Mitä tehdä kun ei lusikkaruoka kelpaa 1-vuotiaalle?

Otsikossahan se kaikki tulikin. :D

Eli meidän vuoden ikäisellä on ollut jo jonkin aikaa ettei sille kelpaa lusikkaruoka ollenkaan. Tai lämpimät ruuat yleensä syö ihan hyvin, mutta aamu- ja iltapuuro, jogurtit tai viilit ei millään. Puristelee vaan päätään kun lusikka menee lähelle. :/

Monesti aamupalalla saa menemään vaan pari haukkua leipää ja ehkä lusikallisen tai kaksi jogurttia kunnon temppuilun saattelemana.
Eli puuroakin saa jonkin verran menemään jos lapselle työntää sylin täyteen leluja tai muuta ihmeteltävää ja itse vielä päälle pelleilee. Ei sekään minusta ihan oikealta tavalta tunnu. :ashamed: :|

Mikäköhän ois avuksi että alkais neidille taas sapuska kelpaamaan, vai auttaakohan tähän mikään?
 
meidän neiti 1v 1kk on jo jonkin aikaa syönyt itse ruokansa. ei kelpaa jos yritetään syöttää. aikamoista sotkuahan se vielä on. antaa kuitenkin auttaa siten, että laitan lusikkaan ruuan valmiiks ja sitte tyttö ite siirtää sen suuhunsa. ei vielä ite saa lusikkaan aina ruokaa.
 
Meillä oli samanlaista tytön ollessa 1v. Mutta itse ajattelin asian niin, että tyttö syö kun on nälkä. Joten syötin mitä meni aamiaisella ja iltapuurolla ja yritin sitten antaa esim. lounaalla ruoan päälle jälkkäriksi kiisseliä tms että söi hyvin. Mielestäni noiden juttujen kanssa on turha panikoida, kyllä lapsi syö sitten kun nälissään. Meilläkin aamu- ja iltapuuro ovat vaatineet jotain tekemistä pöydän ääreen, yleensä jos saa käsiin jotain tekemistä, ruokaa on mennyt paremmin mutta ei aina sekään ole toiminut :) Nyt on sitten taas joku kausi ettei puuro maistu ja tänäänkin kaksi lusikallista puuroa ja kokonaisen banaanin + maitoa. Ja hyväntuulinen on joten tuskin jäi nälkä :)
 
Meillä neiti 1v2kk ei suostu syömään jos syötän vaan haluaa syödä kaikki ruuat ja välipalat itse. Sotkuistahan se vähän on mutta kyllä suurin osa suuhun menee,kun on jo 11kk iästä harjoitellut. Eli ainakin kokeilla voi sitä,että antaa itse syödä =)
 
Meillä auttoi asiaan se, että iltapalalle jätettiin puuro, mutta aamupalalla söi muuta. Sen jälkeen puuro alkoi uppoamaan. Myös tajuttiin, että aamulla ei ole niin nälkä. Syö usein vain karjalanpiirakan, banaanin tai vastaavaa. Ei haittaa, lounaalla syö sitten kahta kauheammin. Myös edellä mainittu, ettei tykkää, että syötetään, on hyvä havainto. meilläkin vastaavaa. Tulee melkeinpä raivari, jos avittaa.
 
Lyhyesti vastaan ; Anna lapsen syödä itse jos vain suinkin on siitä vähänkään kiinnostunut, jättäkää puuro tauolle ja anna jotain sormiruokaa, leipää, muroja hedelmiä, kasviksia... tässä pari vinkkiä jotka meillä toimineet!
 
Alkuperäinen kirjoittaja möömi:
Meillä auttoi asiaan se, että iltapalalle jätettiin puuro, mutta aamupalalla söi muuta. Sen jälkeen puuro alkoi uppoamaan. Myös tajuttiin, että aamulla ei ole niin nälkä. Syö usein vain karjalanpiirakan, banaanin tai vastaavaa. Ei haittaa, lounaalla syö sitten kahta kauheammin. Myös edellä mainittu, ettei tykkää, että syötetään, on hyvä havainto. meilläkin vastaavaa. Tulee melkeinpä raivari, jos avittaa.
Siis oikeesti?1-vuotias osaa ihan itse syödä karjalanpiirakan,banaanin tms..??? Meillä 1-vuotiaalle pitää vielä "murustella" leivätkin pöydälle valmiiksi jos antaa kokonaisena tää purasee ison palasen ja sit on tukehtumis ainekset kasassa. :kieh:
Tää on semmonen "herkkäkurkku". alko ihan vast ikään syömään 8kk sosetta jossa paloja.Nyt poitsu tosi kovassa flunssassa niin annetaan taas 5kk soseita kun ei millään uppoo noi isommat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TiinuLiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja möömi:
Meillä auttoi asiaan se, että iltapalalle jätettiin puuro, mutta aamupalalla söi muuta. Sen jälkeen puuro alkoi uppoamaan. Myös tajuttiin, että aamulla ei ole niin nälkä. Syö usein vain karjalanpiirakan, banaanin tai vastaavaa. Ei haittaa, lounaalla syö sitten kahta kauheammin. Myös edellä mainittu, ettei tykkää, että syötetään, on hyvä havainto. meilläkin vastaavaa. Tulee melkeinpä raivari, jos avittaa.
Siis oikeesti?1-vuotias osaa ihan itse syödä karjalanpiirakan,banaanin tms..??? Meillä 1-vuotiaalle pitää vielä "murustella" leivätkin pöydälle valmiiksi jos antaa kokonaisena tää purasee ison palasen ja sit on tukehtumis ainekset kasassa. :kieh:
Tää on semmonen "herkkäkurkku". alko ihan vast ikään syömään 8kk sosetta jossa paloja.Nyt poitsu tosi kovassa flunssassa niin annetaan taas 5kk soseita kun ei millään uppoo noi isommat.

meillä myös 1-vuotias syö ihan itse , jos poikaa auttaa niin jo alkaa lusikat lenteleen. vaikka siitä vähän sotkua tuleekin niin itse pääsen helpomalla kun ei tarvii tapella syömisen kanssa.
kaikki lapsethan ovat yksilöllisiä tuon syömisjutun kanssa.

 

Yhteistyössä