaltaisiasi kuvotuksia jotka rypevät vain omassa itsessään!! Ja kyllä, minulla on vahva kokemus lastensuojelutyöstä jossa tapaan kaltaisia päivittäin.
mä en vain käsitä sitä miksi esim pilven poltto on jotenkin kamalampaa ja vaarallisempaa kuin viinan juonti. itse olen pilveni polttanut aikoinaan. nykyään en juo viinakaan. enkä polta röökiä. kahvi on suurin paheeni. mutten siltikään edes harkitsisi mitään ilmoitusta jos huumeiden käyttö ei olisi viikottaista eikä häiritse lapsen perheelämää mitenkään. ap:n pitäisi katsoa tilannetta kokonaisuutena eikä vouhottaa. jos tuo olikin yksi satunnainen kerta eikä ole tapahtunut aikasemmin eikä tule koskaan tapahtumaan? silloin saatetaan rikkoa äidin ja lapsen koti täysin turhaan.

ap .
Haluaisin tähän lisätä, etten olisi tätä ketjua aloittanut, jos mulla ei olisi jonkinasteista huolta. En vain tiedä, ovatko perusteet riittävät.

Taidan vain huomenna lounastunnilla käydä sosiaalitoimistossa puhumassa jollekulle. Saavat he sitten päättää, onko asialla riittävästi perustetta vai ei.

Kiitos vastauksistanne ja mukavaa illanjatkoa!

Kysymys
[QUOTE="miksi";24407747]Miksi ihmiset kuvittelevat että tuollainen miesten vaihtuvuus, kodin vaihtuvuus ja huumeiden käyttö ei olisi haitallista lapsen kehitykselle? Lastensuojeluilmoitus PITÄÄ tehdä AINA kun EPÄILEE, että lapsen fyysinen tai psyykkinen kehitys on vaarassa! Kuinka tämä ei mene niin monelle jakeluun.[/QUOTE]

Myös vanhempien avioero, toisen/molempien vanhemman kuolema, sisarusten sairaudet, koulukiusaaminen, hirmumyrskyt, mummon delirium ja isoisän dementia voi aiheuttaa kehityksen vaarantumista... missä se raja menee?

"Vieras"
[QUOTE="vieras";24407596]No ei todellakaan ole mikään lastensuojeluasia tuo. Ihan normaaleilta kotibileiltähän tuo kuulostaa, vaikka peilin edessä tanssimisen aiheuttikin tällä kertaa jokin muu kuin alkoholi.[/QUOTE]

Ihan normaalit kotibileet?! Vedetään huumeita?!

Yksss vaan
On se outoa, että joidenkin mielestä äidin huumeiden käyttö ei haittaa lapsen elämää lainkaan. AP, teet oikean päätöksen! Hienoa!
No koska ap ei ole kusinäytettä tuolta äidiltä saanut ja hänellä ei ole kuin joku epämääräinen KUVITELMA koko aiheetsa niin .. hieman huteralla pohjalla ollaan. Lapsi oli kuitenkin hoidossa... ja lapsestahan tässä on kyse eikö? Jos olisin tuo ap niin ohjaisin tätä äitiä ennemminkin hoitoon!

Moni ottikin jo aiemmin esille senkin pointin että jos kyseessä olisi ollu viinabileet niin ap olisi jäänyt sinne ja viinabileissä suomalaisittain usein vedetään perseet olille ... mutta olisiko tuossa tapauksessa ap edes harkinnut ls - ilmoa?????

Minusta tässä on kyseessä taas se, että nainen tekee asioita, joita ap ei hyväksy. Ei niinkään se, onko lapsella oikeasti hätä. Jos joskus on bileet kun lapsi on hoidossa ja siellä ihmiset nauttii mitä nauttiikin, niin ei se kyllä ole lastensuojeluilmoituksen paikka. Olisitko sinä halunnut tulla erotetuksi äidistäsi jos kävisi ilmi, että tämä kerran poltti pilveä siskonsa kanssa kun olitte mummolassa? Ihan oikeasti? Ap:n asenteellisuus käy selkeästi ilmi siitä, että hän ei ole edes puhunut kyseisen naisen kanssa tapahtuman jälkeen. Oletko oikeasti huolissasi lapsen hyvinvoinnista vai onko pointti se, että äiti on mielestäsi niin kamala, ettei "ansaitse" lastaan?

Miesten vaihtuvuus on myös sellainen asia, jota jotkut katsoo kovasti kieroon. Ikävää kyllä on, jos muuttaa yhteen kovin pian, mutta tuskin lastensuojeluasia silti, ellei nämä isäpuolet ole väkivaltaisia tms. Jos taas seurustelee muuten vaan, niin ei ole kyllä kenenkään paikka mennä sanomaan milloin on sopivaa aloittaa seuraava suhde ja milloin ei. Ei sitä tarvitse nunnana elää vaikka lapsen on tehnytkin. Ja jotkut pitää "hoitonsa" erossa lapsista, toiset tuo ne kotiin näytille, en osaa sanoa kumpi on oikea menettelytapa, tuskinpa asialle on mitään yhtä oikeaa ratkaisua.

En minä mitenkään ihaillen tuollaista käyttäytymistä katsoisi, mutta haluaisin pystyä ilmoittamaan lastensuojeluun jotain konkreettista, enkä vain juoruja ja paheksuntaa.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Tosi reilua, että luistelet omasta vastuustasi kokonaan ja et juttele vakavasti äidin kanssa ensin. Kyllä se tullaan kuitenkin tietämään, kuka ilmoituksen on tehnyt, jos sitä pelkäät.

ap .
No koska ap ei ole kusinäytettä tuolta äidiltä saanut ja hänellä ei ole kuin joku epämääräinen KUVITELMA koko aiheetsa niin .. hieman huteralla pohjalla ollaan. Lapsi oli kuitenkin hoidossa... ja lapsestahan tässä on kyse eikö? Jos olisin tuo ap niin ohjaisin tätä äitiä ennemminkin hoitoon!

Moni ottikin jo aiemmin esille senkin pointin että jos kyseessä olisi ollu viinabileet niin ap olisi jäänyt sinne ja viinabileissä suomalaisittain usein vedetään perseet olille ... mutta olisiko tuossa tapauksessa ap edes harkinnut ls - ilmoa?????
Kuvitelmasta ei ollut kyse. Tiedän varmasti, että he tosiaan olivat psykedeelisen huumeen vaikutuksen alaisena.
Ja jos kyseessä olisivatkin olleet huumeettomat illanistujaiset, olisin mahdollisesti jäänytkin, sillä olin siinä käsityksessä, että oli tarkoitus grillata, saunoa ja ottaa muutama olut. Kännäysbileisiin taidan olla jo liian vanha muutenkin =)

Kuten jo mainitsinkin, huoli lapsesta ei todellakaan ole pelkästään tuosta aiheutunut, mutta omalla kohdallani se oli se viimeinen niitti, sillä en hyväksy huumeiden käyttöä. Nollatoleranssi.

Teen kuten parhaaksi näen, eli käyn sosiaalitoimistossa. Silloin asia siirtyy heidän vastuulleen, ja he ratkaisevat ovatko perusteet riittävät jatkotoimenpiteisiin vai ei.

"minna"
Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan. Eikö kannattaisi ensin jutella kaverin kanssa? Täällä on moni ollut sitä mieltä, että vanhemmat voi olla kännissä lasten seurassa. Mun mielestä ehdottomasti ei, mutta en mä silti lähtis lastensuojeluilmoitusta tekemään. Ei voi lähteä tekemään lastensuojeluilmoitusta pelkästään sen takia, että epäilee jotain. Miettikää ensin onko kyse vain niin erilaisesta elämäntavasta, ettet sä voi ymmärtää. Miksi ihmeessä sä et juttele sen kaverisi kanssa??? Raukkamaista lähteä selän takana tekee ilmoitusta tässä tilanteessa.

Yksss vaan
Kuvitelmasta ei ollut kyse. Tiedän varmasti, että he tosiaan olivat psykedeelisen huumeen vaikutuksen alaisena.
Ja jos kyseessä olisivatkin olleet huumeettomat illanistujaiset, olisin mahdollisesti jäänytkin, sillä olin siinä käsityksessä, että oli tarkoitus grillata, saunoa ja ottaa muutama olut. Kännäysbileisiin taidan olla jo liian vanha muutenkin =)

Kuten jo mainitsinkin, huoli lapsesta ei todellakaan ole pelkästään tuosta aiheutunut, mutta omalla kohdallani se oli se viimeinen niitti, sillä en hyväksy huumeiden käyttöä. Nollatoleranssi.

Teen kuten parhaaksi näen, eli käyn sosiaalitoimistossa. Silloin asia siirtyy heidän vastuulleen, ja he ratkaisevat ovatko perusteet riittävät jatkotoimenpiteisiin vai ei.
Tyypillistä.
Haluat vain koko jutun pois omilta harteiltasi.. et ole edes keskustellut tuon kaverisi (!!) kanssa illan tapahtumista.

Mua suututtaa niin etten voi sanoin kuvailla. Ja ei, en ole narkomaani, en ole koskaan edes kokeillut huumeita. Mutta ystävänä olen heillekin, keitä elämä joskus nurin kohtelee.

neil
Ensinnäkin se, että tekee lastensuojeluilmoituksen Ei tarkoita sitä että lapset otettaisiin heti tai lainkaan huostaan. Toiseksi, se että pitää bileet joissa tarjolla huumeita joita kaikki käyttää viittaa usein kyllä siihen, että se ei todellakaan ole kertaluontoista. Ja viimeiseksi, Ap:llä ei ole minkäänlaista velvoitetta ojentaa tai keskustella äidin kanssa huumeiden käytöstä jos itse ei halua. Tekemällä ilmoituksen ap kantaa vastuunsa hyvin!

Eli kaikkien pitää elää sinun moraalikäsitystesi mukaan tai menet juoruamaan heistä viranomaisille? Vielä edes kertomatta kantaasi tai keskustelematta asiasta. Erinomainen ystävä.

hienoa!
Aivan oikein teet,että menet käymään soskussa juttelemassa asiasta,he päättäkööt sitten miten etenee!! Ihana,ettet sulje silmiä tuollaiselta,niinkuin täällä moni tekisi...

Minä taas olen sitä mieltä,ettei kannata ottaa kaverisi kanssa asiaa puheeksi,ainakaan tässä vaiheessa,koska laskisi sitten 1+1,ja hoksaisi,että sä olet tehnyt ilmoituksen...

neil
kakaka: Yritä sinä nyt ymmärtää, että kyllä se äidin huumeiden käyttö on lapsen kaltoinkohtelua! Vaikka lapsi ei olisi sillä hetkellä paikalla.!! Ajatella.... Kyllä se on niin vaikeaa ymmärtää.

Ensinnäkin se, että tekee lastensuojeluilmoituksen Ei tarkoita sitä että lapset otettaisiin heti tai lainkaan huostaan. Toiseksi, se että pitää bileet joissa tarjolla huumeita joita kaikki käyttää viittaa usein kyllä siihen, että se ei todellakaan ole kertaluontoista. Ja viimeiseksi, Ap:llä ei ole minkäänlaista velvoitetta ojentaa tai keskustella äidin kanssa huumeiden käytöstä jos itse ei halua. Tekemällä ilmoituksen ap kantaa vastuunsa hyvin!
Huostaanotto on kuitenkin mahdollisuus, jota ei kannata unohtaa silloin kun kiimaisena menee niitä ilmoituksiaan tekemään. Haittaa perheelle toki voi tulla jo pienemmistäkin toimenpiteistä.

"Viittaa usein kyllä siihen..." ei ole mitään faktaa, silkkaa arvailua. Mitäpä jos oikeasti ottaisi selvää onko tuo käytös tavanomaista?

Ap:n ei todellakaan kuulu ojentaa toisia ihmisiä heidän nautintoaineidensa käyttämisestä tai käyttämättömyydestä, se ei ole yhtään hänen asiansa. Huolistaan taas ystävien kanssa yleensä keskustellaan, ainakin ennen kuin "ilmiannetaan" se "ystävä" poliisille tai sosiaaliviranomaisille.

"vieras"
Aivan oikein teet,että menet käymään soskussa juttelemassa asiasta,he päättäkööt sitten miten etenee!! Ihana,ettet sulje silmiä tuollaiselta,niinkuin täällä moni tekisi...

Minä taas olen sitä mieltä,ettei kannata ottaa kaverisi kanssa asiaa puheeksi,ainakaan tässä vaiheessa,koska laskisi sitten 1+1,ja hoksaisi,että sä olet tehnyt ilmoituksen...
No miten se muutenkaan voisi olla hoksaamatta.

ap .
Ja jos jättäisin käymättä sosiaalitoimistossa, en voisi olla miettimättä teinkö väärin. En sanonut tekeväni lastensuojeluilmoitusta, vaan käyväni sosiaalitoimistossa keskustelemassa jonkun kanssa, jolloin AMMATTI-IHMISET voivat päättää ovatko perusteet riittävät vai eivät.

On myös totta, että henkilö X:n tekemisiä en hyväksy, mutta tuskin olisin hänen kanssaan ollut ystäviä vuosikausia, jos en voisi elää eroavaisuuksien kanssa. On myös totta, ettemme ole keskustelleet tapahtuneen jälkeen. En minä häntä pelkää, mutta hänen miestään kyllä. Minulla on oikea huoli lapsesta, ja hän on tärkein. Toimin sen mukaisesti.

HHJ
Voi kun tietäisitte paljon yksikin lastensuojeluilmoitus (TURHA) syö aikaa niiltä oikeasti apua tarvitsevilta lapsilta :(

Millainen kaveri tämä ap on ... miksi et yrittäisi puhua kaverillesi. On tosi surullista huomata että kaltaisiasi ihmisiä on. Kääntää selän kaverille..

Yhteistyössä