Mitä teette maapallon pelastamiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En todellakaan lopeta lihansyöntiä ympäristön takia. Maailma ei varmasti tuhoudu siitä jos syön muutaman pihvin aina välillä.
Enkä todella rupea kulkemaan bussilla, kaikki veisi tuhottomasti aikaa niin. En käytä mitään ällöjä kestovaippoja koska pas.kapyykin pesu ei kiinnota tippaakaan enkä varmasti mitään kestositeitä.
Ja tämän takia maailma tuhoutuu. Kaikki luulevat että kukaan muu ei karsi mukavuuksiaan ja tuntevat ehkä ittensä sitten idiooteiksi tms. Maapalloa ei haluta säästää koska ei uskota omaan suoritukseen siinä. Heikkoa.
No minä koen olevani mukavuuden haluinen enkä siis hommaa omaa autoa vasta kun on ihan pakko (toisinsanoen en pääse muuten liikkumaan yhtään mihinkään, edes ruokakauppaan). Se on niin paljon helpompaa käydä lataamassa bussikortti kun huolehtia autopaikasta, vakuutuksista, tankkaamisesta, huoltamisesta yms.

Meillä kulkee bussi kahdesti vuorokaudessa jolloin kauppareissun pituudeksi tulisi noin kaksitoista tuntia bussilla. Mutta onhan se hienoa että vispilä saa kokea ylemmyyttä omalla ekologisuudellaan...
Niin, toisaalla voi olla helpompi tehdä jotakin kun toisaalla. Uskon kyllä että tekin raahaatte palautus pullonne kauppaan ja ehkä voitte jopa laittaa lehdet eri roskikseen kun muut roskat (eli lajitella paperin), joskus ehkä laittaa eteenpäin omia/lasten vanhoja vaatteita ja vastaavasti ottaa itsellenne toisten käytettyjä vastaan. Voitte ehkä harrastaa leipomista ettekä osta pullaa ja leipää kaupasta.

Ihan vaan arvauksia, mutta ihminen kun voi niin monella tavalla tehdä tämän pallon hyväksi vaikka mitä. Kaikkien ei mielestäni tarvitse olla täys vegaaneja ja käyttää pelkästään kestovaippoja ja kävellä joka matkaa minkä tekee. Jo pienikin teko on ekoteko =)

Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:
Yhden sitrushedelmäkilon tuottamiseen kuluu tuhat litraa makeaa vettä. Aika hemmetin uskomatonta! Minä en enää osta appelsiineja yms.
Ja mitä järkeä edes on ostaa sitruksia, kun esim mansikassa on kolme kertaa enemmän c-vitamiinia.
No vaikka se että NE MAISTUVAT HYVÄLLE, daa..
Henk. koht en pidä edes mausta erityisemmin, mutta ton kastelun lisäksi niihin syydetään ihan hel....etin paljon torjunta-aineita ja epäilenpä,ettei ne jää siihen kuoreen.

Viblsp
Itse en syö lihaa.
En aja autoa.
Kierrätän.
Kerään biojätettä.

Sähköäkin yritän säästää.

Näittekö sen Al Goren filmin? Sen pitäisi pyöriä mielestäni muutaman kerran viikossa. Ihmiset ovat idiootteja ja tuhoavat maapallon.
Kuten sinä tietokoneinesi. Turhaa energiankulutusta.
Liikakansoituksen välttämiseksi tuota lapsimäärääkin olisi voinut vähän vaivautua miettimään. Kun kerran tälle linjalle lähdetään...
Uuh eli ongelma onkin minun tietokoneessa ja minun lapsissa. Luulin jo että abortti on väärä ratkaisu. ;)

Miksi ihmeessä tässäkin pitää alkaa syyllistämään toisia?
Eikö se nyt ole aika hienoa jos jokainen yrittää tehdä edes jotain?
Kukaan meistä ei voi olla täydellisiä ekologisissa teoissamme, aina joku muu yltää parempaan toisaalla kun sinä (tai minä) itse.

Viblsp
Mitä mieltä olisitte jos hankittaisiin Al Gore Suomeen? On Suomessa käynytkin, mutta mielestäni ei mainostanut tarpeeksi ns. kiertuettaan. Al Gore takaisin tänne ja muuallekin kuin Helsinkiin yms.

Mitä mieltä olisitte jos hankittaisiin Al Gore Suomeen? On Suomessa käynytkin, mutta mielestäni ei mainostanut tarpeeksi ns. kiertuettaan. Al Gore takaisin tänne ja muuallekin kuin Helsinkiin yms.
Miksi iheessä?
Lennätetään hänet tänne puhumaan ilmastomuutoksesta ja kasvihuoneilmiöstä. Ei sillä etteikö hän varmasti osaa olla vakuuttava ja kaikkea, mutta eiköhän ilmastonmuutoksen puolestapuhujaa löytyisi lähempääkin Suomalaisille puhumaan, ihan täältä Suomesta.

Minusta on ihan hullu ajatus ylipäätä että joku ihminen matkustaa lentokoneella ristiin rastiin maailmaa ja paasaa saastuttamista vastaan :/

Viblsp
Miksi iheessä?
Lennätetään hänet tänne puhumaan ilmastomuutoksesta ja kasvihuoneilmiöstä. Ei sillä etteikö hän varmasti osaa olla vakuuttava ja kaikkea, mutta eiköhän ilmastonmuutoksen puolestapuhujaa löytyisi lähempääkin Suomalaisille puhumaan, ihan täältä Suomesta.

Minusta on ihan hullu ajatus ylipäätä että joku ihminen matkustaa lentokoneella ristiin rastiin maailmaa ja paasaa saastuttamista vastaan :/
Oletko nähnyt kun Gore pitää esitelmänsä? Osuu ytimeen vaikka pääpointti on amerikkalaisissa. Eurooppa on paha saastuttajana myös.

Miksi iheessä?

Oletko nähnyt kun Gore pitää esitelmänsä? Osuu ytimeen vaikka pääpointti on amerikkalaisissa. Eurooppa on paha saastuttajana myös.
Joo, ei ole tarvinnut. On riittänyt että koulussa esitelmöi erään aineen puitteissa ympäristöaktivisti (mitälie opiskelikaan pääaineenaan, mutta ympäristöasioista tiesi pirusti). Sai ajattelemaan asioita laajemmasti, ei tarvinnut enää ajatella sen kautta mitä Minä teen, vaan mitä me kaikki teemme ja voisimme tehdä. Hän sai sellaisiakin ihmisiä Ajattelemaan joita asia ei vähempää olisi voinut kiinnostaa.

Silti uskon yhä että kyllä täältäkin löytyisi varmasti intohimoinen, hyvin esiintyvä ja karismaattinen henkilö puhumaan ilmastonmuutoksen puolesta, ei tarvitsisi kaikenmaailman Goreja lennättää tänne puhumaan.
Eli minusta ei tarvitse hommata kyseistä herraa puhumaan.

Rio
No on sit munki tähän ihan pakko vastata. Nimittäin olen ollen poissa kuvioista koko kesän ja tässä kerkes tää palstakin välillä muuttua, noh. Viime keväänä vuodatin tätä asiaa jonkun verran täällä, ja kerroin että todella viettänyt unettomia öitä kun olen näitä dokumentteja telkkarista seuraillut. Siis näitä tulee viikoittain, yleensä vaan ei "ihmisten" katseluaikaan (ainoastaan kotiäitien). Mutta jotenkin olen ilokseni huomannut, että kyllä tämä ilmaston lämpeneminen esimerkiksi alkaa kiinnostaa muitakin kuin meitä viherpiipertäjiä. Yhdyn kaikkiin jo lueteltuihin luontoa säästäviin esityksiin, ja elän vakaumukseni mukaan. Vakaumukseni alkaa viedä minua aina vain syvemmälle. Oikeastaan Linkola on ainut Suomalainen (vissiin) joka elää niinkuin ekologisesti pitäisi. Mutta meillä on omat tekosyymme.
Vielä piti lisätä luomun ja lähiruuan lisäksi, että riista on erinomaista ravintoa: Se on ekologista, ja eettisesti oikein, tavallaan. Eläin, esim hirvi on saanut juoksennella vapaana metsässä, eikä sitä ole kahlittu EU:n korvamerkein navettaan. Tälläisia mitteitä, mutta ei maailma silti pelastu, en usko. Se on vain ajan kysymys. Ja samalla minä tässä mietin ottä olenko raskaana, se olis sitten kolmas. Ei kovin järkevää eikä ekologista, ja mitä ne lapset joutuu ite viiskymppisinä kokemaan, maailmanlopun. :eek:

Tätä ilmastonmuutos/maapallon saastumis asiaa kun miettii niin monen näköset tunteet pyörii päässä.. Toisaalta tulee huono omatunto, toisaalta katkeruus ja viha, toisaalta vaan synkkä mieli. :/ Kummiskin, kuten mun mieheni mulle sen sano: "Vaikka mä tappaisin itseni just nyt, niin se ei tätä maailmaa pelasta". Eli yksittäisen ihmisen teot on kummiski rajalliset, ei niillä vielä tätä maailmaa muuteta. Vaikka me kaikki mammat muutettas Pentti Linkolan naapuriin, niin se olis silti kuin kärpäsen pieru saharassa. Kyllähän nää ekoteotki jotain vaikuttaa ja hyödyksihän ne ilmanmuuta on, en minä sillä.

Mä olen paljolti sitä mieltä, että valtion ja hallituksen pitäis puuttua enemmän näihin päästöasioihin ja ympäristön suojeluun. Mutta tuntuu että ne kaivaa nää asiat esiin sillon kun se heille itselle sopii. Niinkuin nyt esim. polttoaineveron nostamista perustellaan ilmaston suojelulla. Pölhökin tajuaa että se ei varmasti ole se oikea syy. Ja naurettavaa väittää että autoilu vähenisi sillä että bensan hinta nousee muutamalla sentillä. Sitäpaitsi erityisesti täällä pohjoisempana on ihmisiä, jotka sitä autoa joutuu käyttään vaikka bensa maksais kympin litralta, ei vaan ole vaihtoehtoja. Sitävastoin pitäis antaa myönnytyksiä kierrättäville ihmisille ja talouksille, esim. jäteverossa. Parantaa yleistä liikennettä ja yrittää tehdä siitä edullisempaa niin, että se olisi sille mukavuuden haluisellekin ihmiselle oikeasti vaihtoehto sen oman auton rinnalla. Ja oikeasti rajoittaa tehtaiden päästöjä vaikka sen tuottavuuden uhallakin. Kyllä ihmiset sopeutuu siihen, ettei kaikkea aina välttämättä olekkaan ylenmäärin tarjolla.

Raha pyörittää maailmaa, mutta jossain vaiheessa ihmiset joutuu myöntämään sen, että raha on vain käsite. Jos ei ole ruokaa ja vettä mitä ostaa, ja maassa ei kasva mikään, niin rahalla ei ole enää merkitystä.

Toisaalta mua taas lohduttaa ajatus, että maapallo todennäköisesti tuhoaa ihmisen, ennenkuin ihminen tuhoaa maapallon.

(Juuh, ei ehkä pitäis pohtia tällasia asioita tähän aikaan yöstä. :ashamed: )

kyllä meillä kierrätetään, ongelmajätteet asianmukaisiin paikkoihin ja esi mlääkkeet apteekkiin. Paperit menee paperinkeräykseen, biojäte menisi biojätekeräykseen jos YTV ei kippaisi biojätteitä sekajäteautoon naapureiden biojäteastiassa olevien muovikassien takia, mä en heitä vanhoja vaatteita roskikseen vaan annan ne eteenpäin ja ostan myös kierrätettyä tavaraa jne.
Mun mielestä silti kaikessa ei tarvitse olla niin ekologinen, kunhan vaivautuu edes jotain tekemään. Enkä mä ainakaan suostu potemaan huonoa omaatuntoa siitä että jossain kohdin tekee asiat helpomman kaavan mukaan.

mutta se, mistä mä todellakin jaksan närkästyä, on sairaaloiden järjetön jätemäärä. Kun kaikki sänkyjen pissasuojista vaippoihin ja lapsenkylvetyssuojatakkeihin on lähes poikkeuksetta kertakäyttökamaa. Eikä sairaala voi oikein vedota edes siihen että ei jaksa pestä niin paljon pyykkiä koska sairaaloilla on käytössä pesulat.

Viblsp
Miksi iheessä?

Joo, ei ole tarvinnut. On riittänyt että koulussa esitelmöi erään aineen puitteissa ympäristöaktivisti (mitälie opiskelikaan pääaineenaan, mutta ympäristöasioista tiesi pirusti). Sai ajattelemaan asioita laajemmasti, ei tarvinnut enää ajatella sen kautta mitä Minä teen, vaan mitä me kaikki teemme ja voisimme tehdä. Hän sai sellaisiakin ihmisiä Ajattelemaan joita asia ei vähempää olisi voinut kiinnostaa.

Silti uskon yhä että kyllä täältäkin löytyisi varmasti intohimoinen, hyvin esiintyvä ja karismaattinen henkilö puhumaan ilmastonmuutoksen puolesta, ei tarvitsisi kaikenmaailman Goreja lennättää tänne puhumaan.
Kuka olisi se henkilö mielestäsi? Goren pitäisi käydä laajaa kampanjaa kaikkialla, mutta toki se mahdotonta.

Onko täällä tarpeeksi halukkaita näkemään Goren mullistavan puheen? Voin pistää sen sellaiseen muotoon että useimmat sen ymmärtäisivät, jos siis halukkaita löytyy?

Viblsp
Miksi iheessä?

Kuka olisi se henkilö mielestäsi? Goren pitäisi käydä laajaa kampanjaa kaikkialla, mutta toki se mahdotonta.

Onko täällä tarpeeksi halukkaita näkemään Goren mullistavan puheen? Voin pistää sen sellaiseen muotoon että useimmat sen ymmärtäisivät, jos siis halukkaita löytyy?
Ja noita dioja yms. saa tilattua kyllä jos vain löytyisi mahdollisimman vaikutusvaltainen ihminen niitä esittelemään. Mutta kuka?!

Rio
Hei olis vielä yksi pointti.
EI PITÄISI OSTAA ENÄÄ MITÄÄN! Ei huonekaluja, ei kiinalaista rihkamaa, aivan välttämättömimmät vaatteet vain ja ruoka. Mutta siis tarkotan tällä sitä että mitä me oikeestaan tehdään kaikella sillä materiaalinpaljoudella?

mira
Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
EI PITÄISI OSTAA ENÄÄ MITÄÄN! Ei huonekaluja, ei kiinalaista rihkamaa, aivan välttämättömimmät vaatteet vain ja ruoka. Mutta siis tarkotan tällä sitä että mitä me oikeestaan tehdään kaikella sillä materiaalinpaljoudella?
Kun me halutaan niin paljon ja kokoajan enemmän kaikkea mitä nämä markkinointi-ihmiset syöttää meille.
Kuka on oikeesti valmis astumaan sen askeleen tai kymmenen taaksepäin. Nyky-yhteiskunta kun vielä tuntuu halveksivan maanviljelijöitä ja ihmisiä jotka tuottavat ruokaa.
Olishan se mahdollista Suomen kaltaisessa maassa lyödä liinat kiinni ja sanoa ettei mitään turhaa tänne. Ollaan kuitenkin loppupelissä aika omavaraisia kaikessa. Ja jos jotain tarvitaan myydään puhdasta vettä kovaan hintaan- sehän se on se pohjolan sampo.
Eli kaikki mammat vaan lypsylle ja lampaita keritsemään.
Elikkäs väitän että se olisi mahdollista jos se olisi mahdollista eli ei.
Tosi selkeetä, mutta unelmissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
Niinpä. MUtta kun elämä on mennyt niin materialistiseksi. Lapsetkin suurin piirtein joutuvat koulukiusatuiksi, jollei ole vaatteet viimeisen päälle muotia tai tiettyä merkkiä. |O

Edesmennyt mieheni kertoi joutuneensa koulukiusatuksi jo 70- luvulla vaatteitten takia. Kasvatetaanko me vaan velliperseitä mitkä ei osaa pitää puoliaan. No väsynyt ajatus . No mies kertoi antaneensa kiusaajille sitä mitä kyselivät. Meen nukkuu.

Yhteistyössä