Mitä teette maapallon pelastamiseksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä henkilökohtaisesti en usko että paljon olisi tehtävissä. Tuhoon tuomittu on tämä pallo anyway.

Eikä tämä tarkoita, etten tekisi mitään. Mutta en usko niistä asioista olevan mitään hyötyä.
Vähän tätä mieltä minäkin olen. Tai sitä, että onko ihminen niin tärkeä ja arvokas, että maailman pitäisi pelastua ihmiselle.
Itseasiassa ei ihmiskunta kasvihuoneilmiön myötä katoa maapallolta. Ihminen on kuin rotta tai torakka, niin sopeutumiskykyinen, että sen takia se menestyy ja tulee säilymään tämänkin yli. Ihminen on iältään kehityshistoriassa vielä vauvan asemassa.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Vähän tätä mieltä minäkin olen. Tai sitä, että onko ihminen niin tärkeä ja arvokas, että maailman pitäisi pelastua ihmiselle.
Mä en ajattele, että maapallon pitäisi pelastua ihmiselle. Itse asiassa saisikin tulla joku 7 vuoden vitsaus, joka tappaisi ihmiskunnan sukupuuttoon. Maailma pelastuisi. Mä ajattelen enemmänkin niitä elollisia, jotka eivät ole missään vaiheessa olleet tätä pampulaa tuhoamassakaan. Se, mitä minä teen tai jätän tekemättä, ei takuulla tätä maapalloa pelasta, mutta pyrin osallistumaan sen tuhoamiseen mahdollisimman vähän kuitenkin eläen nyky-yhteiskunnassa.
Peesi! :flower:
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokanen voi tehdä jotain. Vaikka se on pientäkin, se ei ole enää pientä jos miljoona tekee saman.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itseasiassa ei ihmiskunta kasvihuoneilmiön myötä katoa maapallolta. Ihminen on kuin rotta tai torakka, niin sopeutumiskykyinen, että sen takia se menestyy ja tulee säilymään tämänkin yli. Ihminen on iältään kehityshistoriassa vielä vauvan asemassa.
Niin, joissakin osissa maapalloa elinolosuhteet käyvät nykyistä hankalammiksi tai mahdottomiksi, joka kenties sitten lisää väetötiheyttä niillä aluiella, joilla eläminen vielä on mahdollista. Ja sitten alkaa se virrenveisuu, että mitä te tänne tulette meidän ilmaa hengittämään, vaikka todennäköisesti juuri he, joilla elinolosuhteita vielä riittää, ovat sitä enimmin tuhonneet...

 
No minä syön lihaa, koska kaikki maatuvakin tuottaa kaasua ilmakehään! Siis jos ei syödä lihaa niin mätänevä liha saastuttaa myös. Koskee myös kaikkea biojätettä. Oli iso juttu lehdessä (Karjalainen) Mutta siis kierrätän, kestoilen osaksi, suosin käytettyjä, säästämme sähköä ja sähkölaitteemme on vähän kuluttavia.
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan lopeta lihansyöntiä ympäristön takia. Maailma ei varmasti tuhoudu siitä jos syön muutaman pihvin aina välillä.
Enkä todella rupea kulkemaan bussilla, kaikki veisi tuhottomasti aikaa niin. En käytä mitään ällöjä kestovaippoja koska pas.kapyykin pesu ei kiinnota tippaakaan enkä varmasti mitään kestositeitä.
Ja tämän takia maailma tuhoutuu. Kaikki luulevat että kukaan muu ei karsi mukavuuksiaan ja tuntevat ehkä ittensä sitten idiooteiksi tms. Maapalloa ei haluta säästää koska ei uskota omaan suoritukseen siinä. Heikkoa.
Tälläiset puheesi aiheuttavat viblsp enemmän haittaa kuin hyötyä. Syyllistäminen ei auta asiaa, puhtaat faktat herättävät mielenkiinnon, luotathan siihen. Turhautuminen on vain torjuttava, jotta saa aikaan enemmän.
Toivottavasti et ajattele, että sinä kasvinsyöjänä olet parempi ihmisenä, koska pelastat sillä maapallon. Sinäkin saastutat enemmän kuin pelastat, mutta pääasia on, että jotain edes tekee. On melko hankalaa vaatia ketään, tekemään kaikkea. Sinullakin on mukavuudenhalua, josta et suostu karsimaan. Ole ylpeä saavutuksistasi olla ekologinen, mutta älä hae ylpeyttäsi sillä, että ajattelet muiden olevan huonompia, kun eivät ole tehneet juuri samoja ratkaisuja kuin sinä.
Fanatismi ei auta asiaa yhtään. Fanatismilla on tapana karkottaa ennemmin, kuin saada mielenkiintoa aikaan. Puhtaasti sillä syyllä, että hyökkäys aiheuttaa aina torjunnan.
Ei, vaan kyseessä oleva ihminen ei tunnu olevan valmis tekemään mitään koska se on "ällöttävää". :D Ja niin, ei toki pidä mihinkään metsään muuttaa puumajaan vaan niitä pieniä tekoja, joilla edes hieman saa muutosta aikaiseksi. Jokainen voi keksiä aivan varmasti edes yhden pienen asian jossa voi käytöstään muuttaa.
Mutta tuossa viestissäänhän hän ei aio käyttää kestovaippoja tai lopettaa lihansyöntiä ja joukkoliikenne ei houkuta. Ei tosiaankaan ole tässä kaikki, mitä hän olisi voinut tehdä. Hän voi tehdä hyvinkin paljon, mutta ei vain kirjoittanut sitä viestiin. Sinä hyppäsit hätäisiin johtopäätöksiin. Myönnetään, että viestissä on tiettyä provoavaisuutta, mutta koska kyse on näin herkästä asiasta ihmisille, niin silloin täytyy tosiaan osata valita sanansa, jotta niistä olisi hyötyä, eikä haittaa.
Juu no kieltämättä oisin voinut säästää sanojani. :) Mutta ko. henkilö ei sanonut mitään mitä aikoo tehdä tai mitä jo tekee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rusinat pullasta:
No minä syön lihaa, koska kaikki maatuvakin tuottaa kaasua ilmakehään! Siis jos ei syödä lihaa niin mätänevä liha saastuttaa myös. Koskee myös kaikkea biojätettä. Oli iso juttu lehdessä (Karjalainen) Mutta siis kierrätän, kestoilen osaksi, suosin käytettyjä, säästämme sähköä ja sähkölaitteemme on vähän kuluttavia.
Syötkö siis vain riistaa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja rusinat pullasta:
No minä syön lihaa, koska kaikki maatuvakin tuottaa kaasua ilmakehään! Siis jos ei syödä lihaa niin mätänevä liha saastuttaa myös. Koskee myös kaikkea biojätettä. Oli iso juttu lehdessä (Karjalainen) Mutta siis kierrätän, kestoilen osaksi, suosin käytettyjä, säästämme sähköä ja sähkölaitteemme on vähän kuluttavia.
Itseasiassa kaikkein pahin kaatopaikkajäte on biojäte kaiken muun moskan seassa, Siitä vapautuu kamalat määrät metaania ilmakehään kun kaikki ruoantähteet sun muut hiljalleen mätänee sielä muun roskan alla.
Asiaa ei tietenkään auta jos kunta (tai muu taho) tuuppaa biojätteet samaan kasaan muun jätteen kanssa. Ehkä silloin se pienikin ihminen (jos haluaisi nähdä hieman vaivaa) voisi alkaa pommittamaan kuntansa päättäjiä jotta asiaan tulisi muutos.
 
Käytän kuukuppia.
Lapset käyttää kestovaippoja.
Koko perhe ei syö lihaa.
Kierrätän (biojätteet, lasit, metallit, pahvit, sanomalehdet jne.).
Kuljen pyörällä tai bussilla.
Olen vihreiden ehdokkaana vaaleissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä henkilökohtaisesti en usko että paljon olisi tehtävissä. Tuhoon tuomittu on tämä pallo anyway.

Eikä tämä tarkoita, etten tekisi mitään. Mutta en usko niistä asioista olevan mitään hyötyä.
Vähän tätä mieltä minäkin olen. Tai sitä, että onko ihminen niin tärkeä ja arvokas, että maailman pitäisi pelastua ihmiselle.
Näin minäkin ajattelen. Köyhän on helppo olla ekologinen, sen vähän mitä kuluttaa voi tehdä hyvällä omallatunnolla.
 
haukankatse
Uuteen taloomme tulee ekologisia valintoja (kodinkoneet, tuplateholasit). Säästämme sähköä sekä ekologisista että rahallisistakin syistä. Vedellä ei lotrata turhaan. Biojätteet lajitellaan. Energiansäästölamppuja käytetään. Kuljen paljon pyörällä tai kävellen. Tavaroita kierrätetään.
Henkilökohtaisesti pyrin äänestämään vihreitä aina kun löytyy edes kohtuullinen ehdokas. Lahjoitan joka kuukausi pienen summan luonnonsuojeluliitolle.

Myönnän, että tarpeeksi ei tule tehtyä. Kuukupin käytön opettelu taitaa olla seuraava juttu, joka pitää tehdä.
 
Hmm.. mitähän mä teen?
Meillä kaksi autoa, lennetään jos on tarvis, syön lihaa, kalaa, kanaa, en kierrätä (no, pullot palautan kauppaan).
Eiku joo! Energiansäästölamppuja on joka huoneessa. Ei tosin maapallon hyvinvoinnin takia , vaan säästääkseni rahaa :D
Hyi, pitäis ehkä ryhdistäytyä.. tässähän tulee ihan roisto-olo :ashamed:
 
Kierrätän, tulokkaan kanssa kestoillaan, esikon kanssa osittain. Teen itse ruoat mahd. alusta pitäen luomusta, kotimaisesta tai lähituotteista. Auto vaihdettiin juuri vähempikulutteiseen ja päästöiseen (Mies käyttää työmatkoilla ja pitemmillä vierailureissuilla yms.) Itse kuljen joko kävellen tai julkisilla (julkisiakin normaalitilassa käytän todella vähän, nyt hiukan enemmän). En juurikaan käytä suihkedödöjä, lakkaa yms. Pyrin valitsemaan pesuaine ja muut kemikaalit mahdollisimman luontoystävällisesti. Tulevaisuudessa hankin sen kuukupin mikä piti ostamani jo ennen raskautumista mutta en sitten ehtiny ennenko tärppäs.

Tossa nyt jotain. Joka päivä tulee jotain pientä tehtyä ympäristön eteen, jotta oma ja perheeni jalanjälki pienenisi, mutta tiedän että jälkiä jätän silti..
 
Kierrätetään, jätteet lajitellaan, vauva on täyskestopeppu. Sähkömiehen perheessä sähköäkin on opittu säästämään. Minä en aja autoa ollenkaan, mies ajaa työmatkat.... Jos nuo nyt edes jotain auttaisi...

ainiin ja onhan mullakin kuukuppi odottamassa, kunhan vaan alkaisi...
 
vieras
Lajittelen bio-, lasi-, metalli- ja paperijätteet
Meillä on vähän kuluttava diesel- auto
valot päällä vain kun tarvitsee
pesen vain täysiä koneellisia astioita ja pyykkiä
Ostan vaatteita vain tarpeeseen
kierrätän vaatteet, ostan myös itselleni kirppikseltä joskus
Opetan myös lapselleni luontoystävällisyyttä! :)
 

Yhteistyössä